Hi-End rør eller transistor? - Side 73

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 73 av 76 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 69 70 71 72 73 74 75 76 SisteSiste
Viser resultater 1,441 til 1,460 av 1504
    Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hadde selv et par Cerwin Vega DC15 en gang. Men det var på en tid Snap var kult, SVHS spiller var high-end og Hifi Klubben ga ut aviser i stort format der medlemmene kunne sikle på bilder av Phoenix Gold bilforsterkere og Dali 104 høyttalere. Jeg solgte de like etter jeg hadde kjøpt verdens første kommersielle widescreen TV fra Sony.

Det var kult for meg den gangen og passet fint i en epoke der bass var høyt prioritert og budsjettet var stramt, men det er ikke høyttalere optimalisert for små rørforsterkere. Det er helt sikkert...

Hva har du nå da?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sandlien
    Hva har du nå da?
    ADAM Tensor Alpha

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-astra-35.html

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min anbefaling:
    -Rør til Jazz
    -Transistor til metall

Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da skjønner jeg litt bedre

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Min anbefaling:
    -Rør til Jazz
    -Transistor til metall
    +1

rør til jazz, blues og acoustic

transistor til metall... ja.. men etter å ha tenkt.. Metallica er f.eks bra det på Rør.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sandlien
    Da skjønner jeg litt bedre
    Javel?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min anbefaling:
    -Rør til Jazz
    -Transistor til metall
    Interessant. Men blir ikke det litt som å si diesel til grus og bensin til asfalt?

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her føler jeg at jeg bare må skyte inn mitt synspunkt, nå skal det først sies at jeg selv aldri har eid eller vært i besittelse av rør utstyr, men noe av det bedre jeg har hørt er nettop 'metal' avspilt via rør (og horn høyttalere)
    Jeg tror hverken rør eller transistor favoriserer en spesiell type musikk, det kommer nok helst an på ørene som hører.
    Dette er en nok diskusjon som i utgangspunktet er dødfødt, det aller mest på grunn av enkeltes trang og lyst til at andre absolutt på en måte skal være enig i sine egne konklusjoner, mangel på respekt for andres smak og behag er nok også en faktor..
    Når det kommer til den tekniske biten så er det også en del som hardnakket motstrider fysikkens lover.. so what?
    Invester i det utstyret du selv liker, spill musikk og drit i hva andre måtte mene for en ting er sikkert, musikken blir ikke bedre selv om man greier å få aldri så mange til å skifte mening om hvorvidt rør eller transistorbasert utstyr er best :wink:

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rør til jazz...
    Transistor til metal...

Ayon Spirit kombinert med Gemme Audio Tanto spilte metal så det smallt, var kanskje ikke det mest "hi-fi-riktige" oppsettet i verden, men gud så engasjerende det var.

For meg betyr det mest hvilke høytalere man blander det med og hvordan ørene dine (hjernen) oppfatter lyden, og hva en liker. Og jeg tørr påstå at alle folk kan finne oppsett både med rør og transistor en liker, og som kan spille alle typer musikk bra.

Men, som med alt teknisk utstyr vil kalde harde fakta alltid indikere hva som er best, om det så gjelder audio, video, biler eller kaffetraktere.
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Her føler jeg at jeg bare må skyte inn mitt synspunkt, nå skal det først sies at jeg selv aldri har eid eller vært i besittelse av rør utstyr, men noe av det bedre jeg har hørt er nettop 'metal' avspilt via rør (og horn høyttalere)
    Jeg tror hverken rør eller transistor favoriserer en spesiell type musikk, det kommer nok helst an på ørene som hører.
    Dette er en nok diskusjon som i utgangspunktet er dødfødt, det aller mest på grunn av enkeltes trang og lyst til at andre absolutt på en måte skal være enig i sine egne konklusjoner, mangel på respekt for andres smak og behag er nok også en faktor..
    Når det kommer til den tekniske biten så er det også en del som hardnakket motstrider fysikkens lover.. so what?
    Invester i det utstyret du selv liker, spill musikk og drit i hva andre måtte mene for en ting er sikkert, musikken blir ikke bedre selv om man greier å få aldri så mange til å skifte mening om hvorvidt rør eller transistorbasert utstyr er best :wink:
    +1

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice..!:wink:

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant. Men blir ikke det litt som å si diesel til grus og bensin til asfalt?
    Nei, men min erfaring er at hvis man viil ha trøkket til metall så er transistor det beste.... Iallefalll til basstung musikk. Rør har en tendens til å gå tom ved større anslag og masse bass.

Jazz inneholder såpass masse detaljer og følelser og på mange måter mere følelser som jeg til nå har til gode å høre på rimeligere transistorsystemer.

Forskjellene blir jo mer og mer borte oppover prisklassene.

IMHO

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men min erfaring er at hvis man viil ha trøkket til metall så er transistor det beste.... Iallefalll til basstung musikk. Rør har en tendens til å gå tom ved større anslag og masse bass.

Jazz inneholder såpass masse detaljer og følelser og på mange måter mere følelser som jeg til nå har til gode å høre på rimeligere transistorsystemer.

Forskjellene blir jo mer og mer borte oppover prisklassene.

IMHO
    Er ikke det du skriver her en aldri så liten selvmotsigelse? Tenker da på at du nevner 'rimeligere transistorsystemer' og at 'forskjellene blir jo mer og mer borte oppover prisklassene.'

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Er ikke det du skriver her en aldri så liten selvmotsigelse? Tenker da på at du nevner 'rimeligere transistorsystemer' og at 'forskjellene blir jo mer og mer borte oppover prisklassene.'
    How come?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Handler ikke tråden om 'high end' og da snakker man vel generelt også om 'oppover i prisklasse' både når det gjelder rør og transistor?

Uansett jeg forstår poenget ditt BGuarden.. tror jeg.. ;D

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette er gjerne et resultat av lastkontroll og effekt.

Men det finnes store rørforsterkere og små transistorforsterkere, så dette er egentlig ikke begrensninger i teknologien. Jeg mener også resoneringen din har en mangel. Den tar nemlig ikke hensyn til høyttaleren - selve årsaken til at man har en forsterker i utgangspunktet.

De aller fleste rørforsterkere er rett og slett for små for ganske mange konstruksjoner, og av samme årsak er det farlig å lage en slik "regel" selv om man har slike erfaringer i sitt eget oppsett. Jeg skal ikke se bort i fra at jeg hadde vært enig med deg om jeg hadde hørt på et anlegg du hadde satt sammen, men jeg er ganske sikker på at jeg kunne motbevist tesen din om jeg hadde fått lov til å stå for oppsettet.

Underdimensjonerte rørforsterkere komprimerer lyden. Det er et negativt ladet ord, alle leser det negativt og jeg får (mildt sagt) negative tilbakemeldinger når jeg sier det. Men jeg mener det ikke nødvendigvis trenger å være negativt om det først og fremst er LYDEN man er opptatt av. Enig? Det som skjer ved dynamisk kompresjon er at transientene (makrodynamikk?) blir roet ned, og mikrodynamikken følgelig blir trukket frem i lydbildet. Altså mer "detaljert". Anslagene/transientene blir heller ikke så skarpe, slik at lydbildet kan oppfattes roligere. Oppå det hele kommer den snille formen for forvrengning, som i motsetning til transistor, farger lyden - gjerne mot det varmere. Når man da samtidig spiller av innspillinger som i utgangspunktet låter hardt....

Man kan jo bare glemme å tenke på samme måten med transistor. Klipping der er (i de aller fleste tilfeller) hardt og brutalt, og det låter gjerne helt grusomt når man presser solid state (og det er derfor noen av oss overdimensjonerer). Da blir det plutselig også logisk at folk oppfatter 1 rørwatt som kraftigere enn 1 transistor watt, selv om formelen for watt er den samme. Gå eksempelvis fra 40W rør til 80W transistor på en normalt tungdreven høyttaler. Det er jo egentlig ingenting. Kun fattige 3dB, og kanskje langt i fra nok om man ligger litt i grenseland. Selv ulike innspillinger kan variere mye mer enn 3dB.

Plutselig blir det også logisk at enorme rørforsterker begynner å låte forbausende likt transistorforsterkere.

Bare for å ha sagt det - dynamisk kompresjon betyr ikke at man ikke kan spille høyt. Det betyr heller ikke at bassen ikke kan slå i brystkassen. Og det trenger ikke bety subjektivt dårlig lyd. Jeg tror det er mye misforståelser rundt akkurat det.

Er du enig i resoneringen min?

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørtes ut som det var mye fornuftig der ja 8)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis rør farger,er transistor mer som sort/hvitt kanskje..

Saklig og bra innlegg HåkonN!
    Enig i det meste for en gangs skyld

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du enig i resoneringen min?
    Er helt med på det.
    Men har aldri vært borti en transistorforsterker under feks 30K som spiller tilnærmet bra på jazz som en rørforsterker i den grad å få frem nerven i musikken.
    Og aldri vært borti en rørforsterker under 30K som spiller like bra på Metall som en transistor og frembringer det nådeløse og fandenivoldske trøkket.

Diskuterte dette med Yggdrasill, og det var at hvis man ga en rørforsterker flere watt så ville lyden bli mere transistorisert fordi man tilegener rørforsterkeren mange av egenskapene på godt og ondt. Mens hvis man gikk ned på wattene på en transistorforsterker (klasse A) så ville den få mange av egenskapene til rør. På godtt og ondt...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da kan man bare kjøpe en surroundreceiver og slå på "night listening mode" eller lignende slik at forsterkeren slår på komprimering da, så får man jo frem detaljene - og kan kose seg med jazzen?
    --
    Thorbjørn

Side 73 av 76 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 69 70 71 72 73 74 75 76 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •