Hi-End rør eller transistor? - Side 57

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 57 av 76 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 53 54 55 56 57 58 59 60 61 67 ... SisteSiste
Viser resultater 1,121 til 1,140 av 1504
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Ok, og hvordan gjør man det, og hvordan vil en frekvens kurve måling bevise at man får et nøytralt resultat? Hva er hifi anleggets frekvens kurve og hva er rommets påvirkning, hvor skal man ha måle microfon plassert i forhold til vanlig øre plassering osv?
    Målingen viser uten problem det reelle resultatet av lyden i rommet. Om anlegget er nøytralt eller ikke er ikke poenget, det er da helt irrelevant om det er rommet eller anlegget som skaper det ene eller det andre sånn i utgangspunktet. Det du er interessert i er det kombinerte resultatet.

Nå snakker vi primært om frekvensresponsen i store trekk, ikke en dønn flat kurve uten humper underveis - og dette er ikke spesielt vanskelig å løse med EQ i et normalt dempet rom.

Diskusjonen du sikter til diskuterer langt mer avansert romkorreksjon enn det vi snakker om her.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Spørsmålet blir da hvordan man finner denne lyttegleden...

Noen finner den åpenbart ikke; de bytter utstyr i ett sett, og introduserer stadig nye ledd i kjeden uten helt å vite hvorfor eller hva de vil oppnå. Utstyr de skryter opp i skyene i diskusjoner den ene uken, ligger på brukten den neste.

Selv bruker jeg litt tid og energi på å finne et anlegg jeg liker. Men når jeg først har funnet noe jeg både liker og har råd til, beholder jeg det så lenge det fungerer -- eller til forandringer i livs- eller bosituasjon gjør det ønskelig å forandre på oppsettet.

Det kan jo ha å gjøre med, at jeg velger utstyr som ikke i utgangspunktet "gjør ting" med lyden, slik at jeg ikke blir sittende med sære effekter jeg raskt går lei av...
    Et godt poeng - som understreker mitt eget. Jeg har aldri vært så fornøyd med anlegget som jeg har vært etter at jeg har oppdaget fenomenet housecurve, og jeg har kastet ut både ekstern DAC og separat effektforsterker - likevel har jeg bedre lyd og mer lytteglede enn jeg noen gang har hatt..
    --
    Thorbjørn

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg booster bass med hardware EQ, du booster bass med software EQ. Det er da ingen praktisk forskjell her.

Forøvrig er det litt feil å si bassboost, det er relativt mye mer komplisert enn som så.

"a house curve is perceived flat response as opposed to measured flat response."

Overhodet ikke, men det kan virke som om du burde hatt det, siden du må skru på EQen i iTunes hele tiden.

Mitt oppsett låter helt flott på langt flere innspillinger enn det ville gjort uten en housecurve. Det er ikke slik at kun dårlige innspillinger fungerer med et slikt oppsett - tvert i mot.

Det er også verdt å spørre deg om du faktisk vet at du har et nøytralt oppsett selv? Har du flat (målt) frekvensrespons i rommet, eller bare tror du at du har det?

Fra bruksanvisningen til en profesjonell Equalizer:

"When you have flattened out the analyzer’s display curve as much as possible, you’re done with this portion of the adjustments. But you’re nowhere near finished. When you play music through your system at this point, you might not be completely pleased with the result. With the equalizer you have compensated for all sorts of factors, but you have also run up against an important psychoacoustic effect: Flat response doesn’t sound all that great to most people.

Through long experience, acoustic experts have determined that a ‘curve’ which is tipped towards more low frequencies is much more desirable for music reproduction. It’s sometimes (although not totally accurately) referred to as a ‘house curve,’ a term that comes from the fact that adjusting music systems in individual theaters and auditoriums to achieve the most ‘listenable’ sound tends to produce curves like this, with a significant reduction in higher frequencies. "

Her står mye om emnet: House curve: What it is, why you need it, how to do it! - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com

Øret ditt har ikke en flat frekvensrespons, derfor bør heller ikke anlegget ditt ha det.
    Mye bra her Hybris, men her er grunnen til at jeg er uenig at dette er noe alle skal etterstreve pga noe annet en personlig smak:

Slik fungerer også hørselen til de som sitter å mastrer i studioer! Hvis de ønsker å lage innspillingen ørevennlig kan de fritt heve eller senke nivået for å oppnå dette. Legger du en housecurve oppå dette får du dobbel effekt som ikke er ønskelig! Det er i nyere tid blitt mer og mer enighet om at hi-fi utstyr skal være mest mulig nøytralt, akkuratt som studioutstyr. Slik kan produsentene og musikerne mixe frem lyd som fungerer godt for flest mulig.

Men som du sier er ikke øret linært ved alle volum, derfor kan det være ønskelig å lage en slik kurve om man hører på et mye lavere volum enn det musikerne og produsentene gjorde når de mixet.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et godt poeng - som understreker mitt eget. Jeg har aldri vært så fornøyd med anlegget som jeg har vært etter at jeg har oppdaget fenomenet housecurve, og jeg har kastet ut både ekstern DAC og separat effektforsterker - likevel har jeg bedre lyd og mer lytteglede enn jeg noen gang har hatt..
    Det syntes jeg er helt topp! At du har funnet et effektivt virkemiddel som sparer deg masse penger. Men av grunnen jeg nevnte over er jeg ikke sikker på at det er veien til highest-fidelity....

Jeg tror en "housecurve" i stor grad handler om å kompensere for generelle avvik i lytterom og sitt personlige høreorgan/hjerne. Uansett er det en mye bedre løsning en forsterkerbytte eller rør med høy harmonisk forvrengning osv osv.

Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm...har aldri skiftet utstyr så ofte som når jeg kun benyttet transistor.
    I dag bruker jeg både rør og transistor,og med rørforsterkerne kan jeg fin-tune lyden med rør-bytte og trenger derved ikke bytte forsterker.(annet enn når jeg bare MÅ ha noe nytt,..evt.type rør jeg ikke er kjent med fra før,selv om de begynner å bli få )
    Edit:siterte feil

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertC
    hmmm...har aldri skiftet utstyr så ofte som når jeg kun benyttet transistor.
    I dag bruker jeg både rør og transistor,og med rørforsterkerne kan jeg fin-tune lyden med rør-bytte og trenger derved ikke bytte forsterker.(annet enn når jeg bare MÅ ha noe nytt,..evt.type rør jeg ikke er kjent med fra før,selv om de begynner å bli få )
    Edit:siterte feil
    Det er jo et godt argument for rør, det er veldig modifserbart uten at du må bytte forsterkeren.
    Men jeg foretrekker en god EQ som lagrer presets jeg da. Så slipper du alle bakdelene med rørforsterkere også.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Mye bra her Hybris, men her er grunnen til at jeg er uenig at dette er noe alle skal etterstreve pga noe annet en personlig smak:

Slik fungerer også hørselen til de som sitter å mastrer i studioer! Hvis de ønsker å lage innspillingen ørevennlig kan de fritt heve eller senke nivået for å oppnå dette. Legger du en housecurve oppå dette får du dobbel effekt som ikke er ønskelig! Det er i nyere tid blitt mer og mer enighet om at hi-fi utstyr skal være mest mulig nøytralt, akkuratt som studioutstyr. Slik kan produsentene og musikerne mixe frem lyd som fungerer godt for flest mulig.

Men som du sier er ikke øret linært ved alle volum, derfor kan det være ønskelig å lage en slik kurve om man hører på et mye lavere volum enn det musikerne og produsentene gjorde når de mixet.
    Men dersom produsenten tar ørefaktoren i betrakning, burde ikke produsenten gjøre sin mix basert på et relativt høyt volum for å sikre at det ikke blir latterlig mye bass når forbrukerne lytter på høye volum?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    synes du det er galt å velge en høyttaler man liker dersom denne ikke er helt nøytral i sin gjengivelse?
    Det er galt for meg, fordi jeg liker nøytral lydgjengivelse. Det er naturligvis ikke galt for deg.

Det som er galt, er å hevde at dette gir bedre lyd. Det gir forandret lyd, som jeg sannsynligvis ville oppfatte som mindre god.

Du har en kokk som du vet av erfaring at salter maten langt mindre enn hva du foretrekker. Du vet at hvis du ber ham om alltid å salte mer, vil du i 85 % av tilfellene like maten bedre. I 15 % av tilfellene vil du like den dårligere. Er det rasjonelt å be kokken om alltid å salte mer? Mitt svar er ja. Hva er ditt?
    Jeg får ikke all mat fra samme kokk. Saltmengden i maten min varierer, og jeg vil at det skal være slik.

Sitat Opprinnelig postet av RobertC
    Det forutsettes at du spiller musikken ved det lydnivået det ble spilt inn for å få korrekt frekvensgang. Ørets følsomhet i bassområdet er jo avhengig av lydnivå.
    Hvordan fikser du dette?
    Som nevnt, om man opplever det som et problem, kan man alltids bruke software EQ.

Hvordan fikser du det med et anlegg som forsterker all bass, uansett volum?

Jeg booster bass med hardware EQ, du booster bass med software EQ. Det er da ingen praktisk forskjell her.
    Forskjellen er i høy grad praktisk: Ditt anlegg er fiksert på denne kompensasjonen, mens det for min del er en mulighet jeg kan velge bort.

Jeg bruker forøvrig sjelden eller aldri software EQ. Det var ment som et eksempel, nettopp på det poenget jeg tror du forsøker å få fram.

Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    En ofrer jo ikke et perfekt lydbilde selv om en kjører rør eller en transistor som virkelig er god. Då blir det jo bare enda bedre med en "perfekt" innspilling jo.
    Jeg var i middagsselskap en gang, der vertinnen hadde lagt mye arbeid i avansert og velsmakende mat. En av gjestene forlangte ketchup. Han likte ketchup, og mente at all mat ble bedre om han brukte ketchup til.

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg alt har sagt: Et anlegg som "farger" lyden, farger det på samme måte på alle innspillinger. Ingen av dem vil låte slik artist/produsent ville at de skulle låte.
    I tidligere svar så ramset du opp en del "eldre" musikk der det aner meg at artist/produsent etter ferdig LP(?) hadde en prøvelytt gjennom noen rørkretser. Rett og slett fordi transistoren ikke var funnet opp ennå. Om artist/produsent ville at de skulle bli avspilt med og gjennom disse mediene skal ikke jeg uttale meg om, men de hadde vel ikke noe valg?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er i nyere tid blitt mer og mer enighet om at hi-fi utstyr skal være mest mulig nøytralt, akkuratt som studioutstyr. Slik kan produsentene og musikerne mixe frem lyd som fungerer godt for flest mulig.
    Enighet blant hvem? Bransjefolk? Det verste som kan skje er jo at det blir en "enighet" om at alle høyttalere skal låte likt, med den konsekvens at kun én kategori lyttere blir fornøyde med lyden. Fordelen med et marked bestående av høyttalere som låter ulikt, er jo nettopp at markedet derigjennom svarer på folks ulike lydpreferanser.

Jeg kan her og nå love deg at det aldri vil eksistere noen "enighet" blant lytterne angående hvordan et anlegg skal låte, og følgelig vil det for alltid være marked for ulik lyd. Heldigvis.

Og et spørsmål: hvorfor i all verden skal man la en produsent avgjøre om man skal kose seg eller sitte med en ubehagsgrimase hjemme i sin egen stue? Det henger ikke på greip.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Men dersom produsenten tar ørefaktoren i betrakning, burde ikke produsenten gjøre sin mix basert på et relativt høyt volum for å sikre at det ikke blir latterlig mye bass når forbrukerne lytter på høye volum?

Jo, og derfor kan en housecurve være ønskelig om volumet fra mixingen avviker veldig fra ditt lyttevolum.

Dette er det dog ingen regel på ved musikk så man ,å prøve seg frem. På film finnes det klarere standarder for hva som er referansevolum.

Jeg runker altså ikke til rett frekvensgang, men jeg ser ingen grunn til at utstyr skal fra fabrikken ha farging! Det gir ikke mening.

Audessey har laget Dynamic EQ av den grunnen, og den fungerer akkuratt som Hybris sin kurve, men den er 10 ganger mer inteligent fordi den justerer seg realtime etter flere faktorer blant annet lyttevolum. Jeg har hatt litt varierende erfaring med dette systemet, noen tilfeller ble det bra, andre ganger bikket det over.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette stemmer nok ikke.

Og før du er for bastant om dette tror jeg du skal stille deg to spørsmål:

1) Synes du at du har for mye bass hjemme?
    2) Måler anlegget ditt flatt i bassen?

Svaret vil jeg tippe er 1) Nei, men til tross for det kanskje overraskende nok også 2) Nei.

Hvis du ikke har en stue på størrelse en liten konsertsal så har du allerede en naturlig boost i bassen i anlegget ditt på grunn av room gain.

Når jeg kommer hjem skal jeg poste en graf av høyttalerne (B&W kombinert med en Klasse D transistoforsterker, så vil tro det i utgangspunktet bør være ganske nøytralt) mine uten sub og uten EQ, så forstår du kanskje hva jeg mener.

Kan jo nevne at bassresponsen ved 40-50hz (hvor mitt rom gir meg basspeak) er lavere nå enn den var når jeg kjørte uten EQ.
    --
    Thorbjørn

Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fahnsen!
    For mye bass med et gitt oppsett kan selvfølgelig være problematisk,men man må jo finne den rette kombinasjonen høyttaler/forsterker?!
    I mitt tilfelle er ikke dette noe problem da jeg primært spiller på et oppsett med elektronisk/aktivt delefilter og kan justere bassnivået og frekvensavrulling.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enighet blant hvem? Bransjefolk? Det verste som kan skje er jo at det blir en "enighet" om at alle høyttalere skal låte likt, med den konsekvens at kun én kategori lyttere blir fornøyde med lyden. Fordelen med et marked bestående av høyttalere som låter ulikt, er jo nettopp at markedet derigjennom svarer på folks ulike lydpreferanser.

Jeg kan her og nå love deg at det aldri vil eksistere noen "enighet" blant lytterne angående hvordan et anlegg skal låte, og følgelig vil det for alltid være marked for ulik lyd. Heldigvis.

Og et spørsmål: hvorfor i all verden skal man la en produsent avgjøre om man skal kose seg eller sitte med en ubehagsgrimase hjemme i sin egen stue? Det henger ikke på greip.
    Hvis du kan finne mange produsenter som skryter av avvikende frekvensrespons og høy forvrengning så kom med dem
    Høyttalere låter forskjellig, men de reagerer også forskjellig i forskjellige rom. Det prøvde jeg å hinte om i din egen tråd. At en høyttaler er ikke ræva fordi en annen fungerte best i ditt rom. I Noen rom får du aldri nok bass, i andre vil du ha mindre enn vanlig. Samme gjelder diskant, mellomtone osv. Derfor er det svært gunstig at ikke alle høyttalere er like

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er galt, er å hevde at dette gir bedre lyd.

Nei, det er riktig å hevde det. Det finnes ingen universell definisjon av ”god lyd”. Hva som er god lyd er avhengig av den som oppfatter lyden, altså en subjektiv størrelse. Følgelig er ”god lyd” avhengig av hvem du spør, ikke målinger av ulike slag. Det du diskuterer er heller ”nøytral” lyd eller lignende, hvilket er noe helt annet. Du snakker om det som måles. Jeg snakker om opplevelsen av å lytte. Når jeg hører på musikk er det kun det siste som er interessant.

Jeg får ikke all mat fra samme kokk.

Du har altså flere anlegg? Det har ikke jeg. Derfor må jeg ha det anlegget som i flest tilfeller vil gi meg velbehag. På grunn av min lydsmak er dette ikke et ”nøytralt” anlegg.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var i middagsselskap en gang, der vertinnen hadde lagt mye arbeid i avansert og velsmakende mat. En av gjestene forlangte ketchup. Han likte ketchup, og mente at all mat ble bedre om han brukte ketchup til.
    [/QUOTE]

DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er galt for meg, fordi jeg liker nøytral lydgjengivelse. Det er naturligvis ikke galt for deg.
    Hva får deg til å tro at jeg ikke liker nøytral lydgjengivelse?

Man kan derimot begynne å mistanke at du liker slank lydgjengivelse.

Så du i det hele tatt på kurvene jeg postet og leste forklaringen?

En KORT og enkel forklaring, la oss kalle det executive summary finner du her Fletcher-Munson Curve Explanation
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At en høyttaler er ikke ræva fordi en annen fungerte best i ditt rom.
    Jeg snakker aldri om at høyttalere er ræva, fordi det ikke finnes noe universelt mål på slikt. Det eneste som teller er om man selv liker den. Den høyttaleren jeg liker er bra for meg.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette stemmer nok ikke.

Og før du er for bastant om dette tror jeg du skal stille deg to spørsmål:

1) Synes du at du har for mye bass hjemme?
    2) Måler anlegget ditt flatt i bassen?

Svaret vil jeg tippe er 1) Nei, men til tross for det kanskje overraskende nok også 2) Nei.

Hvis du ikke har en stue på størrelse en liten konsertsal så har du allerede en naturlig boost i bassen i anlegget ditt på grunn av room gain.

Når jeg kommer hjem skal jeg poste en graf av høyttalerne (B&W kombinert med en Klasse D transistoforsterker, så vil tro det i utgangspunktet bør være ganske nøytralt) mine uten sub og uten EQ, så forstår du kanskje hva jeg mener.

Kan jo nevne at bassresponsen ved 40-50hz (hvor mitt rom gir meg basspeak) er lavere nå enn den var når jeg kjørte uten EQ.
    Hva var det som ikke stemte med det jeg sa? At de som sitter i studioer også reagerer tilsvarende på lyd som oss andre? Eller at de kanskje ikke vet om fenomenet?

Så spør du noen spm om mitt anlegg:

1. Ja til tider, det varierer med kildemateriale. Kurven er langt fra perfekt.
    2. Måler, mener du da i min stue eller i ekkofritt rom? Jeg har en liten lukket subb som ruller av langt oppe i frekvens så jeg og alle andre med liknende er helt avhengig av roomgain for å få noe i nærheten av rett kurve.

Du har missforstått meg hvis du tror jeg er imot bruk av EQ. Jeg mener det er et supert verktøy for å oppnå bra lyd. Særlig i bassen kan det gjøre mye bra. Oppover heller jeg i retning av at akustiske tiltak fungerer bedre.

Beklager at jeg har fremstått som bastant: syntes diskusjonen de siste sidene har vært bra og at det blir sagt mye lurt av flere her.
    Jeg er faktisk ganske enig med deg om det aller aller meste. Men jeg er uenig at house curve er noen universell regel, hadde så vært tilfelle hadde dette blitt kompensert for i studio.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakker aldri om at høyttalere er ræva, fordi det ikke finnes noe universelt mål på slikt. Det eneste som teller er om man selv liker den. Den høyttaleren jeg liker er bra for meg.
    Nei, det vet jeg. Beklager litt voldsom ordbruk. Du skriver meget godt om dine opplevelser etter lytteseanser og dette har jeg rost deg for i din tråd.

Mitt poeng er at det finnes en ganske bred enighet om mange parametere ved høyttalere, selv om rekkefølgen og graden av disse prioriteres litt forskjellig.
    Man må stort sett inngå kompromisser om man ikke har uendelig plass eller budsjett. Les tråden for de nye monitorene til Snickers på hifisentralen så ser man en del av kompromissene en konstruktør må gjøre.

Du har altså flere anlegg? Det har ikke jeg. Derfor må jeg ha det anlegget som i flest tilfeller vil gi meg velbehag. På grunn av min lydsmak er dette ikke et ”nøytralt” anlegg.
    Hvorfor ikke tilføre salt etter behov? Men jeg er enig i at er 85% av kildematerialet ditt for lite salt for din smak kan det være like greit å salte litt på forhånd. Det respekterer jeg.

Jeg tror vi kan snart bli enige om at: Det viktigeste med et anlegg er a det tilfredsstille den som skal høre på det. Og at det ikke er noe feil med hverken fargede anlegg eller nøytrale. Dette er det vel ikke mye vits i å diskutere?

Etter det så har vi snakket om: Hva er egentlig nøytralt? Posten til Hybris er i så måte interessant og jeg har kommet med noen synspunkter der.

Syntes i det store og det hele at folk oppfører seg bra her og argumenterer godt for sit syn. Trivelig å delta i tråden

Side 57 av 76 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 53 54 55 56 57 58 59 60 61 67 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •