Hi-End rør eller transistor? - Side 50

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 50 av 76 FørsteFørste ... 10 20 30 40 46 47 48 49 50 51 52 53 54 60 70 ... SisteSiste
Viser resultater 981 til 1,000 av 1504
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jahnmar
    Har lest litt i tråden, men ikke fått med meg alt.

Men; "Lovemusikk", du kan gjøre det litt enklere for deg selv, (og oss andre) hvis du slutter med å omtale rørlyd som "ekte" lyd. Det har da absolutt ingenting med det og gjøre.

For all del, jeg liker rørlyd meget godt selv, men det er ikke mer ekte enn transistor.

Sist jeg hørte råflott ekte lyd, var på (symfoniorkester) konsert uten forsterkeri og høyttalere.8)
    Jau..
    Du det er noe eg kunne tenkt meg selv, 1 gang for å høre hvordan det virkelig skal vere 8)
    Eg har ikke skrevet at rør er ekte, men skriver at på den rørforsterkeren eg har høres det mer ekte ut. Er to ting det. Og føler eg er litt lei å gjenta det hele tiden da en ikke leser alt en skriver. Men for all del..Transistor kan vere bedre en en spesiell rørforsterker og omvendt.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Jau..
    Du det er noe eg kunne tenkt meg selv, 1 gang for å høre hvordan det virkelig skal vere 8)
    Eg har ikke skrevet at rør er ekte, men skriver at på den rørforsterkeren eg har høres det mer ekte ut. Er to ting det. Og føler eg er litt lei å gjenta det hele tiden da en ikke leser alt en skriver. Men for all del..Transistor kan vere bedre en en spesiell rørforsterker og omvendt.
    Hei er selv en del på konserter og har hvert i studio noen ganger og etter min mening så synes jeg faktisk rør låter mest ekte:Aldrig fått samme følelse da jeg lukker øynene og får artisten ut i samme rom som meg selv med transistor klasse ab

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    En gitar skal ikke høres tynn og kald ut når den ikke er det..det var poenget mitt. Seff er det mange gode transistorer. Rør, dog MAen gjør veldig mye riktig med andre "riktige" rør en dei som sitter orginalt..det er og et poeng.
    Gitarer og annet som høres tynt ut er i all hovedsak et resultat av dårlig innspilling. Gode innspillinger høres veldig bra ut på nøytrale, transistorbaserte systemer. Dårlige innspillinger sliter ofte mer, men nyter derimot godt av rørforsterkeri fordi rørforsterkerne gjerne demper skarp diskant og tilfører litt ekstra i bassen og ekstra klang som bidrar til å få tynne innspillinger til å høres bra ut.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, sant..helt enig med begge der.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    ...Dårlige innspillinger sliter ofte mer, men nyter derimot godt av rørforsterkeri fordi rørforsterkerne gjerne demper skarp diskant og tilfører litt ekstra i bassen og ekstra klang som bidrar til å få tynne innspillinger til å høres bra ut.
    Equaliser? De koster ikke så mange penger, og gir stor fleksibilitet i å skreddersy frekvensresponsen.

Noen lar deg tilogmed lagre pre-sets slik at du kan ha en innstilling pr plate.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mendez
    Det er nok svært mye mer enn bare "vreng" som er grunnen til at vi velger rør, uten å gå nærmere inn på dette.
    Selvfølgelig må det ikke være eneste grunn til at man har rør. Uttalelsen var også men "tullete", men det er helt klart om en gitarist vil ha god vreng så vil han gjerne ha rør. Hva tror du grunnen til dette er?

Dine utsagn gjør det svært lett å få assosiasjoner til et eller annet rock/metal-rølpe-band, der musikalitet, teoretisk-skolering og generell teoretisk kunnskap om musikk nødvendigvis ikke er spesielt høyt, og dermed heller ikke krav til lydkvalitet.
    Selvfølgelig har mange musikere et svært velutviklet trent øre, med oppfattelse av nyanser andre ofte ikke engang registrerer.
    Tror du skal være forsiktig med å dømme personer her inne basert på en setning som du absolutt ikke klarer å se i sammenheng her.

Jeg har spilt veldig mye forskjellig fra heavy rock, country rock og folk til pop og blues. Har til og med horet meg til å mime playback for sukkersøt synthbasert musikk og vært med på elektroniske prosjekter.

Poenget mitt, som du ser ut som du totalt ignorerer, er at jeg møtt mange forskjellige musikere og har aldri sett en tendens til at alle kjører rør på forsterkeren hjemme. Dette er noe Lovemusikk tar helt ut av lufta. Derfor kom kommentaren min om at ja, gitarister er iallefall glad i rør når de skal ha god vreng. Men helt riktig som du sier, det er ikke kun vreng som gjør at gitarister kjører rør på gitarforsterkeren. Jeg hevdet heller aldri at det kun var det. Men igjen poenget her er at det gjøres fordi det farger lyden!

Noen musikere er opptatt av god lyd, noen driter i det. Du også ser ut som om du er veldig rask til å generalisere akkurat som Lovemusikk!!! Jeg har møtt en bassist i et boogie-rølpe-rock band, og han var veldig opptatt av god lyd.

Tror også måten du ser ned på metal-musikere (og automatisk kaller det rølp) er ganske latterlig. Innen den musikkstilen finnes det mange veldig skolerte musikere som også er veldig opptatt av lyd. Tror du skal gå litt i deg selv og slutte å ha så mange fordommer jeg.

God lyd og musikalsk teft er ikke forbeholdt kun de som sitter å nipper til rødvinen mens de nikker samtykkende, fordi det nå høres ut som om det er en svett fyr med hockeysveis faktisk står i stua og spiller ronkebinders etter de fikk på plass noen nye rør!

At det er smak og behag er selvfølgelig sant!
    Nettopp!

Trommiser i "rockeband" er generelt så rølpete typer, at de er de siste man burde høre på!
    Dette utsagnet er vel på samme nivå som at rørforsterkere låter riktig!

Nå er vel ikke denne rør preferansen hos gitarister ment nødvendigvis direkte overført til hifi, annet enn at den svært ørevennlige og levende klangen som rør gir foretrekkes ofte av gitarister, og også av hifi-rør-entusiaster av samme grunn.
    Nei, det er helt riktig. Det var ikke ment direkte overført til hifi. Det ble trukket frem fordi det faktisk farger og forvrenger lyden mer. Og da blir det litt rart og samtidig si at dette er den sanne riktige lyden. For det samme skjer med en hjemmeforsterker.

Edit:Om man skal si noe generelt om musikere, så er det isåfall at det er forbausende hvor få musikere det er som investerer tid og penger på bra hifi.
    Det er faktisk også min erfaring. Men ironisk nok så er de jeg har møtt innen genre du ser ut til å ha latterlige fordommer mot. :roll: Men igjen, dette beviser absolutt ingenting.

Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra noen innleggene her kan man få inntrykk av at alle rørforsterkere/rør farger og forvrenger lyden. Dette er rent svada!!
    Lytt f.eks til en EAR 890,eller en annen god forsterker. En god rørforsterker skal ikke legge til eller trekke fra noe som helst,.i likhet med en GOD transistor forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertC
    Utifra noen innleggene her kan man få inntrykk av at alle rørforsterkere/rør farger og forvrenger lyden. Dette er rent svada!!
    Lytt f.eks til en EAR 890,eller en annen god forsterker. En god rørforsterker skal ikke legge til eller trekke fra noe som helst,.i likhet med en GOD transistor forsterker.
    Ja, alle forsterkere gjør jo det, rør eller ikke. Trenger det å være negativt?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er tekniske fakta. Rørforsterkere har svært mye høyere forvrenging (og mer egenstøy) enn transistorforsterkere. Selv "high end" rørforsterkere greier ikke å matche dataene til billige transistorforsterkere.

Tviler du på dette, kan du sjekke nettstedene til de produsentene du kjenner best. Om du tror de ulike tallene kan skyldes ulike målemetoder, kan du sjekke produsenter som lager både transistor- og rørutstyr.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Nei, det er tekniske fakta. Rørforsterkere har svært mye høyere forvrenging (og mer egenstøy) enn transistorforsterkere. Selv "high end" rørforsterkere greier ikke å matche dataene til billige transistorforsterkere.

Tviler du på dette, kan du sjekke nettstedene til de produsentene du kjenner best. Om du tror de ulike tallene kan skyldes ulike målemetoder, kan du sjekke produsenter som lager både transistor- og rørutstyr.
    Så du leser data fremfor å bruke ørene??
    Lesing av tekniske data sluttet jeg med i ca.1980! Det var veldig viktig med tekniske data dengang..:???:
    Selv bruker jeg både rør og transistor,...der det egner seg best. Transistor på mine Gradient dipol-basser og rør på Quad elektrostatene. En perfekt kombinasjon,..kontrollen i sub-oktavene fra transistor og "musikaliteten" fra rør til alt over 100Hz. Deles med elektronisk delefilter. Alt dette subjektiv oppfatning fra min side,..må bare si det så jeg ikke blir halshugd

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du leser data fremfor å bruke ørene??
    Vi snakker om målbare verdier her.

Du hevdet at det var feil at en rørforsterker forvrenger mer enn en transistorforsterker. Jeg påpeker at forskjellen er lett målbar.

Hva man "hører" er subjektivt. For meg høres ikke rørforsterkere bra ut. Derfor ønsker jeg å vite hvilke forskjeller det er mulig å påvise mellom rør og transistor, som kan forklare det jeg opplever. Forvrenging er den mest åpenbare forklaringen. Jeg er en nysgjerrig fyr, som aldri slår meg til ro med lettvinte påstander og trygge fordommer.

Om du gir blanke i målbare forskjeller når du velger utstyr, er det din sak. Men like lite som du kan påstå at dine subjektive opplevelser også er gyldige for andre mennesker, kan du benekte at forskjeller eksisterer når de faktisk er målbare.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale å lese litt av hva Tim Paracicini fra EAR audio sier om dette å konstruere en forsterker,..-rør eller ikke.
    EAR produserer begge deler,men transistorforsterkeren(M100A)er svinedyr.

Tim Paravicini er i tillegg til å være mannen bak EAR,medansvarlig eller ansvarlig for ettertraktede forsterkerkontruksjoner fra bl.a fra Muscal Fidelity,Luxman(70-tallet),og Michaelson&Austin.
    Han konstruerer også opptaksutstyr,mikrofoner m.mere.

I interviuet jeg linker til,sier han litt om dette med målemetoder etc.

tim dP interview

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EAR har nok mer kompetanse en noe her..
    Høyttalere:

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fahnsen!
    Hvor sier jeg at rør ikke forvrenger mer enn transistor??

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale å lese litt av hva Tim Paracicini fra EAR audio sier om dette å konstruere en forsterker,..-rør eller ikke.
    Jaha? Hva er det han sier som berører det vi diskuterer her?

Fyren liker rørlyd, han liker vinyl, han liker 50-tallsinnspillinger. Transistorer og digitale lydformater kan ikke gi den lydkarakteren han ønsker.

Det er et portrett av en nostalgiker; en fyr som -- om vi trekker en sammenligning -- synes at en 1955-modell De Soto er bedre på alle måter enn en ny Lexus...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Equaliser? De koster ikke så mange penger, og gir stor fleksibilitet i å skreddersy frekvensresponsen.

Noen lar deg tilogmed lagre pre-sets slik at du kan ha en innstilling pr plate.

-k
    Ikke meg i mot..
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så når du har en god rørforsterker som ikke trekker fra eller legger til noe som helst, hva er da fordelen med denne kontra en god transistorforsterker? Rent bortsett fra at den er mindre praktisk på alle tenkelige måter? (fysisk konstruksjon, holdbarhet, effekt..)
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor sier jeg at rør ikke forvrenger mer enn transistor??
    Du skrev:

"Utifra noen innleggene her kan man få inntrykk av at alle rørforsterkere/rør farger og forvrenger lyden. Dette er rent svada!!"

Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Så når du har en god rørforsterker som ikke trekker fra eller legger til noe som helst, hva er da fordelen med denne kontra en god transistorforsterker? Rent bortsett fra at den er mindre praktisk på alle tenkelige måter? (fysisk konstruksjon, holdbarhet, effekt..)
    Just precis...

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skrev:

"Utifra noen innleggene her kan man få inntrykk av at alle rørforsterkere/rør farger og forvrenger lyden. Dette er rent svada!!"
    Nå drar du den litt langt her...
    Jeg har aldri sagt at det ikke kan ha betydning,..men dessverre så sier ikke en lav forvrengningsprosent stort om hvordan en transistor låter.

Tror vi får være enige om å være uenige.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skrev:

Just precis...
    Fahnsen! Helt riktig,men jeg nevner ikke transistor!

Hybrid! Hallo,...det kan f.eks bety at transistor for meg uansett måleverdier kan låte dritt,...værre er det ikke!
    Edit:underestreker,..KAN låte dritt

Side 50 av 76 FørsteFørste ... 10 20 30 40 46 47 48 49 50 51 52 53 54 60 70 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •