Tilkobling av effektforsterker...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tilkobling av effektforsterker...

Ja da var Rotel'en jeg har vurdert frem og tilbake om, i hus!

Dette gjelder altså en Rotel RB-985.

Jeg har nå koblet den til min gamle Nad T744 Receiver, og jeg får absolutt lyd - men jeg lurer på om jeg har gjort det korrekt.

Jeg fant ut at jeg hadde noen "jumpere" på pre-out utgangene på Nad'en. De satt mellom en RCA port som het f eks "Pre-out Front Right" og "Main in". Jeg kunne ikke helt skjønne hva jeg skulle bruke Main-in porten til - så jeg koblet en RCA-kabel fra "Pre-out front Right" til korresponderende inngang på Rotel'en. Deretter vanlig høyttalerkabel fra HT-utgangen på Rotel til høyttaler.

Det jeg da egentlig lurer på er;

1. skal jeg ikke gjøre noe med "Main in"-portene, bare la dem stå åpne?
    2. stemmer det at det bare er 1 enkelt RCA kabel (f eks den røde i et par med rød og hvit) som skal til hver høyttaler inngang på Rotel?
    3. virker det som om det jeg har gjort er korrekt?

Grunnen til at jeg lurer er at jeg synes det er litt lavt volum på DVD-film. Jeg må opp på rundt -30 dB for å få et nivå jeg synes er greit.

Dersom jeg spiller en musikk CD virker nivået å være høyere.

Jeg bruker en Denon DVD-1730 som avspiller.

Noen som orker å komme med noen tips/svar her?

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av csharp
    Det jeg da egentlig lurer på er;

1. skal jeg ikke gjøre noe med "Main in"-portene, bare la dem stå åpne?
    2. stemmer det at det bare er 1 enkelt RCA kabel (f eks den røde i et par med rød og hvit) som skal til hver høyttaler inngang på Rotel?
    3. virker det som om det jeg har gjort er korrekt?

Grunnen til at jeg lurer er at jeg synes det er litt lavt volum på DVD-film. Jeg må opp på rundt -30 dB for å få et nivå jeg synes er greit.
    1. De skal bare stå åpne ja. Vil tro at eneste forskjellen er at om du kobler til høytalere på Nad'en nå, vil du ikke få lyd i fronthøytalerene dine. Pga du har brutt kontakten mellom forforsterker-del og effektforsterker-del inni Nad'en på fronthøytalere (det har ikke noe å si siden du har koblet høytalerene på Rotel'en)

2. Korrekt, det er en ledning for venstre høyttaler og en til høyre høyttaler.

3. Ja, det er riktig. Tipper at det er lavere gain på Rotel'en enn Nad'en som gjør at det er lavere lyd.

Håper du kom til fornuft nå

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar - fornuften kommer sakte men sikkert sigende her!

Det dukker imidlertid opp et par nye spørsmål;

1. Hva er greia med gain? Jeg trodde faktisk jeg skulle kunne spille høyere på lavere "volumnivå" via Rotel enn uten siden denne skal være mye kraftigere enn Nad'en....

2. Hvor viktig er kvaliteten på RCA-kablene jeg har mellom pre-out og Rotel? Jeg bruker nå bare noen ganske tynne "røde og hvite" som jeg fant i en skuff...vil det kunne gi merkbart dåligere lyd enn om jeg kjøper noen dyrere kabler? Dersom forskjellen er som på dyre og billige "vanlige" ht-kabler er det nok ikke noe jeg vil legge merke til....

3. Under speaker settings på Nad kan jeg velge av/på noe som heter "enhanced bass" hva bør denne stå til?

4. Til slutt; small eller large på høyttalerne? Og hva bør Crossover settes til, den kan velges fra 40 til 200 Hz. HT er fortsatt Dali Concept 8 og Concept Center. Jeg har en billig Gale sub tilkoblet.

Takk for eventuelle svar!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar - fornuften kommer sakte men sikkert sigende her!

Det dukker imidlertid opp et par nye spørsmål;

1. Hva er greia med gain? Jeg trodde faktisk jeg skulle kunne spille høyere på lavere "volumnivå" via Rotel enn uten siden denne skal være mye kraftigere enn Nad'en....

2. Hvor viktig er kvaliteten på RCA-kablene jeg har mellom pre-out og Rotel? Jeg bruker nå bare noen ganske tynne "røde og hvite" som jeg fant i en skuff...vil det kunne gi merkbart dåligere lyd enn om jeg kjøper noen dyrere kabler? Dersom forskjellen er som på dyre og billige "vanlige" ht-kabler er det nok ikke noe jeg vil legge merke til....

3. Under speaker settings på Nad kan jeg velge av/på noe som heter "enhanced bass" hva bør denne stå til?

4. Til slutt; small eller large på høyttalerne? Og hva bør Crossover settes til, den kan velges fra 40 til 200 Hz. HT er fortsatt Dali Concept 8 og Concept Center. Jeg har en billig Gale sub tilkoblet.

Takk for eventuelle svar!
    1. Det at lyden høres lavere ut kan likeså være det faktum at lyden er mindre forvrengt og forvrengning kan ofte gjøre lyden "oppblåst". Men, det kan likeså være det at følsomheta på inngangen på Rotelen er lavere enn den er på effektdelen til Nad'en.

2. Kabler er en veldig vanskelig sak. Hvis det er de klassiske "lissene" så er jeg ikke i tvil om at du kan tjene litt på overgang til kabler mellom 3-700!
    Tviler på om du vil få noe mye bedre med dyrere kabler, men som sagt: kabler er en veldig intrikat ting siden det er de som får en liten "Aha-opplevelse", mens det er de som ikke gjør det.

3. Personlig ville jeg slått den av, men her er det "a matter of taste"

4. Large! Siden subben er av den billige sorten er jeg nok redd for at de 80 laveste hz kan bli ett litt stort arbeidsområde for den "lille" og muligens en smule lite kraftfulle subben

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. kablene så er det smakssak, noen hører forskjell på dyre kabler. Andre gjør ikke. Men tror du vil merke at du får mindre støy evt. et "renere" lydbilde ved å kjøpe noen kabler som er litt mer isolerte enn lakrislisser. Trenger ikke være noe dyre kabler så lenge de er godt isolert.

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    4. Large! Siden subben er av den billige sorten er jeg nok redd for at de 80 laveste hz kan bli ett litt stort arbeidsområde for den "lille" og muligens en smule lite kraftfulle subben
    Husk at med høytalerne satt til "large" får du ikke sub i stereo. Kun på flerkanals lyd, og i stereo når de er satt til "small"

F.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gain og volum er ikke det samme.
    Tenk på en ekstra effektforsterker i bilen. Setter du gain høyere på effektforsterkeren vil lyden blive høyere, men den vil klippe (forvrenge) tidlig, setter du gain lavt må du skrue veldig mye opp på volumen før den klipper, men lydstyrken er samme som med høy gain.

Det blev vel også sagt i dine andre tråder om dette, at Nad måler effekt på en annen måte, og sammen med HarmanKardon er de meget kraftige forsterkere der ikke har problemer med å drive høyttalere. Du fik vite at "Denon watt" kanskje er halvparten av "Nad watt" for å sige det populært. Nu har du skiftet til en Rotel, og siden du bare tenker watt forventer du kraftigere lyd på lavere volum. Det fungerer ikke alltid slik, som du fik vite.
    Kanskje du hadde fått et annet resultat om du prøvde en Nad c272 (tror det var den du pratet om også, og fik anbefalt)
    Så, som det blev sagt, ikke tenk watt, det fungerer ikke alltid sånn i det virkelige liv.
    Jeg har endda ikke sett deg kommentere om lyden er bedre med Rotel i kjeden.....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takker for alle innspill her...mye å sette seg inn i når det gjelder hifi skjønner jeg

Om lyden ble bedre med Rotel i kjeden? Tja, hva skal jeg si...jeg synes kanskje det, men det er ikke noe sånn "yes, vanvittig mye bedre!" opplevelse heller...mer sånn "er det ikke litt bedre nå da?" opplevelse...

Mulig det merkes bedre dersom jeg spiller en annen type musikk. Har foreløpig bare testet litt på klassisk musikk og diverse pop på VoiceTV (Britney, Rihanna etc).

Testet også Gladiator på DVD, og der syntes jeg i hverfall talen ble litt kraftigere og bedre på center høyttaleren. Effektene ble også ganske bra, men synes det er vanskelig å sammenligne ut i fra hva jeg husker fra tidligere. Må nesten koble av og på flere ganger og spille samme scene om igjen og om igjen for å kunne sammenligne skikkelig...og det blir lite aktuelt sånn som jeg slet for å feste HT-kablene i Rotel'en...spade-plugger skal anskaffes ASAP

Lurer forresten på om det har noe å si hva slags kabler jeg bruker mellom receiver og Rotel - og tenker da ikke på kvalitet på kabler innen samme type, men om ALLE kabler med RCA kontakter kan brukes, eller om det er noe forskjell på f eks en audiokabel og en videokabel.

Jeg var å kikket på slike kabler på Clas i går, og så på alle spesifikasjonen på dem, og la merke til at det sto noe om 75 Ohm - men vil ikke det da si at det er motstand i kabelen?? Det burde det jo ikke være synes jeg...

Noen som vet?

Akkurat nå bruker jeg en komponentvideo kabel jeg hadde liggende, da den er en god del tykkere og bedre skjermet enn de tidligere omtalte "lissene". Den var også praktisk siden den hadde tre ledere/RCA kabler i ett - noe som passer fint siden jeg kjører bare front og senter HT foreløpig. Spørsmålet er om denne kabelen er brukbart for dette formålet?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •