Første inntrykk av Denon 3805 - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 164
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Bi-amping uten en ekstra forsterker? Hvordan skal en koble dette?
    -På 3805 kan du velge hvilken kilde du vil bruke til zone2. Jeg satte zone2 til å hente lyd fra VCR-2.
    -Så koblet jeg RCA kabler mellom Preout front (L+R) og inn på VCR-2 inngangen.
    -I menyen kan man også velge hvordan zone2 volumet skal justeres, jeg satte den til "variabel".
    -Deretter koblet jeg høyttalerkabler mellom front (L speaker out) og høyre fronthøyttaler (med broen mellom de to terminalsettene på HT på plass).
    -Jeg justerte volumet (med pinknoise fra receiveren) slik at lydtrykksmåleren min viste nøyaktig 80db.
    -Så flyttet jeg høyttalerkabelen over til zone 2 (L speaker out) på receiveren. Byttet til zone2 på fjernkontrollen og justerte volumet her så det ble nøyaktig likt (80db). Jeg endte opp med +2db på zone2 volumet. Siden zone2 henter signalet fra front preout følger den volumet fra mastervolum.
    -Så var det tid for å koble opp høyttalerkablene. Jeg fjernet broene fra terminelene på høyttalerne mine, og koblet sone2 høyttalerkablene til bassen (kommer tilbake til hvorfor) og fronthøyttalerkablene til diskant.
    -Voalá, jeg har bi-amping.

Grunnen til at jeg koblet sone2 til bass var at det ble litt svakt sus på denne høyttalerutgangen. Sikkert en liten jordsløyfe. Det var godt hørbart når den var koblet til diskant, men knapt mulig å registere når den ble koblet til bassen.

Dersom det var dustete forklart, eller at jeg har glemt noe, er det bare å ta kontakt på PM så skal jeg svare etter beste evne.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt eksperiment Gorm. Man bør imidlertid legge til at det belaster den samme strømforsyningen, man får heller ikke 240 watt å ta av i bassen da halvparten legges til de høyere frekvensene.

Elcomp er jo kjennt for å være litt på den snille siden av nøytral dynamikk. Siden Avancene dine heller ikke er dynamikkbomber, men også en smule snille, vil jeg tro at de kunne nyte godt av den ekstra piffen biampingen gir. En dybdetest tror jeg ville avslørt en del forskjeller som helte i EC's favør også.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Morsomt eksperiment Gorm. Man bør imidlertid legge til at det belaster den samme strømforsyningen, man får heller ikke 240 watt å ta av i bassen da halvparten legges til de høyere frekvensene.
    What! Strømforsyningen er jo dimensjonert for å drive alle effektrinnene. Det er jo ikke snakk om deling av effekt trinn her. Ved å introdusere et ekstra effekt trinn som (på papiret) gir 120 watt, ender jeg opp med (2x120 watt = )240 watt tilgjengelig til hver høyttaler.
    Elcomp er jo kjennt for å være litt på den snille siden av nøytral dynamikk. Siden Avancene dine heller ikke er dynamikkbomber, men også en smule snille, vil jeg tro at de kunne nyte godt av den ekstra piffen biampingen gir. En dybdetest tror jeg ville avslørt en del forskjeller som helte i EC's favør også.
    Nå er jo du notorisk i kritikken din av Denon, og nøkkelordet i den siste setningen er vel "tror". :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var derfor jeg skrev tror også Gorm

Imidlertid er ingen strømforsyning i stand til å drive noe som helst uten et lite spenningsfall. De fleste reciecvere gir mer effekt i 2 kanaler enn i 4. Den tilgjengelige effekten pr effekttrinn er derfor høyst sannsynlig høyere uten biamping. Det er ikke dermed sagt at det ikke medfører en forskjell i positiv retning for det er jeg ikke i tvil om at det gjør, men det blir ikke det samme som separate effekttrinn.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdaget i dag at det er mulig å bi-ampe med 3805. Man kan faktisk kjøre 5.1 oppsett og samtidig bi-ampe frontene.
    Går dette med 3802 også?

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stein
    Oppdaget i dag at det er mulig å bi-ampe med 3805. Man kan faktisk kjøre 5.1 oppsett og samtidig bi-ampe frontene.
    Går dette med 3802 også?
    Les litt her: http://www.hometheaterforum.com/htfo...hreadid=200719

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tester utført i USA viser at 3805 gir cirka 78 watt per kanal når alle drives samtidig. I Norge har vi 220 volt i motsetning til 110 volt "over there". Jeg vil anta at forsterkerene derfor yter litt bedre her hjemme på berget. Hvis vi sier at 3805 gir ca 80 watt i hver kanal, med alle kanaler i drift, tror jeg vi nærmer oss sannheten. Ved biamping gir den da ca 160 watt til frontene. Det er fortsatt veldig bra. Den driver AR HO312 frontene mine på nivå med Rotel 993'en min.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, det sier kanskje litt om Rotel?

Fra spøk til side. Man kan ikke regne med at det er mer eller mindre effekt i en forsterker for europeisk nett enn en for amerikansk nett. Det kommer akkurat ann på hva slags trafo man bruker. Det kan like gjerne slå begge veier. En 1000 VA trafo på 110 volt gir nøyaktig det samme som en 1000 VA trafo på 230 volt så lenge viklingsforholdet og spenningen er sammenliknbare. Dersom de på et marked bruker en trafo som er tilpasset en mer krevende kjøpergruppe eller et annet regelverk kan det imidlertid oppstå forskjeller. Det kan selvsagt også komme av logistikkmessige forhold hos produsenten.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    7x120 watt i 8 ohm (kontinuerlig 20-20.000 Hz)

så måler den 80?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og gir en 200W Rotel bank

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    7x120 watt i 8 ohm (kontinuerlig 20-20.000 Hz)

så måler den 80?
    Effekten du henviser til er ikke med samtlige kanaler i drift samtidig. :roll:

Den har heller ikke blitt målt til 80 watt, det var ren gjetting fra min side. Det var i USA med 110 volt de hadde målt den. LES TEKSTEN. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og gir en 200W Rotel bank
    Hvem har sagt det?

Dette blir bare svada, så jeg tror jeg glemmer hele denne tråden. Er det noen som har spørsmål ang. det jeg har skrevet om 3805 så send PM.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Det som er helt uten tvil er at Denon gang på gang leverer receivere med meget gode forforsterkere. Er det noen som noen gang har hørt sus fra en Denon receiver?. Meget gode D/A konvertere og støyfri drift er en gjenganger fra Denon. At de ikke har stappet inn verdens største forsterkere bryr jeg meg lite om. Det er bare å kaste på noen effekt trinn for de som ønsker det.
    Jeg har planer om å bygge ut anlegget med effekttrinn senere i forkanalene (med tanke på musikklytting). 3805 har fått mye ros for forforsterkerdelen, og det er nettopp en av grunnene til at jeg kjøpte den.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdaget i dag at det er mulig å bi-ampe med 3805. Man kan faktisk kjøre 5.1 oppsett og samtidig bi-ampe frontene. Det er helt rått at dette er mulig med en receiver i denne prisklassen. :shock:
    I know, det stod i Audioholics-omtalen Jeg kommer allikevel til å satse på en egen effektforsterker etterhvert.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når du sammenligner eci3 og 3805, da bruker du analog på sistnevnte?
    skulle tro om du gir ec`n gode omgivelser ville den banke denon`n passe fint... noe annet ville være urimelig

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    når du sammenligner eci3 og 3805, da bruker du analog på sistnevnte? skulle tro om du gir ec`n gode omgivelser ville den banke denon`n passe fint... noe annet ville være urimelig
    Må si meg enig i Hi-Fil at skepsisen til 3805 her begynner å nå "notoriske" høyder...

Vil allikevel påpeke at 3805 har flere Pure Direct-moduser som bidrar til å heve 'renheten' i lydsignalet. Disse modusene er myntet på musikklyttere: Bruker du analog-inngangen f.eks. til musikk fra CD/DVD-spilleren og kobler inn Pure Direct, vil digital-delen kobles ut. Displayet slukkes automatisk og romkorreksjonen slåes av. Video-delen kan kobles inn eller ut separat.

Når digitale lydkilder brukes kobles ALPHA 24 Processing Plus-prosessoren inn på samtlige kanaler (kjekt med f.eks. DVD-Audio eller SACD). AL24+ er et proprietært Denon-system som konverterer 16 bits signaler til 24 bit, og er istand til å håndtere 192 kHz samplingfrekvenser (det er forskjellen mellom AL24 og AL24+).

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    What! Strømforsyningen er jo dimensjonert for å drive alle effektrinnene. Det er jo ikke snakk om deling av effekt trinn her. Ved å introdusere et ekstra effekt trinn som (på papiret) gir 120 watt, ender jeg opp med (2x120 watt = )240 watt tilgjengelig til hver høyttaler.
    Nå vet jeg ikke delefrekvensen på de høyttalerne du testet med, men la oss si at det var rundt 3khz. Kalkulerer man etter gjennomsnittlig energifordeling så vil den øvre delen av høyttaleren trenge under 20% av den effekten som den lavere delen trenger. Da ender man opp med 120 watt+20% altså under 144 watt. Eller om vi legger 80 watt til grunn så blir det under 96 watt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Nå vet jeg ikke delefrekvensen på de høyttalerne du testet med, men la oss si at det var rundt 3khz. Kalkulerer man etter gjennomsnittlig energifordeling så vil den øvre delen av høyttaleren trenge under 20% av den effekten som den lavere delen trenger. Da ender man opp med 120 watt+20% altså under 144 watt. Eller om vi legger 80 watt til grunn så blir det under 96 watt.
    Her kommer det så mye rart at jeg ikke klarer å holde kjeft. Hva i allverden har effektkravet til høyttaler med utgangseffekten på en receiver å gjøre?

I følge det du selv sier vil en forsterker på 2 x 1000 watt kun yte 2 x 50 watt på lettdrevne høyttalere. :roll:

Skal du først gjøre et slikt "off topic" regnestykke så bør du i tilfelle ta med hele sannheten. Dersom den ene forsterkeren da ikke trenger å yte mer enn 20% så vil den andre yte mer siden det da er større strømreserve tilgjengelig for den.

Ærlig talt gutter. :shock:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du tror dette har noe med lettdrevetheten til en høyttaler å gjøre foreslår jeg at du leser litt nøyere. Jeg har ikke nevnt noe om det. Jeg snakker om effektkravet til de ulike frekvensene når man deler forsterkningen på flere forsterkere som tar ulike deler av frekvensene.

Det er kanskje dustete regnestykke i dine øyne. I mine øyne er 2x120watt=240 et dustete regnestykke. At den ene får mer strømreserver når den andre bruker mindre er korrekt. Hvor mye man tjener på det gidder jeg ikke regne på. Orker ikke flere dustete regnestykker idag.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    topic på denne tråden er første inntrykk av denon 3805.
    med så mye mas og pes for en som jobber mye for å skrive inn tester av nye spennende produkter som kommer inn for test, så blir jeg ikke overasket om han slutter å komme med disse mini testene av nye produkter, så kan dere vente til bladet står i hylla isf.. 8)
    mer kokos nå, så renser jeg tråden for alt som ikke har med første inntrykk å gjøre og setter en stor hengelås på i bunn :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg