Stereo/hjemmekino forsterker???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Stereo/hjemmekino forsterker???

Hei

Jeg er helt noob når det gjelder gjelder lyd og bilde, men har nå bestemt meg for å gå til innkjøp av høytalere med trøkk etter å ha vært hos en kompis=)

Jeg hører mest på stereo, men har lyst til å kunne koble de til tv også, Det jeg da lurer på er om jeg kan bruke en vanlig 2 kanals stereo forsterker/reciever å koble den på tv. (Er det mulig å koble sub på stereo forsterkeren?)
    Eller må jeg g til innkjøp av Hjemmekino forsterker med 5 kanaler + sub
    Ser jo litt på film og har blu ray spiller, men har ikke økonomi til å kjøpe sourrondlyd enda.
    Og mitt siste spm hva er forskjell på en forsterker/reciver? er det bare at reciver er med radio?
    Har tenkt på: Cerwin vega (cls 12-15) eller noe i det prisleiet som gir mest mulig trøkk og kvalitet for penga.
    Har ikke peiling på forsterker!?!
    Har også sett nettauksjonen har merket fence, Mod: Fence Audio Boost 2510 som ser meget interessante ut, pga pris, men er dette kvalitet?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 2by4
    Jeg hører mest på stereo, men har lyst til å kunne koble de til tv også, Det jeg da lurer på er om jeg kan bruke en vanlig 2 kanals stereo forsterker/reciever å koble den på tv. (Er det mulig å koble sub på stereo forsterkeren?)
    Sålenge tv'en har Phono L/R-utganger, så ja.. (Og skal vel være ganske gammeldags for å ikke ha det i våre dager ?? ;-)) Hvis forsterkeren har Pre Out eller Sub out, så går det. Ved første alternativ er det viktig at suben har delefilter. :-)

Eller må jeg g til innkjøp av Hjemmekino forsterker med 5 kanaler + sub
    Ser jo litt på film og har blu ray spiller, men har ikke økonomi til å kjøpe sourrondlyd enda.
    Nei, det må du ikke. Selvom dette heller ikke trenger å være veldig dyrt da. Men antakeligvis bedre å gå for en stereoforsterker, da det som regel gir mye bedre lyd i stereo enn en surround i stereo.

Og mitt siste spm hva er forskjell på en forsterker/reciver? er det bare at reciver er med radio?
    jepp.. du får også Stereorecievere fra f.eks Harman/Kardon.

Har tenkt på: Cerwin vega (cls 12-15) eller noe i det prisleiet som gir mest mulig trøkk og kvalitet for penga.
    Har ikke peiling på forsterker!?!
    kjøper du høytaler med store basselementer så kreves det en del av forsterkeren for å dra disse.. (høytalere kan jo kreve sitt uansett)
    hva slags budsjett ligger du på ?
    uansett tror jeg bruktmarkedet er det riktig for deg!

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

De 2510'erne du snakket om så egentlig ganske bra ut Har ikke hørt noe om det merket, men måtte sjekke litt nå siden du spurte så pent. De har til og med 250 watts forsterker som tar seg av 10"'erne som sitter i hver av høytalerne. Aktiv med andre ord. Forsterkeren du ender opp med trenger kun tenkte på mellomtone og diskant. Det er jo ganske stas. Ville sjekka ut de viss jeg var deg

Det finnes Stereoforsterkere som har preout for sub, men skal du koble til bluray spillern din på forsterkeren må den ha hdmi innganger. Da ender du opp med en surround-receiver.

Den her f.eks. Yamaha RX-V363 Svart En billig og grei forsterker ifra kvalitetssterke Yamaha!

Lykke til.
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Newcomer sindre82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enig med amunds:kjøp brukt

Personlig vill jeg heller kjøpt litt mindre høytalere + en aktiv sub.

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste flatskjermer idag kommer vel levert med optisk lydutgang?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    De fleste flatskjermer idag kommer vel levert med optisk lydutgang?
    det er korrekt.. men de fleste jeg har sett kommer med vanlig phono ut også.. :-)

Det finnes Stereoforsterkere som har preout for sub, men skal du koble til bluray spillern din på forsterkeren må den ha hdmi innganger. Da ender du opp med en surround-receiver.
    1.Finnes det ikke vanlig phono ut på blu-ray ?
    Finnes vel 5/7.1 ut på en del spillere nå ?

2. Hvis Blu-Ray-spilleren er koblet til TV med HDMI, vil han jo kunne ta lyden fra TV'en og ned til Stereoforsterkeren ?? :-)

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    det er korrekt.. men de fleste jeg har sett kommer med vanlig phono ut også.. :-)

2. Hvis Blu-Ray-spilleren er koblet til TV med HDMI, vil han jo kunne ta lyden fra TV'en og ned til Stereoforsterkeren ?? :-)
    Kan trøkke en optisk fra BD og til forsterkeren også. (Gla i lys jeg )

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Eg har koblet blu-ray spilleren med phono 7,1 utgangen på spilleren og inn på 7.1 multi inngangene på receiveren og da får eg alle de nye lydformatene på den måten siden blu-ray spilleren sender ut de nye lydformatene via 7.1 multikanalenee. Eg har koblet med hdmi inn på plasma for bilde:-)

Så på spørsmål 1 så er svaret ja og det fungerer veldig bra. eg har koblet det opp slik selv.

På spørsmål 2 tror eg også att svaret er ja, men har ikke prøvd det selv. Men det hadde overasket meg om ikke det skulle gå:-)

Skall selge min Rotel RSX-1056 på 17,2 Kg og ekte Rotel watt og er det sånn att du ikke Må ha hdmi innganger og ønsker suround er dette en receiver som er meget god til både musikk og film Bare ett tips:-):

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=42435&cat=13

Edit: Ønsker du ikke suround bør du kjøpe en stereoforsterker siden du da vil få mye mer for pengene og det spiller bedre i stereo enn de "fleste" suroundreceivere:-) Det kommer selvfølgelig litt ann på pris:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Kan trøkke en optisk fra BD og til forsterkeren også. (Gla i lys jeg )
    nå gjaldt mitt innlegg angående lyd med stereoforsterker uten digital-innganger ;-)

Eg har koblet blu-ray spilleren med phono 7,1 utgangen på spilleren og inn på 7.1 multi inngangene på receiveren og da får eg alle de nye lydformatene på den måten siden blu-ray spilleren sender ut de nye lydformatene via 7.1 multikanalenee. Eg har koblet med hdmi inn på plasma for bilde
    Jeg mente som sagt mtp stereoforsterker... :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå gjaldt mitt innlegg angående lyd med stereoforsterker uten digital-innganger ;-)

Jeg mente som sagt mtp stereoforsterker... :-)

Ok Beklager.

Men eg håper kansje det var nyttig lesning for trådstarter alikevel viss han ønsker å utvide til suround senere Ønsker han å utvide til suround senere så har RSX-1056 linjeutganger og den har 2 subwoofer utganger siden trådstarter ønsket å koble til subwoofer:-D Ønsker han ikke å utvide til suround senere finnes det nokk stereoforsterkere med subwooferutganger

Trådstarter må først finne ut om han ønsker å utvide til suround senere eller om han ønsker stereoforsterker. Men som sagt så får han mer for pengene med en stereoforsterker viss han ikke har planer om å utvide til suround:-D

Mener ikke å fornerme noen, men håper trådstarter sunes det er nyttig lesning alikevel. Vi lærer alle noe nytt hver dag

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Takk=) Fått kjempemye hjelp her nå=)

Har jo lyst på en som jeg kan utvide med souround, så bruktmarkedet er nok lurt.
    Denne Rotel RSX-1056 høres jo veldig interresant ut siden jeg kan koble til to sub`er
    EKS: Hvis jeg kjøper Fence Audio Boost 2510 høyttalere til front med feks 1-2 sub`er og kjører dette på den Rotel`en kan jeg også få koblet det til tv/dvd og få bra film lyd, (ikke souround riktignok) i tilegg til å ha et ganske okey stereo oppsett?
    Ser de Fence høytalerene går ann å få kjøpt til rundt 2500-3000 på nettauksjonen, er det noen som vet kvaliteten på de?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 2by4
    Takk Takk=) Fått kjempemye hjelp her nå=)

Har jo lyst på en som jeg kan utvide med souround, så bruktmarkedet er nok lurt.
    Denne Rotel RSX-1056 høres jo veldig interresant ut siden jeg kan koble til to sub`er
    EKS: Hvis jeg kjøper Fence Audio Boost 2510 høyttalere til front med feks 1-2 sub`er og kjører dette på den Rotel`en kan jeg også få koblet det til tv/dvd og få bra film lyd, (ikke souround riktignok) i tilegg til å ha et ganske okey stereo oppsett?
    Ser de Fence høytalerene går ann å få kjøpt til rundt 2500-3000 på nettauksjonen, er det noen som vet kvaliteten på de?

Men funker bluray på den ?

Ja du kann koble RSX-1056 til tv og da får du også menyen på tv'n som er en fordel. Blu-ray kann du også koble til receiveren med optisk, coaks eller stereo phonokabel. Med front høgtalere og subwoofer får du som du sier ikke surondlyd, men du får stereolyd med 1 eller 2 subwoofere om du ønsker det:-) Du vil få eksplosjoner o.s.v og når det tordner og smeller får du god nytte av subwooferen. Det skall riste litt i sofaen når det braker løs Så ja du vil få en god film opplevelse med ett stereoppsett med en eller to subwoofere, men du får selvfølgelig ikke suround effektene bak. Du har ikke senter høgtaler heller så du vil få dialogen i fronthøgtalerne selvfølgelig. RSX-1056 spiller meget bra i stereo på musikk også og du kann velge selv om du vill kjøre bypass og ikke bruke subwoofer til musikk, men du kann også velge å spille musikk av i stereo med en eller to subwoofere. Med denne receiveren har du mulighet for å bygge ut til hjemmekino senere og det er jo veldig gøy med kinolyd på film synes i allefall eg:-) Da kann du koble blu-ray spilleren til multi inngangene på RSX-1056 og få de nye lydformatene:-) Det er slik eg har koblet til blu-ray spilleren min nå. Men da trenger du en blu-ray spiller som har analoge multi utganger. Men som sagt kann du koble blu-ray spilleren til receiveren med optisk, coax eller med stereo utgangene inntil videre til du en gang ønsker å utvide oppsettet ditt til suround på blu-ray spilleren og da kann du ta i bruk multi inngangene:-)

Send meg en pm så kann vi snakkes:-) Så kann vi snakkes på telefon så skall eg forklare deg alt om denne receiveren og hvordan den er og hvordan du kann bruke den:-) Den er 100% strøken og fungerer 100% og den ser ut som ny:-) Den er Ca. 2 år og 2 mnd. og eg har kvittering:-)

Edit: Eg har koblet bilde fra blu-ray spilleren med hdmi rett inn på plasma skjermen, men eg har koblet fra S-video monitor out fra receiveren og inn på S-video scart inngangen på plasma skjermen slik att eg har mulighet for å ha menyen på skjermen når eg skall stille inn grunn innstillinger:-) Det gjør man som regel bare en gang når det er første gang du skall stille inn hvordan du vill ha oppsettet. Men det er kjekt å ha muligheten til å forandre på noe viss en ønsker det senere, så det er en fordel å kunne bruke menyen på skjermen når en skall inn og forandre på oppsett o.s.v. Alle lyd formatene har hver sin knapp på fjernkontrollen så der er det jo enkelt å forandre uten å trenge å gå inn i menyen:-) Slik er det på de fleste receivere:-) Ønsker du denne receiveren skall eg hjelpe deg å stille den inn til ditt oppsett og det er bare å ringe meg viss du lurer på noe så kann eg forklare i telefon hva du skall gjøre i menyen viss du er litt fersk med Hjemmekinoreceivere:-) Du skall med andre ord få kundestøtte av meg til du blir mer kjend med receiveren selv om den er veldig enkel å stille i menyene på skjermen:-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •