Hi-End rør eller transistor? - Side 74

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 74 av 76 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 70 71 72 73 74 75 76 SisteSiste
Viser resultater 1,461 til 1,480 av 1504
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Veldig stor forskjell på hvordan digitale filter oppfører seg, Hybris.

Men jeg tror heller ikke dynamisk kompresjon forteller hele historien til det vi gjerne forbinder med rørlyd, for dynamisk kompresjon skjer tross alt kun når transientene passerer metningspunktet til forsterkeren. Mange sitter tross alt med ekstremt lettdrevne høyttalere og forsterkere på hele 20-40W. Men jeg har fått demonstrert denne effekten. Den ene gangen var det en 9W forsterker som drev en høyttaler med følsomhet på 89dB/1W.

Det er slettes ikke enkelt å simulere rørlyden digitalt, men det er dukket opp en del seriøse alternativer for studiobruk de siste årene. Kvaliteten på de varierer mye. I stor grad handler det da om å simulere den samme formen for forvrengningen - eller den ørevennlige varme klangen mange forbinder med rør. Jeg tror ikke en surroundreceiver på en bra måte klarer å gjenskape noen av disse effektene da de digitale filter som sitter i DSP til dagens surroundprodukter er stort sett av heller laber kvalitet, og de fleste har jo hørt hvor "god" lyden blir når man skrur av pure direct på et slikt produkt. :|

Vil også anta at mye av kosen med rør er de glødende rørene i seg selv, og ikke minst muligheten for å tweake lyden ved å bytte de.

Her sitter jeg forresten foran en datamaskin når jeg tweaker lyden, og har vel kommet frem til at ikke heller det fritar meg fullstendig for tittelen nerd.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Veldig stor forskjell på hvordan digitale filter oppfører seg, Hybris.

Men jeg tror heller ikke dynamisk kompresjon forteller hele historien til det vi gjerne forbinder med rørlyd, for dynamisk kompresjon skjer tross alt kun når transientene passerer metningspunktet til forsterkeren. Mange sitter tross alt med ekstremt lettdrevne høyttalere og forsterkere på hele 20-40W. Men jeg har fått demonstrert denne effekten. Den ene gangen var det en 9W forsterker som drev en høyttaler med følsomhet på 89dB/1W.

Det er slettes ikke enkelt å simulere rørlyden digitalt, men det er dukket opp en del seriøse alternativer for studiobruk de siste årene. Kvaliteten på de varierer mye. I stor grad handler det da om å simulere den samme formen for forvrengningen - eller den ørevennlige varme klangen mange forbinder med rør. Jeg tror ikke en surroundreceiver på en bra måte klarer å gjenskape noen av disse effektene da de digitale filter som sitter i DSP til dagens surroundprodukter er stort sett av heller laber kvalitet, og de fleste har jo hørt hvor "god" lyden blir når man skrur av pure direct på et slikt produkt. :|

Vil også anta at mye av kosen med rør er de glødende rørene i seg selv, og ikke minst muligheten for å tweake lyden ved å bytte de.

Her sitter jeg forresten foran en datamaskin når jeg tweaker lyden, og har vel kommet frem til at ikke heller det fritar meg fullstendig for tittelen nerd.
    Hifi nerd, noe som heter det? Lurer på om eg er blitt det da?
    Hvorfor lager en transistorer som skal høre/prøve å høre ut som rørforsterker, når en ikke får det til?
    Det må jo vere enklere å lage en rørforsterker utenom?
    F.eks Mercedes har tja.. C kalssen.. men dei har og f.eks E klassen osv.. noe for en hver smak.
    Blir dette for dyrt kanskje?
    Det er rart at MC som og har en rørforsterker ikke får den uti butikkene, mulig det finnes men ikke i Bergen.
    Vis eg hadde et merke, ville eg laget en transistor og en på rør, for då har en jo til begge "leirer" eller dei som vil ha en av hver.
    Nå har jo eg skiftet ut kondensatorer på rele printet + kjørt på med to ekstra, fra 330qf til 940qf pr kanal på releprintet. Dette gjorde at lyden vart mye klarere og den skiller nå mye mer på signalet, f.eks lyder nå rikstv uten DAC helt jevlig dårlig.. Og veldig bra på f.eks cd.
    Kraft messig økte denne merkbart. Spiller med trøkk på lavt volum og veldig bra dynamikk. Til og med trøkket fra trommene lengre opp i frekvens kom seg mye. Dette på Mozart som då er en "vandlig" høyttaler.
    Hvorfor peiser ikke produsenten inn med kondensatorer i forsterkerene? Det er jo mange og store på dyre hi-end merker...
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Hifi nerd, noe som heter det? Lurer på om eg er blitt det da?
    Slik jeg vurderer det er det vel en del Hifi nerder her inne ja...
    Hvorfor lager en transistorer som skal høre/prøve å høre ut som rørforsterker, når en ikke får det til?
    Nei si det du, kanskje det ikke er det som er motivet for transistor konstruksjonen, men mer å tilføre fordelene med transistor prinsippet, og fjerne seg fra alle problemene rør forsterkerene også sliter med.....
    Det må jo vere enklere å lage en rørforsterker utenom?
    F.eks Mercedes har tja.. C kalssen.. men dei har og f.eks E klassen osv.. noe for en hver smak.
    Blir dette for dyrt kanskje?
    Gode og kraftige rør forsterkere med høye watt ytelser blir fort ganske dyre ja, men skjønner ikke helt Mercedes analogien din...
    Det er rart at MC som og har en rørforsterker ikke får den uti butikkene, mulig det finnes men ikke i Bergen.
    Har det noe med MC å gjøre eller har det med butikkene i bergen å gjøre ??
    Vis eg hadde et merke, ville eg laget en transistor og en på rør, for då har en jo til begge "leirer" eller dei som vil ha en av hver.
    ja, men nå er det vel sånn at produsentene må tjene penger for å overleve, og det er kanskje bedre å spesialisere seg og gjøre en ting bedre enn konkurentene, enn å kanskje være middelmådige i begge leire. De må jo ofte ha et visst utvalg med produkter med forskjellige effekt/pris osv, så så det må vel være ganske krevende og vanskelig å starte opp produksjon av gode produkter i begge leire. Utvalget med gode rør-produsenter er det vel også så som så med, og man kan vel ikke basere en produktlinje på NOS rør, hvis man skal drive butikk der man produserer og selger rør-forsterkere.
    Nå har jo eg skiftet ut kondensatorer på rele printet + kjørt på med to ekstra, fra 330qf til 940qf pr kanal på releprintet. Dette gjorde at lyden vart mye klarere og den skiller nå mye mer på signalet, f.eks lyder nå rikstv uten DAC helt jevlig dårlig.. Og veldig bra på f.eks cd.
    Kraft messig økte denne merkbart. Spiller med trøkk på lavt volum og veldig bra dynamikk. Til og med trøkket fra trommene lengre opp i frekvens kom seg mye. Dette på Mozart som då er en "vandlig" høyttaler.
    Hvorfor peiser ikke produsenten inn med kondensatorer i forsterkerene? Det er jo mange og store på dyre hi-end merker...
    Kondensatorene er bare en liten del av dimmensjoneringen av komponentene i en effekt forsterker. Store kondensator banker belaster nett trafoen og likeretter broen mer ved oppladning, samt at effekten og strømstyrken kan øke på resten av komponentene som kondensatorene gir ladning sin til. Spørsmålet er vel også om slike komponenter tåler en slik økt belastning også.

Mulig det bare er meg som stusser litt på din MA beskrivelse gjennom mange tråder her nå Lovemusikk, men de fordelene du beskriver at du opplever nå, minner vel litt om transistor prinsippets fordeler, og litt mindre om MA sine lydmessige fordeler. :roll:

Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Javel?

Hvis jeg ikke har sett helt feil..

Da skjønner jeg litt bedre ant. forsterkere på ett par høyttalere 8)

Sandlien

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Slik jeg vurderer det er det vel en del Hifi nerder her inne ja...
    Nei si det du, kanskje det ikke er det som er motivet for transistor konstruksjonen, men mer å tilføre fordelene med transistor prinsippet, og fjerne seg fra alle problemene rør forsterkerene også sliter med.....
    Gode og kraftige rør forsterkere med høye watt ytelser blir fort ganske dyre ja, men skjønner ikke helt Mercedes analogien din...
    Har det noe med MC å gjøre eller har det med butikkene i bergen å gjøre ??
    ja, men nå er det vel sånn at produsentene må tjene penger for å overleve, og det er kanskje bedre å spesialisere seg og gjøre en ting bedre enn konkurentene, enn å kanskje være middelmådige i begge leire. De må jo ofte ha et visst utvalg med produkter med forskjellige effekt/pris osv, så så det må vel være ganske krevende og vanskelig å starte opp produksjon av gode produkter i begge leire. Utvalget med gode rør-produsenter er det vel også så som så med, og man kan vel ikke basere en produktlinje på NOS rør, hvis man skal drive butikk der man produserer og selger rør-forsterkere.

Kondensatorene er bare en liten del av dimmensjoneringen av komponentene i en effekt forsterker. Store kondensator banker belaster nett trafoen og likeretter broen mer ved oppladning, samt at effekten og strømstyrken kan øke på resten av komponentene som kondensatorene gir ladning sin til. Spørsmålet er vel også om slike komponenter tåler en slik økt belastning også.

Mulig det bare er meg som stusser litt på din MA beskrivelse gjennom mange tråder her nå Lovemusikk, men de fordelene du beskriver at du opplever nå, minner vel litt om transistor prinsippets fordeler, og litt mindre om MA sine lydmessige fordeler. :roll:
    Ja det er sant,men mindre om MA? Kun kondensatorene som er skiftet på relprintet. Ellers er den helt orginal. Det vil heller ikke bli skiftet noe mer på den utenom evnt kt88 røra. Så må du hugse på at eg fant tilfeldig vis en rør kombi på smårøra som gav en utrulig bra kontrollert og fast bass og dynamikken økte, slik at trommene oppe i mellombassen trøkker og nå. Men og en veldig bra lyd opp til toppen og.
    Difor kan eg og nå slå meg ilag med dei "tullingane" som sier denne er like god som andre opp til 50.000,- :-)

Transistor mot rørlyden:
    Når det gjelder å fjerne seg for problema rørforsterkerene gir så har ivertfall eit bestemt merke langt igjen med en lyd som er mer uklar en MA. :-D
    Ec er jo bra, men dei og er vel mer mot rørlyden. F.eks Hegel er nok en av dei som ivertfall ikke vil gå den veien, og veien dei går gjør dei bra.

Det er bedre med en transistor og en rør for et merke en en haug med middelmådige transistorer.. :-D thhi.. :-)
    Satt på spissen..

Mercedes skjpønte du ikke nei.. burde heller skrevet greit å ha både BMW og Mercedes, beste fra to verdner.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lenge vært overbevist om at rør er veien til nirvana, men det var før kjøpte en Dayens Ampino. Denne har virkelig gitt meg troen på transistorforsterkere.

Detaljnivået i den er av en annen verden, og jeg savner ikke noe fra rørlyden, uten at det betyr at det er "rørlyd" av ampinoen.

Den er på beskjedne 25watt som kanskje er litt lite for noen. For de som trenger mer krefter finnes det større forsterkere fra Dayens.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DanElectro
    Jeg har lenge vært overbevist om at rør er veien til nirvana, men det var før kjøpte en Dayens Ampino. Denne har virkelig gitt meg troen på transistorforsterkere.

Detaljnivået i den er av en annen verden, og jeg savner ikke noe fra rørlyden, uten at det betyr at det er "rørlyd" av ampinoen.

Den er på beskjedne 25watt som kanskje er litt lite for noen. For de som trenger mer krefter finnes det større forsterkere fra Dayens.
    Spennende.. sendt mail om pris på pre
    Høyttalere:

Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fint at noen som har erfaring med rør kommer med konkrete eksempler på gode transistorforsterkere!(edit:gammelt eller nytt)
    Det er vel best mulig lyd man er ute etter og prinsippet er ikke avgjørende,ihvertfall ikke for meg.
    Føreløpig er det rør som gir meg de beste opplevelsene av lyd og musikk,men jeg har hørt gode transistorforterkere fra f.eks Sugden,Musical Fidelity,Ec,osv..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    J
    Difor kan eg og nå slå meg ilag med dei "tullingane" som sier denne er like god som andre opp til 50.000,-
    Det har vel du, strengt tatt, et alt for tynt test- og sammenlikningsgrunnlag til å mene noe som helst om
    Det er liksom ikke helt tilstrekkelig å ha hørt på et par forsterkere hjemme, i tillegg til å ha hørt på et par andre ute i butikker - for så å ha "lest seg opp" på hva andre skriver/mener om en del annet!

Hvor mange rørforsterkere i prisklasse 30-50000,- har du testet hjemme?
    Hvor mange i samme segment har du lyttet til i lengre perioder hos andre/i butikker?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Det har vel du, strengt tatt, et alt for tynt test- og sammenlikningsgrunnlag til å mene noe som helst om
    Det er liksom ikke helt tilstrekkelig å ha hørt på et par forsterkere hjemme, i tillegg til å ha hørt på et par andre ute i butikker - for så å ha "lest seg opp" på hva andre skriver/mener om en del annet!

Hvor mange rørforsterkere i prisklasse 30-50000,- har du testet hjemme?
    Hvor mange i samme segment har du lyttet til i lengre perioder hos andre/i butikker?
    Nå var no dette skrevet med litt ironi.. synd du ikke tok den 8) :-D

når det gjelder rør, ikke mange nei. Kom med dei som spiller bedre en MA og eg skal seriøst prøve å få lyttet på dei i Bergen's sjapper.
    Når det gjelder transistorerer, mange.
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var no dette skrevet med litt ironi.. synd du ikke tok den 8) :-D

når det gjelder rør, ikke mange nei. Kom med dei som spiller bedre en MA og eg skal seriøst prøve å få lyttet på dei i Bergen's sjapper.
    Når det gjelder transistorerer, mange.
    Nja, njo - er ikke alltid enkelt å bli "klok på" hva du mener bestandig

Jeg har ikke peil på hva som finnes av utvalg i Bergen, så det spørs nok om du ikke må bevege deg litt rundt for å få "breddet" inntrykket.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Nja, njo - er ikke alltid enkelt å bli "klok på" hva du mener bestandig

Jeg har ikke peil på hva som finnes av utvalg i Bergen, så det spørs nok om du ikke må bevege deg litt rundt for å få "breddet" inntrykket.
    Er vel litt engasjert og noe uklar ofte.. kanskje eg skulle begynt med å bytte ut "ekte" med 3D HD lyd?

ja, nei må sikkert bevege meg rundt om ja.. Men skal innom alle plasser eg reiser til uansett ærend, så får nok med meg noe da. :-D
    Blant annet sikler eg litt på EAR :-)
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende.. sendt mail om pris på pre
    Den koster 3000 Euro. :smile:

Hadde vært trivelig å fått høre den og den tilhørende effektforsterkeren, men det er vel ikke akkurat noe man bare bestiller for å teste - i alle fall ikke jeg. Den største integrerte, Ectasy II, derimot ...

Newcomer daytona sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke med en 0 for mye :-)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den koster 3000 Euro. :smile:

Hadde vært trivelig å fått høre den og den tilhørende effektforsterkeren, men det er vel ikke akkurat noe man bare bestiller for å teste - i alle fall ikke jeg. Den største integrerte, Ectasy II, derimot ...
    Fikk svar fra norske impotøren.. 30.000,- ja.. Noen tener rått.. :x
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av daytona
    Har du ikke med en 0 for mye :-)
    Har nok desverre ikke det.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk svar fra norske impotøren.. 30.000,- ja.. Noen tener rått.. :x

æh? per dags dato har jeg ingen kontrakt med Dayens, angående pre; veiledende pris fikk fra jeg fra dayens 3000 euro ca: 24000. send gjerne Zoran en forretningsplan gvis du er interessert til å føre produktene i Norge

Støtter deg eller andre 100%

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mujtaba
    æh? per dags dato har jeg ingen kontrakt med Dayens, angående pre; veiledende pris fikk fra jeg fra dayens 3000 euro ca: 24000. send gjerne Zoran en forretningsplan gvis du er interessert til å føre produktene i Norge

Æ..mulig eg fikk prisen fra Dayens da..? Sendt to mailer nemlig.. men mener eg fikk svar på norsk ja.. :-D jaja..
    Etter nærmere sjekk, joda fekk svar fra fabrikken på norsk..google oversetter? :-)
    Finnes det noe annet som er mye rimligere da?? Må vere sånn knallbra lyd i ;-)
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mujtaba

Du norske impotøren? eller var kanskje?
    Får se senere om det blir noe av en butikk for mer seriøs hus og bil anlegg, for det trengs her. En skal ha tid, en skal finne en rimeligt lokale osv..blir ivertfall ikke no. Da gode merker som ikke koster for mye, men lydmessig opp i hi-end klassen. For en må jo selge ellers går det jo ikke.
    Dei to som har Ice Audio startet jo en plass og, på fritiden om kvelden. Sitter enda med samme lokale som i starten 8)
    Og nå er det jo jobb og åpen butikk på fulltid. Med flere merker som impotør på. Så går an, men en må nok finne noe som ikke andre har import på trur eg.
    Høyttalere:

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du norske impotøren? eller var kanskje?
    Får se senere om det blir noe av en butikk for mer seriøs hus og bil anlegg, for det trengs her. En skal ha tid, en skal finne en rimeligt lokale osv..blir ivertfall ikke no. Da gode merker som ikke koster for mye, men lydmessig opp i hi-end klassen. For en må jo selge ellers går det jo ikke.
    Dei to som har Ice Audio startet jo en plass og, på fritiden om kvelden. Sitter enda med samme lokale som i starten 8)
    Og nå er det jo jobb og åpen butikk på fulltid. Med flere merker som impotør på. Så går an, men en må nok finne noe som ikke andre har import på trur eg.
    :roll:

Vet ikke om jeg skjønte så mye av det du skriver her Lovemusikk.
    Hvis det er viktig i debatten og informasjon for oss andre, håper jeg du kunne omskrive dette og gjort dette innlegget litt mer forståelig......

Side 74 av 76 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 70 71 72 73 74 75 76 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •