Hi-End rør eller transistor? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 76 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 46 56 66 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 1504
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kjell B, kutt ut dine idiotiske påstander om at alle er enige med deg. Det er lite i denne tråden som underbygger en slik påstand.

Så kan du videre komme med argumentene dine om at frekvensgang ikke er viktig. Hva gjør for eksempel en tilt på 1dB i lydbildet og hva gjør du for å kompensere for det?

Og sist men ikke minst, romproblemer kommer av romgeometri. Den endres ikke ved bruk av rør, hvor blir da romproblemene av?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvilken EQ bruker du?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Også var det denne da:

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Og sist men ikke minst, romproblemer kommer av romgeometri. Den endres ikke ved bruk av rør, hvor blir da romproblemene av?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Info

Hei, mulig dette er litt på siden av diskusjonen, men her er en lenke til en veldig god ressurs-side om rør, og hvordan det fungerer. Nyttig bakgrunnsmateriale hvis en ønsker å sette seg mer inn i det. Mulig kap 1.5 er mest relevant

The New & Improved™ Tube FAQ for Newbies! - Head-Fi: Covering Headphones, Earphones and Portable Audio

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av General8
    Ang frekvensgang: Du burde vært utsatt for en demo, hvor noen med peiling rattet med EQ for å forandre klangbalanse og å manipulere din psyko-akustikk.
    Jeg skjønner, jeg har naturligvis ikke peiling.

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Dersom dette rent teoretisk kunne gitt deg nytt innblikk i hifiens verden, er ikke da dette en særdeles lite konstruktiv holdning?

Det handler vel ikke om å få rett men om å skape best mulig lyd?
    Jeg svarte litt spisst, ettersom jeg tolket det litt surmaget etter mitt tidligere innlegg. Jeg oppfattet det som en direkte hentydelse på at jeg ikke aner hva frekvensgang er, og at jeg burde se og komme meg til noen som kan dette - så jeg kan få hørt skikkelig hifi.

Men jeg vet godt hvor mye frekvensgangen har å si for lyden, det har jeg fiklet en god del med. Jeg har også prøvd å få to forskjellig låtende forsterkere til å låte likt, ved hjelp av EQ, uten at det lyktes.

Selvfølgelig er godlyd målet.

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

1) Grunnen til mye låter dårlig på messer og at det ofte er hard lyd, skyldes først og fremst de akustiske forholdene. Meste parten av lyden vi hører er ikke direkte lyd fra høyttalerne, men reflektert lyd fra gulv, vegger og tak.

ditt svar:

1) Er totalt uenig med deg i dette. Det er bare en unnskyldning for dårlig elektronikk. Folk får samme lyden hjemme.

åssen kan du egentli si dette?

Jeg har vært på et par messer i Norge og noen mindre i Danmark og USA. og meget ofte så er jo forholdene meget dårlige, produsenter og utstillere gjør sitt beste med kjappe tiltak på rommene, men det er ikke så mye de kan gjøre ofte.

å mene at det er dårlig elektronikk er jo latterlig, kan du støtte opp denne påstanden? så det du egentlig mener er at ting låter likt på messer slik det låter hjemme?

personlig syns jeg du kommer med utrolig mye unyttige fakta og påstander som du ikke backer opp, meningsløst...

mvh
    stian

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xanakor

Jeg har vært på et par messer i Norge og noen mindre i Danmark og USA. og meget ofte så er jo forholdene meget dårlige, produsenter og utstillere gjør sitt beste med kjappe tiltak på rommene, men det er ikke så mye de kan gjøre ofte.

å mene at det er dårlig elektronikk er jo latterlig, kan du støtte opp denne påstanden? så det du egentlig mener er at ting låter likt på messer slik det låter hjemme?
    Støtter dette.
    Plassering av høyttalere, rom/akustikk, plassering av sweetspot ...alt dette har jo vanvittig stor innvirkning å lyden.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

4) Man anbefaler bass-refleks høyttalere med relativt dårlig dempning av bass-elementet for å få presset frem litt mer fylde i bunnen.

Jeg skal gi deg det poenget Kjell B. Min erfaring er også klart i farvør av løsninger uten bassrefleks - ikke alltid, men ofte. Jeg synes det ofte gir mer presis bass med mindre fasefeil, og dermed bedre dynamikk!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt forbløffende - har ikke hørt noen moderne forsterker som ligner. Her er alt som minner om skralling i høyfrekvensen og resonant skrikende lyd borte
    Høres ut som du sliter med litt andre problemer i oppsettet ditt. Da hjelper det selvfølgelig ikke uansett hvor mange transistorforsterkere du prøver.

Jeg har forvøvrig hørt på Music Angel forsterkeren du linker til i den tråden, da jeg var på jakt etter et nr. 2 anlegg for en stund siden. Til prisen, og med rette høyttalere var den bra - men om du ikke har hørt noen "moderne" forsterkere som låter bedre, har du virkelig mye å glede deg til. :-D

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men Kjell B, du har jo sagt at frekvensgang ikke er så viktig, hva har skjedd?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke det at jeg har peiling på Highend, og enda mindre rør, og aller minst vintage-rør-highend.
    Men i denne tråden kommer det jammen frem noen helt utrolige agumenter, utrolig arrogante holdninger, og utrolig lite vilje til å forklare eller "bevise" påstandene.

Før har jeg lært at frekvensgang er tull, det er antall rør og prisen på kablene som avgjør. Nå har jeg lært at dårlig akustikk ikke fantes før 1980, rett og slett fordi den ble innført sammen med "computerkomponenter".
    Nå trenger jeg bare å lære hva computerkomponenter er for noe, eller hvorfor i all verden de har begynt å putte RAM-brikker, CPU'er og harddisker inn i transistorforsterkere. Det kan da ikke være smart?

Poenget mitt er; hvem skal lære hva av denne tråden egentlig?
    Mulig trådstarter har funnet noen eastern-egg som ingen ingeniør i verden har forstått, men dette er ikke rette måten å legge det frem på for å overbevise så veldig mange er jeg redd.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Ikke det at jeg har peiling på Highend, og enda mindre rør, og aller minst vintage-rør-highend.
    Men i denne tråden kommer det jammen frem noen helt utrolige agumenter, utrolig arrogante holdninger, og utrolig lite vilje til å forklare eller "bevise" påstandene.

Før har jeg lært at frekvensgang er tull, det er antall rør og prisen på kablene som avgjør. Nå har jeg lært at dårlig akustikk ikke fantes før 1980, rett og slett fordi den ble innført sammen med "computerkomponenter".
    Nå trenger jeg bare å lære hva computerkomponenter er for noe, eller hvorfor i all verden de har begynt å putte RAM-brikker, CPU'er og harddisker inn i transistorforsterkere. Det kan da ikke være smart?

Poenget mitt er; hvem skal lære hva av denne tråden egentlig?
    Mulig trådstarter har funnet noen eastern-egg som ingen ingeniør i verden har forstått, men dette er ikke rette måten å legge det frem på for å overbevise så veldig mange er jeg redd.
    Velkommen til Hifisentralen 2 :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xanakor

personlig syns jeg du kommer med utrolig mye unyttige fakta og påstander som du ikke backer opp, meningsløst...

mvh
    stian
    Uten at KjellB nødvendigvis har behov for noen alliert her, så må jeg (basert på EGNE erfaringer) støtte han her.
    I hvertfall dersom det jeg tror han vil frem til er:
    Låter det tynt, skarpt og hardt i på en messe eller i et demo-rom, så vil det etter all sansynlighet gjøre det hjemme i din stue eller i ditt lytterom også.
    MEN vi snakker her om karakteristikken!
    Selvfølgelig kan du "tweake" det til det bedre hjemme, men du kommer neppe i mål!

Å kalle det for god, eller dårlig elektronikk blir vel kanskje feil, de konstruerer det jo for å låte slik det låter. Lik det eller ikke!

Jeg har 0 peiling på alt snakket om frekvensgang, fasefeil og alt mulig annet - og må derfor KUN stole på øra mine og det jeg hører.

Og - det virker på deler av diskusjonene at det neppe er noen ulempe!:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    En helt enkel 31 bånds analog EQ.
    Den har jeg rattet mye på, samtidig som jeg har målt veldig mye. Mest av alt har jeg nok tweaket delefilter på høyttalerne.

Det ble hevdet tidligere i tråden, at var en mulighet. Derfor jeg påpekte det. Kanskje jeg skulle tatt meg tid til å måle forskjellene på Hegelen og musikk engelen en dag, og poste det her. Jeg tror du ville blitt overrasket.

Jeg skjønner, jeg har naturligvis ikke peiling.
    1Nå kjenner jeg lite til din EQ, men jeg tror det største problemet med den er mangel på handlefrihet. 31 band er mye, men de er jo faste. Med feks. DEQX kan du velge nøyaktig frekvens, steilhet og dB.

2Ja det må du gjerne gjøre.

3Dette er dine ord. Hva du skjønner eller ikke skjønner kan ikke uttale meg om. (Edit: Poenget med det jeg skrev er at det kan være noen der ute som kan dette bedre enn deg og meg, og du kan ha utbytte av å bli utsatt for en demo. Jeg kan demonstrere med/uten romkorreksjon/ EQ i min stue, men jeg har ikke kunnskap nok til å sette det opp for en demo. Til det brukte jeg Snickers-is.)

Har du noe erfaring med moderne romkorreksjon? Event hva?

@Kjell Bskrev:"Jeg har selv Tannoy Turnberry i hovedsystemet. I motsetning til mange Tannoy, og særlig de klassiske modellene, så er denne meget strømkrevende da den ikke har den ellers typiske impedansstigningen i bassområdet. Impedanskurven er ganske rett ned til 0 Hz. Dette henger sammen med at akkurat denne har et såkalt akustisk ventil-prinsipp, som er noe helt annet enn bass-refleks med sine to impedanspukler. Og en imponerende dyp bass."

Har du prøvd noe annet enn denne Rotel`en din? Hva heter Rotel`en din?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell B skrev:"Når du spør etter utstyr så har jeg ikke lyst å gå inn på detaljer - det blir bare disse gjentakelsene, du skulle istedet kjøpt det og det - uansett hva jeg sier.
    Problemet er heller at jeg ikke finner en eneste eier av dyr high-end som er fornøyd. De skifter stadig, til alle pengene er oppbrukt."

Kan du ikke prøve å svare på det folk spør deg om?
    Jeg kjenner mange med dyr hifi, men de fleste av dem koser seg med anlegget og musikken det leverer. Tror også de fleste av dem har økonomi til å bytte litt hvis de vil det. Det at noen bytter ut en boks eller høyttaler, betyr vel ikke det at de er misfornøyd? Kanskje de er på rett spor, men ønsker enda mer av det gode.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av General8
    Jeg kjenner mange med dyr hifi, men de fleste av dem koser seg med anlegget og musikken det leverer. Tror også de fleste av dem har økonomi til å bytte litt hvis de vil det. Det at noen bytter ut en boks eller høyttaler, betyr vel ikke det at de er misfornøyd? Kanskje de er på rett spor, men ønsker enda mer av det gode.
    Eller rett og slett ikke finner ut av hva som er "feil", og bytter (kanskje i riktig retning), men fortsatt ikke er fornøyd!?!

Må igjen referere til egne erfaringer, der jeg synes mye av det jeg har testet og/eller hørt på mangler i hovedsak den engasjerende midbassen. Det er nok dypbass, men mellomtone (ofte kald og hard) og diskant blir for fremtredende.

Newcomer mrwalker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ihvertfall hva jeg liker, og "mye vil ha mer". Når jeg en sjelden gang oppgraderer er det nettopp fordi jeg vil ha ennå mer av det jeg allerede hører. Alle bytter så langt bekrefter at jeg er på rett vei.

Og nei, jeg har ikke rør (lenger...).

Side 6 av 76 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 46 56 66 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •