Hi-End rør eller transistor? - Side 46

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 46 av 76 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 50 56 66 ... SisteSiste
Viser resultater 901 til 920 av 1504
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    hehe jeg bryr meg ikke så lenge rør og enkelte rør hybrid i mine ører låter langt bedre og mer ekte/live enn transistir klasse ab/d,gir en detaljert og klar/fyldig mellomtone jeg aldrig noensinne har hørt på transistor uansett pris

+1, tekniske data og fakta er en ting, hva man liker er ofte noen helt annet
    rør oppleves av meg som mer ekte lyd , og ikke minst lyd med sjel

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Fordi eg håper på et sakelig svar på hvorfor det er mer ekte lyd?
    Det finnes ikke noe "saklig svar" på det. Det er ikke "mer ekte lyd" -- det er bare lyd du, og enkelte andre, liker bedre enn andre typer lyd -- slik noen liker blomstrete tapet bedre enn ensfargede vegger.

Det eneste "saklige" svaret er at rørforsterkere har høyere forvrengning og mer støy enn transistorforsterkere.

Kan du ikke bare slå deg til ro med at du har en subjektiv smak, som skiller seg fra mange andres subjektive smak?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi eg håper på et sakelig svar på hvorfor det er mer ekte lyd? (vis en ser bortfra at i noen er tunet mer "rørlyd", noe en kan gjere ved å skifte rør)
    Alså mindre forvrenging i transistor javel, helt greit.
    Rør forvrenger masse, men da 2 og 3 harmonisk.
    Men svaret får eg jo aldrig på hvorfor det låter bedre, eneste er at det er 2 og 3 harmonisk, difor.

Eg vil lære nemlig så difor er det bare vas å mase på at ene forvrenger mer en den andre..eg lærer ingen ting av det.
    Det finnes jo ingen objektive svar på hvorfor DU synes det låter bedre.

Svaret på hvorfor du og mange andre synes det låter riktigere har du fått mange ganger, men mulig ikke på en måte som du forstår. Rørforsterkere har en to-tre karakteristikker som de fleste vil finne behagelig:

1.De har en tendens til å ha en frekvensrespons med en økning i nedre del av frekvensregisteret, noe som gir det som oppfattes som "varm lyd".

2.De har en tendens til å ha en frekvensrespons med en reduksjon i øvre del av frekvensregisteret, noe som gir det som oppfattes som "behagelig lyd", og reduserer fenomenet lyttetretthet

3.De tilfører signalet harmonisk forvrengning som gir en økt oppfattelse av romklang, som gjerne oppfattes som et fullere og rundere lydbilde.

Ingen av disse fenomenene gjør at lyden kommer nærmere kildematerialet, derfor blir det vanskelig å svelge at du kaller dette "mer ekte". men det er godt mulig at du og mange med deg synes det høres bedre ut enn en nøytral gjengivelse av kildematerialet, spesielt på lavt/moderat lydnivå.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det finnes jo ingen objektive svar på hvorfor DU synes det låter bedre.

Svaret på hvorfor du og mange andre synes det låter riktigere har du fått mange ganger, men mulig ikke på en måte som du forstår. Rørforsterkere har en to-tre karakteristikker som de fleste vil finne behagelig:

1.De har en tendens til å ha en frekvensrespons med en økning i nedre del av frekvensregisteret, noe som gir det som oppfattes som "varm lyd".

2.De har en tendens til å ha en frekvensrespons med en reduksjon i øvre del av frekvensregisteret, noe som gir det som oppfattes som "behagelig lyd", og reduserer fenomenet lyttetretthet

3.De tilfører signalet harmonisk forvrengning som gir en økt oppfattelse av romklang, som gjerne oppfattes som et fullere og rundere lydbilde.

Ingen av disse fenomenene gjør at lyden kommer nærmere kildematerialet, derfor blir det vanskelig å svelge at du kaller dette "mer ekte". men det er godt mulig at du og mange med deg synes det høres bedre ut enn en nøytral gjengivelse av kildematerialet, spesielt på lavt/moderat lydnivå.

Okai..jo har vel lest dette før, men då slår vi oss til ro med det.
    Er det mulig at ved å flytte et transistor anlegg ut i friluft så vil det bli bra? Tenker da på diverse reflekser +++ som gjer at det ikke blir bra..eller er det bare sånn det er.. finnes jo noen transistorer som spiller meget bra, ingen tvil om det. Men ofte dyre ting da. Nå skal vi ikkje komme inn på om komponentene er så mye dyrere, noe dei nok ikke er, men koster vel å utvikle lyden.
    Men eg liker å prøve forskjellige merker i et samlet anlegg, får å se om det blir bra. Ofte ikke så bra, men det er blitt en hobby på lik linje med fluefiske.
    8)
    Ser og på dette med en weber mellom en rør og transistor kan vere veien å gå.
    Men klart, enkleste er moderne produkter vis en får det til.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eventuelle problemer som skapes av refleksjoner i rommet anlegget står i er nok identiske uavhengig av hva slags konstruksjon forsterkeren har.
    --
    Thorbjørn

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -----. . . . .. . . . . . . . . . . ,.-‘”. . . . . . . . . .``~.,
    -----. . . . . . . .. . . . . .,.-”. . . . . . . . . . . . . . . . . .“-.,
    -----. . . . .. . . . . . ..,/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ”:,
    ------. . . . . . . .. .,?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .\,
    ------. . . . . . . . .
    /. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,}
    ------. . . . . . . . ./. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,:`^`.}
    ------. . . . . . . ./. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,:”. . . ./
    -------. . . . . . .?. . . __. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . :`. . . ./
    ------. . . . . . . /__.(. . .“~-,_. . . . . . . . . . . . . . ,:`. . . .. ./
    . . . . ------. . /(_. . ”~,_. . . ..“~,_. . . . . . . . . .,:`. . . . _/
    . . . .. -------.{.._$;_. . .”=,_. . . .“-,_. . . ,.-~-,}, .~”; /. ..}
    . . .. .------ .((. . .*~_. . . .”=-._. . .“;,,./`. . /” . . . ./. .. ./
    . . . .. -------. .\`~,. . ..“~.,. . . . . . . . . ..`. . .}. . . . . . ../
    . . . . .------- .(. ..`=-,,. . . .`. . . . . . . . . . . ..(. . . ;_,,-”
    . . . .-------- . ../.`~,. . ..`-.. . . . . . . . . . . . . . ..\. . /\
    . . . .-------- . . \`~.*-,. . . . . . . . . . . . . . . . . ..|,./.....\,__
    --------,,_. .. . . }.>-._\. . . . . . . . . . . . . . . . . .|. . . . . . ..`=~-,
    --------. .. `=~-,_\_. . . `\,. . . . . . . . . . . . . . . . .\
    --------. . . . . . . . . .`=~-,,.\,. . . . . . . . . . . . . . . .\
    --------. . . . . . . . . . . . . . . . `:,, . . . . . . . . . . . . . `\. . . . . . ..__
    --------. . . . . . . . . . . . . . . . . . .`=-,. . . . . . . . . .,%`>--

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eventuelle problemer som skapes av refleksjoner i rommet anlegget står i er nok identiske uavhengig av hva slags konstruksjon forsterkeren har.
    Helt generelt ja..men ikke helt..

Vis det er sånn at rør runder av frekvensene så vil kanskje transistorer lyde skarpere (kommer an på merke og tilpassing) og i tillegg vil det bli flere frekvenser som reflekteres. (da den gjerne går langt høyere i frekvens og kanskje dypere og?)

Det er ikke et dumt spørsmål som en her over, vil ha det til.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt generelt ja..men ikke helt..

Vis det er sånn at rør runder av frekvensene så vil kanskje transistorer lyde skarpere (kommer an på merke og tilpassing) og i tillegg vil det bli flere frekvenser som reflekteres. (da den gjerne går langt høyere i frekvens og kanskje dypere og?)

Det er ikke et dumt spørsmål som en her over, vil ha det til.
    Vel, forskjellen er i så fall helt marginal, og å flytte anlegget ut på gata er neppe en praktisk løsning på problemet.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, forskjellen er i så fall helt marginal, og å flytte anlegget ut på gata er neppe en praktisk løsning på problemet.
    Nei ikke ut på gata, der er det masse bilstøy..men ut i hagen ute på landet der det er stille

Nei, men får slå oss til ro med at ingen kan forklare dette, er bare synsing som svar. 8)
    Høyttalere:

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal vel ikke se helt bort fra at forskjellig klingende forsterkere kan ha godt av å forskjellig plassering av høytalerene også. Det å ta å flytte hele oppsettet ut av lytterommet og ut i friluft, kan jo være en nyttig opplevelse i seg selv, men det er vel forskjell på å barbere seg eller skjære av seg hodet for å sli det slik.

Tipper at det var det som forårsaket en
    -----. . . . .. . . . . . . . . . . ,.-‘”. . . . . . . . . .``~.,
    -----. . . . . . . .. . . . . .,.-”. . . . . . . . . . . . . . . . . .“-.,
    -----. . . . .. . . . . . ..,/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ”:,
    ------. . . . . . . .. .,?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .\,
    ------. . . . . . . . .
    /. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,}
    ------. . . . . . . . ./. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,:`^`.}
    ------. . . . . . . ./. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,:”. . . ./
    -------. . . . . . .?. . . __. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . :`. . . ./
    ------. . . . . . . /__.(. . .“~-,_. . . . . . . . . . . . . . ,:`. . . .. ./
    . . . . ------. . /(_. . ”~,_. . . ..“~,_. . . . . . . . . .,:`. . . . _/
    . . . .. -------.{.._$;_. . .”=,_. . . .“-,_. . . ,.-~-,}, .~”; /. ..}
    . . .. .------ .((. . .*~_. . . .”=-._. . .“;,,./`. . /” . . . ./. .. ./
    . . . .. -------. .\`~,. . ..“~.,. . . . . . . . . ..`. . .}. . . . . . ../
    . . . . .------- .(. ..`=-,,. . . .`. . . . . . . . . . . ..(. . . ;_,,-”
    . . . .-------- . ../.`~,. . ..`-.. . . . . . . . . . . . . . ..\. . /\
    . . . .-------- . . \`~.*-,. . . . . . . . . . . . . . . . . ..|,./.....\,__
    --------,,_. .. . . }.>-._\. . . . . . . . . . . . . . . . . .|. . . . . . ..`=~-,
    --------. .. `=~-,_\_. . . `\,. . . . . . . . . . . . . . . . .\
    --------. . . . . . . . . .`=~-,,.\,. . . . . . . . . . . . . . . .\
    --------. . . . . . . . . . . . . . . . `:,, . . . . . . . . . . . . . `\. . . . . . ..__
    --------. . . . . . . . . . . . . . . . . . .`=-,. . . . . . . . . .,%`>--

litt tidligere i tråden....

Når det gjelder svaret ditt, så er nummer 42. et populært svar i AVforum fortiden. Ellers finnes det vel ikke noe entydig svar på hva du syntes er den beste lydsignaturen, og hvis du syntes svarene du får (også det tekniske målbare angående harmoniske frovrengninger, TIM og DIM osv) er basert på synsing, så stemmer vel det også ganske bra....

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men får slå oss til ro med at ingen kan forklare dette, er bare synsing som svar. 8)
    Jeg forstår fortsatt ikke helt hva du er ute etter jeg da.

Jeg har full forståelse for hvorfor du og andre liker lyden i rørforsterkerne, og ser ingenting magisk eller mystisk rundt dette, det har sin helt naturlige forklaring - ref mitt forrige innlegg.

Så jeg skjønner ikke helt hvor problemet ligger?

Hva slags svar vil du ha? Og er det irrelevant om svaret stemmer med virkeligheten eller ikke, så lenge det stemmer med DIN virkelighetsoppfatning?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår fortsatt ikke helt hva du er ute etter jeg da.

Jeg har full forståelse for hvorfor du og andre liker lyden i rørforsterkerne, og ser ingenting magisk eller mystisk rundt dette, det har sin helt naturlige forklaring - ref mitt forrige innlegg.

Så jeg skjønner ikke helt hvor problemet ligger?

Hva slags svar vil du ha? Og er det irrelevant om svaret stemmer med virkeligheten eller ikke, så lenge det stemmer med DIN virkelighetsoppfatning?
    At det er mye mye, 2 og 3 harmonisk forvrenging i rør sier ikke noe om hvorfor lyden høres mer ekte ut.
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det er mye mye, 2 og 3 harmonisk forvrenging i rør sier ikke noe om hvorfor lyden høres mer ekte ut.
    Med det forklarer hvorfor jeg synes den høres kunstig ut.

Kan du ikke bare innse at din smak er subjektiv, og at hva du synes ikke kan forklares utfra fysiske forhold?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lovemusikk, skal jeg begynne som deg da: Lurer på hvorfor transistor høres mer ekte ut jeg?

Du syntes dette, det er ikke fakta.

Enda et forsøk på forklaring:

Jeg tror at rørforsterkerne gjør to ting som gjør at du og mange kanskje liker dem.
    Det ene er å mykne opp klangbalansen slik Hybris nevner over(ikke alle det finnes såkalt analytiske rør, disse droppes av entusiaster til fordel for vintage NOS rør). Dette kan være ekstra gunstig i lytterom uten skikkelig akustikk.

Det andre er å tilføre ekstra bra med klang(harmoniske forvrengninger).

Kanskje oppfattes dette for deg som ekte fordi live musikk presentert i en operasal, konserthus, bar osv også har mye klang. Når du da hører på studioopptak som er laget i et akustisk dødt lokale ønsker du å tilføre opptaket klangen fordi det du forbinder med ekte er live lyd med ganske mye klang. Det respekterer jeg fult ut.

Mitt syn på dette er at anlegget ikke skal legge til en egen klang. Dette skal gjøres av musikere og produsenter. Dette gjør de gjennom valg av innspillingslokale, innstrumenter, lydbehandling og mastering. De kan til og med sende lyden gjennom forskjellige type rør for å oppnå ønsket effekt.

Så respekterer jeg at du mener noe annet, men det gjør det ikke mer rett eller ekte objektivt sett.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Lovemusikk, skal jeg begynne som deg da: Lurer på hvorfor transistor høres mer ekte ut jeg?

Du syntes dette, det er ikke fakta.

Enda et forsøk på forklaring:

Jeg tror at rørforsterkerne gjør to ting som gjør at du og mange kanskje liker dem.
    Det ene er å mykne opp klangbalansen slik Hybris nevner over(ikke alle det finnes såkalt analytiske rør, disse droppes av entusiaster til fordel for vintage NOS rør). Dette kan være ekstra gunstig i lytterom uten skikkelig akustikk.

Det andre er å tilføre ekstra bra med klang(harmoniske forvrengninger).

Kanskje oppfattes dette for deg som ekte fordi live musikk presentert i en operasal, konserthus, bar osv også har mye klang. Når du da hører på studioopptak som er laget i et akustisk dødt lokale ønsker du å tilføre opptaket klangen fordi det du forbinder med ekte er live lyd med ganske mye klang. Det respekterer jeg fult ut.

Mitt syn på dette er at anlegget ikke skal legge til en egen klang. Dette skal gjøres av musikere og produsenter. Dette gjør de gjennom valg av innspillingslokale, innstrumenter, lydbehandling og mastering. De kan til og med sende lyden gjennom forskjellige type rør for å oppnå ønsket effekt.

Så respekterer jeg at du mener noe annet, men det gjør det ikke mer rett eller ekte objektivt sett.
    Neimen vi er enig ca vi.
    Eneste eg må si er at er optaket "live" i en sal eller noe må det låte som det og. Ellers enig at det skal spille det som ligger på plata.
    Men det finnes mange dårlige opptak og. Det kommer nok an på utstyret der og.
    Poenget er jo at er det "live" bør det og låte "live". :-D
    Min mening. Men klart vil noen ha det sterilt f.eks så javel for meg.
    Høyttalere:

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eleanor: Det handpalm-bildet kom i "forferdet beundring" over at man ikke kan se sine meninger/synspunkter/erfaringer om et fellesemne som a av A i n`te oppfatninger om en og samme sak.

Rett nok brukes gesten med facepalm spm et gjensvar på at noe skrekkelig dumt nettopp er blittt sagt. Forslaget med å lytte til anlegget i friluft er forresten neppe dumt, tipper det vil gi aha-opplevelser i mange retninger. Kanskje også input til nye ideer om oppsett og tweaking m.m.

Jakten på en illlustrasjon av facepalm`en på Google bildesøk leda til mangt et gapskratt. Denne er jo konge, følg linken for full oppløsning og klikk på gult felt over bildet.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det fristende å banne og dunke hodet i veggen...
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det fristende å banne og dunke hodet i veggen...
    Thhi.. :-D Vis du har dempet rommet ditt får du ikke så vondt
    Høyttalere:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi eg håper på et sakelig svar på hvorfor det er mer ekte lyd? (vis en ser bortfra at i noen er tunet mer "rørlyd", noe en kan gjere ved å skifte rør)
    Alså mindre forvrenging i transistor javel, helt greit.
    Rør forvrenger masse, men da 2 og 3 harmonisk.
    Men svaret får eg jo aldrig på hvorfor det låter bedre, eneste er at det er 2 og 3 harmonisk, difor.

Eg vil lære nemlig så difor er det bare vas å mase på at ene forvrenger mer en den andre..eg lærer ingen ting av det.
    Hvis du vil lære, og samtidig avviser informasjonen folk gir deg om det du ønsker å lære om som vas, så blir det litt vanskelig å komme i mål.

Det er jo ikke mye vi kan gjøre med at du ikke lærer av å høre forklaringen 100 ganger på 100 forskjellige måter. Du må nok bare slå deg til ro med at "sånn er det".

Det blir som å si at du vil lære om bilmotorer, men når jeg forklarer deg hvordan den virker så avviser du alt jeg sier som "vas" fordi du ikke forstår det jeg sier. Det er sikkert vas i dine ører, men det jeg forklarer blir ikke feil av den grunn.
    --
    Thorbjørn

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle snakker om rør vs transistor men hva med høytalerne de skal brukes på????
    På Klipsch La Scala så låter små rørforsterkere magisk mens på de store B&W så må det store kraftige transer til!!!
    For det første så er det forskjellige rør typer der ute men de fleste er ikke glade i tungdrevne høytalere,rør elsker horn.
    så til tråden! lydmessig så har jeg aldrig hørt en eneste transe være i nærheten av min nåværende forsterker.det være seg på stemmer,innstrumenter og tilstedeværelse i rommet men som sagt så er jo smaken som baken

Side 46 av 76 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 50 56 66 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •