Hi-End rør eller transistor? - Side 67

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 67 av 76 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 63 64 65 66 67 68 69 70 71 ... SisteSiste
Viser resultater 1,321 til 1,340 av 1504
    Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Hmm..trenger det vere det? Må jo gå an å kombinere det , eller blir det for dyrt da?
    Hva med det eg vil prøve senere som eg skrev om over her?
    Dette er vel ikke tråden for å ta opp slike spørsmål?

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trym
    Dette er vel ikke tråden for å ta opp slike spørsmål?
    har jo ikke sporet av.. det handler om transistor og rørforsterker da.
    Syns vel at det ikke er avsporing i det heile. Men seff min vurdering.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulempen med rørforsterkere litt frem i tid er at de rørene det er konsensus låter best, enten ikke lenger vil være tilgjengelige, eller de vil koste en forume. Nevner bare det som en "bekymring". I mens kan man jo nyte musikken.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Ulempen med rørforsterkere litt frem i tid er at de rørene det er konsensus låter best, enten ikke lenger vil være tilgjengelige, eller de vil koste en forume. Nevner bare det som en "bekymring". I mens kan man jo nyte musikken.
    Jepp sant.
    Men er et enkelsk firma som nå så smått er begynt å produsere rør, først ut er ECC83 og skulle vistnok vere like gode som beste NOS rør. Så håper på sikt at andre typer følger etter som ECC85 og ECC82

Så ja er greiere då med en transistor.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Dette illustrerer jo forskjellen mellom de to "leirene" ganske bra. Dere synes det der er et flott sitat, mens jeg synes det er meningsløst babbel og reinspikka vås fra en konservativ og teknofob gammel gubbe .

"Everything is digitized today with bits and bytes" sier han som om det er noe negativt. Det er det jo slett ikke.

Nei, noen lever fortsatt i forrige årtusen - men det er jo hyggelig at de/dere koser dere da.

dette er jo litt av problemet da, vår mening er reinspikka babbel og vås,mens din er helt oki?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    "Jeg liker lyden av japanske polypropen kondensatorer fordi de er så medfølende og forståelsesfulle."

Kanskje ærligt ment, men i bunn og grunn er det jo fullstendig intetsigende?

Eller hvordan skal du svare om noen sier de hater analog lyd og heller liker bits og bytes bedre?

Bare for å gjøre det klart - det er ikke preferanser jeg reagerer på, men bastante semi-tekniske påstander som i beste fall bommer på målskiven med et par hundre meter.

Tror det er viktig i en slik debatt å skille klart mellom hva som er mest mulig korrekt gjengivelse av det mikrofonene plukket opp i studioet, tekniske beskrivelser på hvorfor ting er som de er og ikke minst hva slags type sound man foretrekker hjemme i sin egen stue med sine egne høyttalere og med sine egen akustikk og egen musikksmak. Det er det flere i denne tråden som åpenbart har problemer med å skille disse tingene, og derfor blir tråder som dette så grusomt lange og enkelte blir bare stående på repeat uten å en gang lese hva motparten skriver.

Hvis man trives med lite dynamikk, sminket lyd og et høyt støygulv, så er det ingen vei utenom vinylspiller og underdimensjonerte rørforsterkere.

Det har helt klart sin sjarm for mange både når det gjelder lyd og glødende rør, men det er ikke for alle.

så med andre ord har jeg ett blodfattig , dynamikkløst oppsett som bare støyer? fillern skulle kjøpt en totalt livløst midgaard oppsett selv om jeg ikke liker lyden

hvis noen sier det motsatte av hva jeg siterte til istad så er det helt greit for meg, din mennig om røroppsett er også helt greit for meg

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger

sant som det er sagt, jeg handler noe inn nå mens det er å få tak i ihvertfall til dagens pris, skal heldigvis ikke kjøpe så mange smårør før man kan spille en del år fremover uten bekymring

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    så med andre ord har jeg ett blodfattig , dynamikkløst oppsett som bare støyer? fillern skulle kjøpt en totalt livløst midgaard oppsett selv om jeg ikke liker lyden
    Midgard? Ditt anlegg? Hva har det med diskusjonen å gjøre?

Det slår meg hvor raskt en del audiofile er til å henge seg opp i sitt eget anleggs fortrefflighet og opphyping/utdriting av konkrete produsenter. Det har lett for å dale ned på et personlig nivå der man lar følelsene ta overhånd. Det går igjen som en rød linje i hele denne tråden.

Det er faktisk helt ok at man ikke klarer å få en rørforsterker eller en klasse D forsterker til å låte bra, men det er derimot kanskje ikke egenskaper man bør skryte så voldsomt av? Begge teknologier har nemlig alle muligheter til å låte svært bra...

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet jeg har meldt meg ut av tråden, men dette begynner å bli på barnehagestadiet etterhvert som mange av de som diskuterer sak har forlatt tråden.

To ting jeg tror mange har glemt:

Denne tråden handler om å debattere fordeler og ulemper ved rør/transistor, først og fremst i high-end (dyre anlegg, var vel snakk om et oppsett til 200k til å begynne med). Og å forsøke å opplyse hverandre gjennom LOGISK argumentasjon. Det vil si at man må begrunne og forklare argumentasjonen med noe mer enn personlig smak.

Dette er ikke en vennetråd for rør-entusiaster eller en tråd man presenterer fortreffeligheten av eget oppsett. Eller oppgittheten over at vi lever i en digital tidsalder. (med mindre man kan begrunne at dette er produktivt for diskusjonen)
    Til dette har vi klubbtråder og personlige ustyrstråder.

Det er helt ok å være fornøyd med sin egen lyd og dermed ikke se nytten av å diskutere/forstå hva som egentlig skjer, men da trenger man strengt tatt ikke å delta i en diskusjon?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Midgard? Ditt anlegg? Hva har det med diskusjonen å gjøre?

Det slår meg hvor raskt en del audiofile er til å henge seg opp i sitt eget anleggs fortrefflighet og opphyping/utdriting av konkrete produsenter. Det har lett for å dale ned på et personlig nivå der man lar følelsene ta overhånd. Det går igjen som en rød linje i hele denne tråden.

Det er faktisk helt ok at man ikke klarer å få en rørforsterker eller en klasse D forsterker til å låte bra, men det er derimot kanskje ikke egenskaper man bør skryte så voldsomt av? Begge teknologier har nemlig alle muligheter til å låte svært bra...
    Hvis man trives med lite dynamikk, sminket lyd og et høyt støygulv, så er det ingen vei utenom vinylspiller og underdimensjonerte rørforsterkere.

>Hmmmm. så du ikke smiletegnet i min melding?
    etter din karaktrestikk av røryd kunne jeg ikke annet gjøre enn å ta det med ett smil, men det ble tydeligvis tatt på alvor det jeg skrev

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Vet jeg har meldt meg ut av tråden, men dette begynner å bli på barnehagestadiet etterhvert som mange av de som diskuterer sak har forlatt tråden.

To ting jeg tror mange har glemt:

Denne tråden handler om å debattere fordeler og ulemper ved rør/transistor, først og fremst i high-end (dyre anlegg, var vel snakk om et oppsett til 200k til å begynne med). Og å forsøke å opplyse hverandre gjennom LOGISK argumentasjon. Det vil si at man må begrunne og forklare argumentasjonen med noe mer enn personlig smak.

Dette er ikke en vennetråd for rør-entusiaster eller en tråd man presenterer fortreffeligheten av eget oppsett. Eller oppgittheten over at vi lever i en digital tidsalder. (med mindre man kan begrunne at dette er produktivt for diskusjonen)
    Til dette har vi klubbtråder og personlige ustyrstråder.

Det er helt ok å være fornøyd med sin egen lyd og dermed ikke se nytten av å diskutere/forstå hva som egentlig skjer, men da trenger man strengt tatt ikke å delta i en diskusjon?

var ikke helt enkelt å få oversikt i denne tråden da en del er forandret i begynnelsen av tråden og pga maaaaaaaaaaaaaaaaange innlegg som ikke har noe som helst med det du nevner
    å en rød tråd av saklig diskusjon har vel det vært en mangel på i denne tråden lenge

hopper glatt av denne tråden igjen uten noe som helst problem

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det finnes websider der ute som hylder 78-platen som den mest "naturlige" lydgjengivelsen. Da får man "lyden av musikk" og ikke "lyden av hi-fi".

(OK, jeg greide ikke å holde meg -- men er det slutt...)
    Høres fornuftig ut mtp at mtp at platen går såpass fort så får man skviset enda mere info i rillene??

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det finnes websider der ute som hylder 78-platen som den mest "naturlige" lydgjengivelsen. Da får man "lyden av musikk" og ikke "lyden av hi-fi".

Det må da være mulig å både kunne være nostalgisk og kunne glede seg over 78-plate musikk med de "kvalitetene" som slikt utstyr har, på samme måten som man kan glede seg over musikk spillt inn og lagret med mer moderne digital teknikk og spilt av i et High End HIFI anlegg...?

Hifi og/eller Musikk handler vel når alt kommer til alt om følelser, og hvordan man fremskaper de gode opplevelsene...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

>Hmmmm. så du ikke smiletegnet i min melding?
    etter din karaktrestikk av røryd kunne jeg ikke annet gjøre enn å ta det med ett smil, men det ble tydeligvis tatt på alvor det jeg skrev
    Underdimensjonerte forsterkere fører til ulike forvrengningskomponenter (derav sminking) og dynamisk kompresjon (mindre dynamikk). Ved dynamisk kompresjon blir toppene klippet, og man opplever gjerne at mikrodetaljene kommer bedre frem. En rørforsterker kan fint benyttes til å skape slike effekter, men klipping på transistor låter sjelden veldig ørevennlig og man gjør det lurt i holde sistnevnte teknologi langt unna klippegrensen.

Rør er i dag fortsatt en stor del av mange platestudioer nettopp av denne grunn. De er fortrinnsvis i deler av kjeden der de har som oppgave å tilføre en spesiell sound, eller i rene dynamiske kompressorer.

Paradokset i dette er at godt dimensjonerte og velkonstruerte rørforsterkere låter overraskende likt som transistor. Noen ganger lurer jeg på om det er grunnen til at enkelte audiofile nærmest ser det på som en konkurranse om å ha minst dynamisk headroom (effekt) tilgjengelig i forsterkeren.

Ang. vinyl. En LP av riktig høy kvalitet har på en god dag et dynamisk range på 65-75dB. Det utgjør omtrent 12-bit, mens en CD har en dynamisk range på 16 bit (96dB) og HD plater opp mot 20 bit (120dB). I praksis kan likevel vinylplater være og oppfattes mer dynamiske, men det har lite med de tekniske aspektene ved formatet å gjøre.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Underdimensjonerte forsterkere fører til ulike forvrengningskomponenter (derav sminking) og dynamisk kompresjon (mindre dynamikk). Ved dynamisk kompresjon blir toppene klippet, og man opplever gjerne at mikrodetaljene kommer bedre frem. En rørforsterker kan fint benyttes til å skape slike effekter, men klipping på transistor låter sjelden veldig ørevennlig og man gjør det lurt i holde sistnevnte teknologi langt unna klippegrensen.
    Er det fortrinnsvis i utgangsrørene eller "inngangsrørene" disse effektene oppstår (både forvrenging og dynamisk kompresjon)?
    Jeg tolker det gjerne som utgangsrørene ettersom "underdimensjonert" er en faktor?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rør er i dag fortsatt en stor del av mange platestudioer nettopp av denne grunn. De er fortrinnsvis i deler av kjeden der de har som oppgave å tilføre en spesiell sound, eller i rene dynamiske kompressorer.

Paradokset i dette er at godt dimensjonerte og velkonstruerte rørforsterkere låter overraskende likt som transistor. Noen ganger lurer jeg på om det er grunnen til at enkelte audiofile nærmest ser det på som en konkurranse om å ha minst dynamisk headroom (effekt) tilgjengelig i forsterkeren.

Ang. vinyl. En LP av riktig høy kvalitet har på en god dag et dynamisk range på 65-75dB. Det utgjør omtrent 12-bit, mens en CD har en dynamisk range på 16 bit (96dB) og HD plater opp mot 20 bit (120dB). I praksis kan likevel vinylplater være og oppfattes mer dynamiske, men det har lite med de tekniske aspektene ved formatet å gjøre.

det tekniske aspektet betviler jeg overhodet ikke var som sagt heller ikke meningen å dynge ned på midgaard heller, da det kun var en (kanskje) dårlig timet spøk, hver sin smak, håper bare at alle kan ta seg tid oppe i slike diskusjoner til å få med seg at veien til ens nirvana svært ofte er forskjellig
    of man finner ikke nødvendigvis lykken med en helt lineær gjenngivelse
    tenker da ikke på alle dere som aktivt bidrar med nyttig info og meninger
    i trådens navn men heller på alle de som er innom og leser litt her og der for å finne sin egens beste lyd, personlig synes jeg det finnes gode produkter i begge leiere men for tiden er jeg på THE OLD SIDE allså rørsiden

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det tekniske aspektet betviler jeg overhodet ikke var som sagt heller ikke meningen å dynge ned på midgaard heller, da det kun var en (kanskje) dårlig timet spøk, hver sin smak,
    Jeg tror nok spøken også bommet litt på målet, da jeg ikke er heller har vært i besittelse av et eneste Midgard produkt. Ikke har Midgard noensinne produsert verken rør eller transistorforsterkere heller, meg bekjent.

håper bare at alle kan ta seg tid oppe i slike diskusjoner til å få med seg at veien til ens nirvana svært ofte er forskjellig of man finner ikke nødvendigvis lykken med en helt lineær gjenngivelse tenker da ikke på alle dere som aktivt bidrar med nyttig info og meninger i trådens navn men heller på alle de som er innom og leser litt her og der for å finne sin egens beste lyd, personlig synes jeg det finnes gode produkter i begge leiere men for tiden er jeg på THE OLD SIDE allså rørsiden
    At vi er forskjellige er det ingen tvil om. Høyttalere, akustikk og musikksmak er blant de faktorene som vil påvirke manges valg av forsterker. Å krangle om hvilken teknologi som er kulest/tøffest/best blir derfor lite matnyttig - spesielt om man ikke har noe som helst interesse av en teknisk diskusjon eller en diskusjon om hva produktet faktisk skal brukes til.

Utbrudd som "jeg har hørt klasse D/rør/solid state (stryk det som ikke passer) forsterker(e) låte dritt, ergo er teknologien dårlig" finner vi over alt. Men det forteller oss egentlig ingenting. Spesielt med tanke på at vi vet forsvinnende lite om oppsettet ellers og ikke minst hodet som har satt systemet sammen.

Det som derimot er interessant, er at veldig mange mennesker ser ut til å foretrekke samme type lyd når det blir utført tester på utstyr som er satt opp etter alle kunstens regler i rom der man har kontroll på akustikken. Harman Int. har gjort seriøse blindtester på dette, og større seende tester er gjort på internationale hifi messer. Jeg er mer interessert i hva det forteller oss...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Det må da være mulig å både kunne være nostalgisk og kunne glede seg over 78-plate musikk med de "kvalitetene" som slikt utstyr har, på samme måten som man kan glede seg over musikk spillt inn og lagret med mer moderne digital teknikk og spilt av i et High End HIFI anlegg...?

Hifi og/eller Musikk handler vel når alt kommer til alt om følelser, og hvordan man fremskaper de gode opplevelsene...
    Jeg er enig i mye av det du sier. Men mange deltakere i slike debatter sauser sammen følelser og teknikk på en måte som gjør diskusjonen uinteressant annet enn for å prøve å tapetsere forumet med sine meninger. Et tenkt eksempel:

"Jeg føler meg bedre når jeg lytter til gamle vinyl-innspillinger av Miles. Derfor har vinyl langt bedre dynamikk/frekvensrespons/kanal-separasjon/linearitet enn CD"

Ser du at utsagnet glir over fra følelser og subjektivitet til konkrete tekniske beskrivelser som det rett og slett ikke finnes dekning for i første del av setningen? Mennesket har ører og ikke måle-prober. Derfor er det temmelig vanskelig for oss å "høre" spenning, strøm, og andre rent tekniske enheter. Jeg har ingen problemer med at musikk handler om følelser og at man skal ta vare på de gode følelsene og at endog "placebo" kan være ønskelig. Men jeg synes det er kjedelig at man skal ta sine opplevelser som rent fysiske fakta og kreve av andre at de gjør det samme.

En alternativ formulering ville kanskje ha vært:
    "Jeg føler meg bedre når jeg lytter til gamle vinyl-innspillinger av Miles. Jeg aner ikke hvorfor og er strengt tatt ikke interessert i hvorfor, men så lenge dette er den beste veien jeg vet til godfølelsen så vil jeg fortsette med det uavhengig av hva de som driver med måling og vitenskap måtte mene å vite"

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok spøken også bommet litt på målet, da jeg ikke er heller har vært i besittelse av et eneste Midgard produkt. Ikke har Midgard noensinne produsert verken rør eller transistorforsterkere heller, meg bekjent.

At vi er forskjellige er det ingen tvil om. Høyttalere, akustikk og musikksmak er blant de faktorene som vil påvirke manges valg av forsterker. Å krangle om hvilken teknologi som er kulest/tøffest/best blir derfor lite matnyttig - spesielt om man ikke har noe som helst interesse av en teknisk diskusjon eller en diskusjon om hva produktet faktisk skal brukes til.

Utbrudd som "jeg har hørt klasse D/rør/solid state (stryk det som ikke passer) forsterker(e) låte dritt, ergo er teknologien dårlig" finner vi over alt. Men det forteller oss egentlig ingenting. Spesielt med tanke på at vi vet forsvinnende lite om oppsettet ellers og ikke minst hodet som har satt systemet sammen.

Det som derimot er interessant, er at veldig mange mennesker ser ut til å foretrekke samme type lyd når det blir utført tester på utstyr som er satt opp etter alle kunstens regler i rom der man har kontroll på akustikken. Harman Int. har gjort seriøse blindtester på dette, og større seende tester er gjort på internationale hifi messer. Jeg er mer interessert i hva det forteller oss...

nei som sag t var en hastig spøk fra min side, dro den fra rør til klasse d som ett ytterpunkt, enig i det andre du skriver om den tekniske delen, men her ser det jo også ut som om det ikke kan enes om hvem test eller person man kan stole på, så fasit svar som begge sider kan godta finnes det vel lite av.

uansett takk for meg i denne tråd , beklager OT

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hehe vil du komme hjem til meg og høre skikkelig rå vill dynamik med 10 rør watt

Side 67 av 76 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 63 64 65 66 67 68 69 70 71 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •