Hi-End rør eller transistor? - Side 48

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 48 av 76 FørsteFørste ... 8 18 28 38 44 45 46 47 48 49 50 51 52 58 68 ... SisteSiste
Viser resultater 941 til 960 av 1504
    Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Igjen: Her er min erfaring stikk motsatt.
    Det er helt greit!

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags type rørforsterkere er det du har erfaring med? Egen erfaring er at mange rørforsterkere/rørtyper kan låte veldig nøytralt,..om man kan kalle det, det...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertC
    Hva slags type rørforsterkere er det du har erfaring med? Egen erfaring er at mange rørforsterkere/rørtyper kan låte veldig nøytralt,..om man kan kalle det, det...
    Jeg har aldri eid en rørforsterker (siden familiens konstant durende "radiokabinett" med innebygd platespiller da jeg var liten); bare hørt dem hos andre, på messer o.l. -- altså typisk situasjoner der folk skal overbevise meg om hvor bra det er. Husker naturligvis ikke navn eller nummer...

Hva er vitsen med rør, hvis det skal lyde "nøytralt"? Da er vel transistorer både bedre egnet og enklere å forholde seg til.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mener, at en ikke hørbar forvrengning i kildesignalet + ikke-hørbar forvrengning i forsterkeren = hørbar forvrenging?
    Ja på en måte, det er bare det at denne typen forvrengning skiller seg ut med at den er umusikalsk og ikke harmonisk og kanskje kan ha en 10-100X faktor for hvor forstyrrende hørbart det blir. Eller forklart på en annen måte, møt gitaristen Mark Knopfler med "halvboren" Ark Opfler. Ark har med seg en gitar som er stemt slik at den bare kan spille 5 harmonisk av alle toner som Mark spiller. alle toner Mark spiller, kopierer Ark etter beste evne. Heldigvis er Ark mikset inn på samme lydspor med en 100x lavere lydstyrke enn Mark og når miksen senere blir gjort i studio og satt sammen, er det ingen som har lagt merke til Arks ville klimpringer. Så når Hifi-John kjøper CDen og spiller av opptaket på sitt audio utstyr som tilfeldigvis har samme 5harmonisk spillestil i Dac, Pre og effekt forsterker, blir det plutselig på tross av at høytalerne og lytterommet bidrar med store andeler 2 og 3 harmoniske frekvenser mulig å legge merke til den umusikalske spillingen til Ark....

Men hva med hørbar forvrenging i opptak gjort med rørutstyr (jeg har en god del sånne) + hørbar forvrenging i rør-forsterkeren?
    Ja det kan selfølgelig bli for mye av det "gode"....
    Hva med ikke-hørbar forvringning i transistor-forsterkeren + hørbar forvrengning i høyttalerne -- kontra hørbar forvrenging i begge ledd med rør-forsterker?
    Ja det er et godt poeng, men i motsettning til f.eks 5 ordens forvrengning hvis f.eks det er det transistor forsterkerene og oppstaket har mest av, vil rørutstyret med la oss f.eks si 0,5% 2 og 3 -ordens forvrengning legge seg til høytalerene sine 2% og lytterommets 5% 2 og 3 ordeforvrengning, og forbli på et nivå som ikke skiller seg merkbart skadelig ut. dvs 7,5 % 2 og 3 harmonisk for rør og 7% + fler trinn med mer spesifik uharmonisk spillestil som hørselen er veldig følsom for med en ren transistor kjede.

Jeg synes du roter deg inn i selvmotsigende teoretisering her -- og skulle gjerne sett en teknisk forklaring, om en slik finnes.
    Ja det er mulig at jeg ikke er så god til å forklare det jeg prøver å formiddle, og at det kan bli missforstått. Da kan du kan trøste deg med at det er i tilfelle ikke første gangen det har skjedd ....:roll:

Har lest en del rundt de tidlige transistor forsterkerne som ble introdusert i audio verdenen i begynnelsen, og der forskes det og taes mye av disse problemstillingene opp. Selfølgelig er dette ikke et stort problem lenger, men det kan kanskje fremdeles gjøre seg gjeldende rundt matching av fordeler og ulemper med de forskjellige teknologiene.
    Ja, det er den subjektive vinklingen -- og der er og blir vi uenige.
    Ja selfølgelig, har ingen fasit eller ambisjoner om å "omvende" noen, men mer et ønske om å stille spørsmålstegn med mange bastante uttalelser og kanskje heller oppfordre og få til diskusjoner der hvor man kan tenke gjennom og teste ut tingene selv.

Selv forsøker jeg til og med å unngå rør-opptak av akkustisk musikk, da jeg synes det lyder kunstig. Jeg har ellers gode innspillinger jeg ikke orker å høre på så mye som jeg kunne ønske, pga dette.

("Elektrisk" musikk er noe annet. Den er "kunstig", og alle lydeffekter en en del av uttrykket.)
    Ja det finnes både gode og dårlige opptak der ute, men sånn vi var inne på i en annen tråd, så hører vi med hjernen, og er følsomme overfor dagsform, følelser, overbevisning osv, så fra egen erfaring har jeg funnet ut at det går til og med gå ann å trampe taken og nyte musikk på mindre "low end" anlegg også, hvis man legger godviljen til :-D .....

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri eid en rørforsterker (siden familiens konstant durende "radiokabinett" med innebygd platespiller da jeg var liten); bare hørt dem hos andre, på messer o.l. -- altså typisk situasjoner der folk skal overbevise meg om hvor bra det er. Husker naturligvis ikke navn eller nummer...

Hva er vitsen med rør, hvis det skal lyde "nøytralt"? Da er vel transistorer både bedre egnet og enklere å forholde seg til.
    Med "nøytralt"i dette tilfellet mener jeg lite av det du antagligvis mener er "kunstig" rørlyd.
    Et eksempel på rørforsterker som ofte spiller "nøytralt",i mine ører, er KT-88,..

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med å teste rør forsterkere slik du nevner her, er at det blir alt for mange nye påvirkninger på en gang, og det er vanskelig/umulig å skille ut kun en stakkars rørforsterker sin inflytelse.

Ja det er jeg faktisk enig med deg i, og mange som liker rør liker ikke transistor "nøytralt" for å si det slik.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Problemet med å teste rør forsterkere slik du nevner her, er at det blir alt for mange nye påvirkninger på en gang, og det er vanskelig/umulig å skille ut kun en stakkars rørforsterker sin inflytelse.

Ja det er jeg faktisk enig med deg i, og mange som liker rør liker ikke transistor "nøytralt" for å si det slik.
    Mener dere virkelig at rørfolket ikke vil ha nøytral lyd???

Edit: Transistor er ikke det samme som nøytral!!

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med rør så kan jeg endelig lukke øyne og føle at artisten står rett foran meg,det føles ekte ut,aldrig hørt en transistor spille slik da det blir mer klinisk,statisk,kaldt kall det hva du vil men innstrumenter og lignende kommer ikke ut og fyller rommet slik rør gjør og slik live musikk gjørmen nå kjører jeg horn høytalere og det blir jo litt på samme måten

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Har lest en del rundt de tidlige transistor forsterkerne som ble introdusert i audio verdenen i begynnelsen, og der forskes det og taes mye av disse problemstillingene opp.
    Det er meget mulig at dette var relevante problemstillinger i transistorteknologiens barndom. Men har det noen praktisk betydning idag?

Sålenge ingen elektroniske komponenter i anlegget mitt har hørbar forvrengning på det ytelsesnivået jeg kjører det på, kan jeg ikke se det.

fra egen erfaring har jeg funnet ut at det går til og med gå ann å trampe taken og nyte musikk på mindre "low end" anlegg også, hvis man legger godviljen til
    Mye av min favorittmusikk finnes bare i teknisk elendige opptak; enten det skyldes primitivt studioutstyr på 50-tallet eller før, eller bærbart utstyr fra 70-tallet og senere. Jeg har ingen problemer med å nyte denne musikken, fordi de dårlige opptakene enten gir et tidsbilde, eller uttrykker noe av ideen bak musikken.

Noen rør-opptak av klassisk musikk har jeg derimot problemer med. Det blir som å se på en film med softfilter...

Med "nøytralt"i dette tilfellet mener jeg lite av det du antagligvis mener er "kunstig" rørlyd.
    Et eksempel på rørforsterker som ofte spiller "nøytralt",i mine ører, er KT-88
    Vet jeg ikke om jeg har hørt...

Med "nøytral" lyd, mener jeg selv et lydbilde med "flat" frekvenskurve (altså ikke forsterket bass eller neddempet diskant), uten hørbar støy eller kunstig "romklang".

En type lyd jeg tror mange vil kalle "lys", "tynn" eller "steril".

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    med rør så kan jeg endelig lukke øyne og føle at artisten står rett foran meg,det føles ekte ut,aldrig hørt en transistor spille slik da det blir mer klinisk,statisk,kaldt kall det hva du vil men innstrumenter og lignende kommer ikke ut og fyller rommet slik rør gjør og slik live musikk gjørmen nå kjører jeg horn høytalere og det blir jo litt på samme måten
    Ganske typisk opplevelse av rør for en som er vant til transistor vil jeg tro!
    Men rørforsterkeren må jo også være god..!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, en typisk opplevelse av rør for en som liker "rørlyden".

Selv er jeg "vant til transistor", og jeg har aldri opplevd rørlyd på denne måten.

Jeg opplever heller ikke et transistoranlegg som "kaldt" eller "statisk".

Om instrumentene "kommer ut" og "fyller rommet" eller ei, vil jeg påstå er et spørsmål om høyttalerplassering og akustikk.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Selv er jeg "vant til transistor", og jeg har aldri opplevd rørlyd på denne måten.

Om instrumentene "kommer ut" og "fyller rommet" eller ei, vil jeg påstå er et spørsmål om høyttalerplassering og akustikk.
    Man kan omvende en transistorist til rør,men ikke omvendt

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan omvende en transistorist,men ikke omvendt
    Man kan bare omvende den som ønsker å tro.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan bare omvende den som ønsker å tro.
    Enig!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den siste linjen din er helt feil

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men rørforsterkeren må jo også være god..!
    Det kommer selvfølgelig annpå kvalitet men som sagt så kjører jeg på horn høytalere og der har jeg aldrig hørt transistor klasse ab spille brukendes engang,rør ligger laaangt forran og jeg har testet mye superdyr elektronik.Men som sagt på andre typer høytalere så kan muligens transer låte ok i mine ører

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Det kommer selvfølgelig annpå kvalitet men som sagt så kjører jeg på horn høytalere og der har jeg aldrig hørt transistor klasse ab spille brukendes engang,rør ligger laaangt forran og jeg har testet mye superdyr elektronik.Men som sagt på andre typer høytalere så kan muligens transer låte ok i mine ører
    Jeg har god erfaring med din Audio Note,og angrer på at jeg ikke beholdt den jeg hadde..Kanskje hvis det dukker opp en på brukten..?!
    I mitt anlegg nr.2 koser jeg meg nå med 2X9 single-ended 300B triodewatt på et par Klipsch RB61:smile:

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Ja eg har lært dettte med forvrenging og det er ikke vas sånn..men når det er samme svaret hele tiden fra x antall, så blir det til slutt vas, når eg spør hvorfor er lyden sånn og sånn..?
    Så er det ingen som kan forklare meg noe annet en dette med forvrenging..
    Men hvis det ikke er noen annen grunn enn de tingene jeg allerede har nevnt, så blir det jo litt vanskelig å gi ytterligere forklaring?
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Men hvis det ikke er noen annen grunn enn de tingene jeg allerede har nevnt, så blir det jo litt vanskelig å gi ytterligere forklaring?
    Det er et par stykker som har forklart det med magi. Det burde vel holde, selv for Lovemusikk?

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Jo - det kan forklares hvorfor grunnkatakteristikken mellom rør og transistor er ulik - og noen har gjort noen "tapre" forsøk på å forklare deg (delvis).

Det som ikke noen kan "forklares er hvorfor du (og flere andre for den saks skyld) synes og mener at lyd fra en rørforsterker er det du beskriver som "mer ekte". Det er og blir en subjektiv egenoppfatning, og blir som å "krangle" om det er rød eller blå som er den mest "ekte" fargen.
    Bare hugs at en transistor og kan spille knall i mine ører, bare så det er sakt. :wink:
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Side 48 av 76 FørsteFørste ... 8 18 28 38 44 45 46 47 48 49 50 51 52 58 68 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •