Klasse D vs Klasse... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 62
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    BTW, det ryktes at Fidelity har fått en ny favorittforsterker, den ser sånn ut:

Ser du de dingsene montert på kjøleplatene? Det er ICE A-moduler, en forsterker basert på ICE-moduler... ...klasse D altså.

Hvorfor i all verden er den ikke klasse A?

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Klasse A mener du vel?

For å forklare det enkelt så er forskjellen på K-A og konvensjonelle den, at mens feks. K-A/B kun bruker den strømmen den behøver så går en K-A mer eller mindre for fullt hele tiden. Hvilket er grunnen til disse forsterkeres store strømforbruk. ...men som resulterer i at disse ofte blir dyre, har lite effekt hvilket gjør dem dårlig egnet til tungdrevne ht'er , men har god dempningsfaktor. Litt dårlig forklart kanskje...
    Meiner at kl A trenger større transistorer da dem bruker ein transisor pr kanal. Ein kl A/B bruker ein transistor på den positive siden av sinuskurven og ein annen på den negative.
    Rett meg vist eg har feil (4år siden elektro )

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du beskriver er en singel ended forsterker. Singel ended transistorforsterker er svært lite vanlig, da med untak av i linjetrinn.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

Ser du de dingsene montert på kjøleplatene? Det er ICE A-moduler, en forsterker basert på ICE-moduler... ...klasse D altså.

Hvorfor i all verden er den ikke klasse A?
    Fidelity vil ha miljøvennlig profil kanskje?

Har vel aldri på noe tidspunkt sagt at KlasseD er dårlig, Jørn...
    Men, hadde Vadseth hatt råd hadde han vel bytta til noe større og mere gromt? Har lest siste Fidelity og ifølge de hadde de nesten avskrevet Klasse-D siden det de hadde hørt på daværende tidspunkt ikke hadde holdt mål.

Men, legger iallefall min del av debatten død...
    Kanskje greit å ikke dra det for langt heller?

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Fidelity vil ha miljøvennlig profil kanskje?

Har vel aldri på noe tidspunkt sagt at KlasseD er dårlig, Jørn...
    Men, hadde Vadseth hatt råd hadde han vel bytta til noe større og mere gromt? Har lest siste Fidelity og ifølge de hadde de nesten avskrevet Klasse-D siden det de hadde hørt på daværende tidspunkt ikke hadde holdt mål.

Men, legger iallefall min del av debatten død...
    Kanskje greit å ikke dra det for langt heller?
    Ja klasse A er hvertfall ikke mye miljøvennlig.

Sån jeg har sett det så har du formidlet din mening ganske klart om klasse D selvom du ikke har skrevet det direkte.
    Er lov å være skeptisk, men ser for meg ut som om klasse D er den teknoligien som er på vei inn og som gjør størst fremmskritt.

Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurte på en ting Snickers..

Alle har sikkert hørt at " til tyngre komponentene er, til bedre er de " noen ganger? Dette blir da spesielt nevnt, når det diskuteres effektforsterkere.

Jeg har lagt merke til at klasse AB forsterkere som oftest er mye tyngre enn klasse D forsterkere? Hvorfor er de mye tyngre? Og hvorfor sier da "alle" dette, viss det ikke stemmer?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klasse D

Nå har jo ikke akkurat en klasse d teknologi noe rykte på seg for å ha god lyd. Men de er meget effektive, svært lite effekttap, og grunnen til at vekten til en klasse d er så liten, den har ingen svær trafo. Vist dere leser om SPA 22 på Primare sine sider, finner dere der en svært god forklaring på klasse d. Og en ting til, gå og lytt på primare sine klasse d. Da forstår man at dette er noe som virkelig er oppe i svært god lyd allerede i dag.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KentOve
    Jeg lurte på en ting Snickers..

Alle har sikkert hørt at " til tyngre komponentene er, til bedre er de " noen ganger? Dette blir da spesielt nevnt, når det diskuteres effektforsterkere.

Jeg har lagt merke til at klasse AB forsterkere som oftest er mye tyngre enn klasse D forsterkere? Hvorfor er de mye tyngre? Og hvorfor sier da "alle" dette, viss det ikke stemmer?
    Kort fortalt: Dette vil i liten grad gjelde så lenge man prater om Klasse-D med PWM-strømforsyning. Her er ikke samme behov for store, tunge strømforsyninger, store kjøleløsninger etc etc grunnet lite varmeutvikling osv.

Når man snakker om A og A/B kan det gi deg en indikasjon på hvor kraftig forsterkeren er bla.

Snickers kan sikkert utdype for deg om du vil ha mer

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva handlet denne tråden om?

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Hva handlet denne tråden om?
    Jeg har noen monoblokker i 80w kl A og de virker mer effektive enn mine gamle 600w kl D så der er vel ikke rart det er uenighet

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er sikkert.. om det står Klasse A eller AB eller D.. så sier det utrolig lite om lydkvaliteten . Kan gi noen ytreindikasjoner, som f.eks at Klasse A blir VARM, mens klasse D er relativt lavt tempererte greier.

Må si meg enig med Eddie her, hadde MA Oberon 6.1 før, som er en kjent klasse D forsterker her på forumet. Den var UMULIG å tømme for krefter, men alikevel syns jeg masse anna virker 2x så kraftig pga en litt slank lydsignatur på MA'ene. PArasound A21 er nok en av mine favoritter . Nå besitter jeg Lyngdorf SDA 2175, som også er en "klasse D", denne virker også for meg mye "større" enn hva MA'ene var .

Det er ikke mange WATT som oftest trengs, men lydsignatur og strømstyrke tror jeg er det viktigeste for folk flest. Selv om WATT er det det går i . Tror de fleste spiller høyt nok med ca 80watt egentlig...

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er Klasse A - A/B - D har vel lite å si direkte om lyden.
    Er konstruksjonen av forsterkeren og om hvordan dei utnytter svakheter/styrker ved dei forskjellige klassene.
    Klasse D er kaldere og mindre p.g.a dem har mindre tap altså høy "virkningsgrad".
    Nesten alt tap går til å produsere varme i ein forsterker..

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toddi
    Nå har jo ikke akkurat en klasse d teknologi noe rykte på seg for å ha god lyd. Men de er meget effektive, svært lite effekttap, og grunnen til at vekten til en klasse d er så liten, den har ingen svær trafo. Vist dere leser om SPA 22 på Primare sine sider, finner dere der en svært god forklaring på klasse d. Og en ting til, gå og lytt på primare sine klasse d. Da forstår man at dette er noe som virkelig er oppe i svært god lyd allerede i dag.

Det er kanskje ikke så utrolig rart at det dukker opp noen rykter om at klasse D har dårlig lyd når en klasse D forsterker til 20,000,- kan utfordre enkelte mer tradisjonelle konstruksjoner til kanskje 200,000,-.
    Hadde jeg laget eller eid den tradisjonelle forsterkeren hadde jeg også villet forsvare mitt produkt på en eller annen måte, enten det er å overdrive problemer enkelte klasse D forsterkere har eller generalisere det på en eller annen negativ måte.

Det er jo også sån at forskjellige Klasse D forsterkere ikke akkuratt låter likt heller, forskjellige måter å bygge dem på gir forskjellig lyd som med alle andre forsterkere.

Tror faktisk manges skepsis til klasse D har noe med at de ikke vet hvor utbredt det er og hvor mange produsenter som har det blandt sine produkter.
    Leste nå nylig testen av Adam-Audio Tensor Beta i Hjemmekino en høytaler til 240,000,- eller noe slikt som er fullaktiv med (hvis jeg ikke tar veldig feil) 5x350W klasse D i hver høytaler.
    Så at disse høytalerene som kunn bruker klasse D kan bli ommtalt i slutten av testen som:
    " En av de beste lydopplevelsene undertegnede har vert med på! "
    Burde vel gi i det minste en indikasjon om at det også absolutt kan låte bra.

Mange her heldigvis som har et litt mer nøytralt syn på dette med klasser, og som har fått med seg at det i mange tilfeller dreier seg mer om preferanser i lyd enn dårlig og bra.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Adam Audio har hanket hjem noen "messas beste lyd" med sine OSS. De har ICE-power all the way.

Sonicwield har hatt "messas beste lyd" på CES, ICE all the way.

Når man kjører en forsterker med mindre lastkontroll får man på så godt som alle høyttalere mer bass og vice versa. Kjører man kraftige klasse D på høyttalere som enten er i slankeste laget som det er, eller man har plassert høyttalerne så man får passe med bass i lytteposisjon med en litt slapp klasse AB, vil man få alt for lite bass med en kraftig klasse D. Imidlertid får man akkurat like lite bass med en annen veldig kraftig forsterker.

Misforståelsen om at forsterkere som gir mer bass har mer kontroll bør vel snart begraves en gang for alle.

Klasse D blir hos enkelte aktører i hifi-pressen konsekvent rangert slik at de som gir mest bass i testoppsettet får best test...

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det kun modulene fra B&O som er såkalt ICE?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    405
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på klipsch rf holder det med 2x 10 rør watt spiller helt rått

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frodehf
    Nesten alt tap går til å produsere varme i ein forsterker..
    Hvor blir det av resten av "tapet" om det ikke blir til varme?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote=skorob]En ting er sikkert.. om det står Klasse A eller AB eller D.. så sier det utrolig lite om lydkvaliteten . Kan gi noen ytreindikasjoner, som f.eks at Klasse A blir VARM, mens klasse D er relativt lavt tempererte greier.

Må si meg enig med Eddie her, hadde MA Oberon 6.1 før, som er en kjent klasse D forsterker her på forumet. Den var UMULIG å tømme for krefter, men alikevel syns jeg masse anna virker 2x så kraftig pga en litt slank lydsignatur på MA'ene. PArasound A21 er nok en av mine favoritter . Nå besitter jeg Lyngdorf SDA 2175, som også er en "klasse D", denne virker også for meg mye "større" enn hva MA'ene var .

Det er ikke mange WATT som oftest trengs, men lydsignatur og strømstyrke tror jeg er det viktigeste for folk flest. Selv om WATT er det det går i . Tror de fleste spiller høyt nok med ca 80watt egentlig...[/quote

80 watt holder stort sett, helt til du har lyst til å dra på litt og "la kjøret gå":-D

Lyngdorf SDA2175 skal være utrolig bra på vanskelige laster, derfor testet jeg den og den gikk utrolig fort tom (slo seg av).

Men alle har ikke behov for å spille så veldig høyt, det avtar også litt med årene:-D

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •