Teknisk hjelp med "død" NAD T-760

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Teknisk hjelp med "død" NAD T-760

Hei.

Har en eldre NAD T-760 surround receiver som ikke ville være med etter lynnedslag. Det ble antydet at det ikke var økonomisk forsvarlig å sende denne til rep., men for å lære litt og kanskje også få den igang igjen er jeg avhengig av litt hjelp fra dere som virkelig kan dette.

Jeg har plukket ut printet med bryter og strømforsyning samt trafoen. Når jeg måler på dette er bryteren igang, det er kontakt mellom begge lederne til spolen (er det riktig?). På printet er det ingen kontakt mellom loddepunktene på den ene og andre siden av et komponent. Jeg vet ikke hva denne er men slik det fremstår for meg er det ingen komponenter på en del av printet som får strøm - hverken med bryteren av eller på. Dette er vel ikke slik det skal være?

Legger inn bilder med liten forklaring så snart jeg får det til...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen bilder...

[IMG][/IMG]

De røde merkene viser hvor det er kontakt på lederne til spolen, de gule merkene viser "dingsen" på printet hvor det ikke er kontakt mellom høyre og venstre side. Jeg antar som nevnt at det er her feilen kan være men aner ikke hva dette er eller hvor jeg kan få tak i denne.

Om noen kan forbarme seg litt over meg å gi en kort forklaring på hva dette er og om jeg har tenkt riktig er jeg svært takknemlig. Dette er et felt jeg ikke er veldig bevandret i men det skader ikke å lære noe nytt...

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den "gule" trafoen regner jeg med styrer av og på releet (den blå firkanten i venstre hjørnet) til hovedtrafoen, (den store trafoen).
    Du bør få tak i en service manual til forsterkeren hvis du vil fikse dette selv.
    Hvis det ikke er noen sikringer som har gått, må du begynne og måle komponentene på printkortet.
    Det vil ikke være kontakt mellom primær og sekundær siden i en trafo da disse ikke er koblet fysisk sammen. jeg ville målt komponenetene som styrer releet først.
    Du kan jo sette strøm på forsterkeren og måle om den lille "gule" trafoen gir strøm, men her må du være forsiktig, 230V!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der kan du se hvor lite peiling jeg har... Kanskje jeg rett og slett bør overlate til mer kyndige krefter å finne ut av dette..?:-?

Sikringen er ikke brutt. Er det nærliggende å tro at feilen befinner seg på det første printet før trafoen eller er det sannsynsynlig at "flere-feil-følger" i forsterkeren?

Stusset over at det var kontakt mellom begge lederne i trafoen men som sagt - har ikke mye peiling... :-D :-D

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse forsterkerene er jo ganske avanserte så det er nok ikke så dumt å få noen kyndige til og se på det.

Hva var det som var koblet til forsterkeren når den gikk i stykker, gikk noe av dette utstyret i stykker?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som om lynet kan ha truffet parabolantennen. Tuneren var koblet til denne, receiveren til tuneren - alt dødt (unntatt TV som også var koblet til tuner)!

Dersom faren er stor for at det forkommer flere følgefeil utenom første printet overlater jeg dette til andre - eller sender hele kassa til de evige jaktmarker...

Har gått fra surround til ren stereo og er svært fornøyd med det jeg har har nå. Dette blir kun et "eksperiment"/forsøk. Jeg så muligheten for å lære noe nytt og kanskje få det til med litt hjelp og litt flaks. Gjør jo ikke noe å ha en receiver i kjellerstua..:-D :-D :-D

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan det høres ut som lynet har funnet veien inn gjennom lyd\bilde inngang.
    Se om det er noen tydelig brente komponenter på inngangen der hvor tuneren var koblet til.

Har ikke noen særlig kjennskap til tordenskader, og hvordan de fortoner seg i en AV receiver, er jo endel fintfølende komponenter i de..

Men, se etter tydelig brente komponenter, og hvis du har et multimeter kan du jo starte og måle deg frem fra en kant, f.eks på strømforsyningssiden hvis du tror det er der problemet kan ligge.
    En service manual vil være til stor hjelp..

Hvis alternativet er å kaste den, så skader det jo ikke å prøve og lære noe

Edit: er det noe som helst liv i forsterkeren, eller er den helt død?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt død...