Hi-End rør eller transistor? - Side 62

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 62 av 76 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 58 59 60 61 62 63 64 65 66 72 ... SisteSiste
Viser resultater 1,221 til 1,240 av 1504
  1. #1221
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Med "vanlig" så kan dere tenke på mer i retning av Subelementer for å forenkle. Lange spoler, høy masse, høy induktans, høy returstrøm og lav egenresonans+++. Altså det som blir mest brukt.

    Normale høyttalere ligger jo på typisk rundt 89dB/1w/1m og da holder ikke 10w langt i forhold til crestfaktor og transienter. Er ikke mange som sitter så nærme som 1m fra høyttalerne. Dobbler vi avstanden til 2 meter, som nok fortsatt er nærme for mange, så mister vi 6dB. Da blir reell følsomhet i lytteposisjonen ca 83dB/1w. Det er ikke mye.

    Dette er en av de sterkeste argumentene for konstruksjoner ala Klipschorn.

  2. #1222
    Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Med "vanlig" så kan dere tenke på mer i retning av Subelementer for å forenkle. Lange spoler, høy masse, høy induktans, høy returstrøm og lav egenresonans+++. Altså det som blir mest brukt.

    Normale høyttalere ligger jo på typisk rundt 89dB/1w/1m og da holder ikke 10w langt i forhold til crestfaktor og transienter. Er ikke mange som sitter så nærme som 1m fra høyttalerne. Dobbler vi avstanden til 2 meter, som nok fortsatt er nærme for mange, så mister vi 6dB. Da blir reell følsomhet i lytteposisjonen ca 83dB/1w. Det er ikke mye.

    Dette er en av de sterkeste argumentene for konstruksjoner ala Klipschorn.
    Med 9-10 watt til rådighet må høyttalerne velges med omhu,..ikke mye å hente med mere "normale" høyttalere.
    Vi er nok enige der...

  3. #1223
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det snakkes her om ulike innspillinger og at rør farger de til å gjøre de mer spiselig. Jeg er ikke så sikker på det er så vesentlig egentlig.

    Jeg mener frekvensresponsen man har i rommet og den generelle akustikken er mye viktigere. Er rimelig overbevist om at rørfolket egentlig kompenserer for svakheter på disse to områdene og det er derfor de foretrekker rør. Har man en noenlunde jevn frekvenskurve og god akustikk, så er jeg rimelig overbevist om at de aller fleste vil foretrekke transistor. Problemet er at de færreste har det, og de vet heller da ikke hva nøytral lyd egentlig er for noe. Nøytral lyd låter ikke slankt og sterilt. Låter det slankt og sterilt er det fordi man har diper i frekvensresponsen. Og låter det skarpt og hardt skyldes det nesten alltid refleksjoner fra rommet.

    Rør med forvrengning er med andre ord en måte å bruke EQ på. Den gir boost i noen av frekvensene og gjerne avrulling i toppen. En dårlig måte å bruke EQ, tror jeg.

    Enig?

  4. #1224
    Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det snakkes her om ulike innspillinger og at rør farger de til å gjøre de mer spiselig. Jeg er ikke så sikker på det er så vesentlig egentlig.

    Jeg mener frekvensresponsen man har i rommet og den generelle akustikken er mye viktigere. Er rimelig overbevist om at rørfolket egentlig kompenserer for svakheter på disse to områdene og det er derfor de foretrekker rør. Har man en noenlunde jevn frekvenskurve og god akustikk, så er jeg rimelig overbevist om at de aller fleste vil foretrekke transistor. Problemet er at de færreste har det, og de vet heller da ikke hva nøytral lyd egentlig er for noe. Nøytral lyd låter ikke slankt og sterilt. Låter det slankt og sterilt er det fordi man har diper i frekvensresponsen. Og låter det skarpt og hardt skyldes det nesten alltid refleksjoner fra rommet.

    Rør med forvrengning er med andre ord en måte å bruke EQ på. Den gir boost i noen av frekvensene og gjerne avrulling i toppen. En dårlig måte å bruke EQ, tror jeg.

    Enig?
    Det er vel sluttresultatet som teller, eq. eller ikke.
    Hvis rør kompenserer for svakheter i lytterommet på en positiv måte er jo det genialt.
    Edit: Hva vil du kalle lyden du får fra et par gode hodetlf.koblet direkte til kilden?

  5. #1225
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RobertC
    Det er vel sluttresultatet som teller, eq. eller ikke.
    Hvis rør kompenserer for svakheter i lytterommet på en positiv måte er jo det genialt.
    Edit: Hva vil du kalle lyden du får fra et par gode hodetlf.koblet direkte til kilden?
    Ikke genialt dersom det er en krykkeløsning sammenlignet med noe bedre. Man klarer aldri å kompensere dårlig akustikk og svakheter i frekvensgangen på en spesielt god måte ved å sette inn en rørforsterker med forvrengning og en del egenlyd. Det blir bare mer spiselig.

    Har ikke erfaring med virkelig gode hodetelefoner, men har forstått at hodetelefoner har en del utfordringer som gjør at ikke gir samme resultat som et virkelig godt anlegg.

  6. #1226
    Newcomer Gassolini sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her var det da mye tåkeprat . For å bestemme hva som er nøytralt mtp avspilling så må en vel først ha blitt enige om hva som er en nøytral innspilling.

  7. #1227
    Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Ikke genialt dersom det er en krykkeløsning sammenlignet med noe bedre. Man klarer aldri å kompensere dårlig akustikk og svakheter i frekvensgangen på en spesielt god måte ved å sette inn en rørforsterker med forvrengning og en del egenlyd. Det blir bare mer spiselig.

    Har ikke erfaring med virkelig gode hodetelefoner, men har forstått at hodetelefoner har en del utfordringer som gjør at ikke gir samme resultat som et virkelig godt anlegg.
    Hva er bedre enn en "krykkeløsning"?

  8. #1228
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gassolini
    Her var det da mye tåkeprat . For å bestemme hva som er nøytralt mtp avspilling så må en vel først ha blitt enige om hva som er en nøytral innspilling.
    Hvorfor det? Nøytral avspilling defineres jo relativt til innspillingen. Altså at avspillingen speiler innspillingen, uavhengig av om innspillingen i seg selv er "nøytral" (hva nå det betyr).
    --
    Thorbjørn

  9. #1229
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RobertC
    Hva er bedre enn en "krykkeløsning"?
    Få en frekvensrespons uten store avvik. Om den skal helle litt ned mot diskanten eller være mer flat, er nok en smaksak. Men det er uansett viktig at den er jevn.

    Og det andre er god akustikk. Det innbærer at man må ha kontroll over tidlige refleksjoner, de som ankommer innen 20-30ms. Lav etterklangstid i bassen og gjerne diffuse sene refleksjoner.

    Man kan også skaffe seg høyttalere som spiller mindre med rommet og bruke flere subwoofere til å få en jevn bassrespons. Har man ikke mulighet til noe særlige akustiske tiltak, så er dette sistnevnte en god løsning nr. to.

  10. #1230
    Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Hornhøyttalere blir ett eget emne. Der er det andre parametere som må veklegges.

    Prøv en 10w rørforsterker på en "vanlig" 15" konstruksjon, så er det ikke mye å skryte av.
    Hva har det med saken og gjøre? hvorfor skal jeg kjøre en 10w rørforsterker på en "vanlig" 15" konstruksjon?

  11. #1231
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Med "vanlig" så kan dere tenke på mer i retning av Subelementer for å forenkle. Lange spoler, høy masse, høy induktans, høy returstrøm og lav egenresonans+++. Altså det som blir mest brukt.

    Normale høyttalere ligger jo på typisk rundt 89dB/1w/1m og da holder ikke 10w langt i forhold til crestfaktor og transienter. Er ikke mange som sitter så nærme som 1m fra høyttalerne. Dobbler vi avstanden til 2 meter, som nok fortsatt er nærme for mange, så mister vi 6dB. Da blir reell følsomhet i lytteposisjonen ca 83dB/1w. Det er ikke mye.

    Dette er en av de sterkeste argumentene for konstruksjoner ala Klipschorn.
    10w kan vere så mye. fra lite til meget kraftig. Varierer fra merke til merke.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

  12. #1232
    Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    10w kan vere så mye. fra lite til meget kraftig. Varierer fra merke til merke.

    10w er da virkelig 10w uansett.

    Er "ett par" andre faktorer som spiller inn også, når det gjelder hvor "kraftig" en forsterker er.

  13. #1233
    Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jahnmar
    10w er da virkelig 10w uansett.
    Enig



    Watt - Wikipedia, the free encyclopedia

  14. #1234
    Newcomer Gassolini sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hvorfor det? Nøytral avspilling defineres jo relativt til innspillingen. Altså at avspillingen speiler innspillingen, uavhengig av om innspillingen i seg selv er "nøytral" (hva nå det betyr).
    Så da er fasiten at referansen for hvert eneste musikkstykke som er produsert er utstyret det er innspilt med og produsert ut i fra .. Alt annet vil på en eller annen måte gjengi det på en annen måte og vil således farge lyden .

  15. #1235
    Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gassolini
    Så da er fasiten at referansen for hvert eneste musikkstykke som er produsert er utstyret det er innspilt med og produsert ut i fra .. Alt annet vil på en eller annen måte gjengi det på en annen måte og vil således farge lyden .
    Tror neppe det finnes noen fasit på dette...

    Det er vel ellers her "nøytrale" forsterkere og anlegg kommer inn, dvs utstyr som ikke legger noe til eller trekker noe fra....

    Gunnen til at jeg skriver "nøytrale" er fordi på samme måte som det ikke er mulig å konstruere og faktisk lage en forsterkere som er yter 100% nøyaktig på alle parametere og laster, så gjelder dette i høy grad for høytalere og virkelige lytterom for innspillte virkelige musikk signaler også.

    De som angir at annlegget har en flat frekvenskurve og legger frem ferkvenskurver eller angir de har det fordi de bruker aktive høytalere med aktiv deling osv, så er alle disse avhengig at akustikken også spiller på lag, og vite hva man faktisk måler, og gyldigheten til slike målinger vil ha sine begrensinger også.

    En frekvens måling med f.eks en sinustone som øker i frekvens over noen sekunder og en db måler i lyttepossisjon for å finne nivået i de forskjellige frekvensene, vil kunne gi verdier ut i fra det test signalet man putter inn i oppsette og måler på, men man vil ikke få noe godt svar på hva som er direkte lyd fra oppsette og hva som er rommets påvirkning.

    Som Orso skriver om god akustikk
    Det innbærer at man må ha kontroll over tidlige refleksjoner, de som ankommer innen 20-30ms. Lav etterklangstid i bassen og gjerne diffuse sene refleksjoner.
    så er tiden for refleksjon og styrken til disse i forhold til direktelyden en viktig faktor for hva man hører eller måler.

    Ser man f.eks hvordan et musikk signal "ser" ut der de forskjellige frekvensene og styrken varier innenfor meget kort tidsintervall, ser man vel fort at å måle på sinus toner som fremføres over en mye lenger i tid slik at direkte og den indirekte fekvensen kan oppstå samtidig i målepunktet blir ganske forskjellig.

    -ms-jpg

    Virkelig lyd fra live akkustisk fremførelse trenger ikke å sendes ut fra to punkter slik man gjør i et stereo oppsett, og bare der har man jo en forskjell som lager interferens i et virkelig oppsett.



    Derfor handler det slik jeg ser det i praksis gjerne om å inngå kompromisser, for å få den ytelsen som er så høy at lytteren oppfatter gjengivelsen av gode troverdige kildemateriale som troverdig.

    Selfølgelig finnes det forskjellige lydsignaturer i forskjellige innspillinger, man da er jo jobben til den som liker musikk å sette opp et anlegg som yter bra på den musikken man liker. Da kan man jo ta et prinsippielt stanpunkt om man vil etterstrebe en mer ufarget, eller en farget og kanskje mer ørevennlig retning. Poenget er at det i praksis ikke finnes noen fasit som er 100% riktig når man har alle påvirkningene og begrensingene...

  16. #1236
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det snakkes her om ulike innspillinger og at rør farger de til å gjøre de mer spiselig. Jeg er ikke så sikker på det er så vesentlig egentlig.

    Jeg mener frekvensresponsen man har i rommet og den generelle akustikken er mye viktigere. Er rimelig overbevist om at rørfolket egentlig kompenserer for svakheter på disse to områdene og det er derfor de foretrekker rør. Har man en noenlunde jevn frekvenskurve og god akustikk, så er jeg rimelig overbevist om at de aller fleste vil foretrekke transistor. Problemet er at de færreste har det, og de vet heller da ikke hva nøytral lyd egentlig er for noe. Nøytral lyd låter ikke slankt og sterilt. Låter det slankt og sterilt er det fordi man har diper i frekvensresponsen. Og låter det skarpt og hardt skyldes det nesten alltid refleksjoner fra rommet.

    Rør med forvrengning er med andre ord en måte å bruke EQ på. Den gir boost i noen av frekvensene og gjerne avrulling i toppen. En dårlig måte å bruke EQ, tror jeg.

    Enig?
    Nja.. trur at ved gode rør så er det ikke dårlig måte. Om du ruller av med moderne elektronikk eller eldre elektronikk spiller liten rolle trur eg, så lenge begge deler er god elektronikk
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

  17. #1237
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gassolini
    Her var det da mye tåkeprat . For å bestemme hva som er nøytralt mtp avspilling så må en vel først ha blitt enige om hva som er en nøytral innspilling.
    Jepp og då må avspillingen på musikerne og vere likt (100%) med innspillingen..noe eg trur er skjelden..da tenker eg på naturlig varme og slikt.

    Der kommer rør inn for å få igjen den naturlige varmen. En MA f.eks.. med gode rørkobi
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

  18. #1238
    Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Jepp og då må avspillingen på musikerne og vere likt (100%) med innspillingen..noe eg trur er skjelden..da tenker eg på naturlig varme og slikt.

    Der kommer rør inn for å få igjen den naturlige varmen. En MA f.eks.. med gode rørkobi
    Sjelden??? Kan vel uten å overdrive si at det aldri, og da mener jeg aldri blir lik som lyden er fra instrumentet. Som musiker, blir lyden på stereo, bare en tolkning av virkeligheten, og selv om noe kan faktisk låte "bedre" enn det gjør i virkeligheten pga mixing, mastering etc, er det bare hver enkelts objektive smak som avgjør hvor "riktig" et stereoannlegg faktisk spiller.
    Det hjelper ikke med alle verdens formler og målinger, da hvert enkelt øre oppfatter ting anderledes. Så ikke kom å fortell meg at en MA med gode rørkombi skal gjengi denne "virkeligheten"???

  19. #1239
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Nja.. trur at ved gode rør så er det ikke dårlig måte. Om du ruller av med moderne elektronikk eller eldre elektronikk spiller liten rolle trur eg, så lenge begge deler er god elektronikk
    Forsto du i det hele tatt hva jeg snakket om? Virker ikke sånn ut.

  20. #1240
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gassolini
    Så da er fasiten at referansen for hvert eneste musikkstykke som er produsert er utstyret det er innspilt med og produsert ut i fra .. Alt annet vil på en eller annen måte gjengi det på en annen måte og vil således farge lyden .
    Hva vil du frem til?
    --
    Thorbjørn

Side 62 av 76 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 58 59 60 61 62 63 64 65 66 72 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •