Spørsmål om effektforsterker til stereo og hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om effektforsterker til stereo og hjemmekino

Jeg driver å vurderer effektforsterker til min hjemmekino/kommende hjemmekino eventuelt stereo.

Har personlig veldig lite peiling på dette, har bare hatt en Nad effekt som aldri var i bruk...

Har forstått det sånn at det har noe å si hva slags komponenter man har, at man må anpasse effektforsterker akkurat som man anpasser forsterker og høytalere.

I første omgang så skal jeg kjøpe effekt til hjemmekinoen som er Yamaha, det kan muligens hende at neste forsterker blir en Denon.
    Men noe som kan passe til sånt.

Hva lønner det seg å se på? Monoblokk eller stereoeffekt?
    Hva er fordelene og ulempene?

Selv så vet jeg bare om Nad og Rotel som effektforsterkere, er disse noe tess?
    Har også hørt at enkelte forsterkere som feks NAD eller Cambridge kan yte effekt til hjemmekino fordi de har delt forsterker. Er dette bare noe tull eller?

Er det noen andre merker som er bedre uten at de har noe voldsomt høyere prisnivå?

Idag så kjører jeg biampet bare med oppsettet jeg har, men føler at dette ikke har nok kontroll og effekt i bassen. Har hørt den rimeligere Nad kinoen til naboen og den hadde LITT mer kontroll og effekt mot bassen ja.

Hvor lønner det seg dessuten å koble effekten?
    Til fronter eller center?

Hvor er det forresten at effekt skal kobles inn? På aux in eller aux out eller var det pre et ell annet?

Det ble litt mye, men håper noen kan komme med noen tanker og forslag/tips. Dette er sikkert noe mange andre lurer på også.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke den tredje tråden om samme emnet du har nå?

Effektforsterkere fås i monoblokk, som stereo, 3-5 eller 7 kanaler.
    Normalt velger man en 2 eller 3 kanaler og kobler denne på Front Pre Out L/R, eller i tilfelde 3 kanaleren på Front L/R og Center, til respektive Main inn innganger på effektforsterkeren.
    Høyttalerne tilsluttes da effektforsterkeren.
    Der er en del prisguides rundt omkring, se shoppen til avforum, f.eks., kanskje der er en der, eller se her f.eks. Forsterkere og receivere fra blant annet Onkyo, Yamaha, Sony og mange flere., lyd og bilde osv osv

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo du har sikkert rett hehe, min hukommelse er nok ikke like god som andres er jeg redd.:roll:

Takk for tipset.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •