Lyd fra receiver...?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyd fra receiver...?

Hei!

Har en Marantz sr-7400 receiver som jeg er veldig godt fornøyd med. Lydmessig låter den flott, trykkmessig klarer den også brasene. Men en ting jeg lurer på:
    Jeg har merket meg er at forsterkeren lager lyd når den blir varm.. er dette vanlig? Jo varmere receiveren blir, desto høyere blir lyden fra receiveren i form av summelyder. Hva lager lyden? Og hvorfor høres den bedre når receiveren er varm?
    Ikke det at lyden plager meg, for jeg kan ikke høre den så lenge jeg har på film eller hører musikk, men når det er helt stille i rommet, da kan jeg høre summingen svakt.... er det noe galt, eller er dette vanlig?

Jeg synes også receiveren min blir faretruende varm, brenner meg på overflaten hvis jeg kjører den hardt... er dette skummelt? Noe feil?
    Jeg har nå satt receiveren alene med god lufting omkring, men varm blir den likevel... Har satt opp vifter for å teste ut om det blir bedre med dem, og det gjør det. Har installert 2 PAPST kabinettvifter til datamaskin som jeg kjører på 12 volt strømforsyning. Dette fungerer bra så lenge de står på, men de kjøler bare chassiset på receiveren, den er fortsatt varm nedi... det merker jeg fordi med en gang jeg skrur viftene av, så tar det ikke mer enn ett minutt før temperaturen er så høy at jeg nesten brenner meg på den...

Noen som har lignende erfaringer eller vet om det er farlig at den blir så varm? Eller takler elektronikken høye temperaturer?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Summingen kommer vel av kjøleviftene i receiveren.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receiveren har ikke kjølevifter!
    Og jeg har skrudd av de jeg har montert på egen hånd. Likevel høres en summing, men den er som sagt lav....

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta av lokket på receiveren og merk deg hvor varmen kommer fra, kanskje det er noe galt?!

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom på en ting:

Høyttalerne dine har ikke en impedanse som er under det receiveren er optimalisert for?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, egentlig så er receiveren spesifisert for 6-8 ohm's høyttalere, mens høyttalerne mine er 4 ohm. Men jeg har spurt butikken der jeg kjøpte den, og importøren, og alle mener at dette ikke er noe problem! Det er det jo kanskje ikke heller, hvis den tåler de høye temperaturene... jeg er bare ikke vant til det fra andre forsterkere som jeg har hatt..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •