Hi-End rør eller transistor? - Side 58

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 58 av 76 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 54 55 56 57 58 59 60 61 62 68 ... SisteSiste
Viser resultater 1,141 til 1,160 av 1504
    Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Noen her som er gamle nok til å huske DIN 45500? Tyskerne gjorde i 1973 et forsøk med en standardisering for ytstyr som skulle kunne kalle seg HiFi.(Deutche Industrie Norme)
    Kravene til tekniske data var så lave/milde at de egentlig ble meningsløse.
    Normen ble brukt av de fleste produsentene,og forsvant endel år senere.

High fidelity - Wikipedia, the free encyclopedia
    NewMusicBox

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    1. Ja til tider, det varierer med kildemateriale. Kurven er langt fra perfekt.
    2. Måler, mener du da i min stue eller i ekkofritt rom? Jeg har en liten lukket subb som ruller av langt oppe i frekvens så jeg og alle andre med liknende er helt avhengig av roomgain for å få noe i nærheten av rett kurve.

Beklager at jeg har fremstått som bastant: syntes diskusjonen de siste sidene har vært bra og at det blir sagt mye lurt av flere her.
    Jeg er faktisk ganske enig med deg om det aller aller meste. Men jeg er uenig at house curve er noen universell regel, hadde så vært tilfelle hadde dette blitt kompensert for i studio.
    Jeg mener naturligvis målt i din stue.

Jeg er spent på hvordan du forventer at dette skal løses 100% i studio, med tanke på at platen skal spilles i alt fra en bil via en hybel til et stort utested, hvor både rom og lyttenivå varierer ekstremt.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Du snakker om det som måles. Jeg snakker om opplevelsen av å lytte. Når jeg hører på musikk er det kun det siste som er interessant.
    Nei, jeg snakker om begge deler, og forsøker å påpeke at de ikke er samme sak.

Uten at man vet litt om hva som kan måles, har man lite å henge de subjektive opplevelsene på. Hva man "hører", rent subjektivt, veksler med humør og oppmerksomhet. Alle anlegg jeg har hatt, har hatt helt ulik "lyd", avhengig av min egen dagsform.

Du har altså flere anlegg? Det har ikke jeg. Derfor må jeg ha det anlegget som i flest tilfeller vil gi meg velbehag. På grunn av min lydsmak er dette ikke et ”nøytralt” anlegg.
    Jeg ser ikke anlegget som "kokken". Artister og produsenter lager musikken. Anlegget bare serverer. Servitøren skal blande seg minst mulig i matlagningen.

Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Man kan derimot begynne å mistanke at du liker slank lydgjengivelse.
    Hvis du med "slank" mener uten forsterkning av det nedre frekvensområdet, har du nok rett. Jeg mener fortsatt at det er dette som er "nøytralt".

Jeg har lest innlegget ditt og forstår hva du mener, men kan ikke helt se at det gir noe argument for at bassområdet skal forsterkes på generelt grunnlag.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener naturligvis målt i din stue.

Okey, ja det måler rimelig flatt ned til 30hz, men noen db hit og dit har jeg. Tidligere hadde jeg en enorm peak ved 50hz som ødela bassen totalt. Greide å fikse dette med plassering av sub og antimode. Jeg bruker ikke lift funksjonen i antimode ved musikk, ved film kan det være artig

Jeg er spent på hvordan du forventer at dette skal løses 100% i studio, med tanke på at platen skal spilles i alt fra en bil via en hybel til et stort utested, hvor både rom og lyttenivå varierer ekstremt.
    Dette kan ikke løses 100% i studio, derfor mener jeg som deg at EQ er et bra verktøy for å tilpasse lyden til ditt lytterom, mye bedre enn rørforsterkere etc. Jeg mener bare at en house curve ikke kan være en generell regel for alle lytterom, hadde det vært det hadde dette blitt kompensert for i studio.

Du nevner f.eks bil her. Bil har vanligvis enorm gain nedover i frekvens, derfor er det annbefalt med lukkede subber som ruller av om man vil ha lydkvalitet. For maks dB vil selvfølgelig bassrelfex være å foretrekke. Å legge en housecurve på i en bil eller lytterom med naturlig forsterkning nedover (som de fleste små rom har slik du sier) kan bli dobbelt opp.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror vi kan snart bli enige om at: De viktigeste med et anlegg er a det tilfredsstille den som skal høre på det. Og at det ikke er noe feil med hverken fargede anlegg eller nøytrale. Dette er det vel ikke mye vits i å diskutere?

Etter det så har vi snakket om: Hva er egentlig nøytralt? Posten til Hybris er i så måte interessant og jeg har kommet med noen synspunkter der.
    Jo, hvis det er din holdning har vi vært enige hele tiden. For meg er dette veldig enkelt. Ikke fordi jeg er noe geni, men fordi jeg vet best hva jeg liker. Og det er det eneste jeg trenger å forholde meg til

Jeg tror hovedproblemet i denne debatten er at folk snakker forbi hverandre fordi de ikke holder tungen rett i munnen når det gjelder det svært viktige skillet mellom "god" lyd (subjektivt) og "nøytral" lyd (eller korrekt, eller ufarget eller hva man vil kalle det) (objektivt).

Når det gjelder diskusjonen om hva nøytral lyd egentlig er for noe og hvordan det bør defineres, melder jeg pass. Da er vi over på den vitenskapelige delen av problemstillingen, hvor jeg har svært lite peil. Mitt budskap handler om respekt for personlig smak

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett på ei plate fra Kirkelig Kulturverksted og du har fiks, ferdig bass-boost!:-D

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, hvis det er din holdning har vi vært enige hele tiden. For meg er dette veldig enkelt. Ikke fordi jeg er noe geni, men fordi jeg vet best hva jeg liker. Og det er det eneste jeg trenger å forholde meg til

Jeg tror hovedproblemet i denne debatten er at folk snakker forbi hverandre fordi de ikke holder tungen rett i munnen når det gjelder det svært viktige skillet mellom "god" lyd (subjektivt) og "nøytral" lyd (eller korrekt, eller ufarget eller hva man vil kalle det) (objektivt).

Når det gjelder diskusjonen om hva nøytral lyd egentlig er for noe og hvordan det bør defineres, melder jeg pass. Da er vi over på den vitenskapelige delen av problemstillingen, hvor jeg har svært lite peil. Mitt budskap handler om respekt for personlig smak
    Respekten for din personlige smak kan jeg love deg har vært der hele tiden! Det har jeg forsøkt å uttrykke jevnlig her og i andre tråder og det tror jeg du finner hvis du leser flere av postene mine.

Det jeg har vært uenig med mange om er:

-Nøytralt anlegg er ikke mer ekte
    -Rør er best fordi det kan pynte på innspillinger
    -House curve er nøytral lyd fordi ørene våre ikke er linjære (her er jeg delvis enig og delvis uenig)

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at man vet litt om hva som kan måles, har man lite å henge de subjektive opplevelsene på. Hva man "hører", rent subjektivt, veksler med humør og oppmerksomhet. Alle anlegg jeg har hatt, har hatt helt ulik "lyd", avhengig av min egen dagsform.

Dette kjenner jeg meg ikke igjen i. Det er ikke slik at et hvilket som helst anlegg kan låte bra for meg, avhengig av min dagsform. Anlegget er det avgjørende, ikke min dagsform. Så komplisert er jeg rett og slett ikke. Den lyden jeg liker den ene dagen liker jeg også den neste. Smaken min kan riktignok utvikle seg, men dette er en treg affære, ikke noe som skifter frem og tilbake over natten. Jeg er veldig glad for at jeg ikke må ha ett anlegg pr. hvert adjektiv man kan knytte til fenomenet ”dagsform”. Eventuelt at man kjøper ett anlegg, for deretter å sette seg ned og vente på at dagsformen skal passe til å spille på det

Jeg ser ikke anlegget som "kokken". Artister og produsenter lager musikken. Anlegget bare serverer. Servitøren skal blande seg minst mulig i matlagningen.

Nå er du mer opptatt av å kverulere enn av å ta til deg mitt poeng.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Respekten for din personlige smak kan jeg love deg har vært der hele tiden! Det har jeg forsøkt å uttrykke jevnlig her og i andre tråder og det tror jeg du finner hvis du leser flere av postene mine.
    Hehe. Jeg argumenterer for respekt for alles smak, og til alle brukere. Jeg har ikke opplevd at noen ikke har respektert min smak her inne, men når folk begynner å snakke om at andre tar "feil" når de snakker om hva de synes er "god" lyd, må jeg reagere.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan ikke løses 100% i studio, derfor mener jeg som deg at EQ er et bra verktøy for å tilpasse lyden til ditt lytterom, mye bedre enn rørforsterkere etc. Jeg mener bare at en house curve ikke kan være en generell regel for alle lytterom, hadde det vært det hadde dette blitt kompensert for i studio.

Du nevner f.eks bil her. Bil har vanligvis enorm gain nedover i frekvens, derfor er det annbefalt med lukkede subber som ruller av om man vil ha lydkvalitet. For maks dB vil selvfølgelig bassrelfex være å foretrekke. Å legge en housecurve på i en bil eller lytterom med naturlig forsterkning nedover (som de fleste små rom har slik du sier) kan bli dobbelt opp.
    Jeg har jo aldri sagt at samtlige rom skal tilføres en gain på n dB på toppen av eventuell naturlig gain i rommet. Det er jo grunnen til at dette ikke løses i studio. Jeg bare sier at en målt flat kurve ikke er ideelt.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette kjenner jeg meg ikke igjen i. Det er ikke slik at et hvilket som helst anlegg kan låte bra for meg, avhengig av min dagsform. Anlegget er det avgjørende, ikke min dagsform. Så komplisert er jeg rett og slett ikke. Den lyden jeg liker den ene dagen liker jeg også den neste. Smaken min kan riktignok utvikle seg, men dette er en treg affære, ikke noe som skifter frem og tilbake over natten. Jeg er veldig glad for at jeg ikke må ha ett anlegg pr. hvert adjektiv man kan knytte til fenomenet ”dagsform”. Eventuelt at man kjøper ett anlegg, for deretter å sette seg ned og vente på at dagsformen skal passe til å spille på det

+1

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Jeg argumenterer for respekt for alles smak, og til alle brukere. Jeg har ikke opplevd at noen ikke har respektert min smak her inne, men når folk begynner å snakke om at jeg tar "feil" når jeg snakker om hva jeg synes er "god" lyd, må jeg reagere.
    Respekt er veldig viktig, ellers blir diskusjoner fort personlige og negative. Det ønnsker vi ikke.

Problemet er vel hva vi legger i ord som: god, kvalitet, ekte, nøytral, farget, osv. Før vi har blitt enige om et par av dem er det lite poeng å diskutere. Smak er egentlig lite interessant å diskutere fordi det er umulig å bli enig. Men det er veldig gøy å lese om folk som er fornøyde og hvorfor syntes jeg. Derfor følger jeg tråden din selv om du ikke nødvendigvis har samme smak som meg.

Jeg mener at ord som: "god" og "dårlig" er subjektive adjektiver som ingen kan kritisere deg for å bruke.
    Et ord som: "kvalitet" eller "lydkvalitet" mener jeg er i grenseland, lydkvalitet kan i mine øyne dokumenteres med målinger. Men det finnes selvfølgelig noe som heter opplevd kvalitet. Og den er subjektiv.
    Et ord som "ekte": mener jeg referer til troverdig gjengivelse av kildemateriale. Låter ikke kildemateriale ekte bør du ikke rette opp i dette med å bytte forsterker, da vil du få motsatt problem på gode innspillinger.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo aldri sagt at samtlige rom skal tilføres en gain på n dB på toppen av eventuell naturlig gain i rommet. Det er jo grunnen til at dette ikke løses i studio. Jeg bare sier at en målt flat kurve ikke er ideelt.
    OK skjønner. Da er vi uenige:
    Jeg mener en flat målt kurvet er idielt om du hører på samme volum som de som mikset musikken.

Du hører da en rimelig nøyaktig kopi av det de lagde i studio. Hadde de ønsket en housecurve hadde de mikset det annereledes og du hadde da ikke trengt å kompensere. Altså en 50hz tone blir mikset til 85db i studio. Med din housecurve blir den da 92db f.eks. Selv om øret ditt riktignok har lavere følsomhet ned i frekvens hadde også ørene til de i studio det, men de mente alikevel at lyden skulle være 85db ikke 92.
    Det er en grunn til at bass sporet er mikset høyere på film osv, det er fordi produsentene forstår at det da er gunstig med et høyere nivå i bunn. Legger du på en forsterkning i bunn igjen vil du ikke få nøytral lyd, du får boostet lyd, og det kan være morro det.

Hvis du går over til å si at housecurve er gunstig ved lave volum har du meg med på laget!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Hvis du med "slank" mener uten forsterkning av det nedre frekvensområdet, har du nok rett. Jeg mener fortsatt at det er dette som er "nøytralt".

Jeg har lest innlegget ditt og forstår hva du mener, men kan ikke helt se at det gir noe argument for at bassområdet skal forsterkes på generelt grunnlag.
    Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan se på nedenstående grafer (som illlustrerer ørets sensivitet på forskjellige frekvenser) og samtidig si at en frekvensrespons som måler rett mellom la oss si 20-100hz vil gi korrekt lyd.

--
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK skjønner. Da er vi uenige:
    Jeg mener en flat målt kurvet er idielt om du hører på samme volum som de som mikset musikken.

Du hører da en rimelig nøyaktig kopi av det de lagde i studio. Hadde de ønsket en housecurve hadde de mikset det annereledes og du hadde da ikke trengt å kompensere. Altså en 50hz tone blir misket til 85db i studio. Med din housecurve blir den da 92db f.eks. Selv om øret ditt riktignok har lavere følsomhet ned i frekvens hadde også ørene til de i studio det, men de mente alikevel at lyden skulle være 85db ikke 92.
    Det er en grunn til at bass sporet er mikset høyere på film osv, det er fordi produsentene forstår at det da er gunstig med et høyere nivå i bunn. Legger du på en forsterkning i bunn igjen vil du ikke få nøytral lyd, du får boostet lyd, og det kan være morro det.

Hvis du går over til å si at housecurve er gunstig ved lave volum har du meg med på laget!
    Kurven jeg har hos meg fungerer overraskende bra også på høye volum, antageligvis fordi jeg ikke har en ekstremt stor sub (housecurven starter ved 80hz).

Et referansenivå på 85dB er forøvrig ekstremt høyt, og langt høyere enn jeg hører på musikk. Hvis jeg i all hovedsak hadde lyttet ved slike nivåer så er jeg helt enig med deg at min housecurve nok hadde vært langt mer moderat.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne var svar på posten to opp ^^

Det har jeg svart på nå ihvertfall to ganger:

Musikerne og de i studio har også ører. Og de mikser ikke slik at all lyd er like høy. De justerer volumet på cymballer forskjellig fra vokalen, forskjellig fra bassen osv osv . Alt dette tenker de nøye igjennom for å få riktig balanse i lyden. At du skal gjøre den jobben en gang til er ikke korrekt, slik jeg ser det.

Så nevner jeg igjen at den kurven endrer seg ved forskjellige volum så om du går ned i volum kan det være ønske å legge på mer bass.

Kurven jeg har hos meg fungerer overraskende bra også på høye volum, antageligvis fordi jeg ikke har en ekstremt stor sub (housecurven starter ved 80hz).

Et referansenivå på 85dB er forøvrig ekstremt høyt, og langt høyere enn jeg hører på musikk. Hvis jeg i all hovedsak hadde lyttet ved slike nivåer så er jeg helt enig med deg at min housecurve nok hadde vært langt mer moderat.
    85 db var et helt random eksempel.... Men det betyr av vi er enige da? Si ja! Hører man på referansevolum bør en house curve ikke være nødvendig? Og hører man på lavere er det tilsvarende gunstig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan se på nedenstående grafer (som illlustrerer ørets sensivitet på forskjellige frekvenser) og samtidig si at en frekvensrespons som måler rett mellom la oss si 20-100hz vil gi korrekt lyd.

Kurven angir ørets følsomhet for sinus-toner.

Dersom en lydkilde er fanget med noe som "måler rett" og gjengitt med noe som "måler rett" og samtidig avspilt ved samme lydnivå så vil det vel gi "korrekt lyd" i betydningen samme stimuli som om du hadde vært i opptaksrommet?

Hifi-anleggets betydning er ikke å kompensere for hørselens responskurver, men å gjenskape en "lyd-hendelse" som vi kan utsette hørselen vår for.

-k

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Kurven angir ørets følsomhet for sinus-toner.

Dersom en lydkilde er fanget med noe som "måler rett" og gjengitt med noe som "måler rett" og samtidig avspilt ved samme lydnivå så vil det vel gi "korrekt lyd" i betydningen samme stimuli som om du hadde vært i opptaksrommet?

Hifi-anleggets betydning er ikke å kompensere for hørselens responskurver, men å gjenskape en "lyd-hendelse" som vi kan utsette hørselen vår for.

-k
    Du har evnen til å ordlegge deg mer elegant enn meg. Dette jeg har forsøkt å si over et par sider.

Men du kan vel også si deg enig at om volumet avviker i stor grad fra inspillingen vil vi ikke få korrekt lyd fordi vi oppfatter lyden annerledes ved forskjellige volum?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kjenner jeg meg ikke igjen i. Det er ikke slik at et hvilket som helst anlegg kan låte bra for meg, avhengig av min dagsform.
    Det er heller ikke det jeg sier. Jeg sier at måten du oppfatter lyden på, avhenger av dagsformen. Det som høres bra ut idag, kan høres feil ut imorgen, og omvendt.

Derfor mener jeg det er dødfødt å bruke hørselen alene til å finne det anlegget som er perfekt for en. Kunnskap og tekniske fakta gjør det lettere å forstå hva man er ute etter, og finne det utstyret som har de egenskapene man ønsker.

Alternativet er den stadige utskiftingen av utstyr vi ser hos enkelte her i forumet.

Nei. Jeg understreker et viktig poeng:

Anlegget lager ikke musikken; det bare gjengir opptaket.

FredrikC sier det på denne måten:

"Musikerne og de i studio har også ører. Og de mikser ikke slik at all lyd er like høy. De justerer volumet på cymballer forskjellig fra vokalen, forskjellig fra bassen osv osv . Alt dette tenker de nøye igjennom for å få riktig balanse i lyden. At du skal gjøre den jobben en gang til er ikke korrekt, slik jeg ser det."

knuinh sier:

"Hifi-anleggets betydning er ikke å kompensere for hørselens responskurver, men å gjenskape en "lyd-hendelse" som vi kan utsette hørselen vår for."

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HEI HEI folkens..

Ligger ikke denne diskusjonen lagt unna det trådstarter meinte med denne tråden?

http://avforum.no/forum/receivere-fo...ml#post1086421

Og her:

http://avforum.no/forum/produkt-pris...ml#post1086126
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Side 58 av 76 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 54 55 56 57 58 59 60 61 62 68 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •