Hi-End rør eller transistor? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 76 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 45 55 65 75 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 1504
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var mye fornuftig i det som Orso sa...
    For hjem der man har begrensinger sånn sett (mtp. waf) så kan jeg se at romkorreksjon har noe å si + i konsertsammenhenger, men stiller meg (veeeeeeldig) tvilende til at det skal gjøre all jobben

Men, her er det jo også ett økonomisk aber.. slike bokser ligger på 3-4mnds lønner, så...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote=Kjell B.]1) Så hyggelig å høre noe positivt ...

2) Men før vi gjør denne sticky, forklar meg følgende: Hvorfor hører vi aldri denne midbassen og høye diskanten på messer og i butikker ? Jeg hører jo bare denne subbassen i dypet og ellers en masse skriking i området 1000-5000 Hz. Hvor er det blitt av anleggene til alle de andre "elskerne" da ?

Svar: Jeg har hørt demoer i butikker med både midbass og 1000-3000 hz uten skriking.

Jeg tror som Orso at messelyd / (og ofte butikklyd) sjelden eller aldri blir bra. Det kan være flere grunner, hjemme bruker man mange år i et rom og jobber sakte men sikkert mot bedre lyd og bruker 100vis til 1000vis av timer på å oppnå best mulig lyd, og man legger sjelen sin i det i tillegg. Dette sjer sjelden i butikker, og aldri på messer.

3) Ikke noe av det jeg skriver kan tolkes som at det er en bestemt hifi-smak jeg forfekter. Jeg har kommunisert med andre hifi-venner og vi har i felleskap luket ut alle feilene, men de finale resultatene ble helt forskjellige - f.eks. mye lysere enn det jeg selv foretrekker, eller mer kontant mellomtone, der jeg foretrekker litt mer hengekøye ("loudness").

Svar: Det trenger ikke engang tolkes, du sier det rett ut og det er bra, senest at du ikke liker lys mellomtone og lite midbass:-D Så du sier mye. Du har tidliger sagt at folk du har hatt påbesøk synes din ideallyd er ullen og mørk i mellomtonen.

Så ble du kryptisk for meg når du snakker om at du og dine venner i fellesskap har "luket ut alle feilene" og så videre, der skjønte jeg ikke hva du mente i det hele tatt så da kan jeg ikke kommentere det som står under denne linjen, mht. åpenbare feil i utstyret.
    Men jeg kan fortelle deg en ting, at hvis du har problemer med å nyte musikken gjennom helt vanlig stereoutstyr så er du i trøbbel. Jeg kan nyte musikk fra naborommet eller en reiseradio og takk for det!:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dro den langt der, enig:-D

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell B. Må innrømme at jeg holder meg laaaaangt unna EQ'ere og
    Mener lyden bør komme fram gjennom matching av komponenter, demping av rom og til slutt tuning med kabler

Husker jeg leste for en masse år siden da jeg fortsatt var en jypling at jo kortere signalvei man har og jo færre "switcher", jo bedre utgangspunkt for god lyd hadde man. Men krevde jo også endel av komponentkvalitet of course
    Husker ikke hvem som sa det, muligens P. Qvotrup??

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lyd

Du kjell b. Hva vet vel du om hva lyd har med vitenskapelige utforskninger på komersielle funn..jeg tror du skal ta deg en titt i dine arkjiv

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Det er kun småting og resonanser i bassområdet som kan forbedres ved å tilpasse rommet.
    Og her er vi totalt uenige. Akustiske tiltak i et rom kan snu et anlegg fra å låte grusomt til nydelig. Du får ikke gjort noe med etterklangstid, flutter ekko og ringing ved å gå fra transistor til verdens best rør forsterker. De samme uheldige rombidragene vil fortsatt være der bortsett fra noen små endringer grunnet ulik frekvensgang fra elektronikken. Med avrulling i toppen blir det kanskje mer behagelig å høre på, men da mister du også noe.

Å få bukt med de uheldige rombidragene betyr så uendelig mye mer enn å bytte elektronikk. Veldig få gjør noe særlig med akustikken og det er grunnen til at de stadig bytter og aldri blir fornøyd.

I'D RATHER LISTEN TO A MID-FI SYSTEM IN A HIGH-END ROOM THAN A HIGH-END SYSTEM IN A MID-FI ROOM, ANY DAY."

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå lyver du.

Du har flere ganger her sagt at når folk liker rørforsterkere og vintage-utstyr, så skyldes det at frekvensgangen ikke er så god og avslørende som en god transistor. Og endringer i lydoppfattelse henger sammen med frekvensgang.

Nå lyver du.

Jeg har sagt at fenomenet "rørlyd" er generert av et fenomen man finner igjen på alle forsterkere med veldig høy utgangsimpedans, og dette påvirker frekvensgangen. Hva som er best har jeg ikke sagt noe om.

Forøvrig har minst 70% av de oppsettene jeg har hørt med rør vært spilt praktisk talt på klippegrensen, eller over denne, der de komprimerer såpass mye dynamisk at alt får et slags mildt krydder og i enkelte tilfeller har sågar tilhørere eller eier kommet med jublende tilrop til "detaljrikdommen".

Når du trekker frem et gammelt radiokabinett og dets evne til å gjengi 16Hz-pedalen har vel de fleste for lengst fått med seg at "din lyd" hører hjemme i nettopp den kategorien.

De røroppsettene jeg har hørt spille veldig bra har uten unntak vært spilt langt fra klippegrensa slik at de holder seg godt under 0,5% THD. Av disse oppsettene kan man fint sette inn en god transistoramp (moderne) i stedet med meget godt resultat. Dette funker ikke like bra i oppsett der man spiller med rør som enten er ute og sykler lastmessig og/eller spilles over evne effektmessig, men her kan enkelte gamle transistorkonstruksjoner, også nyere sære konstruksjoner med høy utgangsimpedans, fungere helt greit da de langt på vei gjenskaper en del av det samme, dog klipper de sjelden like pent men en underdimmensjonert strømforsyning og dårlig PSRR hjelper på.

Forøvrig blir det rimelig teit å basere en hel debatt på at det ikke er forskjeller i grunnleggende frekvensgang på ulike komponenter.

Så var det din argumentasjon for dine påstander om frekvensgang da, er det ikke på tide du svarer snart? Eller ligger dette også langt utenfor ditt kunnskapsområde?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I motsetning til mange Tannoy, og særlig de klassiske modellene, så er denne meget strømkrevende da den ikke har den ellers typiske impedansstigningen i bassområdet. Impedanskurven er ganske rett ned til 0 Hz.
    Hallo, stort mer feil enn dette kan man vel ikke få sagt det. Det er akkurat slike laster man bør presentere for en strømsvak forsterker, gjerne en rørforsterker. Vet du i det hele tatt forskjellen på reaktive og resistive laster?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Jeg skjønner, jeg har naturligvis ikke peiling.
    Dersom dette rent teoretisk kunne gitt deg nytt innblikk i hifiens verden, er ikke da dette en særdeles lite konstruktiv holdning?

Det handler vel ikke om å få rett men om å skape best mulig lyd?

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, fornuftige kommentarer, du høres seriøs ut så du må gjerne komme innom - er jo helt enig - denne hobbyen trenger utveksling av ideer.
    Takk for invitasjonen. Tar gjerne en tur innom hvis jeg er på de kanter av landet. :-D
    Har du et nettsted i Hong Kong som forhandler "musikk engelen" din?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har krevet mye arbeide, hvor jeg i et kostbart moderne forsterkersett loddet inn vintage-komponenter produsert 1960-70 og kunne studere den enorme lydforbedringen bare ved å bytte komponenter.
    Dette kunne vært en endeløs degradering av lyden i et hvilket som helst oppsett som var godt balansert før du begynte.

Problemet er vel heller at noen enkle sjeler her har behov for å bekrefte sine dyre kjøp - og som nok heller ikke har de store musiker-ørene. Derfor dette oppgulpet av nedlatende kommentarer.
    Sa noen "bite seg selv i halen"?

Det er jo ingen musikere (akustiske instrumenter) som liker moderne high-end. Det burde du tenke litt over.
    ...og underbygge det med en blank løgn...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate