Hi-End rør eller transistor? - Side 51

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 51 av 76 FørsteFørste ... 11 21 31 41 47 48 49 50 51 52 53 54 55 61 71 ... SisteSiste
Viser resultater 1,001 til 1,020 av 1504
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RobertC
    Hybrid! Hallo,...det kan f.eks bety at transistor for meg uansett måleverdier kan låte dritt,...værre er det ikke!
    Hvis hverken transistorforsterkeren eller rørforsterkeren legger til eller trekker fra noe, ville det vel være naturlig å anta at de ikke låter forskjellig?

Eller har du kanskje en alternativ definisjon av "legge til" og "trekke fra" som du ønsker å dele med oss?
    --
    Thorbjørn

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fahnsen! Helt riktig,men jeg nevner ikke transistor!

Hybrid! Hallo,...det kan f.eks bety at transistor for meg uansett måleverdier kan låte dritt,...værre er det ikke!
    Hva hjelper det, når man bruker måledata som utgangspunkt for hva som låter bra.. og ikke?

En platespiller støyer som bare rakkern.. Men gudhjelpe meg det låter musikk

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kan f.eks bety at transistor for meg uansett måleverdier kan låte dritt
    Men det er altså en subjektiv vurdering. Det betyr ikke at en transistorforsterker forvrenger lyden. Det gjør den ikke ved normal drift.

(Tvert imot tyder alt på at det er mangelen på forvrengning rørentusiastene oppfatter som "dårlig lyd" -- fordi de er vant til "romklangeffekten" med rør.)

Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    For meg låter en platespiller ille. Rumling, knitring, falske toner pga ujevn hastighet... En nødløsning jeg bare tyr til for gamle klenodier jeg ikke får tak i et moderne format.

Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fahnsen!
    Vet du hvor mye en gjennomsnittlig dynamisk høyttaler forvrenger...,spesiellt i bassen,..?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Hva hjelper det, når man bruker måledata som utgangspunkt for hva som låter bra.. og ikke?

En god platespiller låter særdeles likt som en cdspiller. Dårligere støy/signalforhold på platespilleren, men det er sjelden hørbart i praksis når man faktisk spiller musikk.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    En god platespiller låter særdeles likt som en cdspiller. Dårligere støy/signalforhold på platespilleren, men det er sjelden hørbart i praksis når man faktisk spiller musikk.
    Dette er en rar kommentar for en som nærmest havner i transe av å høre vinyl...

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tyf
    Ja, alle forsterkere gjør jo det, rør eller ikke. Trenger det å være negativt?
    Selvfølgelig har du rett,...ideellt sett skulle de ikke tilføre eller trekke fra noe,..det var det jeg mente å si.
    Poenget mitt er at forvrengningsverdier vi snakker her om ikke nødvendigvis trenger å være hørbare,negativt sett.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis hverken transistorforsterkeren eller rørforsterkeren legger til eller trekker fra noe, ville det vel være naturlig å anta at de ikke låter forskjellig?

Eller har du kanskje en alternativ definisjon av "legge til" og "trekke fra" som du ønsker å dele med oss?
    Hvorfor låter ikke alle transistorforsterkere likt ettersom de hverken forvrenger eller "legger til noe"?

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:-D :-D Jobber du i skolen eller i barnehagen..??
    Jeg har ikke noen andre definisjoner å dele med dere,nei...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fahnsen!
    Vet du hvor mye en gjennomsnittlig dynamisk høyttaler forvrenger...,spesiellt i bassen,..?
    Ja. Derfor har jeg valgt aktive høyttalere med lavest mulig forvrengning.

Men om du nå begynner å hevde at forvrengningen i høyttalere gjør lydegenskapene i elektronikken uvesentlige, slår du enda et ben bort under din egen argumentasjon...

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Ja. Derfor har jeg valgt aktive høyttalere med lavest mulig forvrengning.

Men om du nå begynner å hevde at forvrengningen i høyttalere gjør lydegenskapene i elektronikken uvesentlige, slår du enda et ben bort under din egen argumentasjon...
    Tror man først må definere hva forvrengning er,...målbar eller ikke,..men det er jo et tema i seg selv..
    Edit: Takk for at advarte meg,..da skal jeg ikke hevde at forvrengningen i høyttalere gjør lydegenskapene i elektronikken uvesentlige,..hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både rumling, knitring og tids/hastighetsrelatert forvrengning er meget hørbart (og generende) i mine ører.

Nå nøyer jeg meg med en Rega P3 -- men svakhetene ligger i vinylen og den mekaniske avlesningen, så selv ikke den mest avanserte spiller kan eliminere problemene...

Poenget mitt er at forvrengningsverdier vi snakker her om ikke nødvendigvis trenger å være hørbare,negativt sett.
    Hva er det egentlig du sier her?!? At noe bare er "hørbart" om man oppfatter det som negativt?

Sitat Opprinnelig postet av DanElectro
    Hvorfor låter ikke alle transistorforsterkere likt ettersom de hverken forvrenger eller "legger til noe"?
    Transistorforsterkere kan ha ulik "lydsignatur", med forsterkning av ulike frekvensområder. Dette skyldes ikke svakheter i teknologien, men valg gjort av konstruktørene.

Men jeg vil påstå at det er umulig å høre forskjell på to "nøytrale" forsterkere på samme høyttaler, om begge forsterkerne har krefter nok til å drive høyttaleren skikkelig. Det er også gjort blindtester som viser dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror man først må definere hva forvrengning er,...målbar eller ikke
    Det er gjort forlengst.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så når du har en god rørforsterker som ikke trekker fra eller legger til noe som helst, hva er da fordelen med denne kontra en god transistorforsterker? Rent bortsett fra at den er mindre praktisk på alle tenkelige måter? (fysisk konstruksjon, holdbarhet, effekt..)
    Vis eg skal tippe..alså tippe..
    Så tipper eg den låter bedre
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Vis eg skal tippe..alså tippe..
    Så tipper eg den låter bedre
    Pappa'n min er sterkere enn pappa'n din.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal eg tippe her og..alså tippe..
    Komponenetene er ikke like, oppbyggingen ellers er ikke lik..størrelse på komponenter er ikke like osv..
    F.eks en god transistor i normale prisklasser er Hegel, synes eg. Ikke fordi eg har men fordi den er klar i lyden. Og så kjem alt annet som rom,dypne,bredde osv..
    Dei forvrenger dei og.. Målbart er en ting..men en kan ikke kun måle seg til en forsterker, da hadde det vert enkelt og vi hadde bare trengt et merke. Men gud så flott det hadde vert..for oss hifi folk, med grisebillige forsterkere. 8)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Pappa'n min er sterkere enn pappa'n din.
    Tenk om eg ikke har noe pappa lenger?

joda eg har det, men han er mye sterkere en din

Nei slutte med denne kranglingen..eg liker begge om dei er bra
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du kan henvise til konkrete eksempler, beskrivelser og målinger så kan man droddle rundt det.

Jeg blir slått av hvor mange meninger det er rundt lyden til forsterkere i forhold til hvor få blindtester det er som beviser at opplevelsene skyldes fysiske forhold.

-k

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Dersom du kan henvise til konkrete eksempler, beskrivelser og målinger så kan man droddle rundt det.

Jeg blir slått av hvor mange meninger det er rundt lyden til forsterkere i forhold til hvor få blindtester det er som beviser at opplevelsene skyldes fysiske forhold.

-k
    Mener du at en blindtest vil kunne få meg til å forandre min oppfatning av hva jeg synes låter bra? Er det slik at jeg bare lever i en slags placebo-boble..??:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du at en blindtest vil kunne få meg til å forandre min oppfatning av hva jeg synes låter bra? Er det slik at jeg bare lever i en slags placebo-boble..??:-D
    Jeg tror at vi alle (meg selv inkludert) til en viss grad lever i det du kaller en "placebo-boble". For mange er det trygt og godt og rosa å leve i boblen. Andre er nysgjerrige på hva som befinner seg utenfor. For de aller fleste spørsmål et menneske må ta stilling til i løpet av livet så er det ikke så innmari viktig, vi befatter oss i dagliglivet med spørsmål hvor det er likegyldig om opplevelsen skyldes det ene eller det andre.

Hva du konkret vil komme til med ditt utstyr og dine preferanser vil jeg ikke spekulere så mye i. For min egen del så har blindtester endret min mening om mye, og ikke minst gjort meg svært ydmyk angående egen fortreffelighet som lytter.

-k

Side 51 av 76 FørsteFørste ... 11 21 31 41 47 48 49 50 51 52 53 54 55 61 71 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •