Hi-End rør eller transistor? - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 76 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 58 68 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 1504
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Da sier jeg takk for meg her i denne tråden og vil fjerne alle egne innlegg.

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Til leserne:
    Det er en vennegjeng rundt Snickers-is som er inne her for å lage mest mulig støy rundt mine innlegg, etter at ingen av dem har hatt noe saklig av betydning som motargumenter.

det betviler jeg.

kan ikke du også komme med noen "saklige" motargumenter til det som blir sagt? alt du gjør er å bortforklare og ikke vil gi ut informasjon, fks at du ikke vil si hvilket utstyr du snakker om.

jeg trodde faktisk i starten av min rørtid at du hadde endel peiling, og at det gikk ann å prate normalt på forumet med deg, men nå er jeg dypt skuffet. det er slik man mister troverdighet hso meg ialfall.

mvh
    stian

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett var det morsomt, til tider saklig men ofte latterlig:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig hvor mye denne tråden skal gjelde min person. Må være et stort behov for å "ta igjen" istedenfor å diskutere meningsfullt. Til og med videreformidle løse rykter. Kan det bety at jeg begynner å bli en kjendis her i miljøet ? Slik at anlegget mitt snart kommer i Se og Hør ?

Vel-vel, å invitere amatører med high-end aspirasjoner er ikke noe jeg gjør igjen, ha-ha. Det får holde med denne thrilleren om Kjell B.'s anlegg.

Diskutere meningsfullt? Hvor er dine bidrag til en meningsfull debatt? Du skriver stort sett svada og usannheter, men presenterer det som fakta. Når du blir konfrontert prøver du etter beste evne å latterlig gjøre alle som setter spørsmålstegn ved dine utspill.

Hvorfor har du redigert innlegget ditt? I første versjon skrev du at høttalerne ikke var innspillt og at en komponent i delefilter var skyld i dårlig lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg slettet deler av innlegget fordi jeg kom til at dine ryktespredninger ikke fortjente et seriøst svar.
    Make til oppførsel har jeg ikke opplevd på år og dag. Tenk å offentlig her kritisere anlegget mitt via et rykte fra anonym 3. person.

Men jeg er ute av denne tråden og sletter alle mine innlegg.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det er alltid synd når diskusjoner ender i denne type surr... For å unngå dette MÅ en forholde seg til SAK! Det er også slik at en ikke alltid MÅ gå direkte i strupen på folk som kanskje ikke alltid klarer å formulere seg like tydelig, men kanskje forsøke å bidra til å konstruktivt lede vedkommende inn på rett spor. Nå seg jeg jo at Kjell legger opp til kritikk når argumentasjonen blir såpass bestemt og ensrettet, så i all hovedsak må en jo her si at det er viktig at en forsøker å ikke bli for bombastisk i sine utsagn, spesielt ikke uten spesielt god og grundig "dokumentasjon".

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har brukt enorm mye energi på å forklare hva som gikk galt etter 1980 i lydverdenen. Da må jeg i rettferdighetens navn være nødt til å kritisere den moderne utviklingen - det er jo selve temaet mitt.

Hvis man mener at "det var bedre før", hvordan skal man gjøre rede for synspunkter og egne forsøk uten å kritisere dagens situasjon inkl. dagens kommersielle markedsføring.

Jeg mener derfor at jeg ikke fortjener kritikk tilbake - istedet takknemlighet for at noen i det hele tatt gidder å gjøre denne jobben. Jeg har jo gjort mye alene og har ikke verdens ressurser bak meg.

Men ser at den internasjonale trenden står ganske mye på min side, såvidt jeg kan bedømme det -det er jo en trøst da.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg slettet deler av innlegget fordi jeg kom til at dine ryktespredninger ikke fortjente et seriøst svar.

Men jeg er ute av denne tråden og sletter alle mine innlegg.
    Make til oppførsel har jeg ikke opplevd på år og dag. Tenk å offentlig her kritisere anlegget mitt via et rykte fra anonym 3. person.

Kjell B: Det spiller vel ingen rolle hvor jeg fikk info fra. Du bekreftet det jo i ditt første innlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Kjell B: Problemet ditt er mangel på dokumentasjon.

@lygren: Gattis med dine 10 000 første.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av General8

1) @Kjell B: Problemet ditt er mangel på dokumentasjon.

2) @lygren: Gattis med dine 10 000 første.

1) Dokumentasjon gjentatt mange ganger, så enda en gang:
    Se disse trådene, hvor subjektive lytte-erfaringer søkes forklart:
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...592-bedre.html
    og særlig denne:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...re-del-ii.html
    Merk kommentarene fra Tresko, han kjenner det internasjonale studio-miljøet godt.

2) Denne var vel egentlig myntet på meg ?

Så du er visst fortsatt useriøs ?

Newcomer POSEN sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    298
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes at Kjell B. har tatt opp et spennende tema her og mottat unødvendig mye og lite konstruktiv kritikk. Synd når det oppstår en slik skarp tone begge veier i en tråd med et tema jeg gjerne kunne lest mye mer om. Men det har jo vært tatt opp tidligere av stort sett de samme personene og man finner mye spennende lesning om man bruker søkefunksjonen.

Om jeg får lov til å analysere litt så mener jeg at den kritikken Kjell B. har kommet med av forsterkerens utvikling de siste tiår har blitt tatt personlig av enkelte personer. Virker som noen er veldig oppsatt på å forsvare transistorforsterkere som om det var det eneste "riktige" alternativet.

Synes ikke at noen av partene har vært åpne for at det kan være noe riktig i det motsatt part sier, og det er ifølge meg viktig for å få til en god og saklig diskusjon.

Jeg mener at egne lytteintrykk er det beste utgangspunkt man kan ha for å velge en side i en sak som denne, og om noen mener at vintage låter klart best på bakgrunn av egne lytteerfaringer så synes jeg at dette holder som dokumentasjon. Et av poengene som har kommet frem her er vel at tall ikke kan forklare lyd på en ekte måte.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg lese 503 innlegg fordelt på to tråder for å få enkle svar på ganske enkle spørsmål?
    Da kunne du heller legge ved greie linker eller klippe og lime litt?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell B.,
    Det hadde vært morsomt og prøvd den Music Angel forsterkeren. Prisen er jo langt ifra avskrekkende, men det er uansett uaktuelt å kjøpe noe før jeg har testet det. Jeg er nok litt redd at opplevelsen ikke vil bli den helt store. Virker nemlig som vi har helt ulike måter å tilnærme oss godlyd på. For meg kan det de ut som om du bruker elektronikk til å prøve å dekke over/tilpasse svakheter i rom. Er forsåvidt ingenting gale med det, men jeg har mer tro på at roten til dårlig lyd først og fremst skyldes akustikk og det bør angripes deretter.

Ellers synes jeg at det helt ok at Kjell B. taler rett fra levra og sier det han mener. Man kan være knakende uenig og synes det er sprøyt, men det er greit å holde seg til sak og ikke gå på person.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...la oss prøve å holde tonen nå da folkens... Prøver vi i begge retninger å opptre litt diplomatisk i uttalsene går detta seg til... Er jo ikke atombomben vi diskuterer mener jeg, Hi-End rør vs. transistor bør jo absolutt være et tema det er mulig å få noe vettugt ut av.

Som "lekmann" innen audio vil jeg jo si at mine erfaringer med rør er ytterst positive. Rør gjengir musikk med en glimrende, myk føring, og er ekstremt dynamisk om den er koblet mot en egnet høyttaler. Jeg har faktisk aldri hørt noe som låter like godt som Audiopax-oppsettet til rundt 300.000 jeg hørt hos norsk audio ett eller annet (de er nedlagt nå). Jeg sier ikke av den grunn at rør er det eneste riktige, for jeg mangler både den nødvendige erfaringen og ikke minst kunnskapen rundt teknikken for å uttale meg for bombastisk. Som en enkel lytter er jeg uansett svært imponert over hva rør kunne levere, spesielt da med tanke på dynamikk. Det er jo samtidig klart; rør gir ikke masse guffe, men det er jo heller ikke alltid å foretrekke?

Når det gjelder diskusjonen rundt akustikk, er vel det egentlig helt på siden av hva denne tråden omhandler. Akustikk er selvsagt EKSTREMT viktig, så si noe annet blir helt tullete, rør eller ei, men det får vi nesten diskutere i en dertil egnet tråd!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...og, når det gjelder rør, er det jo ingen tvil om at teknologiens glansdager er over, og at det derfor kan eksistere vintage-løsninger som nødvendigvis fungerer både like godt eller bedre enn "moderne" løsninger. Samtidig er det i så måte viktig at en ikke blir for entydig, da bør en i det minste ha bred erfaring med både nytt og gammel. Det Audiopax-oppsettet jeg hørte på var eksempelvis et "moderne" røroppsett, og jeg skulle gjerne likt å høre hvilket vintage-oppsett som skulle ta rotta på dette. Nå kostet imidlertid dette oppsettet som nevnt 300.000, så for vanlig "dødelige" er jo det egentlig bare tull å ta med dette i en vurdering, og i så måte er jo igjen vintage innen rør veldig spennende ettersom en kanskje kan klare å komme i nærheten (eller overgå settet for alt jeg vet!) av noe dette setter representerte for en brøkdel av prisen.

Så en liten anmodning; La oss forholde tråden "åpen" og ærlig i så stor grad som mulig - legg inn argumenter - FORKLAR hvorfor du mener det du gjør. BESKRIV dine lytteinntrykk, og IKKE vis til "gjengse" oppfatninger, det kommer det ingenting godt ut av... La oss heller skape en dialog her, dette er et spennende emne for mange, og det har tydeligvis ikke blitt diskutert "tomt", for jeg kan jo tenke meg at folk har gått i tottene på hverandre rundt dette emnet opptil flere ganger tidligere også...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vel, siden vi snakker om formen i innleggene på AV-forum så skal jeg fremføre følgende:

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor jeg skal kunne dokumentere det jeg sier med annet enn egne forsøk. Et eksempel: Hvis jeg i flere situasjoner opplever at røranlegg gir mindre problemer med rommet enn transistor, så er det jo ikke nødvendig å dokumentere det på annen måte, før jeg skriver et innlegg. Det er jo hele vitsen med et forum. Ikke dokumentere, men fortelle om erfaringen og høre om andre er enige.

Men hva skjer ? Et par positive og et negativt svar fra interesserte hifi-venner drukner i en enorm latterliggjøring av det man hører (men ikke kan forklare teknisk). Fra de samme 3-4 personene som har forurenset hele denne tråden.

Og hvis ingen har forutsetning for å være teknisk kompetente akkurat her, så får man bare akseptere at det finnes observasjoner som ikke kan forklares.

Hvis det er slik at ingen kan publisere observasjoner her som ikke er ingeniør-godkjente, ja da tror jeg 99 % av AV-forum må raderes ut.

Selvsagt er det fint der teknisk dokumentasjon kan vedlegges.

Dette var et generelt innlegg som gjelder AV-forum - denne tråden er jeg ute av.
    Jeg har hittil opplevd AV-forum som et utrolig interessant sted, og for meg som vintage-mann er det så stimulerende å oppleve denne voldsomme nye interessen for de gode gamle alternativene til moderne teknologi. For ikke å drukne i PM'er hadde jeg syntes det var fint å få ha noen tråder i fred for denne støyen jeg har opplevd her.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis begge sider kan legge ned stridsøksen så kan vi kanskje få til en informativ og interessant tråd som ikke minst kan være lærerik. Dette er jo som påpekt før et utrolig viktig tema innen audio og generelt er det vel et tema som altfor mange vet veldig lite om, men som et mindretall kan veldig mye om (correct me if I'm wrong). Jeg kunne jo ønske at man kunne spre denne kunnskapen - fra begge sider...
    Forøvrig fant jeg en web-shop i Hong Kong som har veldig mye rør-utstyr. Noen som har erfaringer med dem? Tube Amp online shop - YAQIN, MHZS, XDSE, EL34, KT88, 300B, 845, 2A3, Valve, Amplifier, CD Player

Her ligger jo også Music Angel som Kjell B. har nevnt flere ganger. Det er en som heter "Music Angle "Marantz 7" Modified Version". Er det denne du snakker om Kjell B.? Prisen var alt fra avskrekkende så det hadde vært interessant å fått testet/hørt den. :-D

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Hvis begge sider kan legge ned stridsøksen så kan vi kanskje få til en informativ og interessant tråd som ikke minst kan være lærerik. Dette er jo som påpekt før et utrolig viktig tema innen audio og generelt er det vel et tema som altfor mange vet veldig lite om, men som et mindretall kan veldig mye om (correct me if I'm wrong). Jeg kunne jo ønske at man kunne spre denne kunnskapen - fra begge sider...
    Forøvrig fant jeg en web-shop i Hong Kong som har veldig mye rør-utstyr. Noen som har erfaringer med dem? Tube Amp online shop - YAQIN, MHZS, XDSE, EL34, KT88, 300B, 845, 2A3, Valve, Amplifier, CD Player

Her ligger jo også Music Angel som Kjell B. har nevnt flere ganger. Det er en som heter "Music Angle "Marantz 7" Modified Version". Er det denne du snakker om Kjell B.? Prisen var alt fra avskrekkende så det hadde vært interessant å fått testet/hørt den. :-D
    Music Angel XD-800MKIII "KT88"

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...helt enig i at observasjoner er helt greit, Kjell, men å mene at rør krever mindre av rommet enn annen teknologi er nok mer en påstand, og påstander krever som kjent tilhørende argumentasjon og/eller dokumentasjon. Hvis du ikke har dette, må du gjøre det veldig klart at dette er din helt personlige subjektive oppfatning, og da må du også tåle at andre er uenige i påstanden.

Grunnlaget for en god og informativ diskusjon ligger alltid i åpenhet, respekt og en god smule ydmykhet. Samtidig er det som ofte gjør en diskusjon spesielt interessant det faktum at noen drister å utfordre det etablerte "faktum", og i så måte er dine innspill veldig spennende Kjell, bare husk å se forskjellen i en observasjon og en påstand, der begge deler er helt OK, men selvsagt krever to vidt forskjellige grunnlag.

Hadde du f.eks. sagt; "I mitt rom mener jeg bestemt at jeg har mindre utfordringer rundt det akustiske når jeg benytter rør fremfor moderne receivere", og da endog kanskje beskrive litt hva dine erfaringer inkluderer, blir det plutselig mye lettere å diskutere det hele.

For øvrig må mitt innspill rundt "akustikk-delen" (som for øvrig som nevnt ikke er relevant i denne tråden i utgangspunktet...) at moderne receivere som benytter f.eks. Audyssey korrigerer mye rart, og dermed kan produsere et veldig spennende lydbilde. Samtidig er jo ikke denne type teknologier like relevant mht Hi-Fi, der er fysisk demping, absorbasjon og diffusjon de vesentlige elementer, og HAR uten TVIL en enorm påvirkning på frekvensgangen, MEN, det er som nevnt en helt annen diskusjon og bør følgelig ikke inkluderes i denne tråden (men opprett gjerne en ny tråd (enda en!) - "Akustiske forhold mindre relevant på rør?" eller noe i den duren)...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Hvis begge sider kan legge ned stridsøksen så kan vi kanskje få til en informativ og interessant tråd som ikke minst kan være lærerik.

Nei det er ikke likt for alle - det er fritt frem for vennene til Snickers-is å sable ned enhver som måtte være kritisk mot ingeniøren.

Så da er det bare å pakke sammen.

Og som leserne selv kan se foran i denne tråden står det dårlig til med dokumentasjonen fra denne gruppen.

Side 8 av 76 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 58 68 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •