Hjelp til oppkobl av receiver+BD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til oppkobl av receiver+BD

Hei. Holder på å koble opp en blu ray spiller (samsung BD-P1500) til en sony STR-DG520 men skjønner ingenting av dette og trenger hjelp..

Har brukt hdmi fra BD til receiver + hdmi ut fra receiver til tv'n. Får bilde men ingen lyd. Er det ikke slik at hdmi også skal levere lyd fra BD til forsterker, eller er det slik at jeg må ha en optisk kabel fra BD til receiver i tillegg?

Noen som kan fortelle meg hva det er jeg gjør feil...?

Meeeeget takknemlig for svar.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

The Sony STR-DG520 is a 5.1 channel A/V receiver retailing for $199 released April 8th, 2008. It features 2 x HDMI pass-through inputs, and 2 x component video inputs. The receiver will not process the audio found on the HDMI inputs, nor will it transcode or upscale analog and component video inputs to the HDMI output or vis versa. The DG520 is the bottom-of-the-line model of 2008 A/V receivers from Sony. The step-up model is the STR-DG720 ($299) that upgrades to 7.1 audio, has 3 component and HDMI inputs. The STR-DG520 is rated for 100 Watts RMS of output power @ 8 Ohms, and features only a single zone of audio.
    Slik jeg forstår det kan ikke reciever behandle bitstreamet lyd fra spiller. Du må inn i settings på bdp1500 og sette lyd / digital output til pcm. Dette for at spilleren skal dekode lyden. Tror ikke Dts MasterHD vil fungere, men alle andre lyd- & hdlyd formater vil fungere. Recieverens display vil vise "multi ch in" eller lignende.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Har prøvd dette men får ingen lyd.. Har googlet litt og ser at det er flere som har samme problemet som meg - ingen lyd via hdmi og at løsningen er å bruke optisk kabel eller digital coax..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er vel strengt talt ingen løsning da du ikke får de lydformatene du er ute etter.... :-)

oki.. jeg går med på nødløsning! :-D

Active Perminow sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The Sony STR-DG520 is a 5.1 channel A/V receiver retailing for $199 released April 8th, 2008. It features 2 x HDMI pass-through inputs, and 2 x component video inputs. The receiver will not process the audio found on the HDMI inputs, nor will it transcode or upscale analog and component video inputs to the HDMI output or vis versa. The DG520 is the bottom-of-the-line model of 2008 A/V receivers from Sony. The step-up model is the STR-DG720 ($299) that upgrades to 7.1 audio, has 3 component and HDMI inputs. The STR-DG520 is rated for 100 Watts RMS of output power @ 8 Ohms, and features only a single zone of audio.
    Som det står her sender receiver signalet fra HDMI rett igjennom uten å hente ut lyden uavhengig av bitstream eller pcm.
    Du må bruke 5.1 analoge inputs for å få HD-lyd på denne receiveren.
    evt. digital coax/optisk for vanlig DTS og Dolby lyd.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres jo veldig rart ut at en reciever ikke i det hele tatt kan formidle lyd via hdmi når den har hdmi.....?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere receivere som ikke kan ta ut lyden av HDMI, men de fleste av dem kom da HDMI var helt nytt. De kunne jo skryte av at de "støtter" HDMI. Det blir jo noen fordeler. Du skifter lyd og bilde med en knapp og kobler alt til receiver og kun en kabel til tv.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminow
    Som det står her sender receiver signalet fra HDMI rett igjennom uten å hente ut lyden uavhengig av bitstream eller pcm.
    Du må bruke 5.1 analoge inputs for å få HD-lyd på denne receiveren.
    evt. digital coax/optisk for vanlig DTS og Dolby lyd.
    Hvordan ser de 5.1 analoge inputs kablene ut og hvordan kobler jeg opp disse imellom BD og receiveren?

Har nå koblet til optisk men får ennå ingen lyd. Koblingskjema vedlagt receiver viser - hdmi fra bd til "bd inn på receiver" hdmi out fra receiver til tv og optisk kabel imellom bd og receiver. Får kun bilde når input selector på tuner er bd. Har prøvd å endre input, men da forsvinner bilde og har framdeles ingen lyd.

Har også prøv å koble hdmi fra bd direkte til tv og bare hadd optisk imellom bd og receiver. Ingen lyd med dette oppsettet heller uansett hvilken input jeg stiller receiveren på..

Har også prøvd alle de ulike audio instillingene på bd men ikke lyd på noen av dem.

Har for øvrig kjørt auto oppsett av høytalere og dette fungerte som det skulle og speakers er on, mute av slik at ingen tror at jeg er komplett idiot selv om det kanskje ser slik ut.

Blir nervevrak av hele jæ... receiveren og det er ikke usannsynlig at den flyr ut av vinduet i løpet av ettermiddagen.

Takker for svarene jeg har fått og håper at noen vidre kan fortelle meg hva det er jeg gjør feil.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av poffer
    Hvordan ser de 5.1 analoge inputs kablene ut og hvordan kobler jeg opp disse imellom BD og receiveren?

Har nå koblet til optisk men får ennå ingen lyd. Koblingskjema vedlagt receiver viser - hdmi fra bd til "bd inn på receiver" hdmi out fra receiver til tv og optisk kabel imellom bd og receiver. Får kun bilde når input selector på tuner er bd. Har prøvd å endre input, men da forsvinner bilde og har framdeles ingen lyd.

Har også prøv å koble hdmi fra bd direkte til tv og bare hadd optisk imellom bd og receiver. Ingen lyd med dette oppsettet heller uansett hvilken input jeg stiller receiveren på..

Har også prøvd alle de ulike audio instillingene på bd men ikke lyd på noen av dem.

Har for øvrig kjørt auto oppsett av høytalere og dette fungerte som det skulle og speakers er on, mute av slik at ingen tror at jeg er komplett idiot selv om det kanskje ser slik ut.

Blir nervevrak av hele jæ... receiveren og det er ikke usannsynlig at den flyr ut av vinduet i løpet av ettermiddagen.

Takker for svarene jeg har fått og håper at noen vidre kan fortelle meg hva det er jeg gjør feil.

Samsung BD-P har ikke mer enn 2 analoge lydutganger, så løsninga med HD-lyd den veien blir litt tam. Desverre. Skulle du hatt det måtte du ha gått for store bror, BD-P2500.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raymagnu
    Samsung BD-P har ikke mer enn 2 analoge lydutganger, så løsninga med HD-lyd den veien blir litt tam. Desverre. Skulle du hatt det måtte du ha gått for store bror, BD-P2500.
    Oki så da er det egentlig bare bruk av optisk kabel som mulig gjør lyd ut av denne kassen ved tilkobling av BD.

Noen som kan gi meg et tips om hva jeg gjør feil siden jeg ikke får lyd ut av anlegget med bruk av optisk?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki så da er det egentlig bare bruk av optisk kabel som mulig gjør lyd ut av denne kassen ved tilkobling av BD.

Noen som kan gi meg et tips om hva jeg gjør feil siden jeg ikke får lyd ut av anlegget med bruk av optisk?
    Mener det er koax på den og...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koax? mener du komponent? Har snakket med sony support og der ble jeg anbefalt om å bruke hdmi fra bd til receiver og komponent fra bd til tv. Han jeg snakket med påstod at jeg skulle få lyd via hdmi hvis jeg ikke samtidig brukte hdmi fra bd til tv. Hvorfor jeg ikke fikk lyd via optisk kunne han ikke svare på annet enn at han ikke anbefalte audio via optisk kabel....

Hvordan blir bilde kvalitet ved bruk av komponent i stedenfor hdmi?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koax? mener du komponent? Har snakket med sony support og der ble jeg anbefalt om å bruke hdmi fra bd til receiver og komponent fra bd til tv. Han jeg snakket med påstod at jeg skulle få lyd via hdmi hvis jeg ikke samtidig brukte hdmi fra bd til tv. Hvorfor jeg ikke fikk lyd via optisk kunne han ikke svare på annet enn at han ikke anbefalte audio via optisk kabel....

Hvordan blir bilde kvalitet ved bruk av komponent i stedenfor hdmi?
    Sorry, etter litt nærmere ettersyn ser jeg at den ikke har koax. Koax=koaksiell digital utgang, ligner på en vanlig analog utgang, gjerne i orange.

Ideen med å bruke HDMI til lyd og komponent til bilde stiller jeg meg skeptisk til, da komponent kabelen mer enn sannsynlig vil gjøre bildet dårligere enn HDMI. Jeg vet ikke om den klarer fullHD over denne standarden heller. Jeg ville heller gått for optisk på lyd i dette tilfellet, men det er meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøver så godt jeg kan å få til optisk lyd men jeg har ennå ikke klart det...

Kan det være slik at receiver og bd i dette tilfelle ikke er kompatibel via optisk audio siden jeg ikke har lyd?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er løst Defekt optisk kabel....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er løst Defekt optisk kabel....
    Så bra. Det er ofte det mest opplagte, men siste man tenker på som lager krøll.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du har helt rett. Jeg var inne på tanken om at det kanskje kunne være den optiske kabelen som det var feil på, så jeg koblet i fra bd og kikket i enden av kabelen for å se etter det røde lyset og siden jeg så "lyset" så antok jeg at denne var ok. :lol: Va nummeret før hele bd og receiver ekvipasjen fløy ut vinduet:twisted:

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott det løste seg. Synd om det skulle stå noen utenfor vinduet ditt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminow
    Flott det løste seg. Synd om det skulle stå noen utenfor vinduet ditt.
    Ja og enda værre hadde det vært om jeg i ettertid ved oppkobling av neste anlegg med samme optiske kabel hadde blitt klar over at denne fillekabelen til 189kr var årsaken til at jeg kastet 3500kr ut av vinduet + årsaken til 1 år bak gitter pga uaktsom drap på naboen i underetg:wink:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •