Trenger man effektforsterker.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger man effektforsterker.

Jeg lure bare på om der finnes noe referanse som sier når du trenger mer effekt for å drive de høytalerene du har. Det kan du høre vil mange si, men kan man det uten å høre mye forskjellig, og kanskje måle det. Er høytalere lette eller tunge? Hvordan måles det? Jeg klarer ikke mer enn 75db på mine fronter med min Onkyo 875 med- 20db og 0db innstilling. Vil det da si at jeg kanskje trenger mer effekt? Er disse høytalerne tunge å drive da?

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arntost
    Jeg lure bare på om der finnes noe referanse som sier når du trenger mer effekt for å drive de høytalerene du har. Det kan du høre vil mange si, men kan man det uten å høre mye forskjellig, og kanskje måle det. Er høytalere lette eller tunge? Hvordan måles det? Jeg klarer ikke mer enn 75db på mine fronter med min Onkyo 875 med- 20db og 0db innstilling. Vil det da si at jeg kanskje trenger mer effekt? Er disse høytalerne tunge å drive da?
    Du burde kunne spille langt høyere enn dette!
    Hovedpoenget med effekt er å beholde kontollen på høyttalerene ved høye volum.

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har ingenting å si om forsterkeren står på -20db, bare skru opp til det lyd nivået som passer deg, mister forsterkeren kontrollen og det kommer forvrengning er effektforsterker å ambefale

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte selv en Vincent SP-331 til å drive PSB T65 i et HT-oppsett, og følte at det var en STOR oppgradering fra å drive de med Yamaha RX-V2500. Usikker på om T65 egentlig er en vanskelig last for Yamaha'en (spiller aldri spesielt høyt), men lydbildet fremstår som langt luftigere og større, og med mer kontroll i bassen med separat effekttrinn. I mitt hode er det imidlertid ikke bare rå kraft som er viktig for at det spiller bra, så man må ofte prøve litt forskjellige komponenter for å få frem "gromlyden".
    Eksempelvis synes jeg min latterlig billige Mingue Mini rørforsterker på 2x15 watt (EL84) spiller fabelaktig med Dynaudio Contour 1.3SE (84dB følsomhet...), selv om det på papiret er en håpløs kombinasjon.
    Setter neppe noen SPL rekord med det oppsettet, men det funker

Dog - i ditt tilfelle med ønske om mer volum kommer du kanskje ikke utenom mer "muskler".

Tips må vel være å få lånt seg en forsterker som kan være aktuell og høre om det er verdt pengene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke så mange muligheter til å låne forsterker for å prøve her jeg bor. Kunne jo goså godt tenke meg noe brukt, ligger jo mye bra ute. Klart jeg kan skru opp volumet, det mangler ikke på det, men er veldig usikker på hvordan det ville låte med en egen effektforsterker. Synes Onkyoen er veldig hard i lyden på litt høye og skarpe toner. Spiller en del Dire Straits, og på denne musikken blir det veldig hard lyd med litt høyt volum.

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arntost
    Er ikke så mange muligheter til å låne forsterker for å prøve her jeg bor. Kunne jo goså godt tenke meg noe brukt, ligger jo mye bra ute. Klart jeg kan skru opp volumet, det mangler ikke på det, men er veldig usikker på hvordan det ville låte med en egen effektforsterker. Synes Onkyoen er veldig hard i lyden på litt høye og skarpe toner. Spiller en del Dire Straits, og på denne musikken blir det veldig hard lyd med litt høyt volum.
    Kjør på med en Vincent eller Parasound da, det er muligt å finne noe brukt for en 4-5 000kr Electrcompaniet er i en høyere pris igjen.

Onkyo er en veldig nøytral forsterker, så er den for skarp har du valgt feil høytalere(feil kombinasjon blir vell mer korekt å si):S Men en effektforsterker ordner den beffien Kan også anbefale Yamaha som er varmere enn Onkyo.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifi-Sondre
    Kjør på med en Vincent eller Parasound da, det er muligt å finne noe brukt for en 4-5 000kr Electrcompaniet er i en høyere pris igjen.

Onkyo er en veldig nøytral forsterker, så er den for skarp har du valgt feil høytalere(feil kombinasjon blir vell mer korekt å si):S Men en effektforsterker ordner den beffien Kan også anbefale Yamaha som er varmere enn Onkyo.
    Da er det bare å kikke rundt litt, kommer nok til å prøve ett effekttrinn. Hører mye bra om Rotel, men får se hva som ligger der ute.

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    parasound !
    Med på den!

Sitat Opprinnelig postet av hifi-Sondre

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edid: Fort i svingen

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarne82
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...=42662&cat=all

Har selv handlet effekttrinn av Blend22 tidligere.
    Det der er jo faktisk en forforsterker og ikke en effektforsterker..

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ups.... gikk litt fort i svingene her gitt`..

Sitat Opprinnelig postet av Frodo_
    Det der er jo faktisk en forforsterker og ikke en effektforsterker..

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når jeg kicka opp fra rxv1400 til rmb1095 var det som en ny verden åpnet seg..
    Selvsagt trenger man ikke effektforsterker, men ker kraft er mer kontroll.

Hvis du er fornøyd nå så trenger du ikke det. Hvis ikke kan det jo alltids prøves ut. Koster da ikke noe å låne med seg en fra en sjappe og prøve det.

Er det ikke noen suksess så kan du jo bare levere den tilbake..

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du bruker oppsettet mye og er ute etter best mulig lyd er det helt klart vært og sette effektforsterkere på front og center siden disse trenger mest effekt.

Ser det er en del som bruker Rotel til SVS.
    Og nå så er det mulig og få tak i 10 serien fra rotel til en rimelig penge.
    Og enkelte butikker har fått in den nye 15 serien fra rotel nå.

Ny effekt fra rotel på 2*250w får du kjøpt for ca 11.000.

Kort og greir så gir riktig effektforsterker en ny dimensjon i lyden er min erfaring.

Om du har mulighet til og lånne deg en effekt og teste over en helg om det er bedre med eller uten så anbefales det

Newcomer Outbreak1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mhm

En får aldri nok kontroll.. skader dermed aldri med et skikkelig effekt-trinn

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan absolutt anbefales å benytte separat effektforsterker på hver kanal - frontene spesielt, deretter senterhøyttaleren.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok en oppgradering. Vil jo først se om jeg kan få noe på prøve. Får se hva som blir igjen etter tre uker i Østen.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter dette. Har du mulighet så heng på noe ekstra effekt. Husk likevel at et effekttrinn ikke behøver å være nytt. Du kan gjøre veldig gode kjøp på trinn som har noen år på baken
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Støtter dette. Har du mulighet så heng på noe ekstra effekt. Husk likevel at et effekttrinn ikke behøver å være nytt. Du kan gjøre veldig gode kjøp på trinn som har noen år på baken
    Og kjøper man brukt kan man ofte selge igjen uten å tape noe særlig, så det er ikke spesielt dyrt å eksperimentere litt

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke i tvil, blir nok effekttrinn på front og senter etter hvert. Kikker rundt på brukte, men ikke så lett å bestemme seg. Ser på den 3 kanaleren fra USA også, mulig den bør prøves. ( XPA-3). Skal også ha ny stereoforsterker i stuen, så kanskje en kombi handel kunne la seg gjøre.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra USA?
    Før du importere, har den f.eks. 110/240 volt omskifter? Hva med garanti? Du må betale moms og avgift her i Norge også....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •