Hvor kraftig forsterker trenger jeg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor kraftig forsterker trenger jeg?

hvor mye effekt trenger jeg?

Som noen her har fått med seg driver jeg å ser etter en rimelig måte å øke effekten til mine Concept 8 høyttalere på, og har i den prosessen diskutert litt ang å koble en effektforsterker til pre-out på receiveren min, eller oppgradere til en litt kraftigere receiver.

Jeg har no endt opp med å skulle velge mellom en Denon 2807 på 7x110 w og en Rotel RB-985 på 5x100 w, og jeg sliter med å velge....

2807 vil jo gi meg flere fordeler i form av hdmi og videokonvertering, og den har i teorien 10 watt mer å gi per kanal. Jeg får ikke biampet siden jeg ikke har doble innganger på høyttalerene.

Så da er spørsmålet: hvor mye kraft trenger jeg egentlig for å få bra lyd? Vil en eller begge av disse kunne gjøre jobben, eller bør jeg se meg om etter noe med enda mer kraft?

Budsjettet er litt presset; skal holdes under 3k, nærmest mulig 2k. De to jeg har fått tilbud on er på 2500 og 2800 kr... Såvidt jeg kan skjønne er dette gode priser så "løp og kjøp", men har ikke lyst å ende opp med nok en forsterker som ikke duger....

Noen råd??

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av csharp

Som noen her har fått med seg driver jeg å ser etter en rimelig måte å øke effekten til mine Concept 8 høyttalere på, og har i den prosessen diskutert litt ang å koble en effektforsterker til pre-out på receiveren min, eller oppgradere til en litt kraftigere receiver.

Jeg har no endt opp med å skulle velge mellom en Denon 2807 på 7x110 w og en Rotel RB-985 på 5x100 w, og jeg sliter med å velge....

2807 vil jo gi meg flere fordeler i form av hdmi og videokonvertering, og den har i teorien 10 watt mer å gi per kanal. Jeg får ikke biampet siden jeg ikke har doble innganger på høyttalerene.

Så da er spørsmålet: hvor mye kraft trenger jeg egentlig for å få bra lyd? Vil en eller begge av disse kunne gjøre jobben, eller bør jeg se meg om etter noe med enda mer kraft?

Budsjettet er litt presset; skal holdes under 3k, nærmest mulig 2k. De to jeg har fått tilbud on er på 2500 og 2800 kr... Såvidt jeg kan skjønne er dette gode priser så "løp og kjøp", men har ikke lyst å ende opp med nok en forsterker som ikke duger....

Noen råd??
    Litt vanskelig å sammenligne RB-985 med 2807. Rotel`n er mye kraftigere enn Denon.
    985 er jo et rent sluttrinn.
    Denon er alt for strømsvak for Concept 8

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, huff - skulle ønske jeg skjønte _hvorfor_ Rotel'en er mye kraftigere...

med unntak av at den har 5 kanaler av 100 watt da, mens Denon har 2 kanaler (samtidig) av 110 watt...

Det vil jo i mitt tilfelle kun være snakk om 2 kanaler i drift samtidig i alle fall, og så fremt ikke Rotel kan omdistribuere kraft fra de kanalene som ikke er i drift, så vil jo det i mitt hode være Denon som har mest kraft ut på mine 2 høyttalere???

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=41509&cat=13
    NAD Electronics :: C272 Stereo Power Amplifier : Closer Look

Hva med å bruke den receiveren du har og koble på denne?"

Jepp det hadde vært en glimrende løsning tror jeg. Så da spørs det jo bare om 1. jeg får den innenfor mitt budsjett, og 2. det går greit å få fraktet den fra Sogn Og Fjordane til det sentrale Østlandet på noen fornuftig måte...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, huff - skulle ønske jeg skjønte _hvorfor_ Rotel'en er mye kraftigere...

med unntak av at den har 5 kanaler av 100 watt da, mens Denon har 2 kanaler (samtidig) av 110 watt...

Det vil jo i mitt tilfelle kun være snakk om 2 kanaler i drift samtidig i alle fall, og så fremt ikke Rotel kan omdistribuere kraft fra de kanalene som ikke er i drift, så vil jo det i mitt hode være Denon som har mest kraft ut på mine 2 høyttalere???
    Rotel`n har en større trafo, kondensatorbatteriene som sitter i Rotel`n er mye større enn i Denon. Den lverer kort sakt mer strøm over en viss tid enn Denon gjør. Vet ikke åssen jeg skal forklare deg dette. Ser at du har stilt dette spm før i annen tråd . Ikke heng deg så mye opp i watt Denon liker seg heller ikke på lave impedanser. Rotel`n takler dette noe bedre.
    Men husk at Rotel`n leverer like mye effekt i alle kanaler samtidig. Denon klarer å levere 110 watt i alle kanaler, men ikke samtidig. Sier det meste.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forsterker pr i dag, eller skal du ha både reciver og effektrinn? Går du for Rotel RB 985 må du også ha Denon 2807 i tillegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda jeg har receiver idag - en Nad T744 med pre-out utganger som jeg tenkte å bruke på front-rekka: 2 stk Concept 8 og 1 stk Concept Center.

Tror kanskje det som ble forklart over her med større kondensatorbatterier i Rotel'en "made som sense" i mitt faktisk noe elektronikk-kyndige lille hode. Har studert mye elektronikk før, men det sitter litt langt inne bare - så en teknisk forklaring vil nok holde, om noen føler for at de kan gi meg det

Så om vi da er enige om at Rotel'en er kraftigst, da blir det store spørsmålet: er den kraftig nok??

Bear with me, please

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda jeg har receiver idag - en Nad T744 med pre-out utganger som jeg tenkte å bruke på front-rekka: 2 stk Concept 8 og 1 stk Concept Center.

Tror kanskje det som ble forklart over her med større kondensatorbatterier i Rotel'en "made som sense" i mitt faktisk noe elektronikk-kyndige lille hode. Har studert mye elektronikk før, men det sitter litt langt inne bare - så en teknisk forklaring vil nok holde, om noen føler for at de kan gi meg det

Så om vi da er enige om at Rotel'en er kraftigst, da blir det store spørsmålet: er den kraftig nok??

Bear with me, please
    Mer enn kraftig nok

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Denonen er ikke kraftig i det heletatt.
    Watt betyr ingenting. Har du ikke sett spillere til bil som kommer med 5x100watt? Hvis du har sett litt på bilstereo, forstår du fort at 1 watt, ikke er en watt.

Og på de så billige Denone er vell ikke oppskalering det store.
    Eneste er hvis du har flere ting som skal gå på HDMI, så kan du bruke den
    som hdmi switch.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen råd??

Helt riktig å gå for Rotel. Rotel har meget strømmsterke forsterkere. Denon er bare pusen i forhold. Watt er en ting, men vist det ikke er noe kraft bak watten, alstå Ampere, er det ikke det samme. Jeg kan huske at mine Rotel 980 bx gav ca 80 A. Den hadde 2x120 w /1x300 w. Gå for Rotel

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

nad c272

skal du ha denne bør du skynde på til hifi klubben fikk tak i de 2 siste i trondheim utgående modell

har 5 stk

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har egentlig bare en DVD spiller fra Denon på HDMI nå - som jeg ikke bruker, da jeg bruker en NAD DVD spiller som har komponentutgang, også har jeg en Xbox 360 som også går over komponent. Jeg har imidlertid både plasma TV og projector med HDMI inngang, så dersom Denon'en kunne tatt alle disse signalene og konvertert til 1 HDMI-ut kabel så hadde jo det vært digg, forsåvidt.

Jeg kan uansett leve fint uten HDMI og videokonvertering, det hadde bare vært kjekt å ha....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samco
    skal du ha denne bør du skynde på til hifi klubben fikk tak i de 2 siste i trondheim utgående modell

har 5 stk

Huh, har de utsalg av disse på HFK nå?

Jeg må nok uansett se på en brukt en da jeg har begrenset budsjett. Men skulle veldig gjerne fått tak i en slik i Oslo området ASAP....

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

nad c272