YPAO romkorreksjon - parametrisk eller ei?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

YPAO romkorreksjon - parametrisk eller ei?

[Moderator: Denne tråden er skilt ut fra en høyttalertråd]
    Jeg er ikke spesielt bekymret på avstanden til bakvegg, da romkorreksjonen på receiveren min tar seg meget godt av det.
    Det er absolutt ingen fordel å la romkorreksjonen ta seg av slikt. Det er bare å forsøke å skjule et problem. Du blir ikke kvitt problemet uansett.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er absolutt ingen fordel å la romkorreksjonen ta seg av slikt. Det er bare å forsøke å skjule et problem. Du blir ikke kvitt problemet uansett.
    Skjule eller bli kvitt, hva er forskjellen? Er det ikke hørbart er da alt bare bra?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at det brukes en "liksom-parametrisk" EQ som fjerner enten mer eller mindre enn den skal. Dermed får man bare delvis fjernet problemet, samtidig som man får fjernet ting man egentlig skulle hatt der. Det er alltid en fordel å plassere høyttaleren optimalt før man korrigerer. Det går også ut over transientgjengivelsen når man må korrigere deler av frekvensområdet.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at det brukes en "liksom-parametrisk" EQ som fjerner enten mer eller mindre enn den skal.
    Hva mener du med "liksom-parametrisk"? YPAO (eksempel) bruker etter hva jeg skjønner en Equalizer-modell der både frekvens, nivå og Q (bredde) for korreksjonen er parametre som kan varieres. Jeg ser ikke helt hva som er "liksom" med det...

Selvfølgelig kan man ønske seg ytterligere parametre etter "mye vil ha mer"-prinsippet...

Når det er sagt er jeg fullstendig enig i at det er viktig å plassere høyttalerne riktigst mulig i rommet og forsøke å dempe de verste romartifaktene før man lar romkorreksjonen gjøre fintuningen. Hvis romkorreksjonen må gjøre for store korrigeringer (spesielt med hensyn på nivå), så begrenses dynamikkområdet drastisk.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel faste centerfrekvenser er det ikke?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel faste centerfrekvenser er det ikke?
    Nei, frekvensene kan varieres i YPAO. Det er likevel en snodig begrensning i YPAO (ihvertfall på RXV1440/2400) som gjør at de ikke kan velge en frekvens under 63Hz for korrigering. Det gjør jo at mye av vitsen faller bort, siden det er nettopp i dette området (under 63Hz) man gjerne har de største romartifaktene. Mulig Yamaha har innsett sin begrensning og ikke vil belaste forsterkeren med å korrigere de store utslagene som ofte finnes i det frekvensområdet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er frekvensvalget nærmet trinnløst?

Slik jeg har forstått det er det en grafisk EQ på 8 eller 10 bånd som brukes av et enkelt lite program. Dette programet simulerer da en parametrisk EQ ved å trekke ulikt i båndene på den grafiske EQ-en.

Si i fra om jeg er helt på jordet.

I såfall er begrensningene betydelige.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er frekvensvalget nærmet trinnløst?
    Ja. Man har en manuelt justerbar Grafisk Equalizer med låste frekvenser og låst Q i tillegg, men YPAO-kretsløpet disponerer altså tilnærmet trinnløst frekvensvalg ned til 63Hz i 10 bånd.

Vil altså anta at du er på jordet, selv om du jo ikke pleier å være det...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bekrefter at den bruker en 10-bånds eq... Du sier jeg er helt på jordet... Hvor er du da roffe? :lol:

Saken er den at en 10-bånds EQ tar ikke mer enn i overkant av ett bånd pr oktav. Selvom den simulerer en trinnløs frekvensjusterig inebærer jo det en helt klar begrensning.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bekrefter at den bruker en 10-bånds eq... Du sier jeg er helt på jordet... Hvor er du da roffe? :lol:

Saken er den at en 10-bånds EQ tar ikke mer enn i overkant av ett bånd pr oktav. Selvom den simulerer en trinnløs frekvensjusterig inebærer jo det en helt klar begrensning.
    Den kan jo plassere de 10 båndene hvor den vil frekvensmessig. Det gjør at den kan plassere alle 10 båndene i samme oktav hvis det skulle være nødvendig. Poenget er at den kan justere inn de ti verste feilene, uansett hvilken frekvens de skulle forekomme ved.

En annen og mer vesentlig ting er jo hvor smart YPAO-kretsløpet er til å plassere disse korreksjonene frekvensmessig...

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feil jorde kanskje?? :lol:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder YPAO så sendte roffe meg en PDF som delvis bekrefter det han sier. Det står beskrevet hvordan en parametrisk EQ virker, og det står at forsterkeren har en grafisk EQ på 7 bånd, og en parametrisk EQ på 10 bånd. Det står imidlertid ikke noe om hvordan programmet for den parametriske EQ-en virker.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis man setter frem teppe og plaserer høyttalerene rett fra alle vegger og i forhold til hverandre og demper rommet med forskjellige ting og tang som hyller, tepper og rommet ikke er kubisk, ville det da funke like fint med en reciver uten YPAO som var god?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •