Optisk / Koaksial ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Optisk / Koaksial ?

Har Denon DVD-1940 nå.. Hva er best.. For lyd that is =) Koaksial eller Optisk? Har lest masse på det, men finner egentlig ikke ut av det. Konklusjonen er at "optisk er best, men koaksial er bedre over kortere kabelstrekk".. That dosen't make any sense!

Hjelp!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tippe at du kommer til å slite på døgnvis for å greie å påvise forskjell på de to om du baserer deg på lytting.

Med an dre ord er det hipp som happ, har du en billig RCA-RCA kabel liggende så prøv den. Prøv gjerne en dyr digitalkabel i tillegg for å sjekke om du hører forskjell, og bruk den du selv synes er best.
    Har du en billig optisk så prøv den og,gjernesammenlignet med en dyr en.

Til slutt kan du jo sammenligne den beste optiske og den beste koaksiale, og finn ut hva som er best for deg.

Jeg bruker stort sett billig RCA-RCA eller billig optisk fra Biltema til dette, og synes det fungerer utmerket.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer Tuxflux sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabel skeptikere vil si at det er ett fett. Digital lyd er digital lyd, og det blir ikke mer eller mindre 0'er og 1'ere hvis man bruker en annen kabel. Andre vil kanskje argumentere noe annet.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både coaxial og toslink bruker S/PDIF protokollen, så skal vel ikke være noe forskjell.

Ville uansett selv gått for koaksial.

Har prøvd litt dyre og billige coaxialkabler, men har ikke selv hørt forskjell.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fine svar! Jeg var nesten safe før jeg leste "ville uansett selv gårr for koaksial".. Da begynte jeg å stusse igjen! For surround vil man jo ha det så digitalt som det går ant, vil man ikke? Jo! Så.. En optisk kabel fyrer jo signalet inn i D/A-konverter som gjør det analogt! En koaksial kabel er hel-digitalt! Men then again, en optisk overfører jo signalet via lysglimt (0 støy med andre ord) så det er jo dens store fordel.. Jeg blir gal Anyways! Har en tech+link optisk kabel til et halvt tusen kr. ca.. Burde jo være greit.. Egentlig..

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv den dyre optiske og en rimelig koaks om du har, gjerne "lakrissnøre".
    Bruk den med den lyden du anser som best, er de like så bruker du den dyreste siden den sannsynligvis ser kulest ut
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører nok ikke forskjellen, men siden dere er eksperter og har greiiit fete hjemmekinoer osv har dere jo peiling på hva man får mest ut av! Uansett så har jeg egentlig fått svar nå.. Thanks!

Case closed.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •