Hi-End rør eller transistor? - Side 45

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 45 av 76 FørsteFørste ... 5 15 25 35 41 42 43 44 45 46 47 48 49 55 65 75 ... SisteSiste
Viser resultater 881 til 900 av 1504
    Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Då ska vi prøve på det du sier.. helt klart.
    Det var realt av deg Lovemusikk! Alle bør ta seg selv opp til vurdering en gang i blandt! Hatten av for deg...

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertC
    Det var realt av deg Lovemusikk! Alle bør ta seg selv opp til vurdering en gang i blandt! Hatten av for deg...
    Skulle bare mangle.. 8)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått noe svar på hvorfor rør høres mer ekte ut?
    Bare svar på at transistor forvrenger mindre og rør masse 2 harmonisk..

Uansett målbart..ikke fått svar på hvorfor oppleves rør mer ekte fra mellobass og oppover ??

Vis dere ikke vet=ikke svar
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Uansett målbart..ikke fått svar på hvorfor oppleves rør mer ekte fra mellobass og oppover ??
    Du opplever det som "mer ekte" -- jeg opplever det som kunstig.

Du nevner selv årsaken ovenfor. Alt annet er et spørsmål om smak og behag.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unnskyld at jeg bryter reglene du setter for denne tråden, men du lurer altså på hvorfor du opplever rør som mer ekte? Det er nemlig ikke alle som gjør det, det er ingen objektiv sannhet at rør høres mer ekte ut.

Jeg har intet godt svar,men kan det ha med å gjøre at rørførsterkeren pynter på lyden (harmoniskforvrengning, tap av dynamikk, avrulling i frekvens .feks) slik at du til en viss grad kompenserer for andre svakheter i systemet. F.eks lytterommet. Ditt lytterom, dine høyttalere osv finnes tros alt ikke i den opprinnelige ekte lyden så om disse avviker og forvrenger lyden i en bestemt retning kan muligens en komponent som gjør det i motsatt retning hjelpe? Det er vel dette som på hi-fi språkte kalles matching.

Tror uansett du kan glemme å få et vitenskapelig bevist svar på en subjektiv opplevelse.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Unnskyld at jeg bryter reglene du setter for denne tråden, men du lurer altså på hvorfor du opplever rør som mer ekte? Det er nemlig ikke alle som gjør det, det er ingen objektiv sannhet at rør høres mer ekte ut.

Jeg har intet godt svar,men kan det ha med å gjøre at rørførsterkeren pynter på lyden (harmoniskforvrengning, tap av dynamikk, avrulling i frekvens .feks) slik at du til en viss grad kompenserer for andre svakheter i systemet. F.eks lytterommet. Ditt lytterom, dine høyttalere osv finnes tros alt ikke i den opprinnelige ekte lyden så om disse avviker og forvrenger lyden i en bestemt retning kan muligens en komponent som gjør det i motsatt retning hjelpe? Det er vel dette som på hi-fi språkte kalles matching.

Tror uansett du kan glemme å få et vitenskapelig bevist svar på en subjektiv opplevelse.
    Ja trur eg og..så må vi vel ikke glemme forsterkeren, at den bør vere god for å få bra lyd.
    Men sier ikke at en transistor er dårlig, den har mye bra den og. Beste hadde jo vert å plukket det beste fra begge.
    Vi vet lite om innspilling.
    Men det eg vet er at eg vil ha den nøyaktige lyden når du f.eks tar en finger litt hardt over en gitarstreng på en acoustic gitar. Då hjelper det lite for meg å høre en "kald" transistor lyd som ikke stemmer med virkeligheten, selv om det måler 0 i forvrenging.
    Vis den je.. rørforsterkeren er så mye forvrenging på, hvorfor liker vi den da???
    Skulle jo ikke gått an, da eg hater lyd som ikke er bra.

Nei, får nok aldrig svar på dette, har prøvd her inne i et par år nå..
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis den je.. rørforsterkeren er så mye forvrenging på, hvorfor liker vi den da???..
    Fordi harmonisk forvrengning altså er harmonisk -- det vil si at de tonene forsterkeren legger til, føyer seg inn i musikken som en naturlig "overtone".

I mine ører kan dette minne litt om romklang. Romklang brukes jo ofte som en "forskjønnende" effekt, f.eks. for å få en spinkel sangstemme til å høres "rundere" ut...

En annen sammenligning jeg synes passer, er softfilter i fotografi. Det kan jo gjøre folk "penere" på portretter, og enkelte fotografer bruker det stadig vekk. Mens andre synes det virker litt, vel...

At noen liker noe framfor noe annet, betyr ikke at det de liker er "mer naturlig". Mange foretrekker Freia dessertgelé framfor ekte fruktgelé.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja trur eg og..så må vi vel ikke glemme forsterkeren, at den bør vere god for å få bra lyd.
    Men sier ikke at en transistor er dårlig, den har mye bra den og. Beste hadde jo vert å plukket det beste fra begge.
    Vi vet lite om innspilling.
    Men det eg vet er at eg vil ha den nøyaktige lyden når du f.eks tar en finger litt hardt over en gitarstreng på en acoustic gitar. Då hjelper det lite for meg å høre en "kald" transistor lyd som ikke stemmer med virkeligheten, selv om det måler 0 i forvrenging.
    Vis den je.. rørforsterkeren er så mye forvrenging på, hvorfor liker vi den da???
    Skulle jo ikke gått an, da eg hater lyd som ikke er bra.

Nei, får nok aldrig svar på dette, har prøvd her inne i et par år nå..
    Faktisk enig der,har et par kamerater i band som har gitarforsterkere med rør til hjemmebruk og de mener faktisk at rørforsterkere låter mest ekte/live men det er deres mening og andre kan selvsagt være uenige

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Fordi harmonisk forvrengning altså er harmonisk -- det vil si at de tonene forsterkeren legger til, føyer seg inn i musikken som en naturlig "overtone".

I mine ører kan dette minne litt om romklang. Romklang brukes jo ofte som en "forskjønnende" effekt, f.eks. for å få en spinkel sangstemme til å høres "rundere" ut...

En annen sammenligning jeg synes passer, er softfilter i fotografi. Det kan jo gjøre folk "penere" på portretter, og enkelte fotografer bruker det stadig vekk. Mens andre synes det virker litt, vel...

At noen liker noe framfor noe annet, betyr ikke at det de liker er "mer naturlig". Mange foretrekker Freia dessertgelé framfor ekte fruktgelé.
    Hvis du vil ha en "naturlig"-lydende preamp, så vil jeg anbefale passiv - altså uten rør. Og uten transistor.

Mvh. Johan

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan vi vel litt idiotklokt konkludere med at "en forsterker blir aldri bedre enn sin eier". Eller, "den beste forsterkeren er den du har akkurat nå".

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Faktisk enig der,har et par kamerater i band som har gitarforsterkere med rør til hjemmebruk og de mener faktisk at rørforsterkere låter mest ekte/live men det er deres mening og andre kan selvsagt være uenige
    Å bruke rør i gitarforsterkere er noe ganske annet enn å bruke rør til musikkanlegg.

Gitarforsterkeren skal lage lyden. Det er sjelden snakk om å gjengi de tonene strengene lager, uforandret. Lyden av en elektrisk gitar er gjerne basert på forvrengning -- ofte ekstremt mye forvrenging.

Stereoforsterkeren, derimot, skal gjengi det som er spilt inn, så nært opp til originalen som mulig.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å bruke rør i gitarforsterkere er noe ganske annet enn å bruke rør til musikkanlegg.

Gitarforsterkeren skal lage lyden. Det er sjelden snakk om å gjengi de tonene strengene lager, uforandret. Lyden av en elektrisk gitar er gjerne basert på forvrengning -- ofte ekstremt mye forvrenging.

Stereoforsterkeren, derimot, skal gjengi det som er spilt inn, så nært opp til originalen som mulig.
    Hva får deg til å tro at en transistor ikke forvrenger (- noe du antyder ganske sterkt i dine skriblerier)? Hvorfor ikke likegodt hoppe over dette juvenile stadiet, og heller prøve å begrunne hvorfor man velger den ene forvrengningen fremfor den andre?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det gjer jo den ikke vis det kjem ut "kaldt" når gitaren var innspilt på rør?
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Hva får deg til å tro at en transistor ikke forvrenger (- noe du antyder ganske sterkt i dine skriblerier)?
    Hvis du sjekker data hos produsenter som lager både transistor- og rørforsterkere, vil du se at forvrengningstallene for rørforsterkerne er mye høyere enn for transistorforsterkerne.

En kjent "high end"-produsent oppgir f.eks. forvrengning til 0,005% for sine transistormodeller, mot 0,08% for rørmodellen. Ved full effekt blir forholdet enda mer ujevnt: Transistormodellene gir fortsatt 0,005%, mens rørmodellen gir 0,5%. Rørmodellen har også betydelig dårligere signal/støyforhold enn transistormodellene.

Dataene for denne produsentens rørforsterker er bedre enn det som oppgis fra mange produsenter som bare lager rørforsterkere. Den oppskrytte Music Angle oppgir f.eks. "maks 1% forvrengning".

Målinger foretatt av seriøse testere, har vist forvrengningstall høyere enn det oppgitte for dyre rørforsterkere.

Man skal svært langt ned på pris- og kvalitetsskalaen, for å finne transistorforsterkere med lignende forvrengningstall og støyforhold som dem man finner på "high end" rørutstyr.

Dette er tekniske fakta, som rørentusiastene også må forholde seg til.

Tror du at en transistorforsterker fjerner "rørklang" som finnes på innspillingen??

Dersom innspillingen er gjort med rør, gjengis rørklangen naturligvis også om innspillingen formidles med en transistorforsterker.

Det er rør som legger til (forvrengning og støy); ikke transistor som trekker fra.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du sjekker data hos produsenter som lager både transistor- og rørforsterkere, vil du se at forvrengningstallene for rørforsterkerne er mye høyere enn for transistorforsterkerne.

En kjent "high end"-produsent oppgir f.eks. forvrengning til 0,005% for sine transistormodeller, mot 0,08% for rørmodellen. Ved full effekt blir forholdet enda mer ujevnt: Transistormodellene gir fortsatt 0,005%, mens rørmodellen gir 0,5%. Rørmodellen har også betydelig dårligere signal/støyforhold enn transistormodellene.

Dataene for denne produsentens rørforsterker er bedre enn det som oppgis fra mange produsenter som bare lager rørforsterkere. Den oppskrytte Music Angle oppgir f.eks. "maks 1% forvrengning".

Målinger foretatt av seriøse testere, har vist forvrengningstall høyere enn det oppgitte for dyre rørforsterkere.

Man skal svært langt ned på pris- og kvalitetsskalaen, for å finne transistorforsterkere med lignende forvrengningstall og støyforhold som dem man finner på "high end" rørutstyr.

Dette er tekniske fakta, som rørentusiastene også må forholde seg til.

Tror du at en transistorforsterker fjerner "rørklang" som finnes på innspillingen??

Dersom innspillingen er gjort med rør, gjengis rørklangen naturligvis også om innspillingen formidles med en transistorforsterker.

Det er rør som legger til (forvrengning og støy); ikke transistor som trekker fra.
    hehe jeg bryr meg ikke så lenge rør og enkelte rør hybrid i mine ører låter langt bedre og mer ekte/live enn transistir klasse ab/d,gir en detaljert og klar/fyldig mellomtone jeg aldrig noensinne har hørt på transistor uansett pris

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er du sikker på at du vil skjønne det riktige svaret du eventuellt får da Lovemusikk?

Hvis så var tilfelle ville det vel vært meningsløst å ty til en slik weber løsning som trådstarter vel har gjort sammen med MA også eller?

Hvor mange av de inspillingene du har lyttet til tror du det kun har brukt utstyr med rørprinsipp i signalkjeden fra gitarstreng til du hører den "ekte" gjengitt i ditt oppsett?

Ps. jeg spør, og svarer derfor ikke.....
    Synes ellers det er en del interessant lesing rundt Per Abrahamsens Otala forsterker og litt om utviklinge om denne, her.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Er du sikker på at du vil skjønne det riktige svaret du eventuellt får da Lovemusikk?

Hvis så var tilfelle ville det vel vært meningsløst å ty til en slik weber løsning som trådstarter vel har gjort sammen med MA også eller?

Hvor mange av de inspillingene du har lyttet til tror du det kun har brukt utstyr med rørprinsipp i signalkjeden fra gitarstreng til du hører den "ekte" gjengitt i ditt oppsett?

Ps. jeg spør, og svarer derfor ikke.....
    Synes ellers det er en del interessant lesing rundt Per Abrahamsens Otala forsterker og litt om utviklinge om denne, her.
    Først må du komme med svaret da 8)

Igjen må dere lese hva eg skriver..skrev ikke at alle transistorene var "kald" gjorde eg vel?
    Noen spiller det som dei får inn, nemlig en slik er fin til en weber løsning. 8)
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    hehe jeg bryr meg ikke så lenge rør og enkelte rør hybrid i mine ører låter langt bedre og mer ekte/live enn transistir klasse ab/d,gir en detaljert og klar/fyldig mellomtone jeg aldrig noensinne har hørt på transistor uansett pris
    Helt enig med deg der. :-D
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med deg der. :-D
    Hvorfor fortsetter du å spørre om objektive årsaker du bare avviser, når du har gjort deg opp en klar og uforanderlig mening på helt subjektivt grunnlag?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor fortsetter du å spørre om objektive årsaker du bare avviser, når du har gjort deg opp en klar og uforanderlig mening på helt subjektivt grunnlag?
    Fordi eg håper på et sakelig svar på hvorfor det er mer ekte lyd? (vis en ser bortfra at i noen er tunet mer "rørlyd", noe en kan gjere ved å skifte rør)
    Alså mindre forvrenging i transistor javel, helt greit.
    Rør forvrenger masse, men da 2 og 3 harmonisk.
    Men svaret får eg jo aldrig på hvorfor det låter bedre, eneste er at det er 2 og 3 harmonisk, difor.

Eg vil lære nemlig så difor er det bare vas å mase på at ene forvrenger mer en den andre..eg lærer ingen ting av det.
    Høyttalere:

Side 45 av 76 FørsteFørste ... 5 15 25 35 41 42 43 44 45 46 47 48 49 55 65 75 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •