Hi-End rør eller transistor? - Side 65

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 65 av 76 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 61 62 63 64 65 66 67 68 69 75 ... SisteSiste
Viser resultater 1,281 til 1,300 av 1504
    Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RobertC
    Men kan en trompet låte mer troverdig i ett anlegg fremfor et annet?
    Ja det er klart den gjør, men ville bare si at det ikke finnes en "fasit" for hvordan en trompet, eller hvilket som helst annet instrument låter i virkligheten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertC
    Må man kunne alt dette for å delta her??
    Ikke for å delta, men dersom tekniske påstander skal bli tatt bittelitt seriøst så mener jeg det ja.

Å komme med at forsterker X låter bra fordi at.......Og så komme med en haug med sludder, øker ikke akkurat troverdigheten.

Han nekter jo konsekvent å svare på konkrete tekniske spørsmål også, så det sier jo litt. Eneste som går på autorepeat er at MA er bra. MA driver alt jeg har prøvd. MA er såååå nøytral. Hadde han visste littegrann om teknikken så hadde dette falt på sin egen urimelighet for han også. Som teknikker gjør det vondt inni meg å sitte å se folk spre om seg med slik vranglære. Enda værre er det når enkelte godtroende tar det for god fisk (tenker ikke på noen her nå, men generelt) Hadde samme runddans med eddie om Copland CTA-405 for en tid tilbake. Fatter ikke at folk på død og liv må forsvare sine investeringer ovenfor andre enn seg selv. Liker man lyden subjektivt så er jo alt bra, men ikke prøv å fremhold det som en objektiv sannhet.

Så da sier jeg det for siste gang. Gidder ikke skrive mer. MA er IKKE nøytral. CTA-405 er IKKE nøytral. De har aldri vært det. Er det ikke. Og kommer aldri til å bli det. Samme pokker hvor mye man bytter rør.

Dette bunner ut i det jeg innledet med om designkriterier, og hvordan man kan vurdere ulike design på deres egne premisser (bla litt tilbake). Fra produsenten sin side så gjør både MA og Copland akkurat det de var tiltenkt.

Da var min deltakelse over.

Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Ikke for å delta, men dersom tekniske påstander skal bli tatt bittelitt seriøst så mener jeg det ja.

Å komme med at forsterker X låter bra fordi at.......Og så komme med en haug med sludder, øker ikke akkurat troverdigheten.

Han nekter jo konsekvent å svare på konkrete tekniske spørsmål også, så det sier jo litt. Eneste som går på autorepeat er at MA er bra. MA driver alt jeg har prøvd. MA er såååå nøytral. Hadde han visste littegrann om teknikken så hadde dette falt på sin egen urimelighet for han også. Som teknikker gjør det vondt inni meg å sitte å se folk spre om seg med slik vranglære. Enda værre er det når enkelte godtroende tar det for god fisk (tenker ikke på noen her nå, men generelt) Hadde samme runddans med eddie om Copland CTA-405 for en tid tilbake. Fatter ikke at folk på død og liv må forsvare sine investeringer ovenfor andre enn seg selv. Liker man lyden subjektivt så er jo alt bra, men ikke prøv å fremhold det som en objektiv sannhet.

Så da sier jeg det for siste gang. Gidder ikke skrive mer. MA er IKKE nøytral. CTA-405 er IKKE nøytral. De har aldri vært det. Er det ikke. Og kommer aldri til å bli det. Samme pokker hvor mye man bytter rør.

Dette bunner ut i det jeg innledet med om designkriterier, og hvordan man kan vurdere ulike design på deres egne premisser (bla litt tilbake). Fra produsenten sin side så gjør både MA og Copland akkurat det de var tiltenkt.

Takk for saklig svar:-D
    Blir alltid vanskelig å diskutere når smak og behag blir en del av greia...

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

MA ER IKKE NØYTRAL!!!!
    Lær deg å les hva eg skriver surpomp..og ikkje berre ta noen ting å sett sammen som du/dere vil selv.
    Tekniker,romvesen...du kan jo vere det du vil, men betyr ikke at du sitter med svara.
    Gid hadde det vert så enkelt. Hvilken mener du er nøytral da? For å få deg på et mer sakelig nivå?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for at du i mine ører preker bare bullshit

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Takk for at du i mine ører preker bare bullshit

Om det innlegget du sikter til er bare bullshit, ja da må du renske ørene.

@timc (og ett par andre til) virker for meg den som besitter mest kunnskap om emnet i denne tråden, og jeg bøyer meg i støvet for kunnskapen han innehar.

Selv er jeg ikke i nærheten av og kunne delta i debatten i den grad jeg ønsker, rett og slett fordi jeg er amatør innenfor "området"....i lag med en god del andre.

EDIT: Sorry for OT! Takk for meg......

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jahnmar
    Om det innlegget du sikter til er bare bullshit, ja da må du renske ørene.

@timc (og ett par andre til) virker for meg den som besitter mest kunnskap om emnet i denne tråden, og jeg bøyer meg i støvet for kunnskapen han innehar.

Selv er jeg ikke i nærheten av og kunne delta i debatten i den grad jeg ønsker, rett og slett fordi jeg er amatør innenfor "området"....i lag med en god del andre.

EDIT: Sorry for OT! Takk for meg......
    Meg. :-)

Eddie: Etter å ha sett hva du har av produkter, trur eg det låter bra og tøft. :-)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det som høres bra ut idag, kan høres feil ut imorgen, og omvendt.
    Nei, for meg høres det noen lunde likt ut hver dag. Dette gjør at jeg kan leve lenge med et anlegg, og slipper å bytte annenhver dag. Heldigvis.

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Og Tonart sit nok heller ikke med riktige produkter heller vel? På samme måte som hifi møblene som dere skal ha 14.000 for..mamma hadde laget penere.

:-)
    Og der sank du ned på et nivå, som er latterlig mye lavere enn jeg trodde var mulig.

Frister og spørre hvor gammel du er....men jeg gir heller blaffen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I am completely convinced that people like tube HiFi because they want to be more involved with the music. Everything is digitized today with bits and bytes. Look at a CD cover- you'll see stuff like "drum programming". I’m sick of that crap. Tubes allow you to warm up the music, making it sound more analog and ultimately more human.

tok dette sitatet fra ett lengre intervju på nettet , med en amerikansk rør kjenner, synes dette sitatet i grunn passer for hva jeg selv synes om lyd pr idag, jeg baserer ikke dette på noe som helst annen måte enn egen personlig preferanse og det synes jeg faktisk er det viktigste for meg, ikke dette med min er bedre enn din noen liker transistor basert lyd og andre liker rør, ingenting å krangle om slik som denne tråden egentlig legger opp til i utgangspunktet, vi blir aldri enig om dette alikevel. Kos dere med eget oppsett
    og nyt musikken

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette gjelder dersom du sitter med en primitiv SPL måler alla Radioshack. Har du ett skikkelig målesystem er dette feil..
    Ja det har du selfølgelig helt rett i, men nå vet jeg ikke hva slags målemetode som er brugt for de som angir frevens kurver her i denne tråden, og det ble jo fåreslått at det bare var å måle...
    Ellers er vel dette en High End rør forsterkere vs High End Transistor tråd , og da så jeg for meg at det f.eks ikke er så vanlig med ekstra elektronikk som introduserer mere korrekte måling med korreksjon osv, slik man f.eks har i mange av dagens surround forsterkere.

Poenget er i alle fall at hvis man påberoper seg et nøytralt oppsett ut i fra de tekniske dataene på utstyret, og f.eks måler med en "RadioShack" måler på kjennte kilde frekvenser, da har man ikke mulighet til å vite hva som er direkte lyd og hva som er romlyd, slik at man ikke helt vet om direktelyden fra det som spilles følger de samme frekvensnivå kurvene som måles.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    I am completely convinced that people like tube HiFi because they want to be more involved with the music. Everything is digitized today with bits and bytes. Look at a CD cover- you'll see stuff like "drum programming". I’m sick of that crap. Tubes allow you to warm up the music, making it sound more analog and ultimately more human.
    En helt ærlig greie å like en type klang/lyd over en annen. Det er subjektivt.

Men "more analog" og "more human"? Virkelig? Hvordan kan en forsterker hørbart bli mer eller mindre analog eller mer eller mindre menneskelig? Har den sin egen personlighet også? Musikalske talenter?

Audiofile er en egen rase - det er helt klart.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    En helt ærlig greie å like en type klang/lyd over en annen. Det er subjektivt.

Men "more analog" og "more human"? Virkelig? Hvordan kan en forsterker hørbart bli mer eller mindre analog eller mer eller mindre menneskelig? Har den sin egen personlighet også? Musikalske talenter?

Audiofile er en egen rase - det er helt klart.

det er vel en subjektiv mening på lik basis som resten av mitt utsagn

forsatt Ærlig nok mening eller?

Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rør-folk er i hvertfall mindre aggressive og mindre opptatt av sin egen fortreffelighet

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris

tok dette sitatet fra ett lengre intervju på nettet , med en amerikansk rør kjenner, synes dette sitatet i grunn passer for hva jeg selv synes om lyd pr idag, jeg baserer ikke dette på noe som helst annen måte enn egen personlig preferanse og det synes jeg faktisk er det viktigste for meg, ikke dette med min er bedre enn din noen liker transistor basert lyd og andre liker rør, ingenting å krangle om slik som denne tråden egentlig legger opp til i utgangspunktet, vi blir aldri enig om dette alikevel. Kos dere med eget oppsett
    og nyt musikken
    Jepp enig med deg. Bare tull å krangle om det.
    Og det er en beskjed til meg selv og. :-D
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Men det er jo ingen av oss som har hørt det som er på noen av platene vi sitter og spiller av i innspillingsstudioet, med andre ord har vi ingen praktisk referanse. I tillegg er lyden på samtlige plater bevisst endret i forhold til virkeligheten av studioteknikerne.
    Ja,der er katta ute av sekken ! Hvordan kan man mene noe som helst om lyd-GJENgivelse når man ikke vet hvordan originalen låter ? Jo, man måler seg fram, og MÅ stole på det SYNLIGE resultatet måleapparatene produserer....

Men det er da hele yrkesgrupper som meget godt VET hvordan spilt musikk låter, som etterspør den gode reproduksjonen av spilt musikk.

Kanskje man skulle lytte til hva musikere med laaaang lytteerfaring mener ?

; o}

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kfasting
    Ja,der er katta ute av sekken ! Hvordan kan man mene noe som helst om lyd-GJENgivelse når man ikke vet hvordan originalen låter ? Jo, man måler seg fram, og MÅ stole på det SYNLIGE resultatet måleapparatene produserer....

Men det er da hele yrkesgrupper som meget godt VET hvordan spilt musikk låter, som etterspør den gode reproduksjonen av spilt musikk.

; o}
    Uhm, right. Musikere flest hører på musikk på elendige anlegg, så de virker ikke ekstremt opptatt av korrekt gjengivelse.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kfasting
    Ja da får vi høre på Trym kanskje. Klipsch og transistor. Funker bra det

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg mener nå at fokuset blir feil for meg i denne tråden, skulle man ikke heller ha skrevet om sine transistor/rør anlegg og hva man oppfatter som styrker/gleder med oppsettet? denne diskusjonen kan jo ikke ta slutt, samme som andre konflikter hvor man står på hvert sitt gjerde og utbasunerer egen fortrefflighet og ikke tar hensyn til motpartens litt satt på spissen, men jeg skulle gjerne lest mer om hvordan ting lyder hjemme hos folk, og hva de har gjort for å få ting til, det er jo ett hav av kompetanse i denne tråden på begge sider
    jeg gleder meg hver gang jeg leser om noen som har gjort ting og er fornøyd, det er en deilig følelse og tross alt det viktigste for meg ihvertfall, å ha lyd man liker selv hjemme

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis vi ekskluderer "Hi-End" fra trådens tittel, så vil jeg si at etter å ha testet litt ulike kombinasjoner her hjemme i år at:

a) ulike rørforsterkere kan låte svært ulikt
    b) transistorbaserte lan låte svært ulikt
    c) de to kan overlappe hverandre i lydsignatur og er således ikke i to avgrensede "Lydsignaturleirer"

Det er spesielt c) som kanskje er det som overrasket meg mest, og som man får inntrykk ikke eksisterer når men ser debatten tidligere i denne tråden. Jeg har derfor satset på transistor som primær formilder til mine Klipsch.

Abrahamsen er den av de kombinasjoner som gir den mest behagelige lyden. Da snakker vi om V2.0. Copland CTA-405 spiller med langt mer driv og energi. Jeg ville hatt en kombinasjon av disse forsterkerne. Sistnevnte kan man sikkert tune til own liking, men det krever ganske mye eksperimentering og innsikt i justering av bias. Dessuten mistenker jeg Copland for å spille i PP, og ikke triodemodus.

Derfor satser jeg nå på at V3.0 og 2 stk. V4.0 (alle tre oppgraderte versjoner) vil gi meg Abrahamsenlyden, med litt mer Coplandsmell/-driv.

Sånn. Det var min konstruktive vurdering om transistor- vs. rørforsterker i eget rom og på Klipsch.

Side 65 av 76 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 61 62 63 64 65 66 67 68 69 75 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •