Bi-amp fra surround-back

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi-amp fra surround-back

Vet at mange gjør dette med to forsterkere, men er det noen som har erfaring med Bi-amping fra surround-back utgangene?

Vil jeg få merkbart bedre lyd i forhold til kostnadene med å kjøpe enda ett sett med høytalerkabler?

Har et par Viablue SC-4. Blir jo dyrt å kjøpe et par til.

Har en Pioneer SC-LX71 receiver og Tannoy Revolution Signature DC4T høytalere.

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat ifra Hjemmekino.no:

Forsterker
    Den oppgitte effekten på 7 x 140 er målt ved RMS, 20-20.000Hz, 8 ohm. Hvis man ikke har behov for 7.1 oppsett har denne forsterkeren mulighet for å biampe kanalene til front. Dette betyr at man bruker 4 forsterkerkanaler isteden for 2, noe som kan gi bedre trykk og kontroll på fronthøyttalerne.

Link til testen: Hjemmekino.no - Produktdatabase - Pioneer SC-LX71

Hvis det er muligheter for å brokoble istedenfor å biampe er dette en fordel, da en nesten fordobler effekten til frontene og en får bedre kontroll spesielt på basselementene.

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Bi-ampet høyttalerene mine med surround back. Det ga en svært merkbart forskjell hos meg. Så det anbefales! Må bemerke at jeg har Yamaha da, og ikke pioneer, men regner med du vil få et bedre resultat uansett merke.

Jeg har Clas Ohlson 6mm2 høyttalerkabler, så det ble ikke rare kostnaden for meg selvfølgelig. Nå vet jeg ikke hva viablue-kablene dine koster, men dersom det dreier seg om par tusen så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort... Brukt pengene for å spare til en feit effekt istedet mest sannsynlig.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av moses
    Vet at mange gjør dette med to forsterkere, men er det noen som har erfaring med Bi-amping fra surround-back utgangene?

Vil jeg få merkbart bedre lyd i forhold til kostnadene med å kjøpe enda ett sett med høytalerkabler?

Har et par Viablue SC-4. Blir jo dyrt å kjøpe et par til.

Har en Pioneer SC-LX71 receiver og Tannoy Revolution Signature DC4T høytalere.
    Jeg har også biampet min pioneer lx 51,og dette var godt merkbart ja! Fikk mye mer detaljert lyd over hele registeret! Nå har jeg bare vanlige "euronicskabler",så det kostet ikke noe og prøve! Du kan jo bare prøve å koble på noen "billigkabler" i tillegg til dem du har,og se om du hører forskjell! Jeg synes hvertfall det er vert et forsøk,etter mine erfaringer!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bi-ampet min yamaha 663 med viablue sc-4 (bi-amp versjonen). Siden jeg allerede har separat forsterker til bassen i mine høytalere aner jeg ikke om det gir utslag i bassen, men når det kommer til mellomtone og diskant ble det helt klart bedre oppløsning og kontroll. Spesielt i mellomtonen merket jeg mye bedre detaljer og kraft.

Newcomer iMars sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt off-topic dere, men hvordan er lydsignaturen på SC-LX71? Vurderer å kjøpe den selv. Hvordan er bass/fylde?! Har et par System Audio 1750, som i utgangspunktet ikke har et veldig bunntrykk av en bass, så litt nysgjerrig på hvordan LX71 presterer her. Har hørt rykter om at lyden er naturtro, usminket og naken, nesten kald. Men jeg har altså ikke hørt LX71 selv!

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.

Det blir nok en effektforsterker etterhvert, men da må jeg flytte først (bor i leilighet med dårlig lydisolering), noe vi også har planer om.

Så jeg trenger ikke å ha like høytalerkabler. Da er det jo bare å kjøpe et par biltema/clasern-kabler å prøve. Men de bør vel være like lange som Viabluene?

Sitat Opprinnelig postet av fayelund
    Jeg har bi-ampet min yamaha 663 med viablue sc-4 (bi-amp versjonen). Siden jeg allerede har separat forsterker til bassen i mine høytalere aner jeg ikke om det gir utslag i bassen, men når det kommer til mellomtone og diskant ble det helt klart bedre oppløsning og kontroll. Spesielt i mellomtonen merket jeg mye bedre detaljer og kraft.
    Nå ble jeg litt forvirret (er rimelig fersk i hifiverdenen). Finnes det bi-amp kabler? Eller er det så at man kan bruke Bi-Wire kabler til Bi-amping?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå ble jeg litt forvirret (er rimelig fersk i hifiverdenen). Finnes det bi-amp kabler? Eller blander du med Bi-wire.

Har vært inne på den tanken også, men ikke alle som er enige om at det funker ettersom jeg har lest.
    Jepp, det finnes. de jeg har fra Viablue er fire ledere i en strømpe.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja fant de nå på xtremcable.

Takk for tipset.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja fant de nå på xtremcable.

Takk for tipset.
    vil anbefale å kjøpe fra x3mhc her på forumet. Som forummedlem får du VIP-priser, så sjekk med han.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •