Første inntrykk av Denon 3805

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 164
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Første inntrykk av Denon 3805

Tja..........?
    Sitter her med en fersk 3805 og klør meg litt i bakhodet. Hadde i utgangspunktet tenkt å bruke denne som forforsterker i anlegget mitt hvis romkalibreringsdelen viste seg å være bra.

Oppsett og kalibrering
    Har koblet opp 3805 mot en Rotel RB993 og en RMB-1075 (3x200 og 5x120 watt). Dette oppsettet driver et komplett sett PSB Platinum høyttaler.
    Først kalibrerte jeg manuelt med hjelp av RadioShack lydtrykksmåler. Resultatet ble som forventet, med et lydbilde ganske likt min egen Denon AVC A1D. Ikke fullt så oppløst men det skulle bare mangle med tanke på prisforskjellen. Jeg kjørte gjennom noen CD plater og DVD konsertopptak (sammen med jfinnerud), og senere på kvelden litt kjente filmsekvenser og konserter. Følelsen jeg satt igjen med var at dette låter helt greit. 3805 er jo en 7.1 kanaler og jeg lekte litt med PLIIx cinema og music, og er relativt fornøyd med resultatet. Oppløsning og detaljer kommer ikke i nærheten av Rotel RSP-1068, men det skulle bare mangle når en ser på pris (og det faktum at 3805 har 7 forsterkereinnebygget).
    Musikk via Pure Direct låter helt etter boka, nydelig detaljert og uten unoter. I kjent "Denon-stil" er receiveren er helt fri for viftestøy (da den ikke har vifter) og jeg hører ingen støy/sus fra forforsterkerdelen. Bravo Denon (se og lær NAD). Jeg er litt skuffet over at Denon ikke har gjort det mulig å sette crossoverfrekvens individuelt for hvert "lydmodus". Når en har en subwoofer som spiller aldeles glimrende til musikk hadde det vært hyggelig å kunne sette en crossover som passer til musikk, en til DTS og en til DD. Dette har jeg savnet siden jeg leverte RSP-1068. NAD har også denne muligheten ved at du kan lagre 5 komplette menyer som "hurtigvalg". Kipt Denon, skjerp dere.

Automatisk kalibrering (romkorreksjon)
    Etter å ha lyttet igjennom referansematerialet mitt ble jeg nysgjerrig på Automatisk romkalibrering. Jeg koblet til den medfølgende målemikrofonen, plasserte den på et fotostativ med mikrofonen plassert der kålhodet mitt vanligvis hviler. Via den lettfattelige menyen startes prosessen som tar en 5 minutters tid.
    Når det hele er over ser jeg via menyen at det er gjort en rekke korrigeringer langs hele frekvensområdet (fra 30Hz og oppover) for hver eneste høyttaler. Spennende tenker jeg og kaster inn en film, jo da det låter faktisk ganske bra, sømløst og fint. Etter noen forskjellige filmsekvenser legger jeg merke til at det er noe som ikke er som det skal være. Selv om det spiller mer sømløst, er det skjedd noe med dynamikken. Det skikkelige trykket i hjemmekinoen er liksom borte. Jeg kjører kalibreringsprosessen en gang til, med samme resultat. Så kaster jeg en av favorittkonsertene mine i DVD spilleren og da hører jeg det med en gang. Dette duger ikke til musikk DVD’er. Dynamikken er borte og instrumentene jeg tidligere kunne plassere i lydbildet flyter utover det hele. Nei her er det bare å kalibrere manuelt igjen. Etter en kjapp runde gjennom menyen sitter alt der det skal igjen. Nå har frøken Hi-Fil og jeg akkurat sett to konserter, og vi er rimelig godt fornøyd. Lydbildet er som sagt en smule bedre fra min egen AVC A1D men det forandrer ikke det faktum at 3805 er en glimrende receiver i prisklassen rett over 10 tusen. Styr bare klar av romkorrigeringen. Jeg vet det er enkelt å bare trykke på knappen og la receiveren gjøre jobben, men det betaler seg å kjøpe en RadioShack å gjøre jobben selv.
    Jeg har fortsatt ikke testet forsterkerdelen i receiveren men det kommer.

Det var inntrykkene så langt.

Fortsettelse følger ved en senere anledning…………………
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intressant at romkorreksjonen ikke stod opp mot manuelle intillinger, men du er jo dreven på detta.

For en førstegangskjøper, mener du da romkorreksjonen gjør en bedre jobb enn om vedkommende skulle stilt inn selv??

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge man har en lydtrykksmåler og en tommestokk kan man ikke gjøre det feil. Det eneste måtte være feil valg av crossoverfrekvens og feil oppsett av høyttaerstørrelse i menyen. Følger man den godt detaljerte bruksanvisningen (og har en RadioShack på lur) er det meste i "boks".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm. Interessant.

Har du testet RXV 2400 noengang HiFil?

Hvis man har dårlige høyttalere så vil det kanskje være noe å hente på romkorreksjon?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke testet Yamaha'en nei. Men jeg har hørt Z9, og den har vel samme system.
    Nå si at jeg har mistet troen på romkalibrering som redning i hjemmekinoen. Det må nok god gammeldags kalibrering og høyttalerflytting til.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HI-FIL.. Vil dere få testet romkorrigerings systemet på de nye Yamaha recieverne i nermeste fremtid for å sammenligne?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Nå si at jeg har mistet troen på romkalibrering som redning i hjemmekinoen. Det må nok god gammeldags kalibrering og høyttalerflytting til.
    En mann med fornuften i behold

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men denne romkorrigeringen... Den justerer vel andre ting enn forsinkelse og lydtrykk? Har du noen teori om hvorfor det ble bedre å justere manuelt?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En del faktorer er tidsmessige, dermed vil en EQ ofte overkompensere. Dette får det til å låte litt merkelig. Bedre å modererer kompensasjonen litt da.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende å se hva Denon kan klare i romkorreksjonsverdenen. Bra test, Hi-Fil! Når det gjelder de andre funksjonene har jeg et par spørsmål:
    * Hvordan likte du den medfølgende fjernkontrollen?
    * Forsøkte du å kjøre 3805 alene (uten Rotel-effekttrinnene)? I så fall: hvordan var lydbildet da?
    * Etter hva jeg skjønner har du PSB-settet på lån. Hvordan er det i forhold til din eksisterende Acoustic Research/B&W kombinasjon? Har Denon 3805 en lydsignatur som matcher enkelte typer/merker høyttalere bedre enn andre?

Ellers er det hyggelig at du er tilbake fra ferie, Hi-Fil! Sikkert brun utenpå, brun innvendig (?) og tydelig sulten på å dele din kunnskap. Det er bra!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke testet Yamaha'en nei. Men jeg har hørt Z9, og den har vel samme system.
    Ja, jeg tror det er litt for mange som tror de kan slenge høyttalerne i en haug, koble til og la romkorrigeringen skape fantastisk lyd.

Jeg har ikke mistet troen på romkorrigering, forutsatt at det er gjort riktig. Likevel har jeg mest troen på å gjøre den manuelle jobben (plassering og romdemping) bra først, for deretter å la romkorrigeringen (hvis den er god) gjøre finjusteringsjobben etterpå. (Som nevnt i andre tråder vil store nivåmessige kompenseringer begrense dynamikken drastisk, noe sikkert Hi-Fil har opplevd i sin test).

Har Denon mulighet for å stille inn "grader" av romkorrigering? Kan man si at man bare vil at romkorrigeringen skal justere litt istedenfor å kompensere fullt?

Har Denon 3805 mulighet for å stille romkorrigeringsparameterne manuelt, slik at man kan justere inn evt. feil som gjøres av den automatiske innstillingen? YPAO har etter hva jeg skjønner dårligere mulighet for manuell korrigering enn det den automatiske korrigeringen har til rådighet.
    Det er jo dumt med tanke nettopp på at man kan la romkorrigeringen gjøre grovinnstillingen, for deretter å rette opp de åpenbare overkorrigeringene.
    En annen nyttig bruk av automatisk romkorrigering er hvis man ut fra korrigeringene kan se hva systemet forsøker å korrigere for (en slags billig målesystem). Da har man jo et godt utgangspunkt for ytterligere tuning av plassering og romdemping.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må nok god gammeldags kalibrering og høyttalerflytting til.

Når du kalibrerte manuellt, brukte du da EQ?

Active vette sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en Tysk test

Toppkarakter på alle punkter

http://www.areadvd.de/hardware/denonavr3805.shtml

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fjernkontrollen var simpel. Det er et skikkelig billig membrantastatur, og lyset kom på hver gang det skjedde noe i filmen som medførte litt bass.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Nei, og det er derfor det låter bedre/riktigere. Så fort jeg begynner å tukle med EQ blir resultatet (hos meg) at lydbildet ikke stemmer helt. Jeg synes helt klart det låter best med flat EQ.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Nei, og det er derfor det låter bedre/riktigere. Så fort jeg begynner å tukle med EQ blir resultatet (hos meg) at lydbildet ikke stemmer helt. Jeg synes helt klart det låter best med flat EQ.
    Men med "dårlige" høyttalere med ujevn frekvensgang burde det ha noe å si?

Nå har jo du testet på høyttalere 35k for et par :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har du selvsagt helt rett i Peakman. EQ er sikkert sikkert funksjonelt for å rette opp ulyder i dårlige høyttalerkonstruksjoner. Når det gjelder PSB T6 som jeg tester 3805 på så er ikke det snakk om helt feilfrie høyttalere det heller. Min erfaringen med EQ er at det ofte kan brukes for å rette opp et problemområde, men det introduseres som regel ett nytt og da er en like langt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    * Hvordan likte du den medfølgende fjernkontrollen?
    * Forsøkte du å kjøre 3805 alene (uten Rotel-effekttrinnene)? I så fall: hvordan var lydbildet da?
    * Etter hva jeg skjønner har du PSB-settet på lån. Hvordan er det i forhold til din eksisterende Acoustic Research/B&W kombinasjon? Har Denon 3805 en lydsignatur som matcher enkelte typer/merker høyttalere bedre enn andre?
    1) Fjernkontrollen er billig crap som ser gromt ut på bilder. Ser ut som trykkfølsom skjerm men det er bare lureri.

2) Har ikke prøvd uten effekttrinn av den enkle grunn at PSB'ene får effettrinnene til å kutte (varmesikringen går), så de kan ikke beskrives som lettdrevne akkurat.

3) Skal teste med mine egne høyttalere etter hvert. PS: det er tungt å flytte disse greiene rundt. 8)

4) PSB høyttalerne koster avsingig mye penger og er selvsagt i en annen klasse enn mine private høyttaler. Senteren er det grommeste med hele 5 elementer og et avsindig stort lydbilde i forholt til hva jeg er vant til. Kan si det sånn at jeg har fått øynene opp for at en senter i prisleiet over 15 tusen ikke nødvendigvis er dyr. I forhold til AR/B&W høyttalerne er det store mangler i bassen på PSB, det er liksom ikke noen dypbass med trykk i. Alt annet gjør selvsagt PSB milevis bedre.
    Når det gjelder lydsignatur på 3805 så låter det ikke noe anderledes enn andre Denon produkter. Tror ikke man får noe problem med å matche den til noen høyttalere lydmessig. Effektmessig derimot er den ikke akkurat kongen i klassen. Der ruler fortsatt Rotel og NAD.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fjernkontrollen er billig crap som ser gromt ut på bilder. Ser ut som trykkfølsom skjerm men det er bare lureri.
    Ikke trykkfølsom i det hele tatt?? Det ble det jo reklamert med..

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moho
    Ikke trykkfølsom i det hele tatt?? Det ble det jo reklamert med..
    Joda det er trykkfølsomt, men det er bare en nylonduk med knapper på unnersiden. Det imponerer ikke meg i år 2004. Hadde det vært mitten på 80 tallet så. :roll:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •