Hi-End rør eller transistor? - Side 61

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 61 av 76 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 57 58 59 60 61 62 63 64 65 71 ... SisteSiste
Viser resultater 1,201 til 1,220 av 1504
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Nei ikke sånn..mente bare at ved riktig rørbytte fikk eg rørforsterkeren til å bli ca lik på Hegel i bassen..at rørtyper og kombinasjoner teller mye. Den eg fant (hadde flaks) skulle egentlig ikke vere noe å samle på, dei to rørtypene, men i lag vart det Hegelbass om eg kan kalle det det..

Ah..slik ja. Det jeg mener er at om du flytter begge to over på en større og røffere konstruksjon så vil Hegelen dra fra igjen, og du vil ikke klare å kompensere videre. Copland CTA-405 holder følge lenger enn de fleste i sin klasse (28k/50w). Hegel er heller ingen superreferanse for basskontroll i mine ører. Helt grei, men ikke mer. Prøv en Crown XTi

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Det jo egentlig det vi prøver å si. Dette må måles selv. Ingen produsent vil vise målinger av denne typen, fordi det vil avsløre utrolig mange konstruksjoner som rimelig elendig laget.

Dersom du er så overbevist om at ting ikke kan måles, kan du komme med eksempler på hva som ikke kan måles?

Jeg kan gi deg haugevis av parametere som kan måles, og som i mange tilfeller direkte kan linkes til subjektive oppfattelser.
    1182 er spørsmålet mitt.

http://avforum.no/forum/receivere-fo...ml#post1536067

Grunnen for at ingen har målt det holder ikke. Poenget er at det sikkert ikke kan måles då hadde vi funnet det på nettet.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah..slik ja. Det jeg mener er at om du flytter begge to over på en større og røffere konstruksjon så vil Hegelen dra fra igjen, og du vil ikke klare å kompensere videre. Copland CTA-405 holder følge lenger enn de fleste i sin klasse (28k/50w). Hegel er heller ingen superreferanse for basskontroll i mine ører. Helt grei, men ikke mer. Prøv en Crown XTi
    Åsånn ja du mente 8)
    Nei Hegel er ikke sååå bra, men grei å samenligne med siden den står her ilag med MAen. :-D
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget lett å måle seg fram jo. Det finnes haugevis med dokumentasjon på nettet, men ikke gratis. Stort sett alt av faglige troverdige artikler er copyrightbeskyttet og ligger ikke flyter rundt dessverre. Har slitt med å finne utsnitt av både ISO, IEC, og JASA ++ papers tidliger. Men tro meg, det er MANGE.

Kan nevne noen relevante for HIFI: Applied Acoustics, AES, JASA, Journal of sound and vibration, Journal of Electronics, plus mange mange flere. Felles for alle er at man må ha ganske god bakgrunnskunnskap for at artiklene skal være meningsfulle. Har selv prøvd meg på noen JASA papers med interessann overskrift. Kommer forbi innledningen og så har det en tendens til å stoppe opp ganske fort.

Problemet er at du går i samme fella som mange andre og begynner å snakke om perfekte forsterkere og målinger. Det første som må på plass er at dette ikke er mulig. All fysisk design, det være seg elektronisk, eller mekanisk er ett sett av kompromisser. Som konstruktør må man velge seg en "filosofi" man vil følge, og så bare ta de bakdelene det fører med seg. Normalt sett går man andre veien og velger den filosofien som gir den lyden man ønsker.

Den ideelle forsterker finnes ikke. Den kan tenkes og tegnes på papir, men vil aldri kunne realiseres (med dagens teknologi). Dette du skisserer med transitor/rør, er bare en parameter. Begge har sine fordeler og ulemper.

For bare helt basic målinger kan du kikke på hjemmesiden til Stereophile. De gjør en del målinger på det de tester. Langt fra komplett, men kan ofte gi en pekepinn.

Min påstand: Du kan fint måle deg til en god forsterker, FORUTSATT at du har satt deg klare mål for konstruksjonen. Dette er vanligvis tilfellet. Du vil aldri kunne oppnå 100% målinger for alle parameteres samtidig. Sånn er det bare.

Til slutt vil jeg presisere en ting som også kanskje er litt vanskelig for folk som ikke henger i akademiske miljøer til vanlig (been there). Det er ikke målingen i seg selv som sier om konstruksjonen er bra. Det er om målingene svarer til kravene og forventningene til konstruksjonen. Ting må sees i forhold til hva som var intensjonen.

Vil gi ett eksempel på dette siste. Du har i oppdrag å lage en 100w forsterker. Når du måler den, viser det seg at den faktisk gir ut 130w. Supert tenker du da...eller? Nei, da har du mest sannsynlig tabbet deg ut. Du har overdimensjonert ting, og gjort konstruksjonen unødvendig dyr. Meget simpelt eksempel, men prinsippet gjelder over hele fjøla, samme hva det er snakk om.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE]
    Meget lett å måle seg fram jo. Det finnes haugevis med dokumentasjon på nettet, men ikke gratis. Stort sett alt av faglige troverdige artikler er copyrightbeskyttet og ligger ikke flyter rundt dessverre. Har slitt med å finne utsnitt av både ISO, IEC, og JASA ++ papers tidliger. Men tro meg, det er MANGE.
    Då kan jo du vis noe som gir svar på spørsmåla mine.

Problemet er at du går i samme fella som mange andre og begynner å snakke om perfekte forsterkere og målinger. Det første som må på plass er at dette ikke er mulig. All fysisk design, det være seg elektronisk, eller mekanisk er ett sett av kompromisser. Som konstruktør må man velge seg en "filosofi" man vil følge, og så bare ta de bakdelene det fører med seg. Normalt sett går man andre veien og velger den filosofien som gir den lyden man ønsker.
    Enig.

Den ideelle forsterker finnes ikke. Den kan tenkes og tegnes på papir, men vil aldri kunne realiseres (med dagens teknologi). Dette du skisserer med transitor/rør, er bare en parameter. Begge har sine fordeler og ulemper.
    Enig.

Min påstand: Du kan fint måle deg til en god forsterker, FORUTSATT at du har satt deg klare mål for konstruksjonen. Dette er vanligvis tilfellet. Du vil aldri kunne oppnå 100% målinger for alle parameteres samtidig. Sånn er det bare.
    Den skal vere best på alt, så då er det jo bare å sette igang då vis det er så enkelt.. Tingen er at det er ikke så enkelt, diverse komponenter låter forskjellig selv om dei måler likt.

Til slutt vil jeg presisere en ting som også kanskje er litt vanskelig for folk som ikke henger i akademiske miljøer til vanlig (been there). Det er ikke målingen i seg selv som sier om konstruksjonen er bra. Det er om målingene svarer til kravene og forventningene til konstruksjonen. Ting må sees i forhold til hva som var intensjonen.
    Ifølge folk så er det målingene som sier om den er bra eller ikke. Alså eg mener ikke det, for eg tenker mer at alt ikke kan måles, det meste tja, men ikke alt.
    F.eks tidligere i tråden hadde noen målt to helt forskjellige rør og dei målte likt men lyden var helt forskjellig.

Vil gi ett eksempel på dette siste. Du har i oppdrag å lage en 100w forsterker. Når du måler den, viser det seg at den faktisk gir ut 130w. Supert tenker du da...eller? Nei, da har du mest sannsynlig tabbet deg ut. Du har overdimensjonert ting, og gjort konstruksjonen unødvendig dyr. Meget simpelt eksempel, men prinsippet gjelder over hele fjøla, samme hva det er snakk om.
    Mer watt er en bonus..det er lydkvaliteten det kommer an på.
    Høyttalere:

Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger merke til at noen bruker "akademisk retorikk!" enten for å for å få overtak på sine meddebattanter,eller skape forvirring.
    Godt man kan nyte god musikk og god lyd uten å være akademiker

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Lovemusikk]

Den skal vere best på alt, så då er det jo bare å sette igang då vis det er så enkelt.. Tingen er at det er ikke så enkelt, diverse komponenter låter forskjellig selv om dei måler likt.

Her misser du poengen mitt. En forsterker kan ikke være best på alt. Det var hele poengen med innlegget. Det går rett og slett ikke an.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Lovemusikk]

Ifølge folk så er det målingene som sier om den er bra eller ikke. Alså eg mener ikke det, for eg tenker mer at alt ikke kan måles, det meste tja, men ikke alt.
    F.eks tidligere i tråden hadde noen målt to helt forskjellige rør og dei målte likt men lyden var helt forskjellig.

Mer watt er en bonus..det er lydkvaliteten det kommer an på.

For kunden så kan man si det. Nå la jeg det frem fra konstruktøren sin side, og da er begge feil.

Jeg så det med målingene av røra. Igjen, kun en frekvensmåling som sier egentlig null. Hadde de målt andre parametere ville de funnet forskjeller. De færreste har utstyr til dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertC
    Legger merke til at noen bruker "akademisk retorikk!" enten for å for å få overtak på sine meddebattanter,eller skape forvirring.
    Godt man kan nyte god musikk og god lyd uten å være akademiker
    Sikter du til meg nå?

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikter du til meg nå?
    Nei,overhodet ikke. Mener bare at enkelte,enkelte ganger bruker retorikk for nærmest overmanne sin motdebattant. La ikke spesiellt merke til det du skriver...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv mener jeg retorikken er meget viktig. Vi bruker retorikk, enten bevisst eller ubevisst. Kvaliteten kan variere meget, men en person med god retorikk vil kunne snakke dårligere retorikkere i senk, på ren logikk.

Retorikken er ett viktig verktøy for å kunne formidle nyanser, og det må skilles mellom god retorikk, og hersketeknikker. Har kanskje inntrykk av at det er det siste, du egentlig kommenterer.

Grunnen til at jeg spurte, var at jeg brukte mye akademisk retorikk i det lange innlegget over, men så ikke at jeg på noe sted prøvde å få "overtak" over noen.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv mener jeg retorikken er meget viktig. Vi bruker retorikk, enten bevisst eller ubevisst. Kvaliteten kan variere meget, men en person med god retorikk vil kunne snakke dårligere retorikkere i senk, på ren logikk.

Retorikken er ett viktig verktøy for å kunne formidle nyanser, og det må skilles mellom god retorikk, og hersketeknikker. Har kanskje inntrykk av at det er det siste, du egentlig kommenterer.

Grunnen til at jeg spurte, var at jeg brukte mye akademisk retorikk i det lange innlegget over, men så ikke at jeg på noe sted prøvde å få "overtak" over noen.
    Det er nettopp dette at noen er utdannede retorikere, og mot mannen i gata kan det fort bli hersketeknikk.
    Derfor mener jeg at de som er gode i retorikk bør være litt ydmyke overfor de som ikke er så gode til å svare for seg,men som har akkurat like gode forutsetninger for å vurdere bra fra dårlig.
    ..men jeg tenkte ikke på noen spesiellt altså

Retorikk - Wikipedia

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er to Mcintosh forsterkere, som i frekvens måler innenfor det en amatør vil kunne måle som identisk.

Stereophile: McIntosh MC1201 monoblock power amplifier
    Stereophile: McIntosh MC501 monoblock power amplifier

Studeres resten av målingene så kommer det frem en del forskjeller. Låter disse likt? Nei, men frekvensresponsen er den samme (innenfor usikkerhet).

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her misser du poengen mitt. En forsterker kan ikke være best på alt. Det var hele poengen med innlegget. Det går rett og slett ikke an.
    OT: Slik fungerer det i software utvikling også. man kan ikke lage et system som er "best".

At salgsavdelingen ikke har skrupler er en annen sak.

----

Programmer to Team Leader:
    "We can't do this proposed project. **CANNOT**. It will involve a major design change and no one in our team knows the design of this legacy system. And above that, nobody in our company knows the language in which this application has been written. So even if somebody wants to work on it, they can't. If you ask my personal opinion, the company should never take these type of projects."

Team Leader to Project Manager:
    "This project will involve a design change. Currently, we don't have any staff with experience in this type of work. Also, the language is unfamiliar to us, so we will have to arrange for some training if we take this project. In my personal opinion, we are not ready to take on a project of this nature."

Project Manager to 1st Level Manager:
    "This project involves a design change in the system and we don't have much experience in that area. Also, not many people in our company are appropriately trained for it. In my personal opinion, we might be able to do the project but we would need more time than usual to complete it."

1st Level Manager to Senior Level Manager:
    "This project involves design re-engineering. We have some people who have worked in this area and others who know the implementation language. So they can train other people. In my personal opinion we should take this project, but with caution."

Senior Level Manager to CEO:
    "This project will demonstrate to the industry our capabilities in remodeling the design of a complete legacy system. We have all the necessary skills and people to execute this project successfully. Some people have already given in-house training in this area to other staff members. In my personal opinion, we should not let this project slip by us under any circumstances."

CEO to Client:
    "This is the type of project in which our company specializes. We have executed many projects of the same nature for many large clients. Trust me when I say that we are the most competent firm in the industry for doing this kind of work. It is my personal opinion that we can execute this project successfully and well within the given time frame."
    :-D

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=timc]

Flott! 8)
    Må skrive da då mann ;-)
    Høyttalere:

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårlig bassgjenngivelse ja..der var eg enig..var.
    Helt til eg fant ut at det kommer an på tilpassing av rør på inngangen (og sikkert utgangen,men ikke testet).
    Nå spiller min rørforsterker med ca samme fasthet som min Hegel opp til et vist nivå. (hegel er jo mange ganger kraftigere en 2x65w på rørforsterkeren)
    Så holder ikke lenger :-D
    Men seff ikke alle som er like bra som min forsterker. 8)
    hehe har 10 rørwatt og 15" og det trykker mer enn de fleste andre høytalere

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    hehe har 10 rørwatt og 15" og det trykker mer enn de fleste andre høytalere
    Tviler eg ikke på.. 8) Rør watt, er mer fysisk på en måte enn transistor. :-D
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hornhøyttalere blir ett eget emne. Der er det andre parametere som må veklegges.

Prøv en 10w rørforsterker på en "vanlig" 15" konstruksjon, så er det ikke mye å skryte av.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hornhøyttalere blir ett eget emne. Der er det andre parametere som må veklegges.

Prøv en 10w rørforsterker på en "vanlig" 15" konstruksjon, så er det ikke mye å skryte av.
    Spørs hva du mener med "vanlig 15" konstruksjon.
    Jeg har et par Goodmans Magister vintage 69´mod.som trøkker som bare det med 2x9 triodewatt!(vel å merke i et vanlig boligrom 20-30m2)
    Disse Magister er en 3 veis konstruksjon med 15" bass og er lettdrevne-96 db/1W/1m.

Google Bilder-resultat for http://www.eastmarinedrive.com/audio/maxim/mseries/magister.jpg

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"vandlig" er jo en høyttaler på f.eks 100db og en på 90db som mine, som og ikke er problem å drive..små elementer kan vere vanskligere dei en store paraplyer, nemlig
    Høyttalere:

Side 61 av 76 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 57 58 59 60 61 62 63 64 65 71 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •