Gode forsterkermatcher til JBL Array 1400?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 73
    Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gode forsterkermatcher til JBL Array 1400?

Som navnet på tråden sier, vil jeg i denne tråden samle info om forsterkere (både intergrert, pre og power) som gjør seg bra på høyttalerene JBL Array 1400.

Sitter idag på ett forsterkersett fra Hegel som består av forforsterkeren P4A, og effektforsterkeren H4SE. Dette spiller meget bra i mine ører, men er ute etter å prøve nye kombinasjoner som muligens kan være enda bedre.

McIntosh syns jeg ikke gjør seg noe bra som effekt på disse forsterkerene, jeg har prøvd både med MC402 og monoblokkene MC501. Jeg har også hørt Primare A32 og Rotel RB-1092 heller ikke disse syns jeg var noe "WOW" opplevelse. Har tenkt å prøve ut McIntosh C220 rør pre i nærmeste fremtid, sammen med min H4SE.

Egentlig er jeg mest gla i å kjøre "rent" oppsett, altså med alle komponenter fra samme produsent, hvertfall forsterkersettet. Nøler vel litt med å ha McIntosh som pre, og Hegel som effekt. Ikke særlig fint designmessig heller. Vi får ta det på sikt.

Uansett så er det ikke det vi skal diskutere her, men gode forsterkermatcher til JBL Array 1400. Jeg har sett meg ut noen effektforsterkere som kan være aktuelle, alle koster en god slump mer enn min egen H4SE, hva tror dere om disse alternativene?

Pass Labs X250.5/X350.5:

Jeff Rowland Model 501 Mono:

Plinius SB-301:

BAT VK-600:

Jeg har hørt folk som får gode resultater med Hegel som jeg selv har, Parasound, Electrocompaniet og forskjellige rør forsterkere på Arrayene, men vil prøve noe nytt og annerledes.

Har ikke hørt noen av de nevnte forsterkerene, så derfor hadde det vært kjekt om noe med bredere erfaring enn meg selv kunne være med å si hvordan de tror dette vil spille sammen. Selvfølgelig er det lov å komme med andre forslag også. Ha det gjerne i baktankene at om jeg skulle bytte effektforsterker, så vil det mest sannsynlig flytte inn en forforsterker fra samme produsent også.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KentOve
    Sitter idag på ett forsterkersett fra Hegel som består av forforsterkeren P4A, og effektforsterkeren H4SE. Dette spiller meget bra i mine ører, men er ute etter å prøve nye kombinasjoner som muligens kan være enda bedre.
    Et flott tiltak denne tråden. For er det en høytaler som virkelig har potensial til å vokse ved hjelp av riktig matching så er det Array serien til JBL og da spesielt 1400 utgaven.

Sitat Opprinnelig postet av KentOve 3januar
    Planen var å prøve ut litt forskjellige forsterkersett når jeg kom meg i ny leilighet, men dette dropper jeg nå. Syns H4SE gjør en knakende god jobb på Arrayene, og jeg tror det fort kan bli dyrt, pluss jeg føler ikke jeg savner noe spesielt med Hegelen som effekt. Kaaanskje en annen gang .....
    Men det er en ting som forundrer meg; må du virkelig oppgradere? Det er jo ikke mer enn to dager siden du skrev sitatet ovenfor
    Du har et rimelig rått forsterkersett pr dags dato og som du skriver så lurer du på om det kan være enda bedre løsninger der ute. Svaret er JA. Det vil alltid være ting som er dyrere og bedre. Men du må huske på at når du kommer over 20-30k vil forbedringene i forhold til pris synke etterhvert som prisen øker. En forsterker til 200k vil ikke være 5 ganger så bra som en til 40k. Når du nå vurderer å oppgradere må du spørre deg selv om du synes eventuelle forbedringer\forskjeller er verdt prisforskjellen eller om du faktisk kan slå deg til ro med det du har. Tro meg, jeg vet så altfor godt hvordan det er å hele tiden ønske noe mer, men til slutt må man nesten ta ett oppgjør med seg selv.

Når moral prekenen nå er ferdig (heheheh) så kan vi komme til saken:

McIntosh syns jeg ikke gjør seg noe bra som effekt på disse forsterkerene, jeg har prøvd både med MC402 og monoblokkene MC501. Jeg har også hørt Primare A32 og Rotel RB-1092 heller ikke disse syns jeg var noe "WOW" opplevelse. Har tenkt å prøve ut McIntosh C220 rør pre i nærmeste fremtid, sammen med min H4SE.
    402: Jeg er helt enig, den ble for dvask for min del.

501: Nå har jeg ikke fått satt meg ned og testa ut denne på array1400, men litt lytting har det da blitt. Hva er det i dine ører som gjør at denne er en dårlig match til array1400? For min lille opplevelse gikk mer på at den var ganske så forskjellige fra 402.

Rotel rb1092: enig. det blei rett og slett bøtte kjedelig og uengasjerende.

Mc220: Jeg sier bare en ting: PRØV

Egentlig er jeg mest gla i å kjøre "rent" oppsett, altså med alle komponenter fra samme produsent, hvertfall forsterkersettet. Nøler vel litt med å ha McIntosh som pre, og Hegel som effekt. Ikke særlig fint designmessig heller. Vi får ta det på sikt.
    jeg er dypt uenig! Designmessig er en ting, men lydmessig er en helt annen sak. Det er noe som heter at man ikke kan forvente at en produsent er like flink til å produsere forforsterkere som f.eks. effektforsterkere. Noe man ofte opplever ved å kjøre totalt synergi i oppsettet er at det fort kan bli for mye av akkurat det lydidealet til den ene produsenten. Ved å blande litt kan man for eksempel ta det beste fra to produsenter og få en gylden lydmessig middelvei.

Jeg har hørt folk som får gode resultater med Hegel som jeg selv har, Parasound, Electrocompaniet og forskjellige rør forsterkere på Arrayene, men vil prøve noe nytt og annerledes.
    Nå har jeg ikke hørt disse du viser bilde av, men ett par andre du kan vurdere:

Parasound jc1: Til tross for at jeg prøvde mitt beste (noe hele nabolaget kan vitne på) så klarte jeg ikke å tømme disse for krefter. I tillegg kommer lyden som er av den artige typen. Ikke så rocka som mange tror, men jc1 har en skyhøy snert i lydbildet, scenen de tegner opp er like dyp som den bred og høy, og følelsen av å sitte i konsertsalen er helt rå.

Usher 3.0: Jeg hadde selv 1.5 utgaven inne til test i ett par uker og jeg vurderte lenge 3.0 utgaven. 1.5 hadde litt lite krefter, men lydmessig var den såpass besnærende at det blei dritmorro å høre på nesten all type musikk. Synd den er styggere enn nøkken.

Rogue m150\zeus: Stereo90 som jeg testet, og eide i en periode, ble for svak. Lydmessig var den superb om man er av rørtypen. M150 tok alt det vakre fra stereo90 og serverte det med langt mer krefter. Hva er rør? Mange vil simpelheten kalle det musikk! En god rørforsterker lar jeg lett glemme hifi-parameter og heller la deg konsentrere deg om musikken. M150 var så absolutt en sådan forsterker. Ikke den dypeste, ikke den luftigste, ikke den frodigste eller mest nøytrale. Men den utklingingen, å herregud mann, den var til å bli blaut i bleia av! Zeus? Trenger pampers!

Lykke til!

ps: tar forbehold om skriveleifer, er altfor tidlig på morra'n!
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv Hegel H4SE sammen med EC4.7 mkII. og CDP4 Mk II som cd spiller på et par Dali Helicon 400.

Dette spiller for det meste flott, men på en del innspillinger kan det bli litt skarpt i toppen. Dette har nok mest med høyttalerne mine å gjøre som generelt er litt skarpe øverst oppe.

Jeg har imidlertid tunet lyden til å bli en god del mykere og musikalsk enn det var i utgangspunktet. Dette jeg gjorde først var å bytte HT-kabler fra noen gamle bi-wirings kabler jeg hadde til nå å kjøre to par single wire Soundstring kabler til høyttalerne. Hvis du f.eks. bruker Nordost kabler vil du ganske sikkert få en mykere lyd ved å gå over til Soundstring (som forhandles av Høium.no). I tillegg vil det å bruke ekte bi-wiring gi en positiv effekt. Du bruker da de to HT-terminalene bak på H4SE og bruker en single wire kabel fra den ene terminalen til diskant terminalen bak på HT, og en single wire kabel fra den andre terminalen til bass/mellomtone terminalen på Array'ene. Dette tror jeg vil gi en god boost i bass området også da H4SE trenger en del kvadrat på kablene for å spille bra.

Det andre jeg gjorde var å bytte ut Nordost Heimdall signalkablene mine med to par Whistler Coanda (link) Disse er mer nøytrale oppover i diskanten. Heimdall er en kabel som er ganske lys. I tillegg er Coanda en atskillig bedre kabel enn Heimdall, men de trenger en del timer med innspilling før de låter optimalt.

Som sagt hvis du er noenlunde fornøyd med det du har er det ikke sikkert at du trenger å bytte ut noen komponenter, men heller tune anlegget ved hjelp av kabler.

Bare for å nevne det også så fikk jeg et realt løft ved å bytte ut de standard strømkablene med dedikerte hifi kabler. Jeg bruker en PS Audio Statement til H4SE da denne trenger en kabel med skikkelig tverrsnitt. Ellers bruker jeg Soundstring strømkabler til cd og forforsterker. Disse har en varm og organisk lyd som låter bra.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    Men det er en ting som forundrer meg; må du virkelig oppgradere? Det er jo ikke mer enn to dager siden du skrev sitatet ovenfor
    Du har et rimelig rått forsterkersett pr dags dato og som du skriver så lurer du på om det kan være enda bedre løsninger der ute. Svaret er JA. Det vil alltid være ting som er dyrere og bedre. Men du må huske på at når du kommer over 20-30k vil forbedringene i forhold til pris synke etterhvert som prisen øker. En forsterker til 200k vil ikke være 5 ganger så bra som en til 40k. Når du nå vurderer å oppgradere må du spørre deg selv om du synes eventuelle forbedringer\forskjeller er verdt prisforskjellen eller om du faktisk kan slå deg til ro med det du har. Tro meg, jeg vet så altfor godt hvordan det er å hele tiden ønske noe mer, men til slutt må man nesten ta ett oppgjør med seg selv.
    Nei, jeg må slettes ikke oppgradere. Men jeg klarer ikke å bli enig med meg selv hvilken vei jeg skal dra anlegget, for å optimalisere det mest mulig. Jeg har jo utrolig lyst på subwoofere, og det har jeg hele tiden sagt at jeg skal ha også. Men, så tenker jeg hva skjer viss jeg har to subwoofere til 25-30k stående i en leilighet med en leilighet over og en rekke leiligheter bort over brygga? Ikke at jeg bryr meg om noen klager, men det blir utrolig irriterende både for meg å naboer over tid. Så tenker jeg " ja, okei.. , hva om jeg dropper subwoofere helt?" Hm, da er jo anlegget komplett som det er nå, og bra spiller det, men da kan jeg heller legge pengene i dyrere og bedre elektronikk, som kan være med på å dra lyden enda ett hakk og tone opp. Viss du skjønner? Dette er ikke lett, og jeg bytter mening med meg selv flere ganger til dagen på hvordan jeg skal gjøre dette.

Når moral prekenen nå er ferdig (heheheh) så kan vi komme til saken:

501: Nå har jeg ikke fått satt meg ned og testa ut denne på array1400, men litt lytting har det da blitt. Hva er det i dine ører som gjør at denne er en dårlig match til array1400? For min lille opplevelse gikk mer på at den var ganske så forskjellige fra 402.

Mc220: Jeg sier bare en ting: PRØV
    Vil ikke si at den var ganske forskjellig fra 402, derimot ganske lik klangmessig, med dog med merkbart mere krefter. McIntoshen har en slappere og mer "brumlete" bass enn det Hegel leverer (kanskje typisk amerikansk? vet ikke..), mellomtonen er litt innsluttet og ikke så åpen og luftig som Hegel sin, men diskanten i seg selv går ann, ikke den verste.

Jajaja, jeg skal prøve Mc220... Må bare få ræva opp å hente en hos Soundgarden

jeg er dypt uenig! Designmessig er en ting, men lydmessig er en helt annen sak. Det er noe som heter at man ikke kan forvente at en produsent er like flink til å produsere forforsterkere som f.eks. effektforsterkere. Noe man ofte opplever ved å kjøre totalt synergi i oppsettet er at det fort kan bli for mye av akkurat det lydidealet til den ene produsenten. Ved å blande litt kan man for eksempel ta det beste fra to produsenter og få en gylden lydmessig middelvei.
    Det er sant, men ofte når en produsent lager ett produkt, lager de nok forforsterkere og effekt forsterkere som spiller bra sammen? Det er vel ikke veldig ofte det skjer at det blir "for mye av det gode" med ett forsterkersett fra samme produsent? Jeg kjører hele elektronikk kjeden fra samme produsent, og føler ikke det hemmer lyden på noen måte. Skulle man alikevel føle at det blir litt for mye, kan man velge kilde fra en annen produsent.

På den annen side er jeg helt med på hva du sier, når du mener å ta det beste fra forskjellige produsenter, men klarer ikke helt å slippe det med å se enn skikkelig rigg fra samme produsent hehe

Nå har jeg ikke hørt disse du viser bilde av, men ett par andre du kan vurdere:

Parasound jc1: Til tross for at jeg prøvde mitt beste (noe hele nabolaget kan vitne på) så klarte jeg ikke å tømme disse for krefter. I tillegg kommer lyden som er av den artige typen. Ikke så rocka som mange tror, men jc1 har en skyhøy snert i lydbildet, scenen de tegner opp er like dyp som den bred og høy, og følelsen av å sitte i konsertsalen er helt rå.

Usher 3.0: Jeg hadde selv 1.5 utgaven inne til test i ett par uker og jeg vurderte lenge 3.0 utgaven. 1.5 hadde litt lite krefter, men lydmessig var den såpass besnærende at det blei dritmorro å høre på nesten all type musikk. Synd den er styggere enn nøkken.

Rogue m150\zeus: Stereo90 som jeg testet, og eide i en periode, ble for svak. Lydmessig var den superb om man er av rørtypen. M150 tok alt det vakre fra stereo90 og serverte det med langt mer krefter. Hva er rør? Mange vil simpelheten kalle det musikk! En god rørforsterker lar jeg lett glemme hifi-parameter og heller la deg konsentrere deg om musikken. M150 var så absolutt en sådan forsterker. Ikke den dypeste, ikke den luftigste, ikke den frodigste eller mest nøytrale. Men den utklingingen, å herregud mann, den var til å bli blaut i bleia av! Zeus? Trenger pampers!

Lykke til!

ps: tar forbehold om skriveleifer, er altfor tidlig på morra'n!
    Parasound tror jeg er utelukket, da jeg føler det blir helt likt oppsett som du hadde og jeg vil gå min egen vei om du skjønner. Usher 3.0 har jeg faktisk vært veldig intressert i, men forstår jeg rett er det slettes ikke lett å få tak i her i landet, og dacapo hifi som er importør tror jeg heller ikke skaffer det på vanlig bestilling om jeg har forstått det rett. Rogue Zeus kunne vært noe, jo ja.. Men forsterkeren ser jo grisestygg ut, ligner på ett.. ja, på en.. finner ikke ett passende ord, hvertfall ikke særlig pen

En ting er hvertfall helt sikkert, denne hobbyen er jammen ikke like enkel alltid!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det ikke du som hardbarka stod på at du ALDRI skulle selge HEgel da ? :P.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høhø, trur du roter med en annen Kent Ove

Neida, jo, det var vel kanskje det. Men, når lysten på noe enda heftigere dukker opp, så ja... Du vet vel hvordan det er selv.

Hegel står enda, så vent litt med å hugge av meg hodet da!

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Adyton Cordis 1.8 skal du høre!

Eller Continuum på 500w..i 8ohm..

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg må slettes ikke oppgradere. Men jeg klarer ikke å bli enig med meg selv hvilken vei jeg skal dra anlegget, for å optimalisere det mest mulig. Jeg har jo utrolig lyst på subwoofere, og det har jeg hele tiden sagt at jeg skal ha også. Men, så tenker jeg hva skjer viss jeg har to subwoofere til 25-30k stående i en leilighet med en leilighet over og en rekke leiligheter bort over brygga? Ikke at jeg bryr meg om noen klager, men det blir utrolig irriterende både for meg å naboer over tid. Så tenker jeg " ja, okei.. , hva om jeg dropper subwoofere helt?" Hm, da er jo anlegget komplett som det er nå, og bra spiller det, men da kan jeg heller legge pengene i dyrere og bedre elektronikk, som kan være med på å dra lyden enda ett hakk og tone opp. Viss du skjønner? Dette er ikke lett, og jeg bytter mening med meg selv flere ganger til dagen på hvordan jeg skal gjøre dette.
    Mitt tips: ikke tenk så mye på det før du flytter inn. Jeg hadde selv lyst på sub når jeg hadde array, som deg ga jeg - og gir - mer eller mindre blanke i naboklager selv om det er litt irritabelt å ha de på døra flere ganger i uka. Etter å ha tenkt endel på det ble det til at jeg la den ideen på is. Rett og slett fordi at jeg ikke klarte å rettferdigjøre kjøpet med tanke på naboer, leillighet, plass og penger. Fant ut at for meg var bedre å vente til den dagen jeg får meg et hus.

Ett annet problem du får når du hele tida tenker på å optimalisere anlegget er at du hverken får tid til å virkelig nyte det du har eller faktisk optimalisere det. Tro meg, jeg har selv slitt med de samme tvangstankene. Det er et herk. Og det verste av alt? du får aldri optimalisert det, rett og slett for at det finnes langt dyrere produkter der ute enn hva du noen gang kommer til å kjøpe deg. Og de vil som oftes være marginalt bedre enn det du har. Nei, prøv å ro ned tankegangen du, og gå heller litt grundigere til verks når du flytter inn i leilligheta. Prøv en pre, stor eller liten forskjell? ikke? oka, prøv en annen kilde. ta deg god tid, gjør det grundig, og prøv å stak deg ut EN kurs.

Vil ikke si at den var ganske forskjellig fra 402, derimot ganske lik klangmessig, med dog med merkbart mere krefter. McIntoshen har en slappere og mer "brumlete" bass enn det Hegel leverer (kanskje typisk amerikansk? vet ikke..), mellomtonen er litt innsluttet og ikke så åpen og luftig som Hegel sin, men diskanten i seg selv går ann, ikke den verste.

Jajaja, jeg skal prøve Mc220... Må bare få ræva opp å hente en hos Soundgarden
    Vi har iallefall ganske så forskjellig smak i lyd om ikke annet. hehe. For det jeg har hørt av 501 er ganske så motsatt faktisk. Jeg fikk også følelsen av at hegel er litt strammere og litt mer slagkraftig, noe som fikk 501 til å virke litt mindre potent ved første lytt. Mellomtonen fant jeg faktisk litt mer frodig og romantisk enn hegel, minte meg litt om en god rørforsterker. Og diskanten? langt fra så attakvillig som hegel, men for meg var den bare der. Men alt blir jo subjektivt

Parasound tror jeg er utelukket, da jeg føler det blir helt likt oppsett som du hadde og jeg vil gå min egen vei om du skjønner. Usher 3.0 har jeg faktisk vært veldig intressert i, men forstår jeg rett er det slettes ikke lett å få tak i her i landet, og dacapo hifi som er importør tror jeg heller ikke skaffer det på vanlig bestilling om jeg har forstått det rett. Rogue Zeus kunne vært noe, jo ja.. Men forsterkeren ser jo grisestygg ut, ligner på ett.. ja, på en.. finner ikke ett passende ord, hvertfall ikke særlig pen
    Jeg synes du har et helt feil utgangspunkt for parasound. Jeg skjønner at du vil gå din egen vei, men noen ganger kan det lønne seg å følge ferdig opptråkkede stier fremfor å køle rundt i ødemarka selv. Neida, jeg sier ikke at de andre alternativene er dårligere enn parasound, men jc1 på array1400 er en rimelig heftig opplevelse som bør oppleves selv om andre har hatt den tidligere.
    En ting er hvertfall helt sikkert, denne hobbyen er jammen ikke like enkel alltid!
    Noe bedre får man ikke sagt det!
    -------
    Mvh
    Rune
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om du ikke er så veldig fan av Mcintoshs effekter syntes jeg du skal ta en liten kikk på denne:

LINK

Utseende kan man ikke si noe på, men hvordan den vill passe til dine Arrayer, vet jeg ikke...

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mute
    Adyton Cordis 1.8 skal du høre!

Eller Continuum på 500w..i 8ohm..
    Den der Continuum var ikke dum

Hva er prisen?

Adyton Cordis til 110k blir nok litt for dyr 8-)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Probie\KentOve: om 110k blir litt for mye er mc2301 uaktuelt, det paret koster kr 200k
    -------
    Mvh
    Rune

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oida!! Forvekslet den med 2102 når jeg så på prislisten, hehe

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har riktignok Oslo Hificenter en brukt Cordis...
    Skal visstnok selge den for 75K, men kan sikkert prutes litt ned vil jeg tro?

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt tips: ikke tenk så mye på det før du flytter inn. Jeg hadde selv lyst på sub når jeg hadde array, som deg ga jeg - og gir - mer eller mindre blanke i naboklager selv om det er litt irritabelt å ha de på døra flere ganger i uka. Etter å ha tenkt endel på det ble det til at jeg la den ideen på is. Rett og slett fordi at jeg ikke klarte å rettferdigjøre kjøpet med tanke på naboer, leillighet, plass og penger. Fant ut at for meg var bedre å vente til den dagen jeg får meg et hus.
    Jeg roer saken litt ned, forhører med litt her i tråden om forskjellige forsterkere som kan være aktuelle og tar det derfra. Uansett hadde det vært morsomt å fått prøve noe nytt, og gjerne litt dyrere elektronikk som tar Arrayene enda nærmere lydnirvana viss jeg bestemmer meg for å ikke kjøpe subwoofere.

Ett annet problem du får når du hele tida tenker på å optimalisere anlegget er at du hverken får tid til å virkelig nyte det du har eller faktisk optimalisere det. Tro meg, jeg har selv slitt med de samme tvangstankene. Det er et herk. Og det verste av alt? du får aldri optimalisert det, rett og slett for at det finnes langt dyrere produkter der ute enn hva du noen gang kommer til å kjøpe deg. Og de vil som oftes være marginalt bedre enn det du har. Nei, prøv å ro ned tankegangen du, og gå heller litt grundigere til verks når du flytter inn i leilligheta. Prøv en pre, stor eller liten forskjell? ikke? oka, prøv en annen kilde. ta deg god tid, gjør det grundig, og prøv å stak deg ut EN kurs.
    Tror ikke det blir noe problem for meg, for elsker å sitte i god stolen å bare høre musikk. Har ikke blitt så veldig mye av det nå i den travle juletida, men de siste dagene har det blitt ganske mangen timer foran anlegget. Deilig å avslappende Det blir aldri helt optimalisert nei, men optimalisert for min lommebok da, for å forme det på den måten. Og det får vel bare være bra nok? Heldigvis er det enda 3-4 mnd til jeg er i den nye leiligheten, da nærmer sommeren seg, skatten går forhåpentligvis meget godt min vei, mye feriepenger og vanlig lønn. Så vi skal nok alltid finne på noe lurt

Vi har iallefall ganske så forskjellig smak i lyd om ikke annet. hehe. For det jeg har hørt av 501 er ganske så motsatt faktisk. Jeg fikk også følelsen av at hegel er litt strammere og litt mer slagkraftig, noe som fikk 501 til å virke litt mindre potent ved første lytt. Mellomtonen fant jeg faktisk litt mer frodig og romantisk enn hegel, minte meg litt om en god rørforsterker. Og diskanten? langt fra så attakvillig som hegel, men for meg var den bare der. Men alt blir jo subjektivt
    Det har vel aldri vært en stor hemmelighet at du liker bedre amerikansk elektronikk, og jeg norsk. Hvertfall Hegel. Smak og behag

Jeg synes du har et helt feil utgangspunkt for parasound. Jeg skjønner at du vil gå din egen vei, men noen ganger kan det lønne seg å følge ferdig opptråkkede stier fremfor å køle rundt i ødemarka selv. Neida, jeg sier ikke at de andre alternativene er dårligere enn parasound, men jc1 på array1400 er en rimelig heftig opplevelse som bør oppleves selv om andre har hatt den tidligere.
    Får jeg muligheten til å teste Parasound JC1, sier jeg ikke nei :twisted:

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen flere i prisklassen som selges i landet. Du kan jo titte litt og eliminere noen?

Bryston 14b SST 68kKR.

Cary A306 50kKR

Theta Digital Entrprise mono 45kKR stk.

Bladelius Grendel. 55kKR 2ch

EC AW400 (NADA) 62kKR

Ayon Audio Typhon 88kKR

CLASSÉ CA-2200 58kKr.

Burmester 956 MK2 70kKR

Musical Fidelity kW 750 80kKR

Musical Fidelity kW 500 60kKR

Phatos Cinema-X 55kKR

SIM Audio Moon W-7 80kKR.

DP A1B 50kKR

Conrad-Johnson ET 250S 75kKR

Gamut M-230 Mk-3 80kKr

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åååyh

Ser ut som du har funnet frem til mangen rå forsterker konstruksjoner her Ola. Lett å eliminere bort forsterkerene, viss man kun skal se på designet.

MEN, hva tror folket at kan passe Arrayene best?

Liker stram bass, luftig å detaljert mellomtone, diskanten kan gjerne være litt frempå, men det finnes grenser. Gjør ingenting at lydbildet får en litt feit og mørk klang.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du liker dynamikk med stor D, et lydbilde med en kullsort bakgrunn, følelsen av 200% kontroll nærmest uansett lydnivå og helt nøytral gjengivelse (og ikke minst avslørende - på godt og vondt) av kildematrialet bør du vurdere å teste Chapter Audio. Har ikke testet Chapter på JBL, men det kunne vært en spennende kombo.

Jeg har per dags dato ikke hørt en bedre/like bra forsterker under 200k. Men Chapter er helt nøytralt (ergo ingen feit og mørk klang), så en høyttaler som har en "skavank" vil bli nådesløst avslørt.

ASR låter også fabelaktig, og jeg tror de forsterkerne har en spillestil som kan passe bra til Array. McIntosh er nevnt, men de eneste modellene som har engasjert meg på JBL K2 & Array koster mer enn de smaker. IMO selvfølgelig. På en annen side - McIntosh er jo kjent for litt "feit og mørk klang".

Men kort oppsummert - i denne klassen er du nesten nødt til å teste litt. :-D

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Er det ett fett om jeg går for vanlig 2-kanals effektforsterker eller monoblokker? Er ett av alternativene gjerne bedre?

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tror folket om Mark Levinson Nº 532 på Array 1400? Kan det være en god match?

Newcomer steffenb- sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.