Hi-End rør eller transistor? - Side 49

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 49 av 76 FørsteFørste ... 9 19 29 39 45 46 47 48 49 50 51 52 53 59 69 ... SisteSiste
Viser resultater 961 til 980 av 1504
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    med rør så kan jeg endelig lukke øyne og føle at artisten står rett foran meg,det føles ekte ut,aldrig hørt en transistor spille slik da det blir mer klinisk,statisk,kaldt kall det hva du vil men innstrumenter og lignende kommer ikke ut og fyller rommet slik rør gjør og slik live musikk gjørmen nå kjører jeg horn høytalere og det blir jo litt på samme måten

samme opplever jeg og nå, etter overgang til rør..........

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    Amplifier Testing

..."When a single signal is applied to an amplifier the most common type of distortion created is called harmonic distortion. This means that the amplifier generates harmonics, integer multiples of the input signal frequency. Individual harmonics are referred to by the harmonic number, that is a distortion component which is twice the original frequency is called the second harmonic. A distortion component which is three times the original frequency is called the third harmonic and so forth. The sum of all harmonics is called total harmonic distortion. This is the number quoted in most amplifier specs. It is also the distortion figure displayed by the basic version of the Win Audio MLS FFT analyzer. All harmonic distortion does not sound the same. The second harmonic is the same musical note one octave higher. The second harmonic of A below middle C is A above middle C. The third harmonic of A below middle C is a slightly detuned E. The fourth harmonic is an A two octaves above the original note. These harmonics in moderation generally do not cause an amplifier to sound bad, and many believe they are responsible for the sound of a tube amp. The fifth harmonic falls in between two musical notes. If present even at low levels will create poor sound. The sixth harmonic is considered benign, however the seventh is another non musical sound. Same goes with the ninth harmonic." etc..

Altså: Pga rør's "evne" til å forvrenge med behageligere x.harmoniske, så vil disse forvrengningene, pga sitt frekvensmessige forhold til den opprinnelige lyden, gi et ekstra inntrykk av naturlige overtoner og klang til instrumentene. Og det er kanskje derfor du oppfatter lyden som mer "ekte". Det samme som flere tidligere har forsøkt å forklare her.

(Dog vil effekten av dette variere mellom ulike rør-konstruksjoner. Ulike transistorkonstruksjoner låter også forskjellig forvrengningsmessig)

EDIT: Det kan jo også være at ditt uttrykk "ekte" i enkelte tilfeller er (nesten) korrekt. Om et instruments naturlige overtoner/klang (x.harmoniske) underveis er blitt "ødelagt" (bevisst eller ikke av lydteknikeren) i miksen, så kan det jo tilfeldigvis være slik at rørene på et vis kompenserer for dette. Men om du da hører signalet/miksen slik det var tiltenkt vet du jo ikke..:-)
    Nei det vet eg jo ikke. Dette med rør og har jo mye å sei. Eg liker f.eks ikke så mye å tune forsterkeren til å vere mye varmere en virkeligheten, men dog ikke kaldere, men ca perfekt er bra. :grin:
    Men vet ikke om det går an å svare på..men er det tilfeldig at denne forvrengingen på rør ligner på virkeligheten av det et instrument gir av naturlig varme og overtoner osv.?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Bare hugs at en transistor og kan spille knall i mine ører, bare så det er sakt. :wink:
    +1
    Har uten tvil hatt de beste lytteopplevelser på transistor oppsett, være seg hjemme i privat hjem, eller i et innspillings-studio.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Nei for meg så er rør det som høres mest naturlig/live ut
    Var og hørte min bror spille inn en jazz plate i et studio i usa og den lyden er det nærmeste jeg kommer med rør

Haugevis med musikere som er intresert i anlegg kjører jo og rør da dei mener det er best. (mest likt virkeligheten)
    Nå snakker eg generell da det finnes gode transistorer og.
    Poenget folkens er jo at noen her mener dei har meir peiling på lyd en musikerne som sitter med f.eks gitaren eller noe annet hele dagen.
    Tenker dere virkelig før dere durer i vei om at dei tar feil?
    Eg har stor respekt for dei musikerne som hører på instrumenta hele tiden og sier at den forsterker teknologien gir best lyd.
    Men heldigvis bestemmer vi selv hva vi skal ha hjemme. :wink:

Når det gjelder akustisk musikk, så er rør tingen.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Jeg har aldri eid en rørforsterker (siden familiens konstant durende "radiokabinett" med innebygd platespiller da jeg var liten); bare hørt dem hos andre, på messer o.l. -- altså typisk situasjoner der folk skal overbevise meg om hvor bra det er. Husker naturligvis ikke navn eller nummer...

Hva er vitsen med rør, hvis det skal lyde "nøytralt"? Da er vel transistorer både bedre egnet og enklere å forholde seg til.
    Uten at eg har hørt så mange nye rørforsterkere så er det mange som sier dei ligner transistor då dei er bygget med samme komponenter, slike "data" ting, rimelige men ikke bra for lyden ting. hehe.. men er noe i det ja..ikke tull det.
    Men som en transistor, er det noen merker som er mye bedre. Og dei er det verdt å få en lytt på.
    Igjen er det ekstra kjekt å tune den slik en vil med å skifte ut rør på den.
    Det kan og gi et kraftig løft, f.eks med MAen. (dette er en billig en som er mye bedre en mange dyrere typer) men finnes helt sikkert noen dyrere og som er bra,vil eg tru.
    F.eks Ayon skal jo vere knall, uten at eg har hørt den trur eg.
    For å ta min egen Music Angel 2010 modell, så er den bygget på gode komponenter, gjerne gamle komponenter som er bedre lyd i.
    Denne kan en tune som en vil, alt fra varm til iskald, tynn till tykk osv.
    Men som nå har eg Mullard ECC82 og RCA 6DT8 og det er knall med fast bass som en hegel forsterker og luftig og fin..faktisk ikke helt ulikt hegel eg har her og, men med den naturlige varmen i instrumenta.
    Mange tuner og transistorene som dei bygger mot varme.
    Eg vil sei at en nøytral lyd = ekte lyd, uavhengig om det er den eller den forsterkeren som spiller.
    Nå har det blitt til at nøytral lyd er en typisk transistor lyd som da ligger i en "kald" toneleie som ikke helt er virkeligheten av et instrument.
    Nøytral for meg er: slik høres det ut i virkeligheten.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trym
    +1
    Har uten tvil hatt de beste lytteopplevelser på transistor oppsett, være seg hjemme i privat hjem, eller i et innspillings-studio.
    Ja ikke sant.. 8)
    Heldig vis finnes det både Merse og BMW :-)
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haugevis med gitarister som er intresert i anlegg kjører jo og rør da dei mener det er best. (mest likt virkeligheten)
    Sånn, da ble den fikset opp i... :twisted:

Fra spøk til alvor... du diskuterer mye som umulig kan være fakta som om det var fakta.

Du sier at haugevis med musikere som er interessert i anlegg kjører rør. Veldig generell påstand. Det er sikkert også haugevis som også kjører transistor ikke sant? Eller mener du at de fleste musikere som har en hi fi interesse kjører rør?

I så fall hvilket grunnlag har du for å si dette?

Jeg har vært trommis i rundt 25 år og spilt med endel forskjellige folk innen forskjellige genre. Gitarister er iallefall glad i rør når de skal ha god vreng på Marshall'en sin.

Men, jeg kan ikke si at alle musikere flyr rundt og forkynner rør som hjemmeanlegg. Det er da smak og behag er det ikke?

Hevder du at når jeg går i studio for å tracke trommer, så vil jeg måtte ha rør for å få den lyden jeg snakker med teknikeren at jeg ønsker på trommene? Dette på tross av at han mikser alt endelig resultat ved å høre transistorer?

Er det i mastringen det skjer noe magisk som gjør at rør vil bli den "riktige" lydsignaturen?

Eller tror du dette kanskje heller er snakk om en signatur du (og mange andre) heller er glad i?

Tror du virkelig ikke at når musikere og lydteknikere jobber så vet de at dette vil låte forskjellig på forskjellige anlegg, men at de tross alt prøver å skape det beste lydbildet de kan på det utstyret de selv har i studio?

Hvordan kan du da med hånden på hjertet si at rør låter riktig og mest likt virkeligheten da?

Ville du også diskutert dette med den lydteknikeren som skapte dette lydbilde og sagt at; på dine rør låter det mer riktig enn på transistorene han har i studio eller hjemme?

Mange lydteknikere og musikere prøver jo å skape et "sound" i større og mindre grad. Noen er mer opptatt av lydkvalitet enn andre også. Det er uansett en lydcollage som blir laget. Og det er ikke innen alle genre man hele tiden prøver å gjenskape en pokkers blokkfløyte som blir spilt i en stor stue eller en hall. Det brukes jo endel femtiøringer på software og hardware som nettopp har i oppgave å forvrenge og forandre det som ble spilt inn.

Syns kanskje man bør unngå å bruke absolutte konklusjoner som "riktig" og "best" i sånne diskusjoner.

Og også dette at liksom alle musikere er skjønt enig i at man må ha rør for at det skal låte som deres instrument. Det er da bare tull! Og ikke minst at musikere automatisk har god greie på god lyd. Herregud vi er jo halvt døve før vi har lært å beherske et instrument mann! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ennå tilgode å høre et hi-fi anlegg som låter tilstrekkelig "live". Dvs slik lyden ofte er på konserter, og da jeg må legge til "heldigvis".
    Har vært på en del konserter gjennom årene, og prøver så langt det lar seg gjøre å få plassert meg nærmest mulig mikseren. Med få unntak, så er "konsertlyd" noe jeg ikke hadde orket å hørt på hjemme i stua.
    Det nærmeste jeg har hørt er når musikk er avspilt gjennom PA. Da "nærmer" det seg "live".

Selvom min preferanse er musikk presentert via en rørforsterker, så vil jeg på ingen måte hevde og påstå at lyden i den jeg har nå er "ekte", hverken mer eller mindre, enn presentert gjennom en eller annen transistorforsterker. Men... i mine ører så foretrekker jeg den "lydsignaturen" som rør tilfører. Om det er den ene, andre , tredje eller gudhvermansens harmoniske forvregning som spiller inn, er for meg klinkende likegyldig. Når jeg skal lytte til musikk så er misjonen "to have a good, relaxing & exciting time" - og ikke være behengt med å "analysere" lyder, klanger osv. oppogned.

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tyf

Fra spøk til alvor... du diskuterer mye som umulig kan være fakta som om det var fakta.

Du sier at haugevis med musikere som er interessert i anlegg kjører rør. Veldig generell påstand. Det er sikkert også haugevis som også kjører transistor ikke sant? Eller mener du at de fleste musikere som har en hi fi interesse kjører rør?

I så fall hvilket grunnlag har du for å si dette?

Jeg har vært trommis i rundt 25 år og spilt med endel forskjellige folk innen forskjellige genre. Gitarister er iallefall glad i rør når de skal ha god vreng på Marshall'en sin.

Men, jeg kan ikke si at alle musikere flyr rundt og forkynner rør som hjemmeanlegg. Det er da smak og behag er det ikke?

Hevder du at når jeg går i studio for å tracke trommer, så vil jeg måtte ha rør for å få den lyden jeg snakker med teknikeren at jeg ønsker på trommene? Dette på tross av at han mikser alt endelig resultat ved å høre transistorer?

Er det i mastringen det skjer noe magisk som gjør at rør vil bli den "riktige" lydsignaturen?

Eller tror du dette kanskje heller er snakk om en signatur du (og mange andre) heller er glad i?

Tror du virkelig ikke at når musikere og lydteknikere jobber så vet de at dette vil låte forskjellig på forskjellige anlegg, men at de tross alt prøver å skape det beste lydbildet de kan på det utstyret de selv har i studio?

Hvordan kan du da med hånden på hjertet si at rør låter riktig og mest likt virkeligheten da?

Ville du også diskutert dette med den lydteknikeren som skapte dette lydbilde og sagt at; på dine rør låter det mer riktig enn på transistorene han har i studio eller hjemme?

Mange lydteknikere og musikere prøver jo å skape et "sound" i større og mindre grad. Noen er mer opptatt av lydkvalitet enn andre også. Det er uansett en lydcollage som blir laget. Og det er ikke innen alle genre man hele tiden prøver å gjenskape en pokkers blokkfløyte som blir spilt i en stor stue eller en hall. Det brukes jo endel femtiøringer på software og hardware som nettopp har i oppgave å forvrenge og forandre det som ble spilt inn.

Syns kanskje man bør unngå å bruke absolutte konklusjoner som "riktig" og "best" i sånne diskusjoner.

Og også dette at liksom alle musikere er skjønt enig i at man må ha rør for at det skal låte som deres instrument. Det er da bare tull! Og ikke minst at musikere automatisk har god greie på god lyd. Herregud vi er jo halvt døve før vi har lært å beherske et instrument mann! :-D
    +1
    Er selv musiker og har reist over hele jorden, med unntak av Australia.
    Har vært med på over 20 talls innspillinger, og spillt med mange musikere, men jeg kjenner faktisk inngen gitarister som har hi-fi med rør.

Newcomer Mendez sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tyf

Gitarister er iallefall glad i rør når de skal ha god vreng på Marshall'en sin.

Det er nok svært mye mer enn bare "vreng" som er grunnen til at vi velger rør, uten å gå nærmere inn på dette.

Dine utsagn gjør det svært lett å få assosiasjoner til et eller annet rock/metal-rølpe-band, der musikalitet, teoretisk-skolering og generell teoretisk kunnskap om musikk nødvendigvis ikke er spesielt høyt, og dermed heller ikke krav til lydkvalitet.
    Selvfølgelig har mange musikere et svært velutviklet trent øre, med oppfattelse av nyanser andre ofte ikke engang registrerer.

At det er smak og behag er selvfølgelig sant!

Trommiser i "rockeband" er generelt så rølpete typer, at de er de siste man burde høre på!

Nå er vel ikke denne rør preferansen hos gitarister ment nødvendigvis direkte overført til hifi, annet enn at den svært ørevennlige og levende klangen som rør gir foretrekkes ofte av gitarister, og også av hifi-rør-entusiaster av samme grunn.

Edit:Om man skal si noe generelt om musikere, så er det isåfall at det er forbausende hvor få musikere det er som investerer tid og penger på bra hifi.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mendez
    Det er nok svært mye mer enn bare "vreng" som er grunnen til at vi velger rør, uten å gå nærmere inn på dette.

Dine utsagn gjør det svært lett å få assosiasjoner til et eller annet rock/metal-rølpe-band, der musikalitet, teoretisk-skolering og generell teoretisk kunnskap om musikk nødvendigvis ikke er spesielt høyt, og dermed heller ikke krav til lydkvalitet.
    Selvfølgelig har mange musikere et svært velutviklet trent øre, med oppfattelse av nyanser andre ofte ikke engang registrerer.

Trommiser i "rockeband" er generelt så rølpete typer, at de er de siste man burde høre på!

Nå er vel ikke denne rør preferansen hos gitarister ment nødvendigvis direkte overført til hifi, annet enn at den svært ørevennlige og levende klangen som rør gir foretrekkes ofte av gitarister, og også av hifi-rør-entusiaster av samme grunn.

Edit:Om man skal si noe generelt om musikere, så er det isåfall at det er forbausende hvor få musikere det er som investerer tid og penger på bra hifi.
    +10
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå sa vel ikke eg at det gjalt alle?
    En får inntrykk av at det gjelder mange..da ikke trommiser
    Men leser ofte om gitarister og slike folk. Men lar den tråden ligge eg.

Fårløbig har eg ikke fått den ekte klangen/varmen i en forsterker som f.eks en trompet gir ut av instrumentet. Alså FØR lyden går inn i noe som helst.
    Nærmeste er rør. Men seff ikke hørt alt av transitorer 8)
    Høyttalere:

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angry

Sitat Opprinnelig postet av Mendez

Jeg har spilt trommer mangt et rock/metal-band, spiller gitar (har gitarforsterkere både med og uten rør), har et (om jeg får si det selv) oppegående stereoanlegg, er ikke særlig rølpete og hørselen er også helt perfekt...

Og ja, rør gir en helt spesiel lyd i gitarforsterkere, da særlig vreng...

Så de påstandene bør du trå litt varsomt frem med... :evil:

Og det er langt fra all rock og metal som er rølpete....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fårløbig har eg ikke fått den ekte klangen/varmen i en forsterker som f.eks en trompet gir ut av instrumentet. Alså FØR lyden går inn i noe som helst.
    Nå lurer jeg nesten på om du noen gang har hørt en "live" trompet...

Ellers støtter jeg han som ikke ville ha live rockelyd i stua. Den ligger forferdelig langt unna alt jeg forbinder med hi-fi...

Live akkustisk musikk, derimot, kan være et ideal. Som ikke nødvendigvis er oppnåelig. Nærmest kommer man, i mine ører, med et anlegg med minst mulig forvrengning eller annen "farging" av lyden.

Hva gitarforsterkere har med saken å gjøre, forstår jeg ikke. En gitarforsterkers oppgave er nettopp å farge, og ofte forvrenge lyden. Da er rør perfekt.

En hi-fi-forsterker skal nettopp ikke farge eller forvrenge -- gjør den det, er det per definisjon ikke hi-fi...

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ellers støtter jeg han som ikke ville ha live rockelyd i stua. Den ligger forferdelig langt unna alt jeg forbinder med hi-fi...

Live akkustisk musikk, derimot, kan være et ideal. Som ikke nødvendigvis er oppnåelig. Nærmest kommer man, i mine ører, med et anlegg med minst mulig forvrengning eller annen "farging" av lyden.

Hva gitarforsterkere har med saken å gjøre, forstår jeg ikke. En gitarforsterkers oppgave er nettopp å farge, og ofte forvrenge lyden. Da er rør perfekt.

En hi-fi-forsterker skal nettopp ikke farge eller forvrenge -- gjør den det, er det per definisjon ikke hi-fi...
    Ja, det har eg nok hørt. Både inne og ute så vet hvordan det låter inne, små rom, større og store saler og ute.
    Helt klart best var det ute, brudevalsen rett mot eit fjell. Det låt Mektig og tøft som f.. :-D
    Høyttalere:

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det synes jeg også var litt rart, ettersom trompet er et messingblåser instrument laget i metall som vel derfor også skal låte metallisk.... At trompet kan være en possitiv opplevelse å høre på gjennom en rør forsterker, det er det vel mindre tvil om, selv om den vel ikke da trenger å bli direkte varmt gjengitt.

Ja er enig, men av en eller annen grunn forbinder jeg at slike anlegg som er i stand til dette består av PA forsterkere med transistor prinsipp, og ikke nødvendigvis rør, for å si det slik.

Kan selfølgelig ikke si noe om hva som høres best ut i dine ører, men slik live akkustisk musikk musikk kan i mine høres veldig riktig ut via rør utstyr også.

Nei ikke under high ende rør-forsterker i denne sammenhengen nei. En gitar forsterker blir vel mer som et sammen med gitaren et musikk instrument å regen. Nå var det vel pga at det var rørforsterkere som historisk sett lagde denne forvrengings klangen som er mye av årsaken til at man fremdeles foretrekker rør i gitar forsterkere. Har selv en Marshall modell 6100 rørbasert gitar-forsterker, men det er jo ikke måten denne spiller på jeg forbinder med High End rørforsterkere i HIFI sammenheng for å si det sånn, men den er morsom å bruke sammen med min gitar klimpring.....

Det er selfølgelig en måte å se på deffinisjonen hi-fi, men må inrømme at akkurat hvor mye forvrengning elektronikken har fra lydbølgene til kilde til lydbølgene treffer i sweetspot er en ting. Jeg vil si det er hvor troverdig gjengivelsen av musikken oppleves i lytterommet er min deffinisjon på hva som er high-fidelity eller ikke. Har opplevd mange transistor, rør forsterkere og høytalere som har gjort dette meget bra.

Vil vel derfor kanskje antyde at Lovemusikk får i "hjemmelekse" å høre en trompet på på kloss hold, og Fahnsen får i oppgave å legge igjen sine rørfordommer hjemme, og få med seg Live akkustisk musikk gjengitt i et godt rør-forsterker High End oppsett.....:wink:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler eg må kommentere mine innlegg.

Eg er nemlig ute etter et anlegg som gir troverdig lyd.
    Dvs er det skarpt må det vel høres slik ut og.
    Er det et instrument med varme må det høres slik ut og.

En gitar skal ikke høres tynn og kald ut når den ikke er det..det var poenget mitt. Seff er det mange gode transistorer. Rør, dog MAen gjør veldig mye riktig med andre "riktige" rør en dei som sitter orginalt..det er og et poeng.
    Ikke alle rørforsterkere lager en sånn "varme" en kanskje tenker på når en hører rør og ikke har så mye erfaring med rørforsterkere heller.
    Eg har ikke noe erfaringer med andre en MAen..det vil eg ikke skryte på meg.
    Min Hegel effekt f.eks spiller Meget bra på mine Vienna.. meget bra.
    Så eg er ikke noe transistor hat menneske.
    Spiller ingen rolle for meg hva som lager lyden bare det er bra. For då koser eg meg. :-) Som eg gjorde i gårkveld med Hegel som skjef.
    Høyttalere:

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Vil vel derfor kanskje antyde at Lovemusikk får i "hjemmelekse" å høre en trompet på på kloss hold
    Det vil jeg fraråde. Dama mi spiller trompet bl.a i et symfoniorkester, og jeg "får" høre trumpet på nært hold nesten hver dag. Og det skal jeg love blir alt for intenst og høyt/skrikende til at du orker særlig lenge.
    Jeg bruker transistor, men får også denne tilstedeværelsen/3d effekten som alle her snakker om. At det bare er rør som kan lage dette, er jo bare tull.
    Hørt flere transistor oppsett med den effekten.
    Det som var den viktigeste komponenten i mitt oppsett for å få denne følelsen var cd spilleren. Da skjedde det mere, enn når jeg har prøvd forsterkere.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trym
    Det vil jeg fraråde. Dama mi spiller trompet bl.a i et symfoniorkester, og jeg "får" høre trumpet på nært hold nesten hver dag. Og det skal jeg love blir alt for intenst og høyt/skrikende til at du orker særlig lenge.
    Jeg bruker transistor, men får også denne tilstedeværelsen/3d effekten som alle her snakker om. At det bare er rør som kan lage dette, er jo bare tull.
    Hørt flere transistor oppsett med den effekten.
    Det som var den viktigeste komponenten i mitt oppsett for å få denne følelsen var cd spilleren. Da skjedde det mere, enn når jeg har prøvd forsterkere.
    Sant sant..min cd spiller på rep, så no bruker eg pioneer sin bluray XL-52 og kjører analog ut, til rotel RC1082 og videre til Hegel. RCA kabler hele veien.
    Teknologien er komt langt for en billig peng.. Denne spiller så meget bra at alle som har denne og eit "vandlig" anlegg som f.eks pappa har, burde oppgradert alt annet..det fortener denne dvd-spilleren..eller bluray spilleren.
    Verdt en "høring".
    Høyttalere:

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest litt i tråden, men ikke fått med meg alt.

Men; "Lovemusikk", du kan gjøre det litt enklere for deg selv, (og oss andre) hvis du slutter med å omtale rørlyd som "ekte" lyd. Det har da absolutt ingenting med det og gjøre.

For all del, jeg liker rørlyd meget godt selv, men det er ikke mer ekte enn transistor.

Sist jeg hørte råflott ekte lyd, var på (symfoniorkester) konsert uten forsterkeri og høyttalere.8)

Side 49 av 76 FørsteFørste ... 9 19 29 39 45 46 47 48 49 50 51 52 53 59 69 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •