Klasse D vs Klasse... - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 62
    Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen

80 watt holder stort sett, helt til du har lyst til å dra på litt og "la kjøret gå":-D

Lyngdorf SDA2175 skal være utrolig bra på vanskelige laster, derfor testet jeg den og den gikk utrolig fort tom (slo seg av).

Men alle har ikke behov for å spille så veldig høyt, det avtar også litt med årene:-D
    Jeg hadde tilsvarende opplevelse med Rotel RB-1090, at den slo seg av, så det er ikke lett å orientere seg på forhånd. Dette er jo tilsynelatende et "beist".

Trodde vi måtte spille høyere med årene jeg ;-)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg først lanserte Oberon var 300W sånn mer eller mindre allemannseie, mens ideen om å kunne få 600W kunne virke fullstendig syk. Hvordan skulle man liksom finne en høyttaler å bruke 600W på? Men saken var jo den at 600W i realiteten bare er puslete 3dB høyere enn 300W. Videre er det beskjedne 10dB høyere enn 60W. Altså, det monner, men jeg tror folk har et litt urealistisk forhold til hva effekt egentlig er.

Et lysende eksempel på dette var da det helt i starten på produksjonen ble gjort en feil, en ganske grov en, ett sett 6.1 inneholdt 2.1-moduler. Han som kjøpte dem brukte dem på CV 215, og han klarte ikke tømme dem for effekt. Naboene hans hadde klaget over at møblene i naboleiligheten flyttet seg rundt på gulvet. Da han skulle selge dem fikk jeg spørsmål om ett eller annet som gjorde at jeg gikk tilbake i produksjonslistene, og kunne samtidig melde at han hadde 470W pr blokk mindre enn han trodde. I realiteten gir de omkring 6dB mindre og det er faktisk ikke så påfallende som man skulle tro. Jeg har forsøkt å si dette til mange andre også, men allikevel har 6.1 stått for omkring 80% av alle forsterkerne. Et veldig typisk problem er at inntakskabler og kablingen ut på strømkursen utgjør så omfattende induksjon at impulsstrømmen en effektforsterker krever gjør at mange store forsterkere ikke yter mer enn langt mindre forsterkere. DET! er noe å tenke på for mange.

Feilen ble selvsagt rettet og alle lister ble nøye gjennomgått uten at liknende tilfeller ble avdekket så slipper tråden å spore av

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    snickers, sier du at "strømnettet", eller hva du nå vil kalle det, ikke leverer nok til forsterkern i mange tilfeller? eller er det inne i forsterkern du mener? :S

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakker om strømnettet ja. I Gaia-oppsettet står det 6 forsterkere, disse fores med 2 stk 6kvmm kabler, og ved fullt pådrag blinker det tydelig i lyse i hele huset, spesielt det som er på samme fasen som anlegget. På kursen til anlegget er det selvsagt ikke egne lamper eller annet som trekker strøm.

Mange har i stedet 1 st 1,5kvmm, og mange har også svært tynn og lang inntakskabel.

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strømnettet er begrensningen i mitt rom også, med totalt 4,8 KW forsterkerkraft i 8 ohm og hele 9,6 KW i 4 Ohm sier det seg selv at det blir begrensninger, men på den andre siden så skal det vel godt gjøres at man noensinne kommer i nærheten av å trekke så mye strøm at 2x16A trege sikkringer ryker. (når man ser bort fra oppstart strømmen da)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sunfire er vanskelig å tømme!!:-D
    Har hatt en Signature og den gir seg ikke lett nei. ........og har selvfølgelig separat 16 A kurs på begge anleggene mine:-D

Den eneste måten å teste om en har nok kraft er å skru opp og se hva som skjer...........

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke sikringene det står på, men kablene. Akkurat når det gjelder Sunfire er de ikke et like relevant eksempel da de bruker ekstremt små trafoer. Selv mange 2-kanalere bruker større trafoer på samme effekt enn hva Sunfire bruker på 7, og trafoen er alltid en betydelig flaskehals.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er ikke sikringene det står på, men kablene. Akkurat når det gjelder Sunfire er de ikke et like relevant eksempel da de bruker ekstremt små trafoer. Selv mange 2-kanalere bruker større trafoer på samme effekt enn hva Sunfire bruker på 7, og trafoen er alltid en betydelig flaskehals.
    Er ikke det relevant sålenge en forsterker potensielt sett er istand til å yte mere effekt enn kursen den er tilkoplet er konstruert til å tilføre?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjennomsnittlig effekt pleier å ligge rundt 1/8 av maxeffekten ved avspilling av musikk. For eksempel, om man spiller på klippegrensen med en 800W forsterker ligger man på 100W i snitt.

Virkningsgraden spiller selvsagt inn, men dersom man har en virkningsgrad på 50% er allikevel effektomsetningen i snitt omkring 200W. Har man 8kW og spiller med absolutt alt på max vil man allikevel klare seg med 10A kurs dersom virkningsgraden er på ca 50%.

Som sagt, det er impedansen i kabelnettet og hvordan dette påvirker spontant strømtrekk som bestemmer hvor mye spenningsfall man får, ikke sikringen.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjennomsnittlig effekt pleier å ligge rundt 1/8 av maxeffekten ved avspilling av musikk. For eksempel, om man spiller på klippegrensen med en 800W forsterker ligger man på 100W i snitt.

Virkningsgraden spiller selvsagt inn, men dersom man har en virkningsgrad på 50% er allikevel effektomsetningen i snitt omkring 200W. Har man 8kW og spiller med absolutt alt på max vil man allikevel klare seg med 10A kurs dersom virkningsgraden er på ca 50%.

Som sagt, det er impedansen i kabelnettet og hvordan dette påvirker spontant strømtrekk som bestemmer hvor mye spenningsfall man får, ikke sikringen.
    Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du mener Sunfire ikke er relevant..
    Sunfires effekt-trinn har en virkningsgrad på rundt 85-90%, det er vel ikke så langt ifra feks Midgard blokkene som du har utviklet Snickers?
    Skjønner det du sier om impedansen i kabelnettet, og at ikke sikkringen i seg selv bestemmer spenningsfallet, men selve lasten (effekttrinnet) må da alltid være en av hovedgrunnene til spenningsfallet?

Ellers takk for at du tar deg tid til å prøve å forklare dette Snickers

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg koblet opp anlegget mitt og kompisen sitt for mange år siden. Dc 15, med acurus forsterker 2*200w og mine avance, modefisert til Vifa, 300w, med en Rotel 980 bx 2*120w. Dette tok glatt 10 A sikring, uten problem. Dette var da koblet opp for å spille sammen. sinnsykt bra da. hehe. Morsomt var det. Utgangs punktet er jo egentlig at en 10 A skal klare det, uten at jeg hvet mer om hvor mye disse trekte av strømm?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte å vekke den gamle tråden til liv igjen i.o.m. at jeg hadde en klasse D forsterker på hjemlån i går. Dette var en rimelig dyr sak, og jeg har aldri blitt så sjokkert over lyden på et produkt. Aldri før har jeg hørt en så stor forskjell på lyd i mitt oppsett ved bytte av forsterker. Jeg er ikke så flink til å beskrive lyd så limer inn noe jeg fant på et annet forum som jeg synes traff "spot on" med det jeg opplevde:

in short, Class D amps are more efficient but are only good for low frequencies (just for subs). other amps are generally less efficient but can be used full range (ie. for speakers too).
    However, Class D amps can't be used on highs because of the way they work. they only make square waves because of the technology involved, so they will make your highs sound lifeless and shitty. Class A/B amps are full variable and can capture subtle nuances better.

Har ingen anelse om det er et fnugg av sannhet i dette, men lyden stemmer veldig med det jeg oppfattet.
    Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive dette, men det var ingen som helst liv i høyttalerne, fikk det liksom ikke ut uansett hvor høyt jeg spilte.
    Var som om mellomtonen var litt flau over seg selv og helst ville gjemme seg bak i en krok bak høyttaleren.
    Følte bassen var mer kontant med denne forsterkeren, men resten av lydbildet kollapset totalt. Jeg ønsker gjerne innspill av andre som har fått testet/eier klasse D hvilke erfaringer de har med disse forsterkerne. Kanskje jeg bare tilfeldigvis har funnet tidenes mismatch mellom høyttaler og forsterker, eller akkurat den forsterkeren jeg testet var en dårlig utførelse av klasse D.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken forsterker var det. Søk opp noen tester på Rotel's klasse D forsterkere. Der sier testerne noe ganske annet. Jeg har selv en klasse D forsterker, men føler ikke at jeg kan si noe veldig fornuftig utover at jeg synes den spiller bra på mine høyttalere.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klasse D fremtiden?

Hei

Første gangen jeg hørte på en klasse D forsterker synes jeg det låt helt forferdelig og bestemte meg for at noe sånt skulle jeg aldri ha inn i huset mitt.
    Har senere hørt litt mer på klasse D forsterkere/receivere og noen synes jeg låter bra og andre mindre bra. Så det å skjære alle klasse D forsterkere over en kam mener jeg blir feil, gjorde det egentlig selv, he he.....
    Min oppfatning de første gangene jeg hørte på klasse D var at alt låt bra utenom bassen, forsterkeren hadde stålkontroll på høyttalerne, men bassen hørtes litt merkelig ut. Tror grunnen til det var at forsterkeren hadde stålkontroll på bassen også, ingen "brumlebass". Mine erfaringer med klasse D begrenser seg til diverse Rotel forsterkere, integrert og effekt, samt Lyngdorf SDAI 2175 / TDAI 2200 og Pioneer SC-LX82 / 83. Tror nok at vi fremover vil se flere kaste seg på denne bølgen, da klasse D har noen fordeler kontra klasse A og A/B.
    Hva som låter best er jo en smakssak, personlig synes jeg det er meget spennende med klasse D og tror virkelig at dette har noe for seg, har heller aldri selv opplevd at noen av de klasse D forsterkerne jeg har prøvd/testet har klippet eller gått tom for krefter på mine høyttalere, B&W DM683 / CM9.
    Synes selv at klasse A/B låter best fremdeles, er jo det jeg er oppvokst og vant med, men synes samtidig at klasse D er meget spennende og interressant, og tror også at i framtiden vil klasse D ta over i forsterkere og receivere.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Min oppfatning de første gangene jeg hørte på klasse D var at alt låt bra utenom bassen, forsterkeren hadde stålkontroll på høyttalerne, men bassen hørtes litt merkelig ut. Tror grunnen til det var at forsterkeren hadde stålkontroll på bassen også, ingen "brumlebass".
    De gamle gutta i AVI hevder jo stadig vekk at det folk flest oppfatter som "bass" er forvrengning...

(Men de hevder også at Klasse D har så mye høyere forvrenging enn Klasse A-B, at det er uaktuelt for dem å bruke det.)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Hvilken forsterker var det. Søk opp noen tester på Rotel's klasse D forsterkere. Der sier testerne noe ganske annet. Jeg har selv en klasse D forsterker, men føler ikke at jeg kan si noe veldig fornuftig utover at jeg synes den spiller bra på mine høyttalere.
    Det var en slik lekker sak; Primare : I32
    Var sugen på en å samle DAC/Pre/Effekt i en boks. Strålende fornøyd med dette merket fra før, så denne så ut som å passe perfekt. Reagerte på at det var så stor forskjell på to produkter fra samme merke. Men som sagt, det kan være en seriøs mismatch med høyttaler. Det er lite med tester jeg har funnet av denne siden det er ny, men kommer nok etterhvert. Det jeg egentlig lurer på er erfaringer med lyd fra klasse D vs A/B. Da tenker jeg på produkter av nyere dato, har hørt rykter om at de eldre modellene ikke var så bra.
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    De gamle gutta i AVI hevder jo stadig vekk at det folk flest oppfatter som "bass" er forvrengning...

(Men de hevder også at Klasse D har så mye høyere forvrenging enn Klasse A-B, at det er uaktuelt for dem å bruke det.)
    Hmm, følte det var mye mindre brumlebass og mer kontant med denne enn det jeg er vant til.
    Trodde klasse D hadde mindre forvrengning enn A/B?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av k_s
    Trodde klasse D hadde mindre forvrengning enn A/B?
    Rotel oppgir samme tall for sine A/B og D-forsterkere.

Men AVI har gjort egne målinger på aktuelle forsterkermoduler til sine aktive høyttalere, og pleier å vite hva de snakker om...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Rotel oppgir samme tall for sine A/B og D-forsterkere.

Men AVI har gjort egne målinger på aktuelle forsterkermoduler til sine aktive høyttalere, og pleier å vite hva de snakker om...
    OK, de har iallefall mer peiling en meg. Det er det ingen tvil om.
    Men ser Primare oppgir lavere forvrengning på I32 enn den gamle modellen I30.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av k_s
    Tenkte å vekke den gamle tråden til liv igjen i.o.m. at jeg hadde en klasse D forsterker på hjemlån i går. Dette var en rimelig dyr sak, og jeg har aldri blitt så sjokkert over lyden på et produkt. Aldri før har jeg hørt en så stor forskjell på lyd i mitt oppsett ved bytte av forsterker. Jeg er ikke så flink til å beskrive lyd så limer inn noe jeg fant på et annet forum som jeg synes traff "spot on" med det jeg opplevde:

in short, Class D amps are more efficient but are only good for low frequencies (just for subs). other amps are generally less efficient but can be used full range (ie. for speakers too).
    However, Class D amps can't be used on highs because of the way they work. they only make square waves because of the technology involved, so they will make your highs sound lifeless and shitty. Class A/B amps are full variable and can capture subtle nuances better.

Har ingen anelse om det er et fnugg av sannhet i dette, men lyden stemmer veldig med det jeg oppfattet.
    Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive dette, men det var ingen som helst liv i høyttalerne, fikk det liksom ikke ut uansett hvor høyt jeg spilte.
    Var som om mellomtonen var litt flau over seg selv og helst ville gjemme seg bak i en krok bak høyttaleren.
    Følte bassen var mer kontant med denne forsterkeren, men resten av lydbildet kollapset totalt. Jeg ønsker gjerne innspill av andre som har fått testet/eier klasse D hvilke erfaringer de har med disse forsterkerne. Kanskje jeg bare tilfeldigvis har funnet tidenes mismatch mellom høyttaler og forsterker, eller akkurat den forsterkeren jeg testet var en dårlig utførelse av klasse D.
    Det er slik jeg og flere andre har oppfattet klasse D også. Var dette en ny konstruksjon av kjent merke?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Det er slik jeg og flere andre har oppfattet klasse D også. Var dette en ny konstruksjon av kjent merke?
    Ja, splitter ny av et merke jeg er glad i: Primare : I32
    Kan bare beskrive dette som merkelig. Har du testet nyere produkter med klasse D? Har hørt det var en del problemer med eldre modeller. Står noe om at Primare har gjort en del med ny teknolgi som skal fikse forvrengningen som visstnok har følgt med gamle klasse D forsterkere: http://www.primare.net/assets/_manag...esignBrief.pdf

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •