Utfordring

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: Utfordring

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Utfordring

Hei
    Jeg har planer om å bygge inn høyttalere i tvstua, stua og på kjøkkenet.
    Planenen er å bruke en forsterker, f.eks Rotel RSP 1056 og JBL innbyggnings høyttalere.
    Er det mulig å kunne koble 3 par med høytalere til en forsterker og kunne slå alle tre parene av og på uavhengig? Eller må to av parene kobles i serie??

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan kjøpe en liten høyttaler omskifter boks fra B-Tech hos Expert, Elkjøp osv....
    Se side 7 : http://www.interconnect.no/files/pri...ser%202007.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar.8) Men hadde tenkt at det var mulig å gjøre noe slikt med kun forsterkeren, uten ein slik boks.. Itilfelle hvordan kobles ein slik boks? Hva vil skje med motstanden? Vil eg få halvert motstanden for 2 av kanalene, når eg spiller med alle høytalerene? Og dessuten vil eg miste muligheten for å tune hvert enkelt høytalerpar. Hva med f.eks NAD t763, den har vel sekskanaler. Noen som vet om den kan spille med 3 par høytalere??

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå er jeg ikke helt sikker på om jeg er på riktig jorde, men kan ikke sonos være løsningen på det kolaola spør etter ??

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, jo, en receiver med 6 kanaler kunne gjøre det,men det blir kronglete. De er jo beregnet på surroundlyd...
    Du trenger en multiroms løsning, enten en pc, med en NAS kanskje, 3 stk Squeezeboks 3, en liten effektforsterker eller aktive høyttalere, som AudioEngine sine. De kan styres individuelt, eller eksternt fra pc´en, de kan spille samme eller forskjellig musikk.
    Squeezebox™ Classic Wireless Digital Media Player: Listen to the music you love in any room in your home

Eller du trenger noe genialt, som dette : Kontrapunkt HiFi :: Multirom , men prisen blir jo en annen.
    Multirom ~ Vi i Villa
    Revox multirom | Micro Matic
    Russound systemer
    Denne kan fås med noe der heter Incognito, ta en titt på den:
    Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: CAMBRIDGE 840E Forforsterker

Edit, Jo, Sonos er et alternativ også : TEST: Sonos får kjørt seg - Dingz : Dingz Test

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, egentlig er jeg ute etter:
    - En forsterker som kan:
    - Spille tre par med høyttalere.
    - Det skal være mulig å slå av og på alle tre parene inviduelt
    - Dette bør helst kunne gjøres fra fjernkontroll
    - Ønsker også å kunne stille bass/treble inviduelt

Er ikkje så glad i tilleggs bokser, disse krever alltid ekstra kabler osv. Dessuten mister jeg fjernkontroll muligheten.

Jeg synes det virker merkelig at dette ikke finnes?
    Jeg ønsker samme mulighet som gamle forsterkere med utgangsvelger a og b, bare for tre kanaler..
    Takk for svar så langt! Men hva med en 7.1 surruond, kan ikke de forsterkerne klare dette??

(Niels, er du Niels Nielsen som jobba i Briksdalen? Sikker ikkje, men måtte sjekke :-))

K

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kolaola
    Vel, egentlig er jeg ute etter:
    - En forsterker som kan:
    - Spille tre par med høyttalere.
    - Det skal være mulig å slå av og på alle tre parene inviduelt
    - Dette bør helst kunne gjøres fra fjernkontroll
    - Ønsker også å kunne stille bass/treble inviduelt

Er ikkje så glad i tilleggs bokser, disse krever alltid ekstra kabler osv. Dessuten mister jeg fjernkontroll muligheten.

Jeg synes det virker merkelig at dette ikke finnes?
    Jeg ønsker samme mulighet som gamle forsterkere med utgangsvelger a og b, bare for tre kanaler..
    Takk for svar så langt! Men hva med en 7.1 surruond, kan ikke de forsterkerne klare dette??

(Niels, er du Niels Nielsen som jobba i Briksdalen? Sikker ikkje, men måtte sjekke :-))

K
    Joda, det finnes løsninger som gjør dette men det kommer jo an på hvor mye du vil legge i dette. Enkleste i ditt tilfelle ville være feks aktive høyttalere som er nevnt her som bare henter sone2 signalet og har egne kontrollere på høyttalerene.

Jeg tror Niels N jobber i Drammen? Bare gjetting men jeg tror jeg har vært innom arbeidsplassen hans ;-)

A

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Jeg tror Niels N jobber i Drammen? Bare gjetting men jeg tror jeg har vært innom arbeidsplassen hans ;-)

A
    Ikke så langt fra, men ikke der nei.

En 7.1 surround receiver kan selvfølgelig spille med 3 sett høyttalere men hvordan vil du slå de av og på individuelt osv?
    Så du på linkene? Var der ikke noe interessant der? Så du på Sonos?
    Fra Russound er der jo noe kanskje : Russound CAS system

Squeezeboksen kan fjernstyres fra pc´en jo, og lyden kan gå trådløst, selvom du kanskje gambler litt med det til 3 stykker...

Der er jo sikkert flere firmaer der leverer multirom løsninger , du kan søke litt.
    Receivere i stereo fra 1970-80 hadde ofte tilsluttning for 3 sett høyttalere, men bare to kan kjøre samtidig, og du kan ikke regulere bass og diskant separat, vil du ha det er du nødt til å bruke produkter laget for multirom, og da kan du ikke bruke dagens receivere, ei heller Cambridgen eller Squeezebox egentlig. Ikke mange bruker jo tonekontroller nå om dagen.
    Men ellers, som are e siger, sone 2 på moderne receivere kan jo brukes, og du kan koble høytttalerne i serie til 2 rom f.eks., men da kan du jo installere en liten volum bryter på badet f.eks. slik man kan skrue av lyden.
    Så enten må du justere litt på dine krav, eller søke i spesial produktene....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såg kun raskt over, skal kikke litt meir på det i kveld. Litt travelt på jobb
    Stikker ein tur innom HIFI klubben og snakker med de seinere i dag..

Satser på å finne noko som kan spille 3 par og skru de inviduelt av og på.
    Kan sikkert klare meg uten kontroll av treble og bass.. Snakkes seinere, takk for svar!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten, dersom eg kjøper ein Onkyo TX-SR674 f.eks.7.1 surround
    Den har sone 2 speaker utgang, der kobler eg et par høyttalere. Dersom eg kobler eit sett på front og eit bak, skulle vel ønsket mitt være oppfylt? Uten tonekontroll??

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slikt sett har vel Denon 2808(og da sikkert dyrere modeller..) helt opp til Sone 4 kontroller...

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, beklager jeg ikke er så bevandret i surround, men en receiver med 4 soner løser det jo alle problemer!! Men hvordan er det med fjernbetjening da? Må man sette opp en link a la B&O?
    Da trenger du også bare én sånn sak, da har du alt dekket, både kino, kjøkken, stue, bad, og garasjen når du jobber med bilen...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mja... jeg vet ikke helt hvor mye av forsterker-delen du kan dedikere til hva, men tror både Sone 3 og Sone 4 trenger ekstra forsterker...

(men dette er jeg dog ikke sikker på da jeg bare såvidt har vært borti Denon..)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake fra skihelg. Takker for alle gode svar, så da blir det nok en forsterker med sone 2-3 eller 4..
    Men først må huset bygges ferdig

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting utvider seg:-)
    No har det blitt fire par med høyttalere. Hadde jo sjølvsagt vore kjekt å høre på musikk på badet, også:-)
    Tenker fortsatt å koble alle høytalere ledningene inn i tekniskrom og sette inn en surround forsterker med 3 eller 4 soner. Denne forsterkeren satser eg på å fjernkontrollere medIGIALITY Maximum Remote Extender, som omgjør fjernkontrollen fra IR til radiobølger.

Så var det jo det Squeezebox greiene, det virker jo ganske genialt!! Må bare sette meg litt meir inn i det! Takk for tipset Niels!!

Snakkes (Skal oppdatere litt med nye planere etterhvert :-))

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har eg kjøpt med eit Sonos system, fikk kjøpt det til ein ok pris her inne.
    Så er planen å få tak i ein brukt Yamaha 2700. Denne har sone 2 og 3 utganger, der kan eg bruke den innebygde forsterkerene for bak + side som forsterkere til sonene (Eg går kun for stereo). Den har itillegg hdmi-switch, slik at slipper å kjøpe ny tv (har kun ein inngang).
    Kablene for høyttalere og tv`n i huset er trekt opp til tekniskrom. Planen er å ha TV dekoder og PC på teknisk rom, slik at det blir kun DVD og TV i stua.
    Så blir det å kjøpe ein fancy fjernkontroll med IR mulighet. Litt dumt at dette ikkje er innebygd i sonos-systemet.
    Innebygde høyttalere fra Polk eller JBL blir nok kjøpt fra US of A :-)
    Ellers blir det vel eit eksemplar av den nye trådløse subben fra Polk.
    Da får eg 4 soner (Bad, kjøkken, stue og tv stue) Kjører aktiv sonos på bad, til 1par 6,5" takhøyttalere. Yamaha`n blir tilkoblet passiv sonos og kjører 1 par 8" vegghøyttalere på frontkanal i tvstue + 2par 8" takhøyttalere i hhv stue og kjøkken.
    Sone 2 og 3 vil alltid stå på, slik at alt kan kontrolleres med sonos fjernkontroll. I tvstua må eg skifte kanal på forsterkeren for å kjøre sonos.
    Så da er planen klar. Trur dette blir ein god løsning til 20-22k
    Takk for all hjelp undervegs!

K

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •