Hi-End rør eller transistor? - Side 60

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 60 av 76 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 56 57 58 59 60 61 62 63 64 70 ... SisteSiste
Viser resultater 1,181 til 1,200 av 1504
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Påstanden om forvrengning kan kun bekreftes med en måling på en reell last.

Det jeg mente med rørsvakheter i denne settingen, er dårlig bassgjenngivelse på litt store elementer med kraftig motor.

For egen del er både rørlyd og tranistorlyd negative bemerkninger. En forsterker skal sees, men ikke høres etter min mening Eller det vil si, den skal jo lage lyd, men ikke mer/mindre enn signalet som går inn.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan måle forskjellen..f.eks små farginger i lyden, som resonans effekter, og små timing effekter, alså effekter som varierer med frekvenser.

På en transistor går alle signaler gjennom eit fast materiale i luft.

På en rørforsterker går signaleet blant annet gjennom vakum rør, hvordan måle?
    Elektroner har forskjellig fart i en transistor og et vakumrør.

Mange sier jo at alt kan måles..
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg setter derimot pris på at en forsterker har en egenlyd.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc

Det jeg mente med rørsvakheter i denne settingen, er dårlig bassgjenngivelse på litt store elementer med kraftig motor.

For egen del er både rørlyd og tranistorlyd negative bemerkninger. En forsterker skal sees, men ikke høres etter min mening Eller det vil si, den skal jo lage lyd, men ikke mer/mindre enn signalet som går inn.
    Enig. Bortsett fra at det gjør ikke noe om den ikke syntes heller, store bokser er vanskeligere å få dama med på.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slapp av. Lyd og musikk er for de fleste av oss underholdning. Her er et bilde av forsterkeren min:

:-D

Og her er det rør versus transistor:

Og er er det mulighet til å lage rørlyd og all slags lyd ut av allslags:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dårlig bassgjenngivelse ja..der var eg enig..var.
    Helt til eg fant ut at det kommer an på tilpassing av rør på inngangen (og sikkert utgangen,men ikke testet).
    Nå spiller min rørforsterker med ca samme fasthet som min Hegel opp til et vist nivå. (hegel er jo mange ganger kraftigere en 2x65w på rørforsterkeren)
    Så holder ikke lenger :-D
    Men seff ikke alle som er like bra som min forsterker. 8)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lovemusikk.

Du har ikke noe i nærheten av slike basselementer jeg tenker på. Dine annser jeg som en lett belastning. Jeg tenker på litt barske 12"-18" basser/subber.

Hvordan det måles? Du måler ikke på forsterkeren direkte, men på lyden som kommer ut av høyttaleren. Det er en smal sak å måle alle parametrene jeg nevnte. Jeg er rimelig sikker på at man vil finne betydlige forskjeller, men ikke nødvendigvis i frekvensrespons (såfremt lasten ikke blir for drøy)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Ja, dersom eier prissetter den ytelsen / eierglede / hobby slike biler gir. Viser bare at søkte analogier med hamburgere og biler er nettopp det; søkte og en avsporing av debatten. Her er et eksempel / avsporing til: Hvorfor skal man gidde å benytte vinyl når man har CD?
    Fordi man eier mange gode utgivelser på vinyl, eller fordi de utgivelsene man har lyst på er tilgjengelig på vinyl og ikke CD.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får større cover

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Hvordan måle forskjellen..f.eks små farginger i lyden, som resonans effekter, og små timing effekter, alså effekter som varierer med frekvenser.
    Hva får deg til å tro at det er et problem å måle? Dvs, ser du utfordringer med å måle det, eller ønsker du at enkelte ting ikke skal la seg måle, slik at det ikke utfordrer dine syn?
    På en transistor går alle signaler gjennom eit fast materiale i luft.

På en rørforsterker går signaleet blant annet gjennom vakum rør, hvordan måle?
    Elektroner har forskjellig fart i en transistor og et vakumrør.
    ??
    Mange sier jo at alt kan måles..
    Neppe. Men veldig mye.

-k

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    "Mange sier jo at alt kan måles".
    Neppe. Men veldig mye.

-k
    Det er overføringsverdien vi er interessert i.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Det er overføringsverdien vi er interessert i.
    Ja. Men siden forsterkeren ikke er ideell, kan den godt endre seg med belastningen. Ulike konstruksjoner vil forandre seg forskjellig.

Man må også se på overføringsfunksjonen fra flere sider. Frekvensreponsen i amplitude er bare en av dem.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jeg tenkte mer på overføringsverdi fra måling til (fyll inn etter behag).

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry. Leste funksjon i stedet for verdi.

Verdien er 100% mener jeg. Det store problemet er at hififolk nesten konsekvent ikke evner å skille objektivitet og subjektivitet. Dersom man ønsker en viss farging så er jo ikke det noe problem. Derimot synes jeg man da bør kunne innrømme at man ikke er på jakt etter teknisk perfeksjonisme.

I.E, hvorfor skal det som man selv LIKER alltid være så %€#" bra (teknisk altså).

Selv ser jeg ikke problemet, men det skaper mye sinne og forbannelse på diverse fora.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry. Leste funksjon i stedet for verdi.

Verdien er 100% mener jeg. Det store problemet er at hififolk nesten konsekvent ikke evner å skille objektivitet og subjektivitet. Dersom man ønsker en viss farging så er jo ikke det noe problem. Derimot synes jeg man da bør kunne innrømme at man ikke er på jakt etter teknisk perfeksjonisme.

I.E, hvorfor skal det som man selv LIKER alltid være så %€#" bra (teknisk altså).

Selv ser jeg ikke problemet, men det skaper mye sinne og forbannelse på diverse fora.
    Amen!

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lovemusikk.

Du har ikke noe i nærheten av slike basselementer jeg tenker på. Dine annser jeg som en lett belastning. Jeg tenker på litt barske 12"-18" basser/subber.

Hvordan det måles? Du måler ikke på forsterkeren direkte, men på lyden som kommer ut av høyttaleren. Det er en smal sak å måle alle parametrene jeg nevnte. Jeg er rimelig sikker på at man vil finne betydlige forskjeller, men ikke nødvendigvis i frekvensrespons (såfremt lasten ikke blir for drøy)
    Nei eg har ikke 12 -18' men trøkket og fastheten i bassen blir det samme, det som du hører. Tenker ikke på måling der.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hva får deg til å tro at det er et problem å måle? Dvs, ser du utfordringer med å måle det, eller ønsker du at enkelte ting ikke skal la seg måle, slik at det ikke utfordrer dine syn?

??

Neppe. Men veldig mye.

-k
    Det var vel det som er poenget, at ikke alt kan måles, selv om enkelte liker å tru det.
    Men vis du eller andre veit det kan måles må du/dere finne noe på nettet som viser måledataene på dette. Eg har ikke funnet noe.
    Og i tillegg ser eg jo du blir blank og ikke skjønner noe når en går litt mer teknisk inn i delene en forsterker er oppbyggget av.
    Då blir det litt vanskelig å føre en diskusjon..
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei eg har ikke 12 -18' men trøkket og fastheten i bassen blir det samme, det som du hører. Tenker ikke på måling der.

Nei, det kan ikke bli det samme. Selv om arealet blir likt, så vil ikke det oppføre seg likt akustisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel det som er poenget, at ikke alt kan måles, selv om enkelte liker å tru det.
    Men vis du eller andre veit det kan måles må du/dere finne noe på nettet som viser måledataene på dette. Eg har ikke funnet noe.

Det jo egentlig det vi prøver å si. Dette må måles selv. Ingen produsent vil vise målinger av denne typen, fordi det vil avsløre utrolig mange konstruksjoner som rimelig elendig laget.

Dersom du er så overbevist om at ting ikke kan måles, kan du komme med eksempler på hva som ikke kan måles?

Jeg kan gi deg haugevis av parametere som kan måles, og som i mange tilfeller direkte kan linkes til subjektive oppfattelser.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det kan ikke bli det samme. Selv om arealet blir likt, så vil ikke det oppføre seg likt akustisk.
    Nei ikke sånn..mente bare at ved riktig rørbytte fikk eg rørforsterkeren til å bli ca lik på Hegel i bassen..at rørtyper og kombinasjoner teller mye. Den eg fant (hadde flaks) skulle egentlig ikke vere noe å samle på, dei to rørtypene, men i lag vart det Hegelbass om eg kan kalle det det..
    Høyttalere:

Side 60 av 76 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 56 57 58 59 60 61 62 63 64 70 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •