Hi-End rør eller transistor? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 76 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 47 57 67 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 1504
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Det er her (pkt. 3) du og dine kolleger har trakassert folk som bruker ørene og forteller om det i diverse fora.
    Å utelukkende bruke ørene for å avgjøre fakta innen audio har vist seg å være ganske skummelt.

Merk kommentarene fra Tresko, han kjenner det internasjonale studio-miljøet godt.
    Ser slik ut. Men hva som er best i ørene til folk flest kommer ikke frem i de trådene. Det er ingenting av påstandene her eller der som ser ut til å kunne underbygges via relevant dokumentasjon. Da er vi egentlig ikke noe lenger enn en god gammeldags diskusjon hvorvidt strømkabler kledd i hageslanger kan revolusjonere lyden i anlegget.

Poenget er at man i moderne topp studio-miljø (akustiske innspillinger, ikke elektroniske instrumenter) må ty til gamle vintage-kretsløp fra 1940-50-60 for å få en noenlunde homogen og akseptabel klang fra akustiske instrumenter, sang/stemmer, etc. Hva sier dette om moderne analog teknikk ??? Og hvorfor forteller ikke våre dyktige ingeniører oss om dette ???
    At de som sitter i studio tar i bruk gammelt utstyr for å få en spesiell effekt på lyden betyr vel ikke at forbrukeren må gjøre det samme?

Billige studioer bruker istedet computer-emuleringer med fase-effekter og harmoniske overtoner, men det lyder mye dårligere (billig).
    Øret som hører. Jeg har hørt mye musikk som er mikset utelukkende via moderne verktøy som Pro Tools, Cubase, Logic, Sonar etc. som låter meget bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av General8
    1Nå kjenner jeg lite til din EQ, men jeg tror det største problemet med den er mangel på handlefrihet. 31 band er mye, men de er jo faste. Med feks. DEQX kan du velge nøyaktig frekvens, steilhet og dB.

2Ja det må du gjerne gjøre.

3Dette er dine ord. Hva du skjønner eller ikke skjønner kan ikke uttale meg om. (Edit: Poenget med det jeg skrev er at det kan være noen der ute som kan dette bedre enn deg og meg, og du kan ha utbytte av å bli utsatt for en demo. Jeg kan demonstrere med/uten romkorreksjon/ EQ i min stue, men jeg har ikke kunnskap nok til å sette det opp for en demo. Til det brukte jeg Snickers-is.)

Har du noe erfaring med moderne romkorreksjon? Event hva?
    Som nevnt, så bruker jeg altså passive filtre. EQ'n min er altså kun en EQ, og ikke et aktivt filter, slik f.eks. DEQX er.
    Men med 31 bånd pr. kanal har jeg tålig gode muligheter, men når det er sagt så brukes den kun til bassen min pr. idag. Filteret i høyttalerne er stadig under ombygging.

Selvfølgelig er det noen som kan dette bedre enn meg, og jeg hadde satt pris på demo jeg, om noen i nærheten skulle meldt sin interesse.
    Casen jeg er at jeg ikke helt forstår hvorfor. Jeg vet som sagt godt, at en romkorreksjon kan gjøre mye godt for lyden. Men det er jo morro å møte likesinnede og lytte/diskutere audio.

Det jeg poengterte var at den ikke kan erstatte f.eks. en god forsterker, som jeg mener har en egenlyd man ikke kan korrigere via frekvensverktøy.

Forøvrig, hva mener du/dere egentlig med romkorreksjon? I og med at du snakker om både romkorreksjon og EQ, som om de er forskjellige ting? Jeg tenker selv EQ, foruten den aktive delingen av høyttalere (som for meg ikke er et issue, jeg deler passivt). Bruker dere i tillegg noen form for tidskorrigering, eller evt. kun på eksterne bassenheter?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell B.

Angående dette med moderne computer komponenter.
    Jeg er enig at endel eldre utstyr, kanskje spesiellt transistorforsterkere låter bedre enn mange moderne.
    Men jeg er ikke totalt overbevist om at det bare er pga. moderne "computerkomponenter".

Selv hadde jeg en rørforsterker innom, som jeg testet mot music angelen. Jeg testet også en kompis blindt på dette, han ante ikke hva han lyttet til, kun at han fikk høre "A", og siden "B", der han fikk høre så mye frem og tilbake han ville.

Den inneholdt "computerkomponenter", som f.eks. metallfilm motstander.

Den låt bedre mente vi begge... Det skal sies at det var en SET konstruksjon, og at den likevel veide 10kg mer enn musikk engelen, og hadde flere trafoer. Naturlignok også dyrere.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fint at dere fant en fin forsterker.
    Med gode trafoer, single-ended rør av god kvalitet (og kanskje noen oljekondensatorer ?) så kan computer-komponenter sikkert maskeres effektivt.

Men du sier du ikke tror helt på dette med at det bare er disse computer-komponentene som gir dårlig transistorlyd, og så bruker du som eksempel en rør SET med kanskje 4-5 motstander totalt, mens en transistoramp, som er det jeg og du diskuterer akkurat nå kanskje inneholder 100 motstander. Du ser problemet ?

Du er sikker på at det var metallfilm (rel små blågrå) og ikke metal oxide ? De siste er for lyse alene, men er ellers godkjente lydmassig og er altså moderne.

Angående single-ended rør - det er noe jeg ikke tror på til full range forsterkning (og jeg har hørt/eksperimentert med mange). Med mindre det er tale om enorm størrelse og vekt (mye jern i trafoene) i forhold til en ganske liten effekt. Med litt tweaking og en optimal preamp (vintage) blir Music Angel uansett bedre i våre hender her. Den har et stort potensiale og kommer stadig i bedre utgaver.

Som du sier så var der ikke i hopetall av motstandene nei. Dessuten også ganske mange store oxide motstander. Metallfilmene er der, der er ikke oxider. Men også elektrolytter og noe som kunne minne om polypropylene (kunne godt vært både polyester eller pio, de var navneløse men med samme fasong som de eldre siemens MKC kondensatorene (den flate typen med runde hjørner)).

Music angelen låter på en måte litt mer gromsete, eller mindre naturlig på en måte. Vanskelig å forklare. Ingen hakeslepp tendens, men likevel..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Som nevnt, så bruker jeg altså passive filtre. EQ'n min er altså kun en EQ, og ikke et aktivt filter, slik f.eks. DEQX er.
    Men med 31 bånd pr. kanal har jeg tålig gode muligheter, men når det er sagt så brukes den kun til bassen min pr. idag. Filteret i høyttalerne er stadig under ombygging.

Selvfølgelig er det noen som kan dette bedre enn meg, og jeg hadde satt pris på demo jeg, om noen i nærheten skulle meldt sin interesse.
    Casen jeg er at jeg ikke helt forstår hvorfor. Jeg vet som sagt godt, at en romkorreksjon kan gjøre mye godt for lyden. Men det er jo morro å møte likesinnede og lytte/diskutere audio.

Det jeg poengterte var at den ikke kan erstatte f.eks. en god forsterker, som jeg mener har en egenlyd man ikke kan korrigere via frekvensverktøy.

Forøvrig, hva mener du/dere egentlig med romkorreksjon? I og med at du snakker om både romkorreksjon og EQ, som om de er forskjellige ting? Jeg tenker selv EQ, foruten den aktive delingen av høyttalere (som for meg ikke er et issue, jeg deler passivt). Bruker dere i tillegg noen form for tidskorrigering, eller evt. kun på eksterne bassenheter?
    Tror du og jeg er ganske like egentlig.

Ang romkorreksjon så håper jeg Snickers-is kan forklare litt hva han gjør når han setter opp en DEQX.
    Men du har rett i at det egentlig er det samme.

Demo kan du få her hvis du vil. Da kan du høre anlegget ukorrigert, korrigert og korrigert+ egne preferanse(EQ).

Her er en tråd om anlegget mitt:

DEQX møter Montana XP

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell B Hvorfor kan du ikke skrive type. Er det så utrolig farlig å gå offentlig ut med det?

Har forøvrig fått en PM av en som har hørt anlegget ditt. Ikke stort å skryte av hører jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kanskje ikke så rart det dreier seg om din person da din argumentasjonsrekke dreier seg i hovedsak om å kalle motdebattanter, ingeniører og utviklere for idioter. Ditt sannhetsvitne er deg selv og ditt anlegg (vel, i følge deg selv også alle som jobber i studio og ca 90% av befolkningen som ikke har falt for snyteriet til bransjen) og all vitenskap på området audio er selvsagt verdiløs og kan kastes selv om den skulle vise et påfallende samsvar med opplevd lyd.

Forøvrig, ganske interessant det jeg har lært i dag: Gamle ting lyder bedre enn et anlegg som er optimert med en korreksjonsenhet, for eksempel en EQ fordi noe annet ville simpelt hen vært skammelig.

Men frekvensgangavvik er altså hørbart men ikke av betydning for opplevelsen? Interessant, og ikke minst revolusjonerende!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel-vel, å invitere amatører med high-end aspirasjoner er ikke noe jeg gjør igjen, ha-ha.
    Sukk... er det virkelig MULIG...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du synes vel mye utstyr lyder ullent hos deg, er ikke det tilfelle ? At du hos deg gjerne vil ha en ganske lys klang ?
    Det er jo en gjennomsnittlig forbruker man sikter inn på, så en løsning er også å gjøre tweaking av eksisterende modeller. Men det er riktig at en god SET kan virke mer detaljert i et stort område, mens en push-pull vil være noe mørkere og ikke så klar.

Kun Riaa trinnet vi har snakket om, som har lått ullent hos meg.
    Og jeg vil heller ikke ha en "lys" klang. Jeg vil ha en naturlig klang. Hører stadig andre anlegg som slår meg som lyse eller plistrete/tynne. Det har jeg ikke sans for.
    Forsterkeren virket ikke mer detaljert, ei heller lysere - mer naturlig. En trommevisp, høres ut som nettop det, mens engelen på en måte gjorde den litt grovere eller mere kornet om du vil. Men forskjellene var ikke store, som sagt..

Men samme det, ville bare poengtere at jeg kunne like lyder - til tross for computerkomponenter.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av General8
    Demo kan du få her hvis du vil. Da kan du høre anlegget ukorrigert, korrigert og korrigert+ egne preferanse(EQ).
    Takker for invitasjon. Ikke umulig jeg spør når jeg begynner å få litt bedre tid igjen

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det være forskjell på lydkvaliteten alt etter hva slags computer de brukes i?

Hva med komponenter som ikke blir brukt i computere?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som kjenner meg vet vel temmelig godt at det er kvakksalveriet innen dyr hifi, samt den tyke kvakksalveri som Kjell B forfekter jeg ønsker å stille spørsmål ved og ikke minst kle av. Kan man ikke dokumentere noe så har jeg vanskelig for å se hvordan man kan komme med en påstand. Med andre ord, når en påstand oppstår så er det enten fordi man har kommet over kunnskap eller fordi man har motiver av helt annen karakter enn god lyd.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Kjell B., vær vennlig å forholde deg teknisk i denne tråden, så anmoder jeg også dere andre til å forholde en så konstruktiv tone som mulig.

Side 7 av 76 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 47 57 67 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •