Hi-End rør eller transistor? - Side 72

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 72 av 76 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 68 69 70 71 72 73 74 75 76 SisteSiste
Viser resultater 1,421 til 1,440 av 1504
    Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RobertC
    Hvem sier at teknikken ikke er viktig? Betydningen av gode tekniske data er vel det er mest uenighet om?!
    Bare meg som syntes dette er en selvmotsigelse?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Siden det er flere som misforstod mitt innlegg, så er det bare å beklage. Det er ikke meningen insinuere at noen skulle "forlate forumet". Jeg trodde det kom frem mellom linjene, men det gjør det åpenbart ikke. I allefall ikke hos rørentusiastene.

Det sagt, denne tråden ligger under en kategori som heter "Audio (teknisk diskusjon)". På de siste sidene er det blitt argumentert hardt for at teknikken ikke er av videre interesse, og enhvert innlegg som prøver å spore debatten inn på noe teknisk blir avblåst som rare, uvesentlige og usanne.

Jeg er fristet til å spørre hva som er formålet med en slik tråd.

For nå er det meste av diskusjonen bare OT.
    nå skiller du leirene igjen med å si at rørentusiastene ikke leste mellom linjene., hva insunuerer du igjen?
    kanskje transistorvennene dine bare var enig?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til dere som bråker om hva som låter best av rør eller transistor - eller mener slik låter rør-forsterker og slik låter transistor-forsterker.. Kom dere vekk fra pc'n og oppsøk folk med hifisystem i steden.
    Før tenkte jeg også "dette er rør-lyd" osv. men jeg har merket meg hvor feil det er.. Rør-forsterkere låter forskjellig det gjør også transistor-forsterkere.

Det handler bare om smak - hva slags lyd en liker best. Da spiller det liten rolle om det er rør eller transistor. (men det er jo bare min mening)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    plager ikke meg at trådstarter mener at mc275 er dårlig, det får han gjerne synes
    når utgangspunktet er at rørforsterkere har forvrengning uansett(harmonisk) så blir det vel selvmotsigelse å si at de kan spille bra?
    vet ikke en tøddel om hvordan min måler ,men synes det spiller bra, bedre etter jeg fikk inn litt akustikk plater,
    Men at en forsterker spiller bra bare den måler bra er vel en sannhet med modifikasjoner? sånn har jeg opplevd det ihvertfall, uten å henge ut noe spesifikt her denne gang
    vil si at de innlegg jeg har lest så har det vel vært flest transistor folk som er belærende med kurver og grafer på hvorfor utstyr ikke kan spille bra, selv om det faktisk gjør det
    min røreffekt og pre spiller ikke som transistor, da hadde ikke kjøpt dem ,men heller gått for transistor

hvor mange selger ikke transistor anlegg med "spiller litt som rør" i munnen? det har jeg ofte hørt ihvertfall

som moderator glemmer jeg også smileys innimellom her
    Det plager ikke meg heller såfremt han ikke forteller alle at hans lydideal er det korrekte og mest ekte uten å begrunne dette.

Jeg skjønner heller ikke at å poste grafer og teori er å belære noen. Det kalles å begrunne og underbygge svarene sine med relevant informasjon.

Og ja såklart har du opplevd forsterkere som vistnok måler bra og låter dårlig. Det er fordi produsentene ikke oppgir alle de relevante data og utfører målingene på en realistisk måte. Akkuratt som en watt måling fra en produsent ikke er til å stole på. =) Eller at du liker en bestemt type farging av lyden.

Akustikkplater er genialt, men tror du dette heller ikke har noe med deres målbare lydtekniske egenskaper å gjøre? :P

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Det plager ikke meg heller såfremt han ikke forteller alle at hans lydideal er det korrekte og mest ekte uten å begrunne dette.

Jeg skjønner heller ikke at å poste grafer og teori er å belære noen. Det kalles å begrunne og underbygge svarene sine med relevant informasjon.

Og ja såklart har du opplevd forsterkere som vistnok måler bra og låter dårlig. Det er fordi produsentene ikke oppgir alle de relevante data og utfører målingene på en realistisk måte. Akkuratt som en watt måling fra en produsent ikke er til å stole på. =)

Akustikkplater er genialt, men tror du dette heller ikke har noe med deres målbare lydtekniske egenskaper å gjøre? :P
    helt sikkert, men jeg leste ikke mye på de målingene eller specs for å være ærlig, stolte på en på forumet her, og det funket

svar på denne er du snill

når utgangspunktet er at rørforsterkere har forvrengning uansett(harmonisk) så blir det vel selvmotsigelse å si at de kan spille bra?

og at mitt røroppsett ikke måler og spiller som transistor er vel da og regne som dårlige produkter i dine øyne, da de beste spiller som transistor?
    jeg mener at noe av sjarmen med denne hobbyen er at den er subjektiv og at hvis man måler den ihjel ,tenker ikke på eq varianter og akustikk tiltak,
    men at man sitter og stirrer på tekniske dataer mer enn man bruker ørene så er det en helt annen hobby enn den jeg koser meg med
    her tror jeg at den store forskjellen mellom partene ligger

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Til dere som bråker om hva som låter best av rør eller transistor - eller mener slik låter rør-forsterker og slik låter transistor-forsterker.. Kom dere vekk fra pc'n og oppsøk folk med hifisystem i steden.
    Før tenkte jeg også "dette er rør-lyd" osv. men jeg har merket meg hvor feil det er.. Rør-forsterkere låter forskjellig det gjør også transistor-forsterkere.

Det handler bare om smak - hva slags lyd en liker best. Da spiller det liten rolle om det er rør eller transistor. (men det er jo bare min mening)

helt enig i det med smak, det er der det ligger og ikke i målingene

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Bare meg som syntes dette er en selvmotsigelse?

ikke nødvendigvis , kommer nok an på hvordan du skjønner betydningen av hva han skriver

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå skiller du leirene igjen med å si at rørentusiastene ikke leste mellom linjene., hva insunuerer du igjen?
    kanskje transistorvennene dine bare var enig?
    Jeg er nok ingen venn av transistor. Undertegnede er nok således å forakte som evig utestengt fra de fleste kretsene og venneklubbene i dette miljøet etter siste innkjøp.

Men la oss nå komme videre.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg opplever at inne i denne tråden skal transistor folket skinne med læreboken i hånd, hvis man har levd livet litt vet man at det ikke er alltid teori som funker d best, ikke alle ligger teorestisk på det nivået som enkelte gjør her inne, men det betyr ikke at vi ikke gjennkjenner det vi mener er god lyd, og at eldre teknologi kan ha noe for seg? hva med gatling gun? den bruker de forsatt komponenter av til nyere versjoner, og tenk bare på hvor mye som legges i utvikling av våpen?
    det finnes rørforsterkere og transistor forsterkere som er gode formidlere av lyd uavhengig av hvordan de måler, mine beste opplevelser har ikke vært med anlegg bestående av nøytrale,korrekte kurver så vennligst ikke vær så overlatende bare fordi dere har noe mer kunnskap, husk det er alltids noen som vet mer men det betyr ikke at de nødvendigvis vet hva som er best for alle
    Kudos til eddie som hele veien står for det han mener er riktig uavhengig av
    motstand, og kudos til Robert C som er saklig og kunnskapsrik

så jeg hopper og driter i harmoniske forvrengninger være seg 2 eller 3 grad, og jeg lytter gjerne på transistor som ikke er nøytral og kjedelig, bare så lenge jeg kan nyte musikken
    Kan vel og minne om typisk at teori er en ting, men funker det? Ofte burde en hørt med dei på gulvet, før en lager/bestiller noe som skal funke, men gjør det ikke så godt.
    Minner litt om sånt og..
    Eg syns musikk er viktigst, om det er 2, 3 eller 134 harmonisk forvrenging så betyr ikke det noe vis det spiller topp. :-D
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    helt sikkert, men jeg leste ikke mye på de målingene eller specs for å være ærlig, stolte på en på forumet her, og det funket
    Hyggelig at det ble full klaff for deg!
    Det motsatte hender også, at folk hører på andre på forumet og ender opp med en evig sirkel av bytting :P

svar på denne er du snill

En god del rørforsterkere holder disse forvrengningene på et så lavt nivå at de ikke farger lyden betydelig. Alle rørforsterkere har ikke like mye harmonisk forvrengning uansett. Det mener jeg bestemt at jeg aldri har sagt.

og at mitt røroppsett ikke måler og spiller som transistor er vel da og regne som dårlige produkter i dine øyne, da de beste spiller som transistor?
    jeg mener at noe av sjarmen med denne hobbyen er at den er subjektiv og at hvis man måler den ihjel ,tenker ikke på eq varianter og akustikk tiltak,
    men at man sitter og stirrer på tekniske dataer mer enn man bruker ørene så er det en helt annen hobby enn den jeg koser meg med
    her tror jeg at den store forskjellen mellom partene ligger
    Jeg er ikke optatt om det er klasse A/B, klasse A, rør, klasse D eller noe annet. Klasse A/B er ikke et kvalitetsstempel i seg selv.
    Jeg liker forsterkere som ikke påvirker lydbildet. Det vi si at de kun blåser opp signalet mest mulig likt signalet de får inn. Dette greier gode transistorer bedre enn rørforsterkere jeg kjenner til. I dag har jeg aktive høyttalere så har ingen separat forsterker overhode.

Hvis ditt røroppsett har en vesentlig egenlyd er det ikke sikkert det er noe for meg nei. Men dårlige produkter er det jo åpenbart ikke da de treffer mange kunder midt i hjertet.

Mitt mål er ikke å sitte å konstant måle og lese grafer, men jeg mener 100% ærlig at det er en konkret sammenheng mellom det vi hører og hvordan det måler. Kunnskap om dette gjør det lettere å få den lyden man ønsker. Slik jobber folkene i elektronikkfirmaer blant annet MC( alle delene i deres forsterkere oppfyller strenge krav til tekniske data, også rør ampene deres), slik jobber de som utformer akustikk i en opera og slik jobber alle firmaer som driver med teknologi.
    Så kan man ønske seg lyd som ikke er 100% nøytral og da lønner det seg å hvite hva man skal endre på for å oppnå en bestemt farging ved lyden. Noen velger her å bytte rør, andre gjør det med EQ. Dette vet produsentene mye om.

Håper det var et ok svar, blir mitt siste i dag.. Nå skal jeg på trening

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er nok ingen venn av transistor. Undertegnede er nok således å forakte som evig utestengt fra de fleste kretsene og venneklubbene i dette miljøet etter siste innkjøp.

ja la oss, jeg utelot bare smiley på det innlegget med vilje for å vise at det er lite som skiller på hvordan det blir oppfattet

Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du har vel ikke kommet ut av rør-skapet??:-D

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertC
    Du har vel ikke kommet ut av rør-skapet??:-D
    Med totalt 14 forsterkere på 2 høyttalere så hadde nok rør blitt ganske upraktisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med totalt 14 forsterkere på 2 høyttalere så hadde nok rør blitt ganske upraktisk.

nå skjønner jeg mer, du er HIFIGAL :twisted:

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    rør låter trangt å hult... enkelt å greit.
    ja er mange som liker lyden, men det er ikke dermed sagt at det er bedre lyd av det.
    (mange liker hest selv om bilen er oppfunnet)
    hehe tror ikke du får brukbar lyd i de høytalerne du har på profilen din uansett hva du bruker av forsterker så det hjelper nok hverken med transe eller rør hehe

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    hehe tror ikke du får brukbar lyd i de høytalerne du har på profilen din uansett hva du bruker av forsterker så det hjelper nok hverken med transe eller rør hehe
    1+
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke høyttalere?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cerwin...

Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm..

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde selv et par Cerwin Vega DC15 en gang. Men det var på en tid Snap var kult, SVHS spiller var high-end og Hifi Klubben ga ut aviser i stort format der medlemmene kunne sikle på bilder av Phoenix Gold bilforsterkere og Dali 104 høyttalere. Jeg solgte de like etter jeg hadde kjøpt verdens første kommersielle widescreen TV fra Sony.

Det var kult for meg den gangen og passet fint i en epoke der bass var høyt prioritert og budsjettet var stramt, men det er ikke høyttalere optimalisert for små rørforsterkere. Det er helt sikkert...

Side 72 av 76 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 68 69 70 71 72 73 74 75 76 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •