Hi-End rør eller transistor? - Side 64

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 64 av 76 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 60 61 62 63 64 65 66 67 68 74 ... SisteSiste
Viser resultater 1,261 til 1,280 av 1504
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    En ting er at han snakker om naturlig og ekte lyd uten å ta med at han syntes det er sin subjektive mening.

På messen i Horten i helgen fant jeg ikke et røroppsett jeg syntes spilte så ekte som de gode, nøytrale transistor/klasse D oppsettene. Jeg fant dog transistoroppsett som låt dårligere enn de beste røroppsettene.

Det er min subjektive mening, men så kan vi begynne å se på faktorene som ligger bak, de objektivene verdiene for troverdig gjengivelse av lyd og dette avfeier Lovemusikk med: Rør er MEST naturlig uansett! Jeg har hørt en varm trompet og den hører jeg i anlegget mitt også!!

Når han ikke engang greier å snakke om noe så eksakt som watt uten å si at rørwatt er kraftigere og mer fyisk enn samme antall watt fra en transistor kan jeg ikke annet enn å le. Her er det tydelig ingen interesse for å lære seg eller forstå noe som helst.

@Lovemusikk
    Jeg skjønner egentlig ikke motivet for å delta i tråden for din del? Du har bestemt deg for hva du mener. Du er ikke interessert i å høre når folk gjør sitt beste for å gi deg en fornuftig forklaring på det du opplever.

Dine meninger tror jeg alle har fått med seg, de trenger ikke gjentas hver tredje side. Kos deg med den for deg sinnsykt ekte lyden i anlegget ditt og aksepter at andre foretrekker klasse A-B/D eller til og med begge deler.
    Dust...les innleggene mine og ikke kun det som passer deg. :twisted:
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man vil fjerne rommet og høyttalerne i kjeden er det bare å lage seg en enkel hodetelfonutgang med en motstand i serie og en i parallell og koble seg direkte på effektforsterkerutgangen.
    Da burde det bli enkelt å vurdere "signaturen" til forsterkeren.
    I mine ører vinner rørforsterkeren på opplevd kraft,størrelse,og naturlig rom rundt instumentene. Har selvfølgelig ikke prøvd alt av transistorforsterkere så det kan finnes unntak.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Det er så flott at dere nekter på det eg sier, for langt senere å vere enig.
    Ikke greit å følge med i tråden da for andre. Det blir litt kjedelig å lese om krangling/diskusjoner.
    Endelig har dere skjønt hva eg mener. Og ja vis en drar på og sånt ja,da blir det jo noe annet.

Skjønte ikke helt hva du mener her viss quote var riktig. Lenge siden jeg har lest i denne tråden.

Så instrumenter låter forskjellig ettersom hvordan de trakteres og det er ikke unaturlig at også anlegg kan låte litt hardt og mindre varmt når det spilles høyt.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dust...les innleggene mine og ikke kun det som passer deg. :twisted:

Hehe, jeg prøver, men ser stort sett det samme over and over again :twisted:

Nekter du for trompeteskempelet eller watt eksempelet?

Og kan du svare på mitt spm? Hva er ditt motiv for fortsatt å delta i tråden?
    Lære noe? Lære andre noe? Eller syntes du bare det er artig å motsi folk?

Prøver å forstå deg litt her, men det er ikke lett gitt :-P

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Skjønte ikke helt hva du mener her viss quote var riktig. Lenge siden jeg har lest i denne tråden.

Så instrumenter låter forskjellig ettersom hvordan de trakteres og det er ikke unaturlig at også anlegg kan låte litt hardt og mindre varmt når det spilles høyt.
    Sorry, ikke ment til deg, men dei andre 8)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siden du lurer på hva Lovemusikk´s motiv er for å delta i tråden...,kan du kanskje fortelle hva ditt motiv er...!!

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan jo begynne å lese alt eg skriver så går det nok bra. Andre klarer det selv om det er få..

Riktig nok dei som vil forstå..
    Problemet er rørforsterker, og at det er større forvrening, målbar på dei.
    Då er alle imot..som har lite kjennskap til rør.
    Eg er generell da eg ikke har noe favoritt. Mener bare at mellomtone og diskant er rør bedre da eg ikke har hørt bedre.
    Då snakker eg om den naturlige varmen igjen ja..og mikrodynamikk.
    . (Snakker da om en meget god forsterker med meget god rørkombi) Mc, ayon osv trenger ikke vere verdens beste skjønner dere, dei kan og forandres på med rørskifte. En må lytte på en av dei gode med en rørkobi som er knall. Først då snakker vi.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Motivet glemte eg å svare på.
    Tja hva er motivet mitt..?
    Egentlig ingen ting. Berre artig å følge med, kanskje dukker det opp noe nytt og et nytt merke som kan vere noe.
    Ditt motiv kan du ha for deg selv.
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er rørforsterker, og at det er større forvrening, målbar på dei.
    Då er alle imot..som har lite kjennskap til rør.

Kan du overhodet noe som helst om tema?

Elektronikk.
    Måleteknikk.
    Akustikk.
    Psykakustikk.

Bare for å nevne noen. Du argumenterer uten sammenheng i det du sier. Eller det vil si, du argumenterer ikke i det hele. Bare en rekke påstander, uten noen form for holdbare argumenter.

Å dra frem THD som eneste eksemple på hvorfor enkelte er imot rør er helt borti natta. Hvordan vil du lage en rørforsterker som kan dra litt tunge vanskelige laster? Det går fint an, men spør nå DEG. Hva må til?

Kan jo nevne en av fordelene med rør: Høyere lineartiet. Hva forteller det DEG?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøve å fremme min teori, da det tydeligvis er uklart.

En f.eks trompet har en varme, naturlig varme i seg. Men kan seff lyde skarpt og heise vis en drar på litt og spes inni et lite rom.
    Alså eg leter vel etter anlegget som har alt, men ser det er vanskelig å få med seg den "naturlige" varmen som eg kaller det.
    Naturlig varme er for meg:
    -lyden før den går inn i noe mikrofon.
    Hittil har eg ikke fått alt på en teknologi..og ser en kanskje må kombinere den for å få noe i nærheten.
    Bass, er transistor klart best. Men fant nylig en rørkobi som strammet opp bassen så mye at det like godt kan vere en transistor som spiller. Svakheten med rør er kreftene syns eg. 65w er ikke all verden, men føles som 80-120 transistor watt.
    Problem å drive høyttalere? Skjønner ikke det med den eg har, er en by i kina for meg.
    Som sakt testet i 2 dager på en haug med høyttalere i klassen 20.000 + og den dro dei alle, men seff ikke høyt på alle. F.eks B&W spilte svinbra med trøkk og hi-end lyd + høyt.
    Alle rørforsterkere er ikke 2x9 watt.

Ja det holder det. Trenger ikke si noe mer.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc

Elektronikk.
    Måleteknikk.
    Akustikk.
    Psykakustikk.

Bare for å nevne noen. Du argumenterer uten sammenheng i det du sier. Eller det vil si, du argumenterer ikke i det hele. Bare en rekke påstander, uten noen form for holdbare argumenter.

Å dra frem THD som eneste eksemple på hvorfor enkelte er imot rør er helt borti natta. Hvordan vil du lage en rørforsterker som kan dra litt tunge vanskelige laster? Det går fint an, men spør nå DEG. Hva må til?

Må man kunne alt dette for å delta her??

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc

Elektronikk.
    Måleteknikk.
    Akustikk.
    Psykakustikk.

Heldigvis fikk eg kjøpt meg en slik så trenger ikke tenke ut en slik.

lineartiet: Lineær - Wikipedia
    Høyttalere:

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som tenker på at eg mener VIRKELIGHETEN FØR den går inn i noe mikrofon.
    Men det er jo ingen av oss som har hørt det som er på noen av platene vi sitter og spiller av i innspillingsstudioet, med andre ord har vi ingen praktisk referanse. I tillegg er lyden på samtlige plater bevisst endret i forhold til virkeligheten av studioteknikerne.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Men det er jo ingen av oss som har hørt det som er på noen av platene vi sitter og spiller av i innspillingsstudioet, med andre ord har vi ingen praktisk referanse. I tillegg er lyden på samtlige plater bevisst endret i forhold til virkeligheten av studioteknikerne.
    Ja alt det der er greit.
    Eg og har ikke det utenom et par plater.
    Høyttalere:

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertC
    Siden du lurer på hva Lovemusikk´s motiv er for å delta i tråden...,kan du kanskje fortelle hva ditt motiv er...!!
    Ja det må jeg jo kunne svare på siden jeg spurte. Deltagelsen min i denne tråden er den samme som jeg stort sett ellers har på forum generelt (kanskje med unntak av vennetråder):
    Å lære og å delta i en produktiv diskusjon/debatt.

Helt greit at man er uenige, men jeg syntes man bør prøve å finne noen holdepunkter, noen objektive kriterier vi kan enes om underveis. Hvis man er uenig i alt av grunnleggende teori blir det vanskelig og lite produktiv å diskutere. Stort sett ser jeg på dette som mulig, men i denne tråden har det vist seg vanskelig. Ingeniør har jo tidligere blitt brukt som et skjellsord i denne tråden.

Problemet mitt er at Lovemusikk missforstår ihvertfal meg, jeg har fått med meg hans mening og det tror jeg alle har. Det er ikke mulig å debattere disse noe videre.

Etter at jeg skrev mine forige poster, skrev han at jeg burde lese hva han skriver osv...

Så poster han dette:

En f.eks trompet har en varme, naturlig varme i seg. Men kan seff lyde skarpt og heise vis en drar på litt og spes inni et lite rom.
    Alså eg leter vel etter anlegget som har alt, men ser det er vanskelig å få med seg den "naturlige" varmen som eg kaller det.
    Naturlig varme er for meg:
    -lyden før den går inn i noe mikrofon.
    Hittil har eg ikke fått alt på en teknologi..og ser en kanskje må kombinere den for å få noe i nærheten.
    Bass, er transistor klart best. Men fant nylig en rørkobi som strammet opp bassen så mye at det like godt kan vere en transistor som spiller. Svakheten med rør er kreftene syns eg. 65w er ikke all verden, men føles som 80-120 transistor watt.
    Problem å drive høyttalere? Skjønner ikke det med den eg har, er en by i kina for meg.
    Som sakt testet i 2 dager på en haug med høyttalere i klassen 20.000 + og den dro dei alle, men seff ikke høyt på alle. F.eks B&W spilte svinbra med trøkk og hi-end lyd + høyt.
    Alle rørforsterkere er ikke 2x9 watt.

Ja det holder det. Trenger ikke si noe mer.
    Hva i svarte skal vi skal man svare?

Vi har fått med oss at dette er hans mening og vi respekterer det. Fint at han har funnet sin lyd. Men det er ikke noe produktivt å poste dette om og om igjen. Det var poenget mitt.

Dette har jeg gjentatt nå to ganger og i fare for å gå i samme fella som Lovemusikk, trekker jeg meg fra denne debatten. Har ikke noe mer jeg skulle sagt og det virker det ikke som mange andre har heller.

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har du sagt mange ganger. Vi er uenige! Hvor mange ganger skal vi nevne det. Du har brukt eksempelet med trompet i virkeligheten, men alle trompeter låter ikke likt, innspillingslokalet er forskjellig og ørene våre er forskjellig. Det er folk som hører trompet her hver dag og som er uenige med deg. Alikevel fortsetter du med det samme tøyset.
    En annen ting som også er viktig, er at trompeter også låter veldig forskjellig individuelt. Noen har en naturlig tørr lyd, mens andre har mye mere klang. Om det er en C, B eller D trompet har også mye å si for lyden. Derfor finnes det ingen fasit på hvordan en "ekte" trompet låter.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trym
    En annen ting som også er viktig, er at trompeter også låter veldig forskjellig individuelt. Noen har en naturlig tørr lyd, mens andre har mye mere klang. Om det er en C, B eller D trompet har også mye å si for lyden. Derfor finnes det ingen fasit på hvordan en "ekte" trompet låter.
    Men kan en trompet låte mer troverdig i ett anlegg fremfor et annet?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    High-end trompeter.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertC
    Men kan en trompet låte mer troverdig i ett anlegg fremfor et annet?
    Klart det kan.
    Høyttalere:

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    High-end trompeter.

Hahaha +1

Side 64 av 76 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 60 61 62 63 64 65 66 67 68 74 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •