The hifi madness kicks off.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 58
    account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

The hifi madness kicks off.

Heisann folkens.

Nybakt medlem og avforum og på jakt etter råd

Er i disse dager på utkikk etter de første komponentene i det som jeg håper skal bli et fullverdig hjemmekinoanlegg. I første omgang leter jeg etter en receiver, et høyttalerpar og kanskje en cd spiller. Stua mi er såpass liten at jeg kommer til å satse på 2 kanaler til å begynne med. Jeg vil nok likevel kjøpe en surroundforsterker så jeg kan utvide dersom galskapen tar overhånd (noe den helt sikkert gjør).

Håpet på å ende på 10-15000 for det ovennevnte, så jeg er vel i budsjettklassen. Tror jeg bør ha et allsidig anlegg som gjør seg til film og de fleste typer musikk.

Er det noen som har noen gode anbefalinger når det gjelder CD spiller og forsterker?

Når det gjelder høyttalere så har jeg ingen anelse om hvor jeg skal snu meg. Hadde tidligere et par Kef Q7, og de var mer enn gode nok for meg. Kunne kanskje tenkt meg et par stativhøyttalere.

Er dere merketro? Tenker likssom på at jeg vil finne CD/DVD/forsterker fra samme produsent, men har inntrykk av at dette ikke er så veldig vanlig. Bør jeg tenke mye på at komponentene skal passe bra sammen, eller er det noe man gjør når man er litt høyere i pris. Dama vil jo selvsagt at de skal ha samme farge :P

Jeg er sikkert ikke den første som stiller slike spørsmål, men håper noen av dere har noen ord til meg.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier cd, men går vel ut i fra at du mener dvd? Ellers blir det jo ikke hjemmekino... For 10-15000, mao 15, for det blir det jo :wink: , ville jeg sett på brukte høyttalere. Da for du mer for pengene. Ville vel også vurdert en sub slik at hjemmekinofølelsen kommer frem, i hvertfall hvis du vil ha stativht.. Tokanals hjemmekino med det rette utstyret kan være meget bra.

Jeg ville vurdert følgende:

Høyttaler:
    Infinity Kappa 200
    Audiovector M1 avantgard ( må skaffes brukt)
    B&W Nautilus 805, brukt
    Sonus Faber Concerto/concertino

Receiver:
    Yamaha 650/750
    Denon 1804
    Marantz SR 4400
    H/K 130/230
    Cambridge Azur 540

DVD:
    Ikke legg mer enn 3000,- her så lenge budsjettet ditt ikke er større.
    Marantz DV 4400
    Cambridge Azur 540D
    H/K DVD 22

Her har du noe å tenke på. Argumentet mot disse løsningene er at elektronikken ikke får frem det beste i høyttalerene, men da har man jo noe å sikte mot. Surroundanlegg til 15k er fullt av kompromisser.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det er budsjettet ditt det nærmeste året ville jeg vurdert å glemme alt som heter surround. Satser du på å spille av i 2 kanaler bør du heller få med deg det siste på markedet når den tid kommer. Da kan du i tillegg bruke forsterkeren til effekttrinn sammen med en reciever.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I så fall er jo Thule IA 100 integrert forsterker et godt valg, med en funksjon sopm gjør at du kan utnytte effekttrinnet med en receiver senere. I tillegg har den god lyd og bra med krefter.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om det er sånn enda, men Thule har jo vært plaget med kvaliteten på forsterkerne sine...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke litt drøyt og bruke en denon avr 1804 på Nautilus 805 :wink:

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var faktisk cd spiller jeg mente. Dama har en dvd-spiller som duger inntil videre.

Det med brukte høyttalere er nok en god idé. Får sjekke ut litt de som ble nevnt.

Ellers har jeg jo også tenkt litt på det som den allvitende Snickers-is nevnte. Et godt gammelt stereo(!)-anlegg bestående av høyttalere, cd-spiller og forsterker/receiver. Når det gjelder CD spiller så har jeg sett litt på Marantz CD5400. Hørt en del bra om den. Kan vel kanskje komme litt lavere på pris på en stereoreceiver enn på en surroundreceiver??

Eller:

Ser at klubben har priskutt på Denon, så kanskje jeg skulle kjøpe meg en AVR-1804 eller en AVR-2803 og ta det derfra...

Valgets kvaler..... :?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-fi Lasse
    Er det ikke litt drøyt og bruke en denon avr 1804 på Nautilus 805 :wink:
    Jo, jeg sa jo også det. Det var vel heller bare en oppramsing av prisgunstige receivere. Mne med en Thule i tillegg ville det jo ikke bli så verst..

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thule klinger bra, og har vel ikke hatt de største problemene. En stereoforsterker har jeg uansett mer tro på enn en reciever.

Cambridge Azur, Marantz og muligens Arcam er merker du bør kikke nærmere på.

På høyttalersiden er kanskje ikke brukt så dumt nei.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men denon avr 1804 har ikke pre-out.

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp 2804. Den har vel pre out? Dette angrer jeg på at jeg ikke har...Hadde vært greit å få brukt min fars 20 år gamle Technics 80W klasse A forsterker! Den trekker 600W uansett om den spiller eller ikke!

ProtoType

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det finnes ikke noen 2804 men jeg tror at det kommer en 2805 etterhvert.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-fi Lasse
    det finnes ikke noen 2804 men jeg tror at det kommer en 2805 etterhvert.
    Jeg vet at den kommer snart
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I den prisklassen hadde jeg tittet på bruktsidene her på forumet, samt finn.no.
    Du får deg sikker en fin surround forsterker til ca. 6000,- brukt.
    Hva høytalere angår hadde jeg vel kanskje sett meg om etter noen brukte B&W DM603 eller DM604, da hadde du hatt mulighet til skaffe deg en helt ok DVD spiller også f-eks Samsung DVD-HD935 og fortsatt ligget innenfor budsjett.
    Lykke til
    Kim

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry dobbelt post.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm..

B&W 805 nautilus stativhøyttalere
    Selges inkudert originalstativer. Koster nå kr 22.798 (16.800 + 5.998 for stativene)hos HiFi-Klubben, min pris kr 11.000 komplett.

Er vel ikke gal pris :P
    ligger på lydogbilde

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor foreslår dere Nautilus 805 når budsjettet ikke strekker til hvis han skal ha forsterker og DVD(CD) også?

Men for all del, mine tips er:
    -Bruk dobbelt så mye som du hadde tenkt
    -Et godt stereoanlegg gir mye mer glede enn et halvgodt surroundanlegg, hvert fall om vil ha noe med litt volum og kvalitet på lyden/musikken.
    -Kjøp brukt
    -Kjøp DVD-spiller i stedet for CD-spiller. Kjøp gjerne noen høyttalere som du etter hvert kan bruke som bakhøyttalere. F. eks. er B&W 602 S3 en kul høyttaler (kanskje litt i overkant til bakhøyttaler etter hvert for noen men).
    -Kjøp f.eks. en (litt stor) god stereo-forsterker som kan brukes som effekttrinn (dvs. kan koble på en inngang og bypasse volum osv), slik at man kan klare seg med en rimelig surround-reciever ved overgang til surround..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Hvorfor foreslår dere Nautilus 805 når budsjettet ikke strekker til hvis han skal ha forsterker og DVD(CD) også?

Men for all del, mine tips er:
    -Bruk dobbelt så mye som du hadde tenkt
    -Et godt stereoanlegg gir mye mer glede enn et halvgodt surroundanlegg, hvert fall om vil ha noe med litt volum og kvalitet på lyden/musikken.
    -Kjøp brukt
    -Kjøp DVD-spiller i stedet for CD-spiller. Kjøp gjerne noen høyttalere som du etter hvert kan bruke som bakhøyttalere. F. eks. er B&W 602 S3 en kul høyttaler (kanskje litt i overkant til bakhøyttaler etter hvert for noen men).
    -Kjøp f.eks. en (litt stor) god stereo-forsterker som kan brukes som effekttrinn (dvs. kan koble på en inngang og bypasse volum osv), slik at man kan klare seg med en rimelig surround-reciever ved overgang til surround..

Det er vel ikke bare våre forslag som ikke henger helt sammen... :wink:
    Han trenger ikke kjøpe DVD-spiller fordi han allerede har en og vil ha en dedikert cd-spiller. Og har han ikke råd til mer enn 15k, så har han ikke mer. Å si at bør bruke dobbelt så mye som han har tenkt, er vel ikke det jeg vil kalle et godt råd.

Når det gjelder 805, kan disse skaffes for under 10k, mener i hvertfall å ha sett det på bruktmarkedet. En brukt forsterker og cd-spiller med pris på tilsammen 7-8 tusen bør være en grei nok match, f.eks Cayin 251/252. Da har man en kombinasjon som bør kunne gi mange gleder både på musikk og film. Sier ikke at det på død og liv er det han bør velge, men det er en mulighet. Det er ikke lett for en som ikke er veldig bevandret i Hi-fi jungelen, som spør etter råd innenfor gitte rammer, og halvparten av rådene ikke treffer fordi rådgiverene velger å lage nye rammer. Skjerping til oss alle!!

Til Ayabara: Konkrete råd:

Kjøp brukt. Tokanals stereo er nok et godt utgangspunkt for deretter åsupplementere med en rimelig receiver etterhvert.

CD: En cd-spiller som ofte dukker opp er Cayin 251. Veilledende pris som ny ca 8000, kan nå skaffes til halv pris brukt. Marantz CD6000OSE er et litt rimeligere alternativ. Veil ny 4500, selges under halv pris brukt.

Forsterker: Også her er Cayin 251B et godt valg. Samme prisleie som cd-spiller. Kraftig sak på 2x150W som duger greit til det meste av høyttalere i denne prisklassen.( En litt vag formulering, men det er for å slippe en masse pekefingre... :wink: ) Vincent SV 233 ligger et par lapper over brukt, men er også en dugandes sak. Thule IA 100 har jeg allerede nevnt.
    Marantz har også noen rimeligere forsterkere som er gode alternativer, sammen med en cd-spiller i samme merke.

Høyttaler:
    Har sett både Audiovector M1 avantgarde, B&W 805N, Sonus Faber concertino samt Klipsch RB 35 på bruktmarkedet nylig. De to førstnevnte gjør nok at du muligens må strekke budsjettet ditt litt, med mindre du vil kompromisse på elektronikken. Mener også at Infinity Kappa 200 er en glimrende høyttaler som du må se på. Er dog ikke lett å finne brukt.

Vi er alltid interessert i å være med på prosessen underveis, så gi jevnlige rapporter.

Lykke til!!

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.

Takk for råd og vink osv.

Marantz CD-spiller er vel en klar kandidat på nåværende tidspunkt. Tenkte på CD5400 ny, men da er kanskje CD6000OSE brukt et like godt alternativ dersom jeg får tak i det.

Har også kikket litt på Marantz når jeg har kikket etter forsterkere, men der er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal se etter. Har noen en konkret Marantz forsterker de vil anbefale? Må vel ha noe som kan levere fra seg litt guffe. Når jeg så etter nytt så kikket jeg på Marantz PM4400, men så så jeg at den har 2*30 watt effekt ut, og det syntes jeg hørtes ut som veeeeldig lite...

Når det gjelder høyttalere så tror jeg det er Sonus Faber, Audiovector og B&W jeg kommer til og kikke på. Ikke helt sikker på hvilke modeller enda.

Jeg leter fortløpende, men pga flyttinga så er det lite trolig at det blir noe kjøp før feripenger og skattepenger kommer. (Kanskje dagen kommer da 15000 grensa må revurderes...)

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz har en sak som er oppgitt til 95 watt i a/b klasse og 25 watt ren klasse a.

Den ligger vel på rundt 6 000 veil.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •