Valg av sony receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av sony receiver

Har noen noe erfaring med STR-DA2400ES / STR-DA3400ES ? Har i helga prøvd STR-DG820, men synes den var tam i lyden. Noen som vet om det er noen store forskjeller på de ? Vil helst ha sony, da jeg har sony lcd tv og sony blu-ray spiller fra før. Har i dag bare 2 høytalere (infinity), men tenker på å kjøpe nytt Surroundpakke snart.

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 5200ES (2 generasjoner eldre) som driver Infinity Kappa 600, center og surround - dette funker glimrende.
    Har også hørt 5300ES (1 generasjon eldre) som driver Triangle Celius Esw, Noxa Major Es og Khos Es. Dette fungerte også glimrende.

Ser ikke ut som om det er de store forskjellene på 2400/3400, ta en titt her: Produktsammenligning : Hjemmekino receiver : Hjemmekino og hi-fi : Tekniske spesifikasjoner : Sony
    Noen flere innganger på 3400ES, men likt antall HDMI 4/1. 3400ES kan også tilordne HDMI-inngangen (regner med dette er endre navn)
    Det ser ut til at begge har lik strømforsyning, altså minimale forskjeller.
    Dog, disse finnes kun i titan, så personlig hadde jeg helt klart valgt 5400ES

Active cocazulu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger meg på her med et lite spørsmål.

Vil 2400 eller 3400 kunne ta imot og dekode SACD via HDMI? Funderer på en av disse som pre til eksisterende ikke-HDMI-forsterkeri.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm

jeg vet min 5200ES klarer det (PS3 60GB), lyden blir dog bedre med Sony XA300ES analogt.
    Jeg kan ikke skjønne annet enn at alle HDMI-forsterkere skal kunne dekode surround lydformatene i SACD.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg også vurderer å kjøpe str-da3400es eller en denon 2809..
    Men jeg lurer på om det er noen fordeler ved å holde seg til Sony, jeg har en Sony 40X3500 LCD samt PS3, bortsett fra det faktum at man slipper å være avhengig av fjernkontrollere.. Er det noen annet som "funker" bedre hvis man holder seg til samme merke.. bravia engine, eller hva med bruker grensesnitt? Bare spør jeg..

Jeg tenkte også å kjøpe en center.. men jeg har lest noen sted at det ikke er noe vits med center om man har bare 2 front høytaler.. Lyden vil komme likt fra front høytaler som fra center.. Stemmer dette?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Center i film adder helt klart en ny "dimensjon" for min del. Står for over ~70% av miksen, så kanskje ikke så rart.

Må bare si jeg blingset i 1. tråden jeg postet - 2400 og 3400 KAN BEGGES FÅES I SORT!

BRAVIA Sync for enkel, ettrykksintegrert betjening for BRAVIA-TV-en og andre kompatible produkter med bare én fjernkontroll
    Noe å tenke på, Lagarto?

Newcomer redstripe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Brukererfaring STR-DA2400ES

Kjøpte en slik forsterker i november, jeg er godt fornøyd!
    Skiftet den ut fra en Pioneer 2011 forsterker, som ikke har HDMI.
    Jeg har et 7.1 oppsett med Energy RCmini og Yamaha YST-SW 1500 subwoofer til å ta seg av bassen. Og med en god aktiv sub så er den prima vare - småhøyttalerene drives svært så effektivt. Til store høyttalere ville jeg nok kanskje vurdert en av de større forsterkerne i denne serien.
    Er svært fornøyd med selv tv-lyden (fra Altibox) og til film bruker jeg en BDP-550 Blu-ray spiller (som jeg også synes er bra).
    Særlig på True-HD synes jeg den var fenomenal, har dessverre ikke testet andre forsterkere som dekoder HD-lyd fra Blu-ray, men HD-lydkodeken er så fenomenal at jeg går neppe tilbake til komprimert lyd etter dette.
    Bruker en HDX-1000 mediaspiller til .avi og andre data filer.
    Oppskaleringen på forsterkeren er overraskende bra, dette er tross alt en billigforsterker.

Det som er bra:
    -prima oppskalering av bilde
    -konverterer alle bildesignaler til HDMI ut
    -enkel og rask romkorreksjon
    -meget nøyaktig volumjustering
    -fjernkontroll som tar det meste, et trykk for å slå alt av er jo kjekt..
    -enkelt, intuitivt menysystem og grafisk oppsett
    -støyfri forsterker
    -mange innganger for lyd og bilde til å være lillebror i x400 -serien

Det som ikke er like bra:
    -kun hdmi har valgfri inngang på bilde; komponent ut krever komponent inn
    -det er endel herjing på å få valgt inn lyd separat og bilde via HDMI(DVI), ikke logisk i menyvalgene på dette ene punktet
    -tillater ikke passthrough av bilde på HDMI, mini mac på min "nesten full-HD" tv blir feil uansett skjermvalg på mini-macen, det blir enten overscan eller sorte kanter, og det til tross for at den skal det iht spesifikasjoner
    -noen av lydmodusene konverterer ikke all lyd fra Xbox360-en, en merkelig feil som gjør at lyden fra frontkanalene forsvinner
    -nokså lite display
    -trangt å få tilkoplet høyttalerene, trangt mellom alle skrukoplingene
    -verken norsk eller engelsk bruksanvisning vedlagt fra Sony, kun sv/dk

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Brukererfaring SA5300ES

Byttet nylig fra Pioneer AX4 til STR-DA5300ES fordi jeg trengte flere HDMI innganger til prosjektor pluss konvertering fra komponent til HDMI (Xbox360). DA5300 har hele 6 HDMI inn og en ut og det holder en stund.

I tillegg til punktene nevnt over må jeg si at GUI interface er helt genialt enkelt for å stille inn og konfigurere recieveren. Synes også at HD lyd fikk et løft i forhold til analoge overføring av HD-lyd på Pioneer.

Nest siste generasjon, som jeg kjøpte, fås nå "billig" hos Sony Center i Sandvika eller CC-Vest.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lil-H
    Center i film adder helt klart en ny "dimensjon" for min del. Står for over ~70% av miksen, så kanskje ikke så rart.

Må bare si jeg blingset i 1. tråden jeg postet - 2400 og 3400 KAN BEGGES FÅES I SORT!

Noe å tenke på, Lagarto?

Takk for svar til alle. Jeg tenkte at med tanke på fjernkontroll så er dette sikkert perfekt.. Men lurte på om det var andre ting.

Hva med flere soner? Trenger man ekstra forsterker eller kan man benytte kanaler for bakhøytaler? Tror at 3400 har sone 2.
    Jeg regner med at til prisen, mellom 6500 og 7500 så er dette en meget bra forsterker.

Det er bare litt irriterende at man nesten ikke finner artikler eller tester om denne serien (2400, 3400, 4400/5400) Eller om Sony forsterker. De nevnes ikke ofte (norske blader og media).
    Vurderer Denon 2809 også, her kan du finne plenty med info. Så man kan lære litt mer om produktet. Den er 1000 til 1500 kroner dyrere da..

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ut ifra bilder den kan kjøre A/B/A+B og 7.1 (de to siste surroundene) kan brukes til sone 2. Sikkert derfor det medfølger 2 fjernkontroller.

Fant en 5300ES på finn; Sony STR-DA5300ES | FINN torget
    Denne dekoder også de nye HD-formatene.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 3400 i sort...det er ikke sone 2 på den, den ekstra surround kanalen bruker jeg uansett til bi-amp.

Valgte denne på grunn av at jeg har Sony tv og bd spiller, samt størrelsen passer i reolen. Bravia sync fungerer utmerket, dvs tven ser bd spilleren gjennom receiveren og jeg kan bruke alle fjernkontroller om hverandre.

Forskjellenene jeg kan se i forhold til 2400 er at den har flere digitale innganger (optisk og koaks), bedre menyer(GUI) og som det er tidligere nevnt bedre mulighet for tilordning av hdmi innganger. Sjekk også manualer her : Â*|Â*STR-DA3400ESÂ*|Â*Sony Europe kundestøtteportal

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det stemme at US utgave av 3400 har zone 2, mens UK (resten av Europa?) ikke har det?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, tror Us utgaven har sone 2 mulighet.

Forresten, hovedfjernkontrollen til 3400 ( RM-AAL018 ) er mer avansert enn den som følger med 2400 ( RM-AAP024 ).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk i dag en 3400ES (i sølv ja, syns det er stiligst , har ikke fått satt opp alt enda, men det som slo meg når jeg slo på var en litt irriterende lavfrekvent brummelyd som kommer mens den er på.

Det er faktisk ganske irriterende og som jeg tror vil høres i rolige partier.

Har andre som har denne (eller de andre i serien) lignende "humming" i påslått tilstand?

Skal teste mere men hvis det ikke skal være sånn må jeg undersøke mulighetene for fiksing/retur.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal ikke være brummelyd. Er du sikker på at lyden kommer fra forsterkeren? Jeg hadde brumme lyd i høyttalerene da jeg koblet opp min, måtte flytte strømledningene lengre vekk fra signalkablene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier at Bravia sync fungere utmerket. Vurdere selv å kjøpe reciver+blu ray+tv i sony. Men hvordan funke det med dekoder (har canal digital uten CEC tror jeg), får vel en ekstra fjernkontroll da uansett?.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dekoderen vil selvfølgelig ikke kommunisere via Bravia sync, men på min Get fjernkontroll har jeg lagt inn kodene til Sony tv. Dermed reguleres lyden på receiveren via tv'en med get fjernkontrollen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ta-da9000es 7.1 ingang?

Lurer litt på om sony ta-da9000es har 7.1 inngang til bruk fra blu-ray spillere?
    Vil gjerne ha mulighet for å spille av dts og dolby hd lyd.
    Har funne denne linken til forsterkeren siden sony sin egen side.
    http://www.docs.sony.com/release/STRDA9000ES.pdf
    Sony sin offisielle side sier at reciveren har 5.1 inngang på spesics. og 7.1 på fremsiden.
    Litt forvirrende!

Eller er det kanskje bedre å kjøpe inn en 5300es siden den er nyere og kanskje har bedre dac og signalgang.
    Noen som har gode råd å gi?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kehen
    Det skal ikke være brummelyd. Er du sikker på at lyden kommer fra forsterkeren? Jeg hadde brumme lyd i høyttalerene da jeg koblet opp min, måtte flytte strømledningene lengre vekk fra signalkablene.
    Jepp sikker på at det er forsterkeren som lager lyden. Den skjules forsåvidt fort av lyd, men er det stille er den lett å kjenne igjen. Ikke så lett å retningsbestemme den, den er liksom overalt i rommet.

Tok opp lyden her i en mp3fil:
    http://74.54.84.144/test/3400es-hum.mp3

Forsterkeren er først i standby og så slår jeg på, og så slår jeg av igjen til slutt. Du hører de vanlig klikkene fra forsterkeren for nivåreferanse.

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hal 9000
    Lurer litt på om sony ta-da9000es har 7.1 inngang til bruk fra blu-ray spillere?
    Vil gjerne ha mulighet for å spille av dts og dolby hd lyd.
    Har funne denne linken til forsterkeren siden sony sin egen side.
    http://www.docs.sony.com/release/STRDA9000ES.pdf
    Sony sin offisielle side sier at reciveren har 5.1 inngang på spesics. og 7.1 på fremsiden.
    Litt forvirrende!

Eller er det kanskje bedre å kjøpe inn en 5300es siden den er nyere og kanskje har bedre dac og signalgang.
    Noen som har gode råd å gi?
    Hei, kjøpte selv en 5300 nå rett før jul og er veldig fornøyd. Denne støtter alle lydformater via HDMI så du slipper analog oveføring fra BD spilleren. Den har også fint grafisk brukergrensesnitt for oppsett og konfigurasjon, jeg hadde ikke gått for en eldre modell ivertfall. En annen ting er at den har hele 6 HDMI innganger og de får man jo ikke nok av...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •