Hi-End rør eller transistor? - Side 70

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 70 av 76 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 66 67 68 69 70 71 72 73 74 ... SisteSiste
Viser resultater 1,381 til 1,400 av 1504
    Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Har du testet noen kraftigere transistor forsterkere på de samme høytalerne, og hvis svaret er JA, var ikke det også ganske dynamisk?
    joda det har jeg men de får ikke frem lyden slik jeg i mine ører vil.Da er det jo sjekt at de spiller helt sinnsykt med 10w.Da slipper jeg og bekymre meg for resten hehe.Det jeg elsker med rør er jo at musikeren kommer inn i rommet der jeg sitter,mulig enkelte transistorer klarer dette men ennå ikke hørt en selv

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    La Scala kan vel sies å være unormalt lettdrevne, og kan derfor spille relativt høyt med bare 10W. Men man trenger ikke høre et oppsett for å vite dens dynamiske begrensninger. Det holder med å vite alle spesifikasjonene.

En rask utregning viser at du med 3m avstand til sweetspot kan spille med et snittvolum på 85dB, og fortsatt opprettholde et dynamisk headroom på pene 20dB[*] med 10W uten at det klipper. Da har jeg ikke tatt hensyn til roomgain, som nok vil bidra om du ikke har dempet rommet tungt. Ikke alle forsterkere som blir så pene i målingene når de nærmer seg maks output, så det kan være greit å overdimensjonere litt.

[*] Mellom 10-25dB vil være nødvendig avhengig av innholdet som spilles av.
    Vet ikke hvor mange db jeg spiller men jeg spiller høyt nok til at enkelte føler et ubehag når bassen trykker i brystkassen så hjerte føles som det hopper over et slag eller to samtidig som at lyden er helt klar,spiller minst like høyt som jeg gjorde med mine RF7 og feite transistor forsterkere med masse Watt.Kroppen og rommet gir seg før elektronikken men mens jeg koser meg med artisten hjemme i min egen stue så kan jo du sitte der med kvante fysikken din eller hva det kalles

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opplevd dynamikk brukes ofte av lyttere når de egentlig ikke klarer å sette ord på det de hører. Det forveksles gjerne om hverandre med med reell dynamikk som brukes aktivt innen både musikk, akustikk og elektronikk. Sistnevnte er målbare faktorer, og faktiske ord og utrykk du vil finne igjen i ordbøker. Førstnevnte blir vel omtrent som å si at man har en dynamisk hund uten å utdype hva man egentlig snakker om.

"Opplevd dynamikk" kan bety så mye at det blir helt håpløst å forholde seg til det i en diskusjon med mål om å komme frem til noe matnyttig. Jeg har ved flere anledninger hørt høyttalere med i overkant mye energi oppover i bassen (og manglende i bunn), der lyttere nikker annerkjennende til at lyden er både rask og dynamisk.

Det holder for meg at jeg kan kjøre i 300km/t - det er klinkende likegyldig hvor mange hestekrefter jeg har. Noe sånt?

Vel, enkelte av oss syntes det er enklere å nå målet når vi vet hvorfor ting er som de er. Tro det eller ei, vi klarer faktisk å nyte favorittmusikken vår vi også.
    Dynamikk er for meg og "føle" at et korps/orkester spiller hjemme i min egen stue,hvor raskt lyden beveger seg opp og ner på en skarptromme,fra musikken er rolig til plutselig og eksplodere i et fyrverkeri etc

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Vet ikke hvor mange db jeg spiller men jeg spiller høyt nok til at enkelte føler et ubehag når bassen trykker i brystkassen så hjerte føles som det hopper over et slag eller to samtidig som at lyden er helt klar,spiller minst like høyt som jeg gjorde med mine RF7 og feite transistor forsterkere med masse Watt.Kroppen og rommet gir seg før elektronikken men mens jeg koser meg med artisten hjemme i min egen stue så kan jo du sitte der med kvante fysikken din eller hva det kalles
    +12

Bedre å høre på musikk enn å slite med målinger. :-)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken 10W-er er det du refererer til, eddie?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel til syvende og sist ørene man må bruke for å finne ut hvordan det høres ut, enten man har kontroll på tekniske ytelsene eller ikke....
    Tror ikke noen er uenige i det. Subjektive preferanser, akustikk og psykoakustikk vil alltid være tilstedeværende faktorer.

De fleste av disse faktorene kan vi riktignok etterkorrigere for om vi besitter kunnskapen og utstyret.

Sitter man på et hurtigtog i 300km/t eller i en rally bil på smale grusveier i 200km/t så er vel opplevelsen av fart helt forskjellig....
    Et speedometer er fint til å angi hastighet, men den menneskelige organismen trenger hele tiden en refferanse for farts opplevelsen.
    Hva er det du vil frem til? At i det lysekrona faller i hodet vårt eller ørevoksen spruter ut av ørene så opplever vi også at det spilles høyt i tillegg til å se det på måleinstrumentet?

Greit nok det.

Ellers hvis man bruker tekniske data for å forklare det man opplever, da må man vel ta med alle faktorer som spiller inn for denne opplevelsen også. Det vel f.eks også viktig å vite hvilke faktorer som er gjeldende for hvordan man opfatter lyd ut i fra frekvens område og lydtrykk ut fra f.eks phon kurver
    Man prøver gjerne å skape en illusjon av virkeligheten, og i virkeligheten er det samme kurvene du henviser til gjeldende for hvordan vi oppfatter lyd ved ulike energinivåer.

Det er en iboende "svakhet" med vår hørsel, men man kan selvfølgelig velge å korrigere for den. Finnes digitale dynamiske EQ på markedet som løser oppgaven om det er ønskelig.

En annen ting jeg lurer litt på ut fra det du angir her med opplevelse ut fra tekniske data, er hvor mye du til en hver tid vet om kildematerialet som avspilles? Trenger man ikke også å ha verdier på dette for å vite hva hifi utstyret har å jobbe med?
    Hva dynamikk angår, så er det forholdsvis vanlig å gå ut i fra et worst case scenario.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva dynamikk angår, så er det forholdsvis vanlig å gå ut i fra et worst case scenario.
    Du mener Alko-lock?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hvilken 10W-er er det du refererer til, eddie?
    AudioNote Oto Phono Se.Bruker også Vincent hybrid sett klasse A så er litt innom transistor også da

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor mange db jeg spiller men jeg spiller høyt nok til at enkelte føler et ubehag når bassen trykker i brystkassen så hjerte føles som det hopper over et slag eller to samtidig som at lyden er helt klar,spiller minst like høyt som jeg gjorde med mine RF7 og feite transistor forsterkere med masse Watt.Kroppen og rommet gir seg før elektronikken men mens jeg koser meg med artisten hjemme i min egen stue
    Hvorfor denne surmulingen, Eddie? Det er da ingen som har hevdet at du ikke relativt uproblematisk kan spille høyt med La Scala sine 105dB/1W.

Det som ganske enkelt blir sagt er at du ikke kan bøye de fysiske lovene, men at rørforsterkere låter mer ørevennlig når de når klipping.

så kan jo du sitte der med kvante fysikken din eller hva det kalles
    La oss ikke dra inn enda flere kompliserte ord. Tror vi har mer enn nok med dynamikk...

Dynamikk er for meg og "føle" at et korps/orkester spiller hjemme i min egen stue,hvor raskt lyden beveger seg opp og ner på en skarptromme,fra musikken er rolig til plutselig og eksplodere i et fyrverkeri etc
    Lyd er energi i bevegelse. Når du føler lyden i kroppen betyr ganske enkelt at det treffer mye energi innenfor et bestemt frekvensområde der du sitter. Dette kan ganske enkelt måles med et sinussveip. Da holder det selvsagt ikke med å gjøre en målig i ørehøyde.

Dynamikk i den sammenheng er forskjellen mellom laveste og høyeste lyd. For eks. kan man måle forskjellen mellom rommets egenstøy og den høyeste transienten i musikken. Det har ingenting med stigetid (risetime) på transientene å gjøre, ei eller etterklangstiden i rommet å gjøre, og man bør være forsiktig med å blande alle disse begrepene til en eneste stor suppe.

La Scala har en iboende frekvensrespons som gir et overskudd av energi i mellombassen, og nesten et totalt fravært av dypbass. Ikke ulikt et typisk PA anlegg. Det er klart at det gir gode forutsetninger for det ettertraktede trykket i brystkassen (og relasjonene til "konsertlyd"). Dette avviket i frekvensresponsen blir av mange mange bli beskrevet som dynamisk eller "rask" lyd. Man trenger ikke en gang se på store høyttalere som La Scala for å høre slike beskrivelser av lyd. Jeg har hørt de samme beskrivelsen (sett bort i fra selve volumet) om bokhyllehøyttalere.

Jeg tror det kanskje er like greit om du slutter å bruke ditt eget anlegg for noe allmen referanse for hva som fungerer og hva som ikke fungerer, eller hvilken teknologi som er "best". Dine høyttalere er kun et (godt) eksempel på høyttalere som fungerer bra med akkurat rørforsterkere - intet annet.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har slått meg at når rør blir nemt, så snakkes det kun om at nei, det forvrenger 2 og 3 harmonisk.. Det forvrenger da ikke før den kommer opp på et volum der den sliter. Eller? Hørbar forvrenging er ikke gøy.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    joda det har jeg men de får ikke frem lyden slik jeg i mine ører vil.Da er det jo sjekt at de spiller helt sinnsykt med 10w.Da slipper jeg og bekymre meg for resten hehe.Det jeg elsker med rør er jo at musikeren kommer inn i rommet der jeg sitter,mulig enkelte transistorer klarer dette men ennå ikke hørt en selv
    :-D

Har fått tak i en liten tass som heter Cyrus One og den er fra 80 tallet eddie.
    Den spiller meget godt og når en tenker på hva disse går for og så får en med en god MM og Mc så er det bare og løpe og kjøpe. I følge enkelte skal denne være noe beste fra Uk fra 80 tallet.

Mvh Roar

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Det har slått meg at når rør blir nemt, så snakkes det kun om at nei, det forvrenger 2 og 3 harmonisk.. Det forvrenger da ikke før den kommer opp på et volum der den sliter. Eller? Hørbar forvrenging er ikke gøy.
    Nei, rør har en naturlig grad med 2 og 3 harmoniske toner før belastningen går opp, og forvrengningen starter gradvis å øke lenge før klipping oppstår. se f.eks litt om målinger på stereophile på en tilfeldig valgt rør effekt forsterker. (fig.15 og fig16)

Edit: her er f.eks en transistor forsterker med noen av de samme målingene.

Edit2: Hvis du synes hørbar forvrengning ikke er gøy, da må jeg spørre deg om hva du egentlig liker med MA, og hvorfor du i det hele tatt vurderer å bruke en weber?..... Den klangen man forbinder med rør lyd er forsterkerens avvik fra grunntonen, hovedsakelig 2 og 3 harmonisk, dvs hørbar forvrengning, som du synes får trompeter til å låte mer ekte.....

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roar1
    :-D

Har fått tak i en liten tass som heter Cyrus One og den er fra 80 tallet eddie.
    Den spiller meget godt og når en tenker på hva disse går for og så får en med en god MM og Mc så er det bare og løpe og kjøpe. I følge enkelte skal denne være noe beste fra Uk fra 80 tallet.

Mvh Roar
    Høres spennende ut og regner med at den spiller musikk uten og måtte gjennom masse målinger ang forvrengning osv for at den skal låte bra hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres spennende ut og regner med at den spiller musikk uten og måtte gjennom masse målinger ang forvrengning osv for at den skal låte bra hehe
    Denne spiller musikk og er god nok for de fleste.

De som driver og måler og bare lytter etter hvordan det låter,koser seg ikke med musikk. Mange av dem går i den fella at etter mye tveaking så låter det dårligere,men de mener så bra lyd har de ikke hatt før.

Mvh Roar

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt en sånn, og syntes den låt svært bra på lettdrevne, nøytrale høyttalere.

Men jeg har nok tatt feil, siden produsenten skrøt av svært lave forvrengningstall...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gudhjelpemeg hvordan denne tråden har "fjernet" seg fra opprinnelsen. Selvom trådstarter for lengre tid siden "left the building", og også slettet sine tidlige innlegg.....
    så er vel fortsatt tema "High End rør eller transistor"..... eller?

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rør låter trangt å hult... enkelt å greit.
    ja er mange som liker lyden, men det er ikke dermed sagt at det er bedre lyd av det.
    (mange liker hest selv om bilen er oppfunnet)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roar1
    De som driver og måler og bare lytter etter hvordan det låter,koser seg ikke med musikk.
    Kose seg meg med musikk kan man gjøre med en klokkeradio om det utelukkende er innholdet som er viktig, men hvorfor da kaste bort verdifull tid på et forum som dette?

Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    rør låter trangt å hult... enkelt å greit.
    ja er mange som liker lyden, men det er ikke dermed sagt at det er bedre lyd av det.
    (mange liker hest selv om bilen er oppfunnet)
    Hva slags forsterkere er det som er bra? Eksempler?
    Kanskje jeg kan lære noe i dag...

Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kose seg meg med musikk kan man gjøre med en klokkeradio om det utelukkende er innholdet som er viktig, men hvorfor da kaste bort verdifull tid på et forum som dette?
    Hvorfor holde en så lite hyggelig tone?? Du er "site moderator"og burde gå foran med et godt eksempel:???:

Side 70 av 76 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 66 67 68 69 70 71 72 73 74 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •