Midgard Oberon ELLER Rotel RB-1091 - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 97 av 97
    Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mener du de fleste tester ikke blir utført riktig? Tenker spesielt på "seriøse" hifi-mags fra det store utland. Ingen nevnt, ingen glemt. Har lest tester der det måles i hytt og pine og dokumenteres at produsenten, (i tilfelle Rotel), har målt for lite effekt, og andre har tatt i så de bør skjemmes. Så finnes det tester der det ikke er nevnt engang hvilke andre komponenter som er tilkoblet ved test. Det er da så å si umulig å resonere seg frem til om den testede komponenten passer f.eks. meg.
    Om jeg tar deg ironisk? Jo, litt. Ikke alle som tar ironi, så der må man trø varsomt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde RB-1091 hjemme en stund og var veldig fornøyd. Brukte den på JBL høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo bare være at blokkene jeg hadde fra før var bedre? Akuratt samme prisfrekvens, utenom at mine hadde den prisen for mange år siden, så ville nok kostet godt mer på dagens marked.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roqer
    Mener du de fleste tester ikke blir utført riktig? Tenker spesielt på "seriøse" hifi-mags fra det store utland. Ingen nevnt, ingen glemt. Har lest tester der det måles i hytt og pine og dokumenteres at produsenten, (i tilfelle Rotel), har målt for lite effekt, og andre har tatt i så de bør skjemmes. Så finnes det tester der det ikke er nevnt engang hvilke andre komponenter som er tilkoblet ved test. Det er da så å si umulig å resonere seg frem til om den testede komponenten passer f.eks. meg.
    Om jeg tar deg ironisk? Jo, litt. Ikke alle som tar ironi, så der må man trø varsomt.
    Det varierer nok litt, for det første er det jo nesten ingen som måler effekten ved reaktive laster. Dermed blir tallene ganske uinteressante. Noen av magasinene gjør tester basert på egne målinger, andre får eksterne laber til å levere målinger til dem. Felles for begge er at det gjerne er en subjektiv del som er helt uavhengig av målingene. Denne delen er ofte ganske farget av produktets pris og utseende, merkenavnet osv. Ikke at skribentene med vilje gjør dette, men det man kunne ønsket seg var at målingene i større grad ble benyttet både til å få produktet til å yte best mulig, og at man forsøkte i større grad å finne produktets "grenser". For eksempel:

En test kan i dag se ut som dette:
    Til prisen er dette en kompetent forsterker, den mangler litt ift de aller beste på oppløsning, og mikrodynamikk...

Den burde sett ut som dette:
    Forsterkeren egner seg til bla-bla laster. På blu-blu laster vil den havne i det ulineare området som fremgår av målingene (fig 4). Klangfargen medfører følgende tendenser: blå-blå-blå, og ved last kan den tendere til blæ-blæ.

Og om man er så kåt på ord som "mikrodynamikk" og "oppløsning" så kan man jo la være å demonstrere at man ikke aner hva de betyr ved heller å skrive:
    Opplevelsen av mikrodynamikk og oppløsning kan påvirkes i negativ retning om man kombinerer DUT med "balalaika audio" høyttalere. En heldigere kombinasjon ville være "ompalompa audio" høyttalere.

Skal man være riktig kompis og virkelig verdsette det å spre kunnskap kunne man til og med forklare hvorfor.

Faglig dårlige tester bidrar med ganske mye negativt for utviklingen av audiofaget.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget enig i Snickers-is' siste innlegg.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er stort sett enig med Snickers-is, selv om jeg ikke er i nærheten av kunnskapen han eier.
    Saken er at han, som i sitt siste innlegg her, har helt rett.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder trådens tema igjen, så har jeg selv 3 stk Midgard Audio Oberon 6.1, og har brukt disse på Usher cp6371 og X-616 senter.

Dette oppsettet har blitt satt i fire forskjellige rom, med ulik størrelse, møblering og materialvalg i gulv/vegg.
    Resultatet har stort sett alltid blitt bra, og jeg har fått gode tilbakemeldinger fra besøkende både på lyd og effektreserver, men det krever litt arbeid med plassering og rommet forøvrig.
    Høyttalerene sin plassering i forhold til bak- og sidevegger har faktisk forandret lyden mer enn bytte av effektforsterkere hos meg...

Min egen konklusjon var iallefall at både MA og Rotel gav mye for pengene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Den burde sett ut som dette:
    Forsterkeren egner seg til bla-bla laster. På blu-blu laster vil den havne i det ulineare området som fremgår av målingene (fig 4). Klangfargen medfører følgende tendenser: blå-blå-blå, og ved last kan den tendere til blæ-blæ.
    men mister snickers.. hvis en test faktisk hadde sett ut som dette.. hvordan i alle dager skulle flesteparten av de som leser denne testen skjønt noe som helst ? bør ikke en test prøve å beskrive for mennesker uten no særlig kunnskap omtrent hvordan dette høres ut osv...?

hadde en test bestått av informasjon som du hadde skjønt med din kunnskap, så tror jeg at jeg hadde blitt rimelig uinteressert rimelig fort.. :-D

dette har ikke noe med at jeg ikke er enig med deg i mye av det du sier.. omhandler bare det som er quota ovenfor.. :-)

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen til en effektsterk forsterker som feks. Midgard Oberon 6.1 er at det skal mye til at de går tomme for effekt hvilket vil si at de ikke forvrenger like lett. Når en forsterker forvrenger så påvirker det ikke bare ett spesifikt frekvensområde, men hele frekvensområdet. Til prisen gir både Midgard og Rotel en masse krefter til prisen og er mere egnet til fullfrekvens enn mange transistor og rørforsterkere som sliter med at de fort går tomme når de skal spille dypbass. Men, synes de kan være litt småkjølige og tidvis upersonlige i klangen. Beste jeg har hørt de med: rørbasert preamp.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Men, synes de kan være litt småkjølige og tidvis upersonlige i klangen. Beste jeg har hørt de med: rørbasert preamp.
    Det tror jeg godt. Selv kjører jeg Yamaha RX-V2700 som pre. Bruker romkorreksjon med stor glede. Skal det spilles høyt switcher jeg til "Natural". Den er varm og god på høyt volum. Drømmen er jo rørpre med muligheter for switching mellom Yamaha til film og rør til musikk.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Men, synes de kan være litt småkjølige og tidvis upersonlige i klangen. Beste jeg har hørt de med: rørbasert preamp.
    Mange klasse D forsterkere er kjent for å være relativt nøytrale klangmessig sammenlignet med mye av det som ekstisterer av klasse A/B. Har en høyttalere som trenger litt farging, kan de virke litt upersonlige og kjølige som du sier.

Personlig er jeg av den oppfatningen at det ikke er forsterkerens jobb å farge lyden - kun forsterke det signalet det får inn uten noen "bieffekter". Og at man heller er bedre tjent med å velge en nøytral forsterker, for deretter å velge høyttaler etter personlige preferanser og romforhold. Da har man et mindre ledd i kjeden å tilpasse.

Men det er mange veier til Rom. 8)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    men mister snickers.. hvis en test faktisk hadde sett ut som dette.. hvordan i alle dager skulle flesteparten av de som leser denne testen skjønt noe som helst ? bør ikke en test prøve å beskrive for mennesker uten no særlig kunnskap omtrent hvordan dette høres ut osv...?

hadde en test bestått av informasjon som du hadde skjønt med din kunnskap, så tror jeg at jeg hadde blitt rimelig uinteressert rimelig fort.. :-D

dette har ikke noe med at jeg ikke er enig med deg i mye av det du sier.. omhandler bare det som er quota ovenfor.. :-)
    Det er selvsagt et poeng, men har folk flest noen større nytte av konklusjoner som trekkes dersom disse i bestefall er på siden av sannheten, eller også helt fullstendig feil?

Jeg mener det er testernes "fag", da burde de også gå i bresjen for å utvikle et "språk" og en terminologi som gir betydelig mer reell info enn hva som er tilfellet i dag.

En viktig detalj er jo at man ikke kan lage en test med ny terminologi, også evaluere om det funket. Man må gå fullstendig over til en mer saklig terminologi og så skrive alle tester på den måten. Man burde fylle spalteplassen med relevant info i større grad og bruke mindre tid på anekdoter om sportsbiler, politikk og rødvin. Skal man ha med det også må man bare akseptere at testene vil kreve større plass i bladet, for i dag har språkleken og mannekosen tatt over for h€lvetestestingen fagonaniet. Det er bare en som tjener på det, nemlig leverandøren.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er selvsagt et poeng, men har folk flest noen større nytte av konklusjoner som trekkes dersom disse i bestefall er på siden av sannheten, eller også helt fullstendig feil?
    Jeg mener selvfølgelig ikke man slenge rundt seg med konklusjoner som er tatt på feil grunnlag. Men etter man har gått så grundig til verks, syns jeg man bør prøve å "oversette" litt også for Ola Nordmann med mye penger som syns det kunne vært kult med litt dyrere anlegg. Så han slipper å lese tonnevis med litteratur bare for å forstå hva anmelder egentlig snakker om. :-)

Jeg mener det er testernes "fag", da burde de også gå i bresjen for å utvikle et "språk" og en terminologi som gir betydelig mer reell info enn hva som er tilfellet i dag.
    Ja.. Sålenge de ikke glemmer de av oss som ikke er "studenter" av faget.. Så vi også skjønner noe! En del av kjedene lever jo mest på folk som ikke har den kunnskapen.

En viktig detalj er jo at man ikke kan lage en test med ny terminologi, også evaluere om det funket. Man må gå fullstendig over til en mer saklig terminologi og så skrive alle tester på den måten. Man burde fylle spalteplassen med relevant info i større grad og bruke mindre tid på anekdoter om sportsbiler, politikk og rødvin. Skal man ha med det også må man bare akseptere at testene vil kreve større plass i bladet, for i dag har språkleken og mannekosen tatt over for *******stestingen fagonaniet. Det er bare en som tjener på det, nemlig leverandøren.
    Hvis jeg leser deg riktig, mener du at flere anmeldelser skrives nesten som "reklame". Og det kan jeg være enig med deg i. Et hifiblad som skal være mest mulig nøytrale bør selvfølgelig ikke overdrive når de syns noe er bra. :-)

Uansett.. Jeg har, i min relativt korte hifi-karriere, funnet ut at anmeldelser sjelden er verdt noe særlig. Men det vil jo alltid være vanskelig da alle oppfatter lyd "forskjellig". :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har i kveld satt opp følgende løsning: Logitech Transporter --> Rotel RB1092 --> B&W 801. Dette låter ganske så hyggelig!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det du transporterer da?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artofdesign
    Hva er det du transporterer da?
    Musikk i form av .flac filer som ligger på nettverksdisken i kjelleren inn til Rotel RB1092.

Flac: FLAC - Wikipedia
    Logitech Transporter:Stereophile: Slim Devices Transporter network music player

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir itj no fart utn bart sjø :P (en hyllest til trøndelags stolte kriger)

Jeg har 2 stk rb 1091 i mitt system også å jeg synest de spiller veldig bra... nå har ikke jeg helt forstått betydningen av alle disse "hifi-ordene" men skulle jeg beskrevet den lyden jeg sitter igjen med ville jeg brukt ordet korrekt, føler det er fint lite pynting av noe som helst, bare ren klar høyoppløst lyd. jeg har til og med lagt merke til detaljer jeg ikke har hørt før med annet utstyr... det er faktisk veldig morsomt å sette på favorittlåten min å sitte igjen med en liten følelsa av å høre den for første gang igjen. Jeg har prøvd disse to opp mot Dali concept 6, concept 1 og Dali blue 5005 testet ut med vandenhul cs 122, qed original, qed silver aniversary og kombo av cs122 (mellom/bass) silver aniversary (diskant) Biwire på Blue 5005 noe som desidert gav meg det beste resultatet. jeg har også hørt disse blokkene dra større å mye dyrere høyttalere enn det jeg har for hånd nå men da låt det endel anderledes enn det jeg "liker" pga rom, plassering av høttalere, bruk av subb osv var justert til å spille en helt annen type musikk enn det jeg liker... Jeg tror at om man prøver seg litt frem som andre har sakt før i denne tråden kan man oppnå et veldig bra resultat med disse blokkene

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •