Spørsmål om effekt på forsterkere...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om effekt på forsterkere...

Hallo!

Jeg er litt forvirret angående hvordan effekt måles og oppgis samt oppleves.

I mitt tilfelle har jeg 2 forsterkere: Nad T744 på 5x50 watt eller 2x70 i stereo, og en Denon 1706 på 7x75 watt.

Ut i fra dette skulle man tro at Nad leverer 250 watt totalt, og Denon 525 watt. Overlegen "seier" til Denon med andre ord.

Men så leser jeg at Nad oppgir sine tall med alle kanaler i drift samtidig, mens Denon bare oppgir tall med 2 samtidige kanaler i drift. Dermed er fortsatt Nad 250 watt totalt, mens Denon er på bare 150 watt...

Dermed er plutselig Nad sterkest igjen.

I mitt tilfelle kjører jeg akkurat nå med kun 3 høyttalere: Dali Concept 8 i front og Dali Concept CT som senter. Jeg bruker også en aktiv sub for å få litt tyngre bass.

Bør jeg da bruke Nad'en som vil kunne gi meg 50 watt på hver av disse HT'ene, eller Denon som gir 75 watt på to av dem samtidig, og litt mindre på hver dersom alle tre gir lyd fra seg samtidig? Uansett vil jo begge disse forsterkerne kun yte 150 watt totalt, eller? Nad 3x50 watt og Denon 2x75 watt?

Eller er det slik at Nad'en som jo har 5 kanaler på 50 watt klarer å kanalisere effekten fra de to "ubrukte" kanalene over til de tre som er i bruk, og dermed klarer å levere 250 watt til mine 3 høyttalere?

Mye spørsmål her, og jeg håper noen kan komme opp med noen svar...uansett trenger jeg vel mer kraft og har også lyst på HDMI og videokonvertering...lurer derfor på på en Denon 2807 med "7x110" watt vil kunne være en løsning, eller er den også for pinglete?

Takk for alle tips her!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god pekepinn på hvor sterk en forsterker er, er og se på hva det står max strømforbruk bak på den.På mange forsterkere står det f.eks 5x100w og på strømforsyninga står det max 220watt...da blir det ikke mange reele wattene igjen til høyttalerne.

Men som du sier så måler produsentene watt forskjellig.NAD er vel av de som er mest ærlige når de måler og får dermed utrolig sterke forsterkere i forhold til oppgitt watt.Men pris henger jo også litt sammen her,en billig amp på 5x100 er jo ikke i nærheten av styrken til en dyr 5x100w amp.Men Denonen din kan alikevel låte bedre på høyttalerne dine da de har forskjellig lydsignatur, du må rett og slett bare prøve og høre selv, men man får egentlig aldri for mye effekt så ved kjøp av ny amå burde du kjøpe en med pre out så du lett kan koble til en effekt forsterker senere.
    Og forsterkeren vil bare levere 50w i hver kanal uansett hvor mange/få HT du har koblet til.Den bruker ikke kreftene fra de ubrukte kanalene og fører over til de som er i bruk.Men på noen kan du bi ampe, det vil si at du bruker 2 høyttaler utganger fra forsterkeren til hver av front høyttalerne dine.Dette lønner seg i mange tilfeller da forsterkeren får bedre kontroll over høyttaleren.
    Ble litt rotete dette men håper du skjønte det

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp takk for svar - var oppklarende til tross for at du syntes det ble litt rotete det der

Jeg ser imidlertid at de aller fleste forsterkere er oppgitt til mellom 90 og 120 watt (som regel i 2 kanaler samtidig). Vil det si at en forsterker med denne styrken bør kunne driver mine høyttalere, eller er det på en måte "et krav" at man har en dedikert effektforsterker når man har såpass store høyttalere?

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok ikke så mye og stole på det forbruket som står bak på forsterkeren heller. Vet enkelte Japanske produsenter setter et lavere forbruk en det som er reélt pga. høye strøm priser. Andre oppgir et gjennomsnits forbruk.

Jeg har en forsterker som er oppgit til og yte 2x200watt i 8 Ohm og den har et oppgitt maks strøm trekk på 1800watt. Her er forbruk riktig i forhold til effekt på transistor forsterker.
    Er det digitale forsterkere vi snakker om er det ikke store forskjellen på forbruk og ut effekt.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av csharp
    Jepp takk for svar - var oppklarende til tross for at du syntes det ble litt rotete det der

Jeg ser imidlertid at de aller fleste forsterkere er oppgitt til mellom 90 og 120 watt (som regel i 2 kanaler samtidig). Vil det si at en forsterker med denne styrken bør kunne driver mine høyttalere, eller er det på en måte "et krav" at man har en dedikert effektforsterker når man har såpass store høyttalere?
    Du kan godt drive de med din forsterker, det er ingen behov for mange watt for og få lyd. Og du bruker sub så om du deler slik at sub tar seg av alt under 80hz og høyttalerene det over blir det er lettere last for forsterkeren og den vil få bedre kontrol.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det noen som tør å si noe om hvilken forsterker jeg burde bruke av Nad T744 og Denon 1706 på dette oppsettet?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD'en. Den vil ha mer å rutte med, spesielt på litt høyere volum.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hy

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    NAD'en. Den vil ha mer å rutte med, spesielt på litt høyere volum.

Men det er akkurat det jeg ikke skjønner; den har jo 5x50 watt og kraften kan ikke redistribueres fra kanaler som ikke er i drift, ergo: 50 watt på hver av Concept 8 HT'ene.

Denon derimot har 2x75 watt samtidig: ergo 50% mer enn Nad'en...

Får vel bare selge begge to billig og kjøpe en kraftigere sak i stedet tenker jeg...

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er akkurat det jeg ikke skjønner; den har jo 5x50 watt og kraften kan ikke redistribueres fra kanaler som ikke er i drift, ergo: 50 watt på hver av Concept 8 HT'ene.

Får vel bare selge begge to billig og kjøpe en kraftigere sak i stedet tenker jeg...

Bruk den som låter best og glem watt.

Disse er ikke målt på samme måte og derfor er tallene du bruker helt ubruklige.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drit i watten! Det er kvaliteten til forsterkeren og hvordan den matcher høyttaleren som teller.
    Bruk øra og lytt til begge ampene, den som spiller best bruker du...

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nad`n er forsatt mer strømsterk enn det Denon er. Men jeg hadde også solgt begge å kjøpt meg ny kraftigere reciver.

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har concept8 høytalere som jeg driver med min nad t753, denne er vel oppgitt med "6x70 watt"

Dette fungerer bra men jeg har lest tidligere her på forumet og er innerforstått med at disse høytalerene fortjener mer, en nad c272 (effektforsterker)på "2x150watt" trur jeg ville vært tilstrekkelig.

For min del klarer jeg meg med det jeg har til film men skulle gjerne hatt litt mer når jeg spiller musikk i stereo!

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok brukt den som passer best foreløbig(tipper det er Deonenen), men ville lagt begge to ut på avforum og heller kjøpt en effektforsterker på 2*200watt for 1000-2000kr og en billig surround receiver med pre-out Alt dette er ting du kan få billig på brukten, 4000kr så har du både receiver og effektforsterker, men skal du ha di nyeste formatene blir det fort vanskeligt på brukten.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du komme med eksempel på en effektforsterker på 2*200watt for 1000-2000kr?

I så fall kjøper jeg den tvert....har fått tilbud på en Rotel RB-985, men den er 5x100 watt, og dermed fortsatt "bare" 100 w på hver front....2x200 ville dermed vært en bedre løsning synes jeg....

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For et par dager siden fant jeg denne på finn.no: ADC KDA-266 PA/ Effektforsterker 2x200

Men den var selvfølgelig borte no:S Men ville nok heller gått for en Rotel eller en Nad vist økonomien hadde vert høy nok...

Er bare å følge med på brukten så dukker det opp litt av hvert hele tiden

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja det gjør det nok

Problemet mitt er at jeg kjenner ikke til noen andre effektforsterkere enn Nad og litt Rotel, så jeg vet ikke hva jeg skal se etter....

Om noen orker å liste opp "vanlige" merker/betegnelser som jeg kan holde utkikk etter, hadde det vært fint

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye av det som selges med "ukjente" navn er ofte PA, og det passer kanskje mer ungdommer som vil spille høyt Men det finst også merker som går under PA uten å spille så gale, foreks. Carver.

Det jeg ofte søker på er effektforsterker, eller så går jeg innom finn og trykker lyd og bilde og deretter forsterker eller stereo forsterker og kikker litt rundt. Jeg er kun 15år så med mitt busjett er det stortsett lite å ingenting å finne:S

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får å doble lydtrykket (3 db !!) da trengs 3 x den effekten du har nå. Det siger overhodet intet, 0 og niks, om hvordan lyden er!
    En velkonstrueret forsterker på 25 watt vil sikkert drive dine høyttalere myyye bedre enn en Denon med "100 watt" i ørten kanaler.
    Desuten er en billig surround receiver med preout til en effektforsterker generelt en dårlig løsning når det kommer til lydkvalitet.
    Hvorfor kobler du ikke skiftevis dine receivere opp mot høyttalerne og ser hvilken du liker bedst? Jeg tipper det blir Nad.
    Om Nad´en har front pre out kan du jo koble en effektforsterker på der når du kommer over en, men det er ikke garantert at lyden blir bedre egentlig.
    Lytter du mest til stereo anbefaler jeg du kjøper en stereo integrert forsterker istedet for surround.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ikke for og stjele tråden altså

hei ikke for og stjele no tråd eller noe men.hva sies om en Electrocompaniet ampliwire 100 DNB til concept 8?tror da det burde være knall

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •