Hi-End rør eller transistor? - Side 69

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 69 av 76 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 65 66 67 68 69 70 71 72 73 ... SisteSiste
Viser resultater 1,361 til 1,380 av 1504
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    dette er jo litt av problemet da, vår mening er reinspikka babbel og vås,mens din er helt oki?
    Din mening er sikkert helt fin, men ser vi på nevnte sitat så er det så teknologifiendtlig at jeg blir helt sliten. Når man forbinder alt som er digitalt med kjip lyd så viser man ganske tydelig at man ikke har fulgt med i timen (eventuelt ikke vært tilstede i timen de siste 20 år).
    --
    Thorbjørn

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pseudomono
    Regner med at det var meg du siktet til...

Dette var bare et svar på Jokris sitt innspill:

Opprinnelig skrevet av jokris
    jeg mener nå at fokuset blir feil for meg i denne tråden, skulle man ikke heller ha skrevet om sine transistor/rør anlegg og hva man oppfatter som styrker/gleder med oppsettet? denne diskusjonen kan jo ikke ta slutt, samme som andre konflikter hvor man står på hvert sitt gjerde og utbasunerer egen fortrefflighet og ikke tar hensyn til motpartens litt satt på spissen, men jeg skulle gjerne lest mer om hvordan ting lyder hjemme hos folk, og hva de har gjort for å få ting til, det er jo ett hav av kompetanse i denne tråden på begge sider
    jeg gleder meg hver gang jeg leser om noen som har gjort ting og er fornøyd, det er en deilig følelse og tross alt det viktigste for meg ihvertfall, å ha lyd man liker selv hjemme
    Tenkte ikke bare på deg. Du kom inn i tråden sent og jeg forstod at du ikke mente å gå off-topic, du svarte på et konkret spm.

Dette har vært en trend fra enkelte deltakere sin side veldig lenge nå og derfor ble jeg til slutt litt oppgitt og ble litt krass. Det var ikke meningen å skremme akkuratt deg bort fra tråden, mer å skremme tråden tilbake på et saklig spor.

Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Tenkte ikke bare på deg. Du kom inn i tråden sent og jeg forstod at du ikke mente å gå off-topic, du svarte på et konkret spm.

Dette har vært en trend fra enkelte deltakere sin side veldig lenge nå og derfor ble jeg til slutt litt oppgitt og ble litt krass. Det var ikke meningen å skremme akkuratt deg bort fra tråden, mer å skremme tråden tilbake på et saklig spor.
    Ikke for å være frekk,men kan du referere til noen innlegg du mener er saklige,og hvorfor?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertC
    Det var ikke jeg som begynte med biler:???: Var egentlig bare en velment bekreftelse på det du selv skrev...(edit)
    Hva er det jeg har hevdet egentlig?? Litt på villspor her nå...
    Dette må du forklare nærmere,...
    1.
    Ok da var det noen andre da, men jeg startet med å påpeke at det var ulogisk å hevde at hk og hastighet ikke hadde en sammenheng slik det virket som i posten din. Thats all.
    Jeg ser også at det er begrenset nytte av den analogien så jeg skal ihvertfal gi meg med å snakke bil nå, men en del prinsipper er overførbare.

2.
    Jeg sa ikke at du spesifikt har hevdet noe som helst: jeg sa "folk har hevdet". Jeg tror du finner mange eksempler i denne tråden på at folk beskriver rørwatt (hk = effekt = watt) som kraftigere enn transistor watt. Rørlyd som mer ekte uten å kunne avkrefte at lyden avviker mer fra opptaket osv.

Enig at det begynner å bli lett å gå seg vill i denne diskusjonen. Vi er jo tydeligvis ikke blitt enig noe som helst, selv om en rekke av spm kan forklares med enkel fysikk og en del litt mer avansert fysikk.
    Kort oppsumert mener vel enkelte av oss at et oppsett som måler perfekt, det vil si 0 forvrengning, flat frekvensrespons, perfekt lastkontroll osv vil låte utmerket, mens andre mener at det er egenskaper ved forsterkere som ikke er målbare men som gir en bedre lyttopplevelse i dems egne oppsett. Så har vi etterspurt en begrunnelse for hvorfor det gjør det, vi opplever det nemlig ikke slik hos oss eller i andre oppsett vi har hørt (at den ene teknologien alltid er overlegen den andre altså), og det har ikke dukket opp iløp av årene debatten har pågått. Kun nye subjektive beskrivelser av lyden i eget oppsett.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være frekk,men kan du referere til noen innlegg du mener er saklige,og hvorfor?
    Saklige inlegg er inlegg som er relevant for trådens tema og sier noe logisk og overførbart (ikke bare i ens eget oppsett).

F.eks kan det være sammenhengen mellom effekt og dynamikk som HåkonN nevnte.
    Eller man kan prøve å begrunne at tilstedeverelsen av harmoniske forvrengninger gjør lyden mer ekte. Det er blit hevdet, at rørforsterkere låter mer ekte, men ikke begrunnet.
    Faktisk har noen prøvd å komme med teorier om hvorfor dette låter mer ekte i enkelte oppsett, men dette ble ikke engang kommentert av folk med rørforsterkere.
    Dette finner du et godt stykke bakover. Jeg gidder ikke gå å finne frem alle saklige poster og gi deg link for å si det sånn. Håper det er ok?

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Saklige inlegg er inlegg som er relevant for trådens tema og sier noe logisk og overførbart (ikke bare i ens eget oppsett).

F.eks kan det være sammenhengen mellom effekt og dynamikk som HåkonN nevnte.
    Eller man kan prøve å begrunne at tilstedeverelsen av harmoniske forvrengninger gjør lyden mer ekte. Det er blit hevdet, at rørforsterkere låter mer ekte, men ikke begrunnet.
    Faktisk har noen prøvd å komme med teorier om hvorfor dette låter mer ekte i enkelte oppsett, men dette ble ikke engang kommentert av folk med rørforsterkere.
    Dette finner du et godt stykke bakover. Jeg gidder ikke gå å finne frem alle saklige poster og gi deg link for å si det sånn. Håper det er ok?
    Vi er nok sikkert enige i en hel del,men vi har nok forskjellig fokus på hva som er viktig for oss
    Edit: En kompis har en Lotus super-seven med ca.140 hk,... den veier vel rundt et halvt tonn(?)Det går styggfort!!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville du kjøpt deg et stereo-anlegg basert på tekniske data?
    Tror du den fantastiske akustikken i den nye Operaen ble som den ble ved hjelp av følelser, personlige preferanser og litt flaks? Nærmest som en tilfeldighet fordi en i prosjektledelsen tilfeldigvis syntes diffusering fungerte greit hjemme?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Tror du den fantastiske akustikken i den nye Operaen ble som den ble ved hjelp av følelser, personlige preferanser og litt flaks? Nærmest som en tilfeldighet fordi en i prosjektledelsen tilfeldigvis syntes diffusering fungerte greit hjemme?
    Skulle ikke blande meg inn mer, men bare må.

Den ble nok laget med Catt Acoustics og Odeon. Blant annet var Cowi og Sinus involvert.

Den store "tingen" i foajeen med trelister, er en lydabsorberer/difusor/spreder.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei,..og poenget var?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er nok sikkert enige i en hel del,men vi har nok forskjellig fokus på hva som er viktig for oss
    Enig:razz:

Men for enkelte virker det altså for meg som det viktigeste er å få frem at "rør er best", ikke begrunne hvorfor. Det er ok å mene, men lite interessant for andre enn personen selv.
    Og når noen mener at en annen teknologi er bedre og gir en begrunnelse for det, blir dette tatt som kritikk av eget oppsett.
    Det mener jeg vi ikke skal fordi dette er ikke en debatt rundt enkeltpersoners valg av forsterker. Dette er en generell debatt om lydkvaliteten i rørforsterkere vs klasse A/B.

Og for å si det enda en gang: begge deler kan høres veldig bra ut.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men for enkelte virker det altså for meg som det viktigeste er å få frem at "rør er best", ikke begrunne hvorfor. Det er ok å mene, men lite interessant for andre enn personen selv.
    Og når noen mener at en annen teknologi er bedre og gir en begrunnelse for det, blir dette tatt som kritikk av eget oppsett.
    Det mener jeg vi ikke skal fordi dette er ikke en debatt rundt enkeltpersoners valg av forsterker. Dette er en generell debatt om lydkvaliteten i rørforsterkere vs klasse A/B.

Nettopp!
    Og blir man fasinert av noe er det lett å bli entusiastisk!

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men for enkelte virker Dette er en generell debatt om lydkvaliteten i rørforsterkere vs klasse A/B.

Ikke glem Klasse D!
    --
    Thorbjørn

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Ikke glem Klasse D!
    Eller E + PA anlegg
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke glem Klasse D!
    Helt rett! Klasse D er nok fremtiden med tanke på de fordelene denne teknologien tilbyr over A/B.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt rett! Klasse D er nok fremtiden med tanke på de fordelene denne teknologien tilbyr over A/B.
    Ser de praktiske fordelene med klasse D,men tipper alle variantene vil leve lenge side om side for ren HiFi-bruk.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opplevd dynamikk brukes ofte av lyttere når de egentlig ikke klarer å sette ord på det de hører. Det forveksles gjerne om hverandre med med reell dynamikk som brukes aktivt innen både musikk, akustikk og elektronikk. Sistnevnte er målbare faktorer, og faktiske ord og utrykk du vil finne igjen i ordbøker. Førstnevnte blir vel omtrent som å si at man har en dynamisk hund uten å utdype hva man egentlig snakker om.

"Opplevd dynamikk" kan bety så mye at det blir helt håpløst å forholde seg til det i en diskusjon med mål om å komme frem til noe matnyttig. Jeg har ved flere anledninger hørt høyttalere med i overkant mye energi oppover i bassen (og manglende i bunn), der lyttere nikker annerkjennende til at lyden er både rask og dynamisk.

Det holder for meg at jeg kan kjøre i 300km/t - det er klinkende likegyldig hvor mange hestekrefter jeg har. Noe sånt?

Vel, enkelte av oss syntes det er enklere å nå målet når vi vet hvorfor ting er som de er. Tro det eller ei, vi klarer faktisk å nyte favorittmusikken vår vi også.
    Nå er det vel til syvende og sist ørene man må bruke for å finne ut hvordan det høres ut, enten man har kontroll på tekniske ytelsene eller ikke....

Sitter man på et hurtigtog i 300km/t eller i en rally bil på smale grusveier i 200km/t så er vel opplevelsen av fart helt forskjellig....
    Et speedometer er fint til å angi hastighet, men den menneskelige organismen trenger hele tiden en refferanse for farts opplevelsen.

Som en (litt søkt) bil-analogi til dynamikk og følelser, så kan man vel si at bilen aldri oppleves å "akselere" raskere enn når man trør bremsepedalen rett i gulvet uten at man får noen bremseeffekt. Farten er den samme på speedometeret, men fartsfølelsen og opplevelsen av fart blir ganske forskjellig....

Ellers hvis man bruker tekniske data for å forklare det man opplever, da må man vel ta med alle faktorer som spiller inn for denne opplevelsen også. Det vel f.eks også viktig å vite hvilke faktorer som er gjeldende for hvordan man opfatter lyd ut i fra frekvens område og lydtrykk ut fra f.eks phon kurver

En annen ting jeg lurer litt på ut fra det du angir her med opplevelse ut fra tekniske data, er hvor mye du til en hver tid vet om kildematerialet som avspilles? Trenger man ikke også å ha verdier på dette for å vite hva hifi utstyret har å jobbe med?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke glem Klasse D!

når klasse D tar over mer så kan det hende at enkelte nåværende transisitor venner vil kunne føle litt på hva rør venner gjør idag?
    at Klasse D vil ta mer over på sikt er vel sannsynlig ikke minst pga strømbruk, det er jo ikke bare entusiaster som kjøper utstyr

måtte bare kommentere denne

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke litt av grunnlaget for hobbyen at ting skal bruke mye strøm, være varme, tunge, kreve å vri på ørten knotter før bruk, kreve jevnlig kalibrering og fremkalle massiv hoderystelse hos medlemmer av det kjønnet vi ser alt for lite av her inne?

Hva er da gleden med en liten kompakt kjølig rimelig moderne greie? :-)

-k

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Er ikke litt av grunnlaget for hobbyen at ting skal bruke mye strøm, være varme, tunge, kreve å vri på ørten knotter før bruk, kreve jevnlig kalibrering og fremkalle massiv hoderystelse hos medlemmer av det kjønnet vi ser alt for lite av her inne?

-k
    Musikken som kjem ut??
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

-k
    Nå synes jeg du lar spinnesiden slippe billig unna, knutinh. Hva med disse multifunksjons kjøleskapene i børstet stål til prisen av en skikkelig dugande stereo? ...og kommer du drassende med en six-pack får du høre at: "Nei, det vil vi ikke ha her i heimen"! Øh, kommer kanskje an på hva slags six-pack man snakker om da...

Side 69 av 76 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 65 66 67 68 69 70 71 72 73 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •