Klasse D vs Klasse...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 62
    Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klasse D vs Klasse...

Er det noe forskjell på antatt holdbarhet / levetid på de forskjellige typer forsterkere.

Eks; hva vil normalt sett vare lengst av en klasse A / AB og en klasse D forsterker? (eller er ikke det noe særlig forskjell..)

Kan man forvente at klasse D forsterkere vil bli enda mer utbredt i årene som kommer, og at flere produsenter kaster seg på denne bølgen?

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke slik at klasse D forsterkere bruker mer av "watten" di får inn til å få lyd i høytalerene enn klasse A. Derfor har klasse D forsterkere lavere strømforbruk og forsterkeren har en lavere tempratur ved bruk.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt går i stykker, det er bare et spørsmål om tid......ellers, hvorfor bekymrer du deg om holdbarhet? Har du ikke tenkt å skifte de neste 40 år da?
    De fleste herinne tenker mer på lydkvalitet.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Alt går i stykker, det er bare et spørsmål om tid......ellers, hvorfor bekymrer du deg om holdbarhet? Har du ikke tenkt å skifte de neste 40 år da?
    De fleste herinne tenker mer på lydkvalitet.

nå kan jeg ikke svare for resten - men jeg lurte bare på generell holdbarhet ?

informasjon..

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at det bare blir mer og mer utbredt ja, og ser alllerede at mange produsenter bruker klasseD pga. det at teknikken trenger lite plass, lavere temperatur og bruker lite strøm pr. watt sammenliknet med feks. KlasseA.

Men, vet nå personlig hva jeg foretrekker

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT... kan noen fortelle meg hva Klasse AA er?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klasse A mener du vel?

For å forklare det enkelt så er forskjellen på K-A og konvensjonelle den, at mens feks. K-A/B kun bruker den strømmen den behøver så går en K-A mer eller mindre for fullt hele tiden. Hvilket er grunnen til disse forsterkeres store strømforbruk. ...men som resulterer i at disse ofte blir dyre, har lite effekt hvilket gjør dem dårlig egnet til tungdrevne ht'er , men har god dempningsfaktor. Litt dårlig forklart kanskje...

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frippsi
    Litt OT... kan noen fortelle meg hva Klasse AA er?
    Technics har vel en eller annen patent som de kaller AA så vidt jeg husker, aner ikke hva det går ut på, men gjetter at det er klasse A på første wattene AB når det blir litt mer effekt.

A

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Klasse A mener du vel?

For å forklare det enkelt så er forskjellen på K-A og konvensjonelle den, at mens feks. K-A/B kun bruker den strømmen den behøver så går en K-A mer eller mindre for fullt hele tiden. Hvilket er grunnen til disse forsterkeres store strømforbruk. ...men som resulterer i at disse ofte blir dyre, har lite effekt hvilket gjør dem dårlig egnet til tungdrevne ht'er , men har god dempningsfaktor. Litt dårlig forklart kanskje...
    Syns det var bra forklart jeg :-) men grunnen til at jeg spurte er at jeg har en gammel Technics effektforsterker, som tydelig er merket Klasse AA. Mulig det en slags egen fancy betegnelse ;-)

EDIT: Der kom svaret ;-) litt treig idag.. de driver å hopper på tv!

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god forsterker vil holde seg i mange år, det er nok ikke så avgjørende hvilken teknologi det er.
    At klasse D somregel ikke har noen som helst bevegelige deler, ikke blir varmt og er svært effektivt er jo ting som taler for holdbarhet der.
    Teknologien bak mer tradisjonelle forsterkere har i utgangspunktet ikke endret seg mye siden seksti tallet.

Direkte sammenlikning på hvor lenge de lever er vanskelig da klasse D ikke har eksistert like lenge, ingen som kan si deg om den lever i 40 år.

Klasse D har nok større potensiale for videreutvikling, og man ser alt i dag at svært mange store produsenter har tatt ibruk denne teknologien.
    Tror nok ikke det vil være noen tilbakegang der på lang sikt.

Sitat Opprinnelig postet av c-v
    Er det noe forskjell på antatt holdbarhet / levetid på de forskjellige typer forsterkere.

Eks; hva vil normalt sett vare lengst av en klasse A / AB og en klasse D forsterker? (eller er ikke det noe særlig forskjell..)

Kan man forvente at klasse D forsterkere vil bli enda mer utbredt i årene som kommer, og at flere produsenter kaster seg på denne bølgen?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frippsi:
    KlasseAA var nok bare en "fancy-greie"...
    Har både hørt og løfta en slik forsterker for 18 år sia, og ingen av delene gav indikasjon om at dette var snakk om "tung hi-fi"

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nesten alle fabrikanter hadde en fancy betegnelse på vidunder kretsløp i forsterkere, især på 70 og 80 tallet. Markedsføringsavdelingen jobbet intenst med å få folk til å forstå at dette var noe veldig spesielt, og det virker sannelig den dag idag.
    Klasse A er egentlig det ultimative man kan få, ingen switching forvrengning da forsterkeren egentlig kjører 100 % hele tiden, men likevel kunne man få folk til å tro at klasse AA altså måtte bety klasse A lyd uten ulempene med varme osv....merkelig nok kom der aldrig en klasse AAA!!!
    Som regel får man hva man betaler for, men det jo klin umulig å forutse hvornår et produkt siger stop. Der kan ryke en transistor når som helst, men det betyr jo ikke at produktet må kastes.
    Mange rørforsterkere der har mer enn 50 år på baken fungerer jo stadig fint også....

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frippsi:
    KlasseAA var nok bare en "fancy-greie"...
    Har både hørt og løfta en slik forsterker for 18 år sia, og ingen av delene gav indikasjon om at dette var snakk om "tung hi-fi"
    Jeg har en liten slik "AA" på loftet ett sted, den er på 2x75w tror jeg og veldig kompakt (ca 4cm høy) og vekten ligger vel på over 10kg. Jeg vil si den er ganske tung størrelse tatt i betraktning :roll:
    Lyden er helt grei nok, har ikke hørt på den på 6-7år nå. Min er vel fra slutten av 70 eller begynnelsen av 80 tallet.

Nok OT.

Hvilken teknologi som er brukt i en forsterker tror jeg neppe har noe å si på levetiden. Den generelle kvaliteten på komponentene den er satt sammen av derimot har nok ganske mye å si. Jeg har flere gamle travere som er godt over 20 år gamle og det er lite feil på disse ihvertfall, men så er det vel de beste som overlever såpass lenge? ;-)
    Jeg ville ikke valgt klasse D fordi de evt. varer lenger, det er lydkvaliteten som kommer først. Funksjon fremfor design kan man vel kalle det :-D

A

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Jeg har en liten slik "AA" på loftet ett sted, den er på 2x75w tror jeg og veldig kompakt (ca 4cm høy) og vekten ligger vel på over 10kg. Jeg vil si den er ganske tung størrelse tatt i betraktning :roll:
    Lyden er helt grei nok, har ikke hørt på den på 6-7år nå. Min er vel fra slutten av 70 eller begynnelsen av 80 tallet.

Nok OT.

Hvilken teknologi som er brukt i en forsterker tror jeg neppe har noe å si på levetiden. Den generelle kvaliteten på komponentene den er satt sammen av derimot har nok ganske mye å si. Jeg har flere gamle travere som er godt over 20 år gamle og det er lite feil på disse ihvertfall, men så er det vel de beste som overlever såpass lenge? ;-)
    Jeg ville ikke valgt klasse D fordi de evt. varer lenger, det er lydkvaliteten som kommer først. Funksjon fremfor design kan man vel kalle det :-D

A

er enig i det, og vurderer selv kjøp av enten Parasound NC2250, eller Halo A21

fremdeles litt i tankeboksen, om a21 er verdt den dobble prisen, eller om forskjellen er mindre enn dette pristillegget kan antyde..

så noe klasse D blir det neppe på meg i denne omgang.. ikke til Klipsch

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at det bare blir mer og mer utbredt ja, og ser alllerede at mange produsenter bruker klasseD pga. det at teknikken trenger lite plass, lavere temperatur og bruker lite strøm pr. watt sammenliknet med feks. KlasseA.
    Dette blir en litt flåsete påstand. Hva med for eksempel Jeff Rowland 301, Mark Levinson Nr 53 og Kharma Exquisite for å nevne noen, tror du virkelig de valgte klasse D fordi de skulle spare plass og strøm?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Dette blir en litt flåsete påstand. Hva med for eksempel Jeff Rowland 301, Mark Levinson Nr 53 og Kharma Exquisite for å nevne noen, tror du virkelig de valgte klasse D fordi de skulle spare plass og strøm?
    Men veldig mange av argumentene til BGuarden veier nok tung for mange produsenter. Det finnes jo klasse D av varienerende kvalitet og jeg frykter at spredningen av klasse D ikke nødvendigvis gir bedre kvalitet på den jevne forbrukerelektronikk, men flere watt blir det helt sikkert :roll:

A

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes jo både klasse AB, klasse A og klasse D OEM-teknologi i bøtter og spann. Klasse D er fortsatt klart dyrest sånn jevnt over.

Den mest betydelige forskjellen på klasse A/AB og D er evnen til å drive ulike laster. Her er klasse D fullstendig overlegen, og dette er det avgjørende for de fleste produsenter. Saken er den at om man skal ha 100W kl D eller 100W kl AB så vil nok førstnevnte være dyrest, men om man skal ha samme lastkontroll som kl D så blir forholdet et ganske annet.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men gjerne se på MC2K, Krell og Mark Levinsons største da... Rimelig kompromissløse, og påstå at KlasseD er bedre enn disse må da være en overdrivelse?
    Vil fortsatt påstå at Klasse D'ene er noe rimeligere. Klart... De er sikkert veldig bra, og muligens i en annen klasse enn dine vil jeg tro?
    Men også i en helt annen klasse enn : under vil jeg tro?

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ikke slå fast det ene eller det andre, men det hadde da ikke gjort noe om det ble en aldri så liten revolusjon på forsterker fronten.

Kanskje det kan gå litt som det gjorde med de gamle tvene...?
    Det var jo sån at også en tid etter at de flate skjermene kom var dyre CRT fortsatt de beste skjermene, men med ny teknologi kommer det kjapt nye muligheter.
    Og nå er det vel ikke mange som klager på kvaliteten på en Pioneer Kuro

Dårlig sammenlikning kanskje men legg godviljen til, jeg mener at det er vel ikke så rart om det kan komme og har kommet nye fremskritt med klasse D som kan sette tradisjonell lærdom på prøve.

Og ja BGuarden kanskje være bedre enn monstrene du viser til.
    Om det ikke er noe helt spesielt med noen av dem så er de vel bygger på forfinet teknologi fra 1960 tallet og rør ennå eldre, som en ung teknologiglad person håper jeg jo at det også kan skje noe på den fronten

Nei, men gjerne se på MC2K, Krell og Mark Levinsons største da... Rimelig kompromissløse, og påstå at KlasseD er bedre enn disse må da være en overdrivelse?
    Vil fortsatt påstå at Klasse D'ene er noe rimeligere. Klart... De er sikkert veldig bra, og muligens i en annen klasse enn dine vil jeg tro?
    Men også i en helt annen klasse enn : under vil jeg tro?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og Mark Levinsons største da... Rimelig kompromissløse, og påstå at KlasseD er bedre enn disse må da være en overdrivelse?
    Ja, det ville være en overdrivelse, de ER klasse D

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •