Første inntrykk av Denon 3805 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 164
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvorfor det? Høres det annerledes ut da?

Skal det bli reelt må vi vel koble opp ALT av receivere i en ABX test. Det er praktisk umulig å få til. Nå er jo ikke dette noen offisiell test heller, bare Jørn og min nysgjerrighet rundt en enkelt receiver en sen kveldstime.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Det er klart det er artig med litt kroner til bildet også. Jeg for min del kommer til å gå for 1068. Nå har jo jeg effektforsterkere fra før så da blir ikke prisforskjellen så stor heller.
    Hvor stor er forskjellen 1066 <-> 1068? Kan du si noe fornuftig om det?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skal det bli reelt må vi vel koble opp ALT av receivere i en ABX test. Det er praktisk umulig å få til. Nå er jo ikke dette noen offisiell test heller, bare Jørn og min nysgjerrighet rundt en enkelt receiver en sen kveldstime.
    Trodde den skulle i DVD & Hjemmekino :lol:

Men hvis ikke så er det jo ingen grunn til å sammenligne. Mitt poeng er mange vil vurdere disse forsterkerne opp mot hverandre og test i et blad er ofte den største grunnen til at folk kjøper et produkt. Hvis f.eks at AVR 3805 får totalt karakter 94 av deg og f.eks RXV 2400 fikk 96 i vår av f.eks Håvard så trenger ikke det å bety at Denon er dårligere siden mennsker er forskjellig. Jeg mener altså en test med poengsumer (uten så har det ingen betydning) bør ha et eller flere produkter testet samtidig. Akkurat som receiver testen som ble gjort i forrige nr av DVD & Hjemmekino.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig i at poenger ikke blir all verdens sammenlignbart, men det er nå en ting leserne KREVER at skal være der. De som leser poengene og tar beslutningen om kjøp av et produkt ene og alene basert dette, kan risikere å drite seg ut skikkelig ja. Poengene er ment som en indikasjon, og noe en kan bruke i en prosess som ender i kjøp. Det er kun en ting man skal stole på, og det er egne ører. De som ikke har "peil" bør jo absolutt sette seg ned å lytte til de forskjellige produktene. Det er jo eneste måten å bygge seg opp litt erfaring på.

Hadde det vært opp til meg ville alle tester vært basert på sammenligning i et lyttpanel, men dette er veldig resurskrevende og ikke alltid lett å få til.

Men back to topic. Dette har vist sklidd litt vekk fra temaet i tråden, nemlig Denon AVR 3805. ops:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En sammeligning av systemet til Denon og YPAO er da høyst relevant.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen sagt at det ikke er det?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, dette innlegget gav inntrykket av at du mente noe slikt.

Men jeg antar jeg misforstod.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, mente bare at det ikke ville bidratt noe lydmessig om vi hadde en receiver til der i går. En sammenligning av det to systemene kunne absolutt vært interessant, men det var ikke formålet vårt i går.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett jeg ordla meg dårlig i den første innlegget om saken.

Tilbake til AVR 3805. Når du kjørte autokalibrering med Rotel og uten Rotel fikk du forskjellige korrigeringer på frekvens respons. Isåfall kan jo eventuell det forklare forskjellen. Uansett så mener jeg at hvis det ikke er en svakhet med AVR 3805 så burde forholdet manuelt/auto være likt.

Hvis AVR 3805 har ujevn frekvens respons så kan man jo forstå at det blir bedre med auto.

Når det gjelder HALL følelsen som forsvant så forstår jeg ikke at det skulle være noe forskjell. Den forandrer vel bare på frekvensresponsen og ikke på klang. (mulig jeg har misforstått)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som skjer Peakman er at problem resonansene i rommet forvinner. Har du for eksempel en resonanse bak i rommet eller på en sidevegg, så vil det gjøre lydbildet uryddig. For resonansene høres veldig godt. Det merker du ihvertfall når de blir redusert/borte. Du ender opp med at lyden kommer der den er ment å komme.
    Vet ikke om det var klønete formulert men?

Det er ingen mirakelmedisin men det er mye billigere en å klister igjen hele rommet med Auralex (eller hva det nå heter).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så Lyd&Bilde klemte til med en 10- til 3805.

De skriver også at lyden var bedre ved digital tilkobling mot en DVD-A11. :shock: Det vil si at 3805 gjorde en bedre jobb med D/A konverteringen enn DVD-A11. Lurer på hva slags hamp-tau de brukte som analogkabel?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så Lyd&Bilde klemte til med en 10- til 3805.

De skriver også at lyden var bedre ved digital tilkobling mot en DVD-A11. :shock: Det vil si at 3805 gjorde en bedre jobb med D/A konverteringen enn DVD-A11. Lurer på hva slags hamp-tau de brukte som analogkabel?
    eller kanskje det sier litt om A11 :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay da, Pioneer elsker. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kan noen forklare hvorfor de mener at lyden blir bedre ved å kjøre Dolby Digital signalet gjenneom Firewire kabelen enn ved Koaksial kabelen. Det er jo samme bitstrømmen så det skjønner jeg ikke. Er det Placebo effekten som har slått til for journalisten kanskje?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo selvsagt ha noe med kabelveien internt å gjøre, men det høres unektelig rart ut. Synd jeg ikke har noen DVD spiller med "denon-link" for da kunne jeg testet det selv.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Men kan noen forklare hvorfor de mener at lyden blir bedre ved å kjøre Dolby Digital signalet gjenneom Firewire kabelen enn ved Koaksial kabelen. Det er jo samme bitstrømmen så det skjønner jeg ikke. Er det Placebo effekten som har slått til for journalisten kanskje?
    Jeg har postet linker til noen omfattende omtaler av 3805 her. Kanskje de kan gi deg svar på spørsmålet? Ikke det at jeg har så veldig god kjennskap til dette, men kan det ha noe med måten signalet sendes via Denon Link på? (vær klar over at Lyd og Bilde synes 3805 låt best med Denon Link, den har ikke Firewire) Jitter utgjør jo et problem ved 'vanlig' digitaloverføring av lyd? Ellers er jeg enig med deg i at Placebo-effekten og ønsketenkning kan være en aldri så liten faktor.

Tillegg:
    Etter litt Googling fant jeg følgende 'forklaring' i et nyhetsinnlegg på Cinenow:

State-of-the-Art Digital Signal Transfer
    To transfer audio signals between components with the utmost in transparency and speed, Denon has developed a unique digital transmission technology known as Denon Link. This digitally-balanced transfer technology permits jitter-less data transfer and dramatically lowered noise.
    HiddenWires står det også at

Denon Link is the highest performance digital link available, substantially outperforming IEEE1394 FireWire in the areas of jitter, susceptibility to noise & interference and with a massively greater transfer speed of 1.2 gB per second as opposed to 400 mB per sec. This gives extra headroom and potential for future expansion.
    Nå har disse nyhetene litt propagandaklang over seg, men det kan jo godt være at det ligger litt substans bak uttalelsene. Det vet jeg ikke, men det kunne vært interessant å finne en litt mer teknisk artikkel om Denon Link-teknologien.

Gene, den erfarne HT administratoren på Audioholics-forumet skrev følgende da han ble spurt om Denon Link:

Also, were you able to confirm the (low) "jitterless" for D.link?

Bob;

... DLink was simply awesome, especially for DVD-A. *I really did feel Dlink offered a performance edge, but since I don't have a fast enough Oscope at home to measure jitter, I did not want to conclude it as fact as I may be falling victim to placebo.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Fjernkontrollen er billig crap som ser gromt ut på bilder. Ser ut som trykkfølsom skjerm men det er bare lureri.
    Jeg synes du tar litt vel hardt i her. Er enig i at den ikke akkurat oser av soliditet og byggekvalitet (det press-følsomme panelet gir et litt billigere inntrykk enn et tilsvaerende trykk-følsomt display), men jeg synes en fjernkontroll bør vurderes etter mer enn bare byggekvaliteten.

Praktisk bruk, allsidighet og brukervennlighet er også viktige faktorer. Fjernkontrollen lar deg f.eks. styre inngangssignaler og operasjonssmoduser uavhengig av hverandre. Navigeringssystemet er oversiktlig og enkelt å bruke.

Jeg synes fjernkontrollen er bedre i så måte enn de universale fjernkontrollene som følger med de nye H/K receiverne (har lengre erfaring med disse fjernkontrollene siden jeg er en tidligere eier av en H/K Limited Edition forsterker). Den er også mer brukervennlig å programmere enn H/K's fjernkontroller, siden du kan programmere alle knapper for en bestemt enhet fortløpende istedetfor å programmere en og en funksjon av gangen. Dessuten er fjernkontrollen overraskende lett til å være relativt stor, og den ligger godt avbalansert i hånden min (kan ofte brukes med én hånd).

Hvis jeg skal trekke frem ting som jeg er mindre begeistret for, så måtte det bli den relativt korte batterilevetiden (batteriene som følger med er ikke så veldig sterke). Dette kan man til en viss grad styre ved å senke lysnivået i displayet. Og det hadde vært enda mer elegant dersom knappene var sensor-baserte istedetfor trykk-følsomme.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fjernkontrollen spiser batterier bare så det er sagt.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Fjernkontrollen spiser batterier bare så det er sagt.
    Jeg nevnte det i meldingen min, så det er sagt :wink: Men det kommer som sagt litt an på lysnivået i displayet og batteritypen. De medfølgende batteriene er ikke spesielt sterke.

Jeg fant ut at jeg kunne kjøpe 8 batteri for halve prisen av en Duracell Ultra-pakke med 4 batterier på Bunnpris. Siden kapasiteten per batteri er av mindre betydning enn den totale kapasiteten for alle batteriene (snakker ikke akkurat om portabelt utstyr her), valgte jeg å prøve disse billigbatteriene. Prismessig sett får jeg 4 ganger så mange batterier for samme pris, men hvorvidt kapasiteten til disse tilsammen overgår Duracells er jeg ikke helt sikker på.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Også spørs det på hvor høyt du spiller. Hos Gorm lyser fjernkontrollen konstant på film med litt bass.

Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •