Hi-End rør eller transistor? - Side 66

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 66 av 76 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 62 63 64 65 66 67 68 69 70 ... SisteSiste
Viser resultater 1,301 til 1,320 av 1504
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hvis vi ekskluderer "Hi-End" fra trådens tittel, så vil jeg si at etter å ha testet litt ulike kombinasjoner her hjemme i år at:

a) ulike rørforsterkere kan låte svært ulikt
    b) transistorbaserte lan låte svært ulikt
    c) de to kan overlappe hverandre i lydsignatur og er således ikke i to avgrensede "Lydsignaturleirer"

Det er spesielt c) som kanskje er det som overrasket meg mest. Jeg har derfor satset på transistor som primær formilder til mine Klipsch.

Abrahamsen er den av de kombinasjoner som gir den mest behagelige lyden. Da snakker vi om V2.0. Copland CTA-405 spiller med langt mer driv og energi. Jeg ville hatt en kombinasjon av dem.

Derfor satser jeg nå på at V3.0 og 2 stk. V4.0 (alle tre oppgraderte versjoner) vil gi meg Abrahamsenlyden, med litt mer Coplandsmell/-driv.

Sånn. Det var min konstruktive vurdering om transistor- vs. rørforsterker i eget rom og på Klipsch.

kjempemessig Tiger slik har jeg opplevd forskjellige oppsett også, men akkurat nå passer rørtingene så fantastisk godt inn her og gir meg min lydnirvana, eller ihvertfall så nærme som jeg noen gang har vært
    ett av mine absolutte høydepunkt lydmessig utenfor hjemmet var JC1 parret med marantz cd spiller , audio research rør pre og usher BE10, det spillte på det beste fra begge verdener, JC 1 sto ikke på ren klasse A

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Uhm, right. Musikere flest hører på musikk på elendige anlegg, så de virker ikke ekstremt opptatt av korrekt gjengivelse.
    Det varierer nok endel, ja, men det betyr ikke at man ikke KAN mene noe om hvor natrutro en gjengivelse er. Og dét er vel det viktigste når man skal vurdere kvaliteten på hifi-anlegget.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    I am completely convinced that people like tube HiFi because they want to be more involved with the music. Everything is digitized today with bits and bytes. Look at a CD cover- you'll see stuff like "drum programming". I’m sick of that crap. Tubes allow you to warm up the music, making it sound more analog and ultimately more human.

tok dette sitatet fra ett lengre intervju på nettet , med en amerikansk rør kjenner, synes dette sitatet i grunn passer for hva jeg selv synes om lyd pr idag, jeg baserer ikke dette på noe som helst annen måte enn egen personlig preferanse og det synes jeg faktisk er det viktigste for meg, ikke dette med min er bedre enn din noen liker transistor basert lyd og andre liker rør, ingenting å krangle om slik som denne tråden egentlig legger opp til i utgangspunktet, vi blir aldri enig om dette alikevel. Kos dere med eget oppsett
    og nyt musikken
    +1 kan ikke beskrives bedre

Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg mener nå at fokuset blir feil for meg i denne tråden, skulle man ikke heller ha skrevet om sine transistor/rør anlegg og hva man oppfatter som styrker/gleder med oppsettet? denne diskusjonen kan jo ikke ta slutt, samme som andre konflikter hvor man står på hvert sitt gjerde og utbasunerer egen fortrefflighet og ikke tar hensyn til motpartens litt satt på spissen, men jeg skulle gjerne lest mer om hvordan ting lyder hjemme hos folk, og hva de har gjort for å få ting til, det er jo ett hav av kompetanse i denne tråden på begge sider
    jeg gleder meg hver gang jeg leser om noen som har gjort ting og er fornøyd, det er en deilig følelse og tross alt det viktigste for meg ihvertfall, å ha lyd man liker selv hjemme
    Her har du en som er fornøyd!
    Satt sammen på mine premisser. Var ikke intressert i en nøytral forsterker da jeg kjøpte ma'en, ville ha et "kose anlegg" til akustisk,jazz,vokal, med høyttalere som lager et stort lydbilde og som kunne forsvinne i lydbilde.

Høyttalerene har også et meget bra dybdeperspektiv (etter min mening) og en detaljert mellomtone.
    Innrømmer gjerne at dette er et "smalt" anlegg som ikke passer for alle, men det er slik JEG villle ha det!

(er det av interesse, kan du ta kontakt, å komme selv for å høre på anlegget
    edit: de som vil, kan ta kontakt...
    Helges hjemmeside

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kfasting
    Det varierer nok endel, ja, men det betyr ikke at man ikke KAN mene noe om hvor natrutro en gjengivelse er. Og dét er vel det viktigste når man skal vurdere kvaliteten på hifi-anlegget.

så lenge jeg er på glid så kan jeg vel kommentere dette også, hvis man skal ha ett anlegg som til enhver tid skal gjenngi naturtroe lyder så blir det vel veldig begrenset hva man kan lytte til?
    finnes jo tross alt ikke ett hav av naturtroe innspillinger der ute? synes for meg at det er viktigere at ting blir gjenngitt med sjel, at det gir meg noe å lytte til det :-D og at jeg liker det jeg hører og for all del at jeg bare flyter vekk med musikken istedenfor å finllytte hele tiden:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pseudomono
    Her har du en som er fornøyd!
    Satt sammen på mine premisser. Var ikke intressert i en nøytral forsterker da jeg kjøpte ma'en, ville ha et "kose anlegg" til akustisk,jazz,vokal, med høyttalere som lager et stort lydbilde og som kunne forsvinne i lydbilde.

Høyttalerene har også et meget bra dybdeperspektiv (etter min mening) og en detaljert mellomtone.
    Innrømmer gjerne at dette er et "smalt" anlegg som ikke passer for alle, men det er slik JEG villle ha det!

(er det av interesse, kan du ta kontakt, å komme selv for å høre på anlegget
    Helges hjemmeside

dette er jo helt etter min bok kanskje ikke min smak, det vet jeg jo ikke før jeg eventuellt har lyttet på det, men at du har gått dine egen veier og lykkes er jo utrolig gøy og tilfredstillende grattis, ser jo galt ut heller, det er jo ett stort pluss

edit

så på rommet ditt, utrolig gjennomført og ikke minst hjemmekoselig tar gjerne en tur innom hvis jeg er i traktene

Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å komme

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kfasting
    Det må man gjerne mene noe om, men det blir så subjektivt at det er ganske vanskelig å forholde seg til for de som leser det.. Hvis jeg hevder at anlegget mitt låter naturlig, og du ikke engang vet hvilken plate jeg hører på - hva sier det deg?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    +1 kan ikke beskrives bedre
    Dette illustrerer jo forskjellen mellom de to "leirene" ganske bra. Dere synes det der er et flott sitat, mens jeg synes det er meningsløst babbel og reinspikka vås fra en konservativ og teknofob gammel gubbe .

"Everything is digitized today with bits and bytes" sier han som om det er noe negativt. Det er det jo slett ikke.

Nei, noen lever fortsatt i forrige årtusen - men det er jo hyggelig at de/dere koser dere da.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette illustrerer jo forskjellen mellom de to "leirene" ganske bra. Dere synes det der er et flott sitat, mens jeg synes det er meningsløst babbel og reinspikka vås fra en konservativ og teknofob gammel gubbe .

"Everything is digitized today with bits and bytes" sier han som om det er noe negativt. Det er det jo slett ikke.

Nei, noen lever fortsatt i forrige årtusen - men det er jo hyggelig at de/dere koser dere da.
    :-D
    Hva med dei som liker begge "leirer"?
    Er dei falske da?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Hva med dei som liker begge "leirer"?
    Er dei falske da?
    Personlig har jeg ingenting i mot rørforsterkere, men kunne aldri tenkt meg en selv - jeg er storfornøyd med lyden jeg allerede har.
    --
    Thorbjørn

Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    High-end trompeter.
    Dyppet i snake-oil :wink:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig har jeg ingenting i mot rørforsterkere, men kunne aldri tenkt meg en selv - jeg er storfornøyd med lyden jeg allerede har.
    Ja, kjempe da. :wink:

Liker vel selv tanken å ha en fra begge leirer.
    En kraftig god transistor og en rør til mer kos.
    Ikkje da, kan bruke den andre og til å kose meg. Som f.eks å røske litt liv i mine Mozart. Liker jo at det trøkker godt i brøstet når en spiller høyt.
    :wink:
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er vel en subjektiv mening på lik basis som resten av mitt utsagn

forsatt Ærlig nok mening eller?
    "Jeg liker lyden av japanske polypropen kondensatorer fordi de er så medfølende og forståelsesfulle."

Kanskje ærligt ment, men i bunn og grunn er det jo fullstendig intetsigende?

Eller hvordan skal du svare om noen sier de hater analog lyd og heller liker bits og bytes bedre?

Bare for å gjøre det klart - det er ikke preferanser jeg reagerer på, men bastante semi-tekniske påstander som i beste fall bommer på målskiven med et par hundre meter.

Tror det er viktig i en slik debatt å skille klart mellom hva som er mest mulig korrekt gjengivelse av det mikrofonene plukket opp i studioet, tekniske beskrivelser på hvorfor ting er som de er og ikke minst hva slags type sound man foretrekker hjemme i sin egen stue med sine egne høyttalere og med sine egen akustikk og egen musikksmak. Det er det flere i denne tråden som åpenbart har problemer med å skille disse tingene, og derfor blir tråder som dette så grusomt lange og enkelte blir bare stående på repeat uten å en gang lese hva motparten skriver.

Hvis man trives med lite dynamikk, sminket lyd og et høyt støygulv, så er det ingen vei utenom vinylspiller og underdimensjonerte rørforsterkere.

Det har helt klart sin sjarm for mange både når det gjelder lyd og glødende rør, men det er ikke for alle.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hvis man trives med lite dynamikk, sminket lyd og et høyt støygulv, så er det ingen vei utenom vinylspiller og underdimensjonerte rørforsterkere.
    Det finnes websider der ute som hylder 78-platen som den mest "naturlige" lydgjengivelsen. Da får man "lyden av musikk" og ikke "lyden av hi-fi".

(OK, jeg greide ikke å holde meg -- men er det slutt...)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir jo nesten som å velge mellom en Merse (rør) og BMW (transistor):-D
    Hææ? blir det ikke?

Vis eg skal velge så trur eg nok det blir...ja takk, begge deler.
    Høyttalere:

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Ja, kjempe da. :wink:

Liker vel selv tanken å ha en fra begge leirer.
    En kraftig god transistor og en rør til mer kos.
    Ikkje da, kan bruke den andre og til å kose meg. Som f.eks å røske litt liv i mine Mozart. Liker jo at det trøkker godt i brøstet når en spiller høyt.
    :wink:
    er det krise så gå for hybrid eller ren klasse A transe men stemmer/instrumenter og nærværet til musikk vil du aldrig få med klasse a/b transe

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det finnes websider der ute som hylder 78-platen som den mest "naturlige" lydgjengivelsen. Da får man "lyden av musikk" og ikke "lyden av hi-fi".
    Forundrer meg ikke.

Og alle vet jo at musikk og høy troverdighet er to rake motsetninger...

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    er det krise så gå for hybrid eller ren klasse A transe men stemmer/instrumenter og nærværet til musikk vil du aldrig få med klasse a/b transe
    Har no planer om å få testet en weber på MAen å bruke den som pre. Hørt det funker veldig bra med en nøytral forsterker etter. Og bedre en en hybrid eller rør-pre har eg lest. Får da hele MA lyden og enda luftigere.
    Dette koster jo ikkje mer en ca 2000,- for den studio weberen fra USA, så vis det funker så har vi det. Er jo rimeligste vei å teste først trur eg.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Forundrer meg ikke.

Og alle vet jo at musikk og høy troverdighet er to rake motsetninger...
    Hmm..trenger det vere det? Må jo gå an å kombinere det , eller blir det for dyrt da?
    Hva med det eg vil prøve senere som eg skrev om over her?
    Høyttalere:

Side 66 av 76 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 62 63 64 65 66 67 68 69 70 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •