Hvilken effektforsterker til B&W683 ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken effektforsterker til B&W683 ?

Hei

Som tittelen sier, hvilke effektforsterkere er å anbefalle til b&w683 høytalere.

Effektforsterkeren skal brukes sammen med en Denon AVR-3808, og i prisklassen max 15.000.kr, helst rundt 10.000.kr

Greit med link hvor man får tak i produktene som anbefalles, bor i Trondheim.

Takker for hjelp og svar!!!

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har god erfaring med Midgard på B&W
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du vurdert lyngdorf sda2175 som selges på hifiklubben?? hadde denne selv på mine 683 og var godt fornøyd, ellers er det svært mange tråder om akkurat 683 og forsterkere til disse høytalerene. midgard, lyngdorf, NAD, og denon er noen av dem som blir anbefalt mest. det beste for deg er å få lånt med deg hjem og testet selv, så du kan høre å teste selv hva du liker best...

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    har du vurdert lyngdorf sda2175 som selges på hifiklubben?? hadde denne selv på mine 683 og var godt fornøyd, ellers er det svært mange tråder om akkurat 683 og forsterkere til disse høytalerene. midgard, lyngdorf, NAD, og denon er noen av dem som blir anbefalt mest. det beste for deg er å få lånt med deg hjem og testet selv, så du kan høre å teste selv hva du liker best...
    Hvordan vil du beskrive lyden med lyngdorf sda2175 effektforsterkeren?, blir lydsignaturen veldig forskjellig fra lyden fra "bare" denon 3808 receiveren?
    Hvilken type musikk hører du på?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Parasound Halo A23 på mine B&W 683, og syns det fungerer helt glimrende.
    Er det for musikkens skyld, eller effektens skyld du skal ha effekt ?? :-)

For jeg må innrømme at med mitt oppsett (NAD M15 og Parasound A23(Tidligere NAD C272) hørte jeg ikke no særlig forskjell på film.. Så er det for filmens skyld tror jeg faktisk du vil være fornøyd med noe billigere enn det du kanskje ser etter...

Musikk derimot...

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Jeg har Parasound Halo A23 på mine B&W 683, og syns det fungerer helt glimrende.
    Er det for musikkens skyld, eller effektens skyld du skal ha effekt ?? :-)

For jeg må innrømme at med mitt oppsett (NAD M15 og Parasound A23(Tidligere NAD C272) hørte jeg ikke no særlig forskjell på film.. Så er det for filmens skyld tror jeg faktisk du vil være fornøyd med noe billigere enn det du kanskje ser etter...

Musikk derimot...
    Musikk derimot...? Kan du utdype dette litt, hva mener du?

Ønsker mere effekt pga. har hørt at det er mange som mener at Denon 3808 ikke vil klare å levere nok watt/strømsterk nok til å få det beste ut av høytalerene.
    Antar at dette gjelder for både musikk og film, hvis det er sånn at 3808 er for svak vil jeg vell kunne risikere utganger på forsterker/receiver hvis jeg drar på for mye.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg lurte vel egentlig på (litt kamuflert skjønner jeg...:-p) på om du er ute etter mer effekt til musikk eller film.. (eller begge...)

mitt poeng var at jeg ikke merket no forskjell når jeg så på film på en Halo A21 til 10 lapper, og en C272 til 5 lapper...

men musikken merket jeg forskjell på..

det var poenget mitt... :-)

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har egentlig samme spørsmål som Purolatino, syntes mine 683 er litt tamme på min Onkyo 876 (bi-amped). Har lest mange av trådene her om 683 men blir ikke helt klok.

Hvordan er Vincent SP-331 på disse?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en C272 eller en A23 vil hvertfall sparke mer liv i de enn nevnte Recievere.. :-)

og helt sikkert Rotel, Vincent, og andre slike merker også... (med litt power selvsagt...)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde samme problemet som deg på en Yamaha RXV-1800 og slo til på en Rotel RB1072B Den kosta meg 6000,- på Soundplanet. Så vidt jeg har skjønt så bruker B&W Rotel som testforsterkere når de skal demonstrere høyttalerne sine. Jeg har et par B&W CM7 og det var helt enormt for en forskjell dette gjorde. Verdt hver eneste krone. Dette er en Klasse D forsterker på 2x100W. Skal visst komme en ny variant av denne innen kort tid, men jeg kan absolutt anbefale RB1072.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halo A23 er litt stiv i pris da jeg tenkte å holde meg i samme prisklassen som trådstarter men kan jo ha flaks på bruktmarkedet.

Etter hva jeg leser er det mye delte meninger om Rotel på B&W. Stemmer det at B&W og Rotel har samme eiere? Tenkte uansett å få lånt med meg en Rotel 1080 og sjekket om det blir noe futt i 683ene.

Yamaha RXV-1800 og Onkyo TX-SR876 tror jeg har mer eller mindre samme effekt så det er bra det ikke bare er meg som oppfatter 683 som litt slapp uten skikkelig strøm. Misforstå ikke, spiller som bare det men føler ikke det er noe "jerngrep" riktig enda. Ønsker mer dynamikk og et større lydbildet enn hva onkyoen min leverer i dag.

Hvis noen har noe brukt å selge ala Parasound, Vincent eller Rotel så er jeg åpen for tilbud

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv 683 som jeg driver med Pioneer LX60. Nå har ikke jeg veldig stor peiling på lyd, men jeg syns pioneeren drar høyttalerne veldig bra. Selv når jeg drar på opp mot 0db så er det masse trykk! Er usikker på om en effektforsterker vil hjelpe meg på noen måte/forbedre lydkvaliteten?! Har riktignok biampet høyttalerne da, så er vel litt å hente på det!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olavkige
    Jeg har selv 683 som jeg driver med Pioneer LX60. Nå har ikke jeg veldig stor peiling på lyd, men jeg syns pioneeren drar høyttalerne veldig bra. Selv når jeg drar på opp mot 0db så er det masse trykk! Er usikker på om en effektforsterker vil hjelpe meg på noen måte/forbedre lydkvaliteten?! Har riktignok biampet høyttalerne da, så er vel litt å hente på det!
    Jeg opplever masse trykk med Yamahaen. Det er ikke det som er problemet. Problemet er konttrollen på det som skjer. Stereoeffekten. På yamahaen så kan jeg feks høre stemmen i musikken nesten fra hver høyttaler, mens med effektforsterker kobla inn så er lydbildet et helt annet. Vokalisten flyttes nå til midten ca 1 meter foran deg og alle instrumenter låter mye mer definert og kontrollert. Veldig vanskelig å forklare, det må nok heller prøves

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olavkige
    hvordan fungerer bi-ampen på Pioneer ?

for jeg mener å ha lest her på forumet at Recievere med "bi-amp"-mulighet egentlig bare er salgstriks eller kall det hva du vil.. for saken er at de tar fra "samme" strøm og at det da ikke blir skikkelig bi-amping...

hadde vært fint om noen kunne avkrefte/bekrefte dette :-D

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan fungerer bi-ampen på Pioneer ?

for jeg mener å ha lest her på forumet at Recievere med "bi-amp"-mulighet egentlig bare er salgstriks eller kall det hva du vil.. for saken er at de tar fra "samme" strøm og at det da ikke blir skikkelig bi-amping...

hadde vært fint om noen kunne avkrefte/bekrefte dette :-D
    Hei,jeg har også biampet min pioneer (lx 51),og det er ingen tvil om at dette hjelper! Alle detaljene i lyden kommer bedre frem! Forbedring av både bass og diskant! Hadde egentlig ikke de store forventningene jeg heller,men ble positivt overrasket! Så er det jo veldig billig å prøve dette da
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplevde å bi-amp´e frontene på min Onkyo TX-SR805 som greit nok til musikk, men til film fikk receiveren litt problemer og klarte ikke å holde dynamikken og trøkket gående i voldsomme scener med "masse" lyd i flere kanaler. Oppgraderingen i form av et dedikert effekttrinn (Sheng Ya SP-333/Vincent SP-331 - 2x150watt kontinuerlig i 8ohm) til å drive mellomtone/diskant til DM683ene i front og subwoofer gjør nå at det alltid er kontroll og dynamikk på musikk og film.

Så jeg anbefaler på det sterkeste å gi DM683 et eget kraftig effekttrinn, de er krevende!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Halo A23 er litt stiv i pris da jeg tenkte å holde meg i samme prisklassen som trådstarter men kan jo ha flaks på bruktmarkedet.
    A23 koster jo 10.690 eller noe.. Så hvis du skal holde deg i samme prisleiet som trådstarter, altså 10-15 lapper.. Så må du forklare meg regnestrykket ditt! ;-)

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hvordan vil du beskrive lyden med lyngdorf sda2175 effektforsterkeren?, blir lydsignaturen veldig forskjellig fra lyden fra "bare" denon 3808 receiveren?
    Hvilken type musikk hører du på?
    har kun testet min tda2200 på denonen, men vil jo bli noe av det samme med sda'en, og har nå 805S, i mottsettning til 683, men vil tro forskjellene vil bli noe av det samme. testet først kun min denon på frontene mine, for å høre om jeg kunne leve med stereokvaliteten på denne kontra min tda. fant ganske fort ut av at det gikk ikke i det hele tatt. lyden var grøtete, dårlig stereobilde, lite kontroll på høytalerene osv, så koblet jeg opp tdaen som effektforsterker til denonen. forventet ikke like god lyd som å kun bruke lyngdorfen, og det ble det ikke heller, men det var jammen ikke langt unna. ble svært overasket over hvor god lyden var med å bruke lyngdorfen som kun effektforsterker, så det er slik jeg har det koblet opp i dag. nå er selvsagt ikke sda'en like god men det skulle da bare mangle, da den koster tredjedelen av hva tdaen gjør. det som jeg opplevde med å koble min sda til mine 683 når jeg hadde pioneer 2016 surroundforsterkeren var at høytalerene fikk mye bedre kontroll på lyden. for det første var det nesten som jeg skulle fjernet et teppe fra høytalerene. alt av detaljer kom mye klarere frem, stemmen ble på en måte flyttet nærmere, instrumenter ble bedre separert, lydbildet ble dypere og bredere.

683 er som nevnt en ganske krevende høytaler, og det er spesielt på musikk mye å hente på skaffe effektforsterker, men hjelper jo også på film ved å kunne avlaste surround reciver, så det blir mer trøkk i de andre kanalene...

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    har kun testet min tda2200 på denonen, men vil jo bli noe av det samme med sda'en, og har nå 805S, i mottsettning til 683, men vil tro forskjellene vil bli noe av det samme. testet først kun min denon på frontene mine, for å høre om jeg kunne leve med stereokvaliteten på denne kontra min tda. fant ganske fort ut av at det gikk ikke i det hele tatt. lyden var grøtete, dårlig stereobilde, lite kontroll på høytalerene osv, så koblet jeg opp tdaen som effektforsterker til denonen. forventet ikke like god lyd som å kun bruke lyngdorfen, og det ble det ikke heller, men det var jammen ikke langt unna. ble svært overasket over hvor god lyden var med å bruke lyngdorfen som kun effektforsterker, så det er slik jeg har det koblet opp i dag. nå er selvsagt ikke sda'en like god men det skulle da bare mangle, da den koster tredjedelen av hva tdaen gjør. det som jeg opplevde med å koble min sda til mine 683 når jeg hadde pioneer 2016 surroundforsterkeren var at høytalerene fikk mye bedre kontroll på lyden. for det første var det nesten som jeg skulle fjernet et teppe fra høytalerene. alt av detaljer kom mye klarere frem, stemmen ble på en måte flyttet nærmere, instrumenter ble bedre separert, lydbildet ble dypere og bredere.

683 er som nevnt en ganske krevende høytaler, og det er spesielt på musikk mye å hente på skaffe effektforsterker, men hjelper jo også på film ved å kunne avlaste surround reciver, så det blir mer trøkk i de andre kanalene...
    Heisann!

Hvis man kjøper Lyngdorf SDAI 2175, går det ann å bruke den som forforsterker?, ikke som effektforsterker, er litt grønn på det med effektforsterker å sånn da jeg aldri har hatt det i noen av oppsettene mine før.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    A23 koster jo 10.690 eller noe.. Så hvis du skal holde deg i samme prisleiet som trådstarter, altså 10-15 lapper.. Så må du forklare meg regnestrykket ditt! ;-)
    Sorry, tenkte på A21. Den ligger vel på ca 25k, for min del prøver jeg å finne noe i sjiktet 10-15k. Du har helt rett, 10.690 for A23.

Ser det har havnet en Rotel RB1098(antar han mener 1092) på 2x500W klasse D på torget. Denne burde jo dominere 683 etter hva jeg kan skjønne! Hm...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •