Hi-End rør eller transistor? - Side 63

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 63 av 76 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 59 60 61 62 63 64 65 66 67 73 ... SisteSiste
Viser resultater 1,241 til 1,260 av 1504
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av trym
    Sjelden??? Kan vel uten å overdrive si at det aldri, og da mener jeg aldri blir lik som lyden er fra instrumentet. Som musiker, blir lyden på stereo, bare en tolkning av virkeligheten, og selv om noe kan faktisk låte "bedre" enn det gjør i virkeligheten pga mixing, mastering etc, er det bare hver enkelts objektive smak som avgjør hvor "riktig" et stereoannlegg faktisk spiller.
    Det hjelper ikke med alle verdens formler og målinger, da hvert enkelt øre oppfatter ting anderledes. Så ikke kom å fortell meg at en MA med gode rørkombi skal gjengi denne "virkeligheten"???
    Du har ikke hørt den med beste kombi. Uansett er det ikke sikkert du liker den. Flesteparten (alle) som har vert innom hos meg likte den svert godt. Flertallet.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Forsto du i det hele tatt hva jeg snakket om? Virker ikke sånn ut.
    Ja men ikke du
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Fordi man eier mange gode utgivelser på vinyl, eller fordi de utgivelsene man har lyst på er tilgjengelig på vinyl og ikke CD.

-k
    Huff. Du misset poenget. Eller så var innlegget ditt ironisk.

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Du har ikke hørt den med beste kombi. Uansett er det ikke sikkert du liker den. Flesteparten (alle) som har vert innom hos meg likte den svert godt. Flertallet.

Jammen ikke lett å bli klok på.

Har du "den beste kombi"? Og hva er det som er hørt?

Og var det flertallet, alle, eller flertallet, som likte den beste kombi...som er hørt?!:wink:

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle som har vært og hørt på mitt annlegg, synes også at det låter utrolig bra, men jeg vil ikke på noen måte sammenligne det med virkeligheten for det!
    Du må skille mellom å like lyden fra et stereo til den faktiske virkeligheten.
    Det er fysisk umulig å bli den samme lyden som virkeligheten.
    Og tror du har misforstått dette med den "varme" rørlyden, som skal gi denne følelsen tilbake, som den liksom var opprinnelig. Det er tross alt bare et fåtall av instrumenter, i hovedsak treblås + vokal som har en "varm" lyd, så da blir ikke spekteret av valgmuligheter så stor.
    Er ikke ment for å rakke ned på hverken smaken eller oppsettet dit, for det er jeg sikker er bra som bare det, men du må forstå at det uansett ikke kan måles opp mot virkeligheten

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jahnmar

Jammen ikke lett å bli klok på.

Har du "den beste kombi"? Og hva er det som er hørt?

Og var det flertallet, alle, eller flertallet, som likte den beste kombi...som er hørt?!:wink:
    Nei det er mye å prøve ja..
    Du får se i et annet forum.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle som har vært og hørt på mitt annlegg, synes også at det låter utrolig bra, men jeg vil ikke på noen måte sammenligne det med virkeligheten for det!
    Du må skille mellom å like lyden fra et stereo til den faktiske virkeligheten.
    Det er fysisk umulig å bli den samme lyden som virkeligheten.
    Og tror du har misforstått dette med den "varme" rørlyden, som skal gi denne følelsen tilbake, som den liksom var opprinnelig. Det er tross alt bare et fåtall av instrumenter, i hovedsak treblås + vokal som har en "varm" lyd, så da blir ikke spekteret av valgmuligheter så stor.
    Er ikke ment for å rakke ned på hverken smaken eller oppsettet dit, for det er jeg sikker er bra som bare det, men du må forstå at det uansett ikke kan måles opp mot virkeligheten
    Varmheten til rør har ikke du forstått. 8)
    Det finnes fra typisk varm til iskald lyd på rør, så det spiller ingen rolle. Eg mente naturlig varme..NATURLIG... 8)
    Poenget er jo at fleste her inne mener en transistor er best..gjerne da en kaldt nøytral en..poenget mitt er at kjører en den signaturen fra cd til høyttaler låter det uekte.
    Selv en trompet inneholder varme..ikke lagt merke til det? Tenk over tonene neste gang du hører. Og snakker ikke om "varme" men naturlig som er to ting.

Og det eg forstår er at det er svært vanskelig å få et anlegg til å høres virkelig ut ja.
    Høyttalere:

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes fra typisk varm til iskald lyd på rør, så det spiller ingen rolle. Eg mente naturlig varme..NATURLIG... 8)
    Poenget er jo at fleste her inne mener en transistor er best..gjerne da en kaldt nøytral en..poenget mitt er at kjører en den signaturen fra cd til høyttaler låter det uekte.
    Selv en trompet inneholder varme..ikke lagt merke til det? Tenk over tonene neste gang du hører. Og snakker ikke om "varme" men naturlig som er to ting.

Og det eg forstår er at det er svært vanskelig å få et anlegg til å høres virkelig ut ja.
    Tror hele dette begrepet med "varm" og "kald" lyd, har kommet litt ut på viddene. Rør som normalt sett har en fyldig tone i bassen, og som runder av i toppen, oppfattes nok som "varm" i lyden, men det er egentlig bare snakk om tynn/tykk eller spiss/rund lyd.
    Trompet hører jeg hver dag "live" når dama mi øver, og jeg kan ikke si jeg forbinder det med varm lyd, tvert imot. Men at du på ditt annlegg oppfatter det som "varmt" pga avrunding i toppen, er nok riktig, og på mange måter låter det "bedre" enn virkligheten...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man vil ikke få noe godt svar på hva som er direkte lyd fra oppsette og hva som er rommets påvirkning.
    Dette gjelder dersom du sitter med en primitiv SPL måler alla Radioshack. Har du ett skikkelig målesystem er dette feil.

10w kan vere så mye. fra lite til meget kraftig. Varierer fra merke til merke.
    Som andre har påpekt, 10w er 10w uansett hvilken teknologi man bruker. Forskjellen ligger i hvordan de oppfører seg når de pressses over limit. Her gir rør en mye mykere overgang enn transistor og PWM.

Hva har det med saken og gjøre? hvorfor skal jeg kjøre en 10w rørforsterker på en "vanlig" 15" konstruksjon?
    Det var jo hele poenget. Det er en dårlig idè. Altså er ikke rørkonstruksjoner saliggjørende i alle situasjoner.

Så da er fasiten at referansen for hvert eneste musikkstykke som er produsert er utstyret det er innspilt med og produsert ut i fra .. Alt annet vil på en eller annen måte gjengi det på en annen måte og vil således farge lyden .
    Nei. Fasiten for nøytralitet må være det som ligger på plata. Vi kan ikke vite hvilket utstyr som er blitt brukt i de ulike innspillingen. Ei heller hva som har skjedd i mastringen. DERSOM vi hadde hatt denne infoen ville resonementet ditt vært korrekt.

Gunnen til at jeg skriver "nøytrale" er fordi på samme måte som det ikke er mulig å konstruere og faktisk lage en forsterkere som er yter 100% nøyaktig på alle parametere og laster, så gjelder dette i høy grad for høytalere og virkelige lytterom for innspillte virkelige musikk signaler også.
    Høyttalere er den største synderen på papier. I praksis er det ofte rommet. Rommet er likevel mulig å få til dersom man har plass og resurser til det. Da står vi igjen med at det er høyttaleren som i seg selv farger mest. Parres den med en forsterkerkombinasjon som ikke evner å drive den skikkelig blir det enda værre.

Nja.. trur at ved gode rør så er det ikke dårlig måte. Om du ruller av med moderne elektronikk eller eldre elektronikk spiller liten rolle trur eg, så lenge begge deler er god elektronikk
    Avrulling i alle varianter (utenom EQ) er tegn på dårlig elektronikk (teknisk sett). Da setter faseskiftene og annet dritt i gang. I en avansert EQ kompenseres det for dette.

Kan vel uten å overdrive si at det aldri, og da mener jeg aldri blir lik som lyden er fra instrumentet.
    Det er 100% rett.

Det hjelper ikke med alle verdens formler og målinger, da hvert enkelt øre oppfatter ting anderledes.
    Dette blir feil. Selv om vi oppfatter ting ulikt når vi hører ekte musikere, så hører vi med de samme ørene både live og reprodusert. Referansen er derfor den samme.

Forsto du i det hele tatt hva jeg snakket om? Virker ikke sånn ut.
    Han skjønte det ikke.

Ja men ikke du
    Svaret ditt hang ikke sammen med det Orso prøvde å formidle i det hele tatt. Litt som om noen spørre om du liker epler eller pærer best, for så å få svaret båt.

MA er helt grei til prisen, men å kalle den noe i nærheten av nøytral er å skyte ganske mange mil til side for mål. Hadde den vært nøytral, ville den kunne drive samtlige høyttalere på markedet opp til gitt effekt på forsterkeren.

Varmheten til rør har ikke du forstått.
    Det finnes fra typisk varm til iskald lyd på rør, så det spiller ingen rolle. Eg mente naturlig varme..NATURLIG...
    Låter en transistorforsterker "kaldt" er den dårlig laget. Låter en rørforsterker "kaldt" er den også dårlig laget. Ditto med overdreven varme.(hele tiden teknisk nå) Da er de ikke nøytrale. At mange på AV-forum hevder at transistor er "best" i alle sammenhenger bør ikke taes for seriøst av noen.

Ideen din med å jenskape naturligheten som har gått tapt under innspilling er i utgangspunktet en god idè. Problemet oppstår fordi plater blir spillt inn med vidt forskjellige "klanger". Dersom man tuner oppsettet til en plate, kan det låte pyton på andre. Min erfaring er at man oppnår størst prosent hørbare plater med ett noenlunde nøytralt oppsett.

Trompet hører jeg hver dag "live" når dama mi øver, og jeg kan ikke si jeg forbinder det med varm lyd, tvert imot.
    Jeg vil gi han rett i at trompet har en fyldig, litt varm grunntone. Overtonespekteret deriomt er noe skikkelig VRÆL. Har spillt i mange år selv, og hørt mye ulike messinginstrumenter. Dersom disse låter snilt og pent, er det mye som mangler. En trompet som blir spillt hardt, skal skjære i øregangene under en crecendo.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir meningsløst og snakke om varme og annen lydsigntaur til en forsterker uten og ta med frekvensresponsen som du har i rommet. Dine opplevelser hos deg forteller ikke noe annet enn hva som passer best hos deg og hva du foretrekker der. Med andre høyttalere og en annen frekvenskurve kan det hende du ville hatt en helt annen opplevelse. Du må prøve å se anleggets og rommet helhet. Varme, naturlig lyd, fylde osv. har klar sammenheng med frekvensresponsen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Varme, naturlig lyd, fylde osv. har klar sammenheng med frekvensresponsen.

Ikke glem etterklangen

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe av problemet her, er vel at @Lovemusikk snakker om "ekte og naturlig lyd" hele forbaska tiden.

Han tenker ikke på at dette gjelder etter hans egne preferanser, og at andre kan ha en totalt annen oppfattning av lyden....inkludert undertegnende.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Jeg vil gi han rett i at trompet har en fyldig, litt varm grunntone. Overtonespekteret deriomt er noe skikkelig VRÆL. Har spillt i mange år selv, og hørt mye ulike messinginstrumenter. Dersom disse låter snilt og pent, er det mye som mangler. En trompet som blir spillt hardt, skal skjære i øregangene under en crecendo.
    Det er helt riktig så dette at alt låter så naturlig varmt er ikke alltid korrekt. En fiolin kan også låte litt "varmt", men når det spilles hardt så låter det ikke varmt noe lengre. Det samme er det med fløyter, trommer og mye annet. Ikke minst et helt orkester når det dras på. Da kan det skjære i ørene og det vil bli gjengitt på gode og nøytrale anlegg.

Mangle glemmer at opptak ikke er gjort på lang avstand så vil du ha en god referanse så må du lytte live på kort avstand og høre både lavt og høyt. Og ikke minst få erfaring på hva romklangen gjør med lyden.

Det er mange som bommer litt på hva som egentlig er naturlig og glemmer svakheter med innspillinger.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror hele dette begrepet med "varm" og "kald" lyd, har kommet litt ut på viddene. Rør som normalt sett har en fyldig tone i bassen, og som runder av i toppen, oppfattes nok som "varm" i lyden, men det er egentlig bare snakk om tynn/tykk eller spiss/rund lyd.
    Trompet hører jeg hver dag "live" når dama mi øver, og jeg kan ikke si jeg forbinder det med varm lyd, tvert imot. Men at du på ditt annlegg oppfatter det som "varmt" pga avrunding i toppen, er nok riktig, og på mange måter låter det "bedre" enn virkligheten...
    Rør som er fyldig,runder av osv..
    Til det kan eg bare sei..du har ikke hørt bra rørforsterker. Bare typisk rørforsterker.

Eg har no hørt trompet eg og da, mange ganger. Greit nok at den er skarp innendørs, men inni lyden ligger det og en liten varme.. den er vanskelig å få ut på et anlegg. Ikke hørt den? Kan skyldes tapt hørsel av at dama di spiller
    Nei men seriøst..det finnes en varme i tonene. Bare hør etter en gang.
    Sikkert vanskligere å høre med lite rom.

Ellers utenom dette..få ho til å spille f.eks brudevalsen ute mot eit høyt fjell på ca 50meter avstand og du står litt unna. Dritrått!!!!
    :-D
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir meningsløst og snakke om varme og annen lydsigntaur til en forsterker uten og ta med frekvensresponsen som du har i rommet. Dine opplevelser hos deg forteller ikke noe annet enn hva som passer best hos deg og hva du foretrekker der. Med andre høyttalere og en annen frekvenskurve kan det hende du ville hatt en helt annen opplevelse. Du må prøve å se anleggets og rommet helhet. Varme, naturlig lyd, fylde osv. har klar sammenheng med frekvensresponsen.
    Testet den i 2 dager på en haug med høyttalere og diverse rom.
    Men hjelper ikke å si den forbasket MAen er varm osv..kjem helt an på røra som står i den.
    Utganspungtet med orginale rør er den bare boss. (søppel for dere østlendinger) 8) Men det mener eg og.
    Høyttalere:

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er at han snakker om naturlig og ekte lyd uten å ta med at han syntes det er sin subjektive mening.

På messen i Horten i helgen fant jeg ikke et røroppsett jeg syntes spilte så ekte som de gode, nøytrale transistor/klasse D oppsettene. Jeg fant dog transistoroppsett som låt dårligere enn de beste røroppsettene.

Det er min subjektive mening, men så kan vi begynne å se på faktorene som ligger bak, de objektivene verdiene for troverdig gjengivelse av lyd og dette avfeier Lovemusikk med: Rør er MEST naturlig uansett! Jeg har hørt en varm trompet og den hører jeg i anlegget mitt også!!

Når han ikke engang greier å snakke om noe så eksakt som watt uten å si at rørwatt er kraftigere og mer fyisk enn samme antall watt fra en transistor kan jeg ikke annet enn å le. Her er det tydelig ingen interesse for å lære seg eller forstå noe som helst.

@Lovemusikk
    Jeg skjønner egentlig ikke motivet for å delta i tråden for din del? Du har bestemt deg for hva du mener. Du er ikke interessert i å høre når folk gjør sitt beste for å gi deg en fornuftig forklaring på det du opplever.

Dine meninger tror jeg alle har fått med seg, de trenger ikke gjentas hver tredje side. Kos deg med den for deg sinnsykt ekte lyden i anlegget ditt og aksepter at andre foretrekker klasse A-B/D eller til og med begge deler.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jahnmar
    Noe av problemet her, er vel at @Lovemusikk snakker om "ekte og naturlig lyd" hele forbaska tiden.

Han tenker ikke på at dette gjelder etter hans egne preferanser, og at andre kan ha en totalt annen oppfattning av lyden....inkludert undertegnende.
    Ingen som tenker på at eg mener VIRKELIGHETEN FØR den går inn i noe mikrofon.
    Høyttalere:

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som tenker på at eg mener VIRKELIGHETEN FØR den går inn i noe mikrofon.

Dette har du sagt mange ganger. Vi er uenige! Hvor mange ganger skal vi nevne det. Du har brukt eksempelet med trompet i virkeligheten, men alle trompeter låter ikke likt, innspillingslokalet er forskjellig og ørene våre er forskjellig. Det er folk som hører trompet her hver dag og som er uenige med deg. Alikevel fortsetter du med det samme tøyset.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke genialt dersom det er en krykkeløsning sammenlignet med noe bedre. Man klarer aldri å kompensere dårlig akustikk og svakheter i frekvensgangen på en spesielt god måte ved å sette inn en rørforsterker med forvrengning og en del egenlyd. Det blir bare mer spiselig.

Har ikke erfaring med virkelig gode hodetelefoner, men har forstått at hodetelefoner har en del utfordringer som gjør at ikke gir samme resultat som et virkelig godt anlegg.
    Det høres ut som en transistor er så forb.. god? Målt forvrenging er lavere, men mange (alle?) måler på samme måte som effekten, med en fast motstand oppe i frekvens(himmel langt fra en høyttaler). En måler f.eks ikke på fullt volum som f.eks MAen er oppgitt med. (og vet ikke hva dei bruker)

Men igjen er eg ikke bunden til hverken rør eller transistor, så det er sakt.

men svaret.. ved å bytte/prøve ut rørtyper kan mye gjøres.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Det er helt riktig så dette at alt låter så naturlig varmt er ikke alltid korrekt. En fiolin kan også låte litt "varmt", men når det spilles hardt så låter det ikke varmt noe lengre. Det samme er det med fløyter, trommer og mye annet. Ikke minst et helt orkester når det dras på. Da kan det skjære i ørene og det vil bli gjengitt på gode og nøytrale anlegg.

Mangle glemmer at opptak ikke er gjort på lang avstand så vil du ha en god referanse så må du lytte live på kort avstand og høre både lavt og høyt. Og ikke minst få erfaring på hva romklangen gjør med lyden.

Det er mange som bommer litt på hva som egentlig er naturlig og glemmer svakheter med innspillinger.
    Det er så flott at dere nekter på det eg sier, for langt senere å vere enig.
    Ikke greit å følge med i tråden da for andre. Det blir litt kjedelig å lese om krangling/diskusjoner.
    Endelig har dere skjønt hva eg mener. Og ja vis en drar på og sånt ja,da blir det jo noe annet.
    Høyttalere:

Side 63 av 76 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 59 60 61 62 63 64 65 66 67 73 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •