Hi-End rør eller transistor? - Side 43

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 43 av 76 FørsteFørste ... 3 13 23 33 39 40 41 42 43 44 45 46 47 53 63 73 ... SisteSiste
Viser resultater 841 til 860 av 1504
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Har du hørt noen spille trompet i en vanlig stue noen gang? Det har jeg, mange ganger og i ulike hus/rom. Det er en skarp og temmelig ubehagelig lyd...

Rørforsterkere "runder av" lyden ved å tilføre harmonier/overtoner som ikke finnes der i utgangspunktet. I mine ører kan effekten minne om kunstig romklang. Noen synes dette er mer behagelig å høre på -- men hvordan i huleste kan det kalles "ekte" eller "naturlig"? Det er jo en forandring (= forvrenging) i forhold til originalen!

"High fidelity" betyr ordrett "stor troskap, troverdighet".

Som sagt, det er en ærlig sak å like "farget" lyd. Men kall en spade for en spade; slutt å lalle om at forvrenging eller fordreining av frekvensgangen gjør lyden mer "ekte" eller "naturlig"!

Ad Pioneer-receiver og EQ: Såvidt jeg vet, er det flere berømte "audiofile" som har valgt nettopp en slik løsning. Ikke for å etterligne rør-lyd, men for å få en mest mulig korrekt gjengivelse.

At (transistor-) forsterkere må være så fordømt dyre for å låte bra, er en påstand man ofte hører. Min egen erfaring, såvel som lesning, har overbevist meg om at dette er sprøyt. Selv relativt rimelige transistorforsterkere har (i motsetning til rørforsterkere) forvrenging langt under det hørbare, om de kjøres på fornuftig vis. Har man gode høyttalere, og forsterkeren har krefter til å drive dem, blir forsterkervalget mer et spørsmål om ønskede funksjoner. Men her er som kjent hi-fi-verdene delt omtrent på midten, mellom de som mener det samme som meg, og de som tror at elektronikken er alfa og omega. Og som så ofte ellers, går skillet mellom folk som ser på teknikk og spesifikasjoner, og folk som bare stoler på subjektive inntrykk...
    Snakker ikke om å spille i et hus. Har du hørt trompet ute mot eit fjell i nærheten? Det låter ikke skarpt (for då kjem ikke reflekser osv inn i bildet)
    men mektig og tøft.
    Du som mange her har ikke fått med deg at eg liker min Hegel!
    Du og du.. er dataene bra liker du det? er jo det du skriver..hehehe..sier ikke mer.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Snakker ikke om å spille i et hus. Har du hørt trompet ute mot eit fjell i nærheten? Det låter ikke skarpt (for då kjem ikke reflekser osv inn i bildet)
    men mektig og tøft.
    Du som mange her har ikke fått med deg at eg liker min Hegel!
    Du og du.. er dataene bra liker du det? er jo det du skriver..hehehe..sier ikke mer.
    Har vel fått med meg at du liker egenskapene til bassen i Hegel forsterkeren din, men sier at Ma er best fordi den spiller mest "ekte"

Elles til det du angir med trompet, så er vel ekte trompetlyd i lytterommet en ekte trompet som spilles i lytterommet.... Det er derfor jeg mener det blir galt å bruke ordet ekte, og det blir mer riktig og bruke ord som troverdig gjengivelse i stedet.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yammy
    Jeg står fortsatt for hva jeg sa.
    Hvis man mener en hjemmekino-reciever er det nærmeste man kommer lydnirvana, så er vedkommende helt på jordet!
    Problemet er vel at det finnes mange forskjellige meninger, prefferangser, oppsett, og hva er egentlig en hjemmekino-reciever? Lydnirvana befinner seg vel sånn sett ikke som lydbølger i et lytterom, men mer som godfølelser i CPUen mellom ørene til lytteren.....

Så vidt jeg vet finnes det et mer enn en hjemmekino-reciever å velge mellom der ute, og viktige lydmessige faktorer som kilde, høytalere og lytterom betyr vel også ganske mye for hvor langt man kommer seg vekk fra dette jordet du mener enkelte er på.

25 år som studio musikker, det var ikke småtteri, da burde du kanskje ha merket deg flere av de andre lydmessige faktorene enn hva slags arbeidsprinsipp forsterkeren som driver høytalerene har også da?

Har ellers noen musikker bekjennte selv, og har mange ganger stusset over hvor lite HIFI eller High End de hjemme oppsettene de bruker er. ikke mye rør heller der nei....:roll: Hvordan står det til med kollegene dine, har de mye rør utstyr i hifi oppsette hjemme?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Har ellers noen musikker bekjennte selv, og har mange ganger stusset over hvor lite HIFI eller High End de hjemme oppsettene de bruker er. ikke mye rør heller der nei....
    I min bekjentskapskrets er det nesten vanntette skott mellom musikere og hi-fi-entusiaster. Musikerne har ikke sjelden konfirmasjonsanlegget til de er langt oppe i 40-årene, eller har noen billige Elkjøp-greier.

Unntaket er de som har studioutstyr hjemme i stua. Da kan det bli bra lyd -- vanligvis mye billigere enn tradisjonell hi-fi.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I min bekjentskapskrets er det nesten vanntette skott mellom musikere og hi-fi-entusiaster. Musikerne har ikke sjelden konfirmasjonsanlegget til de er langt oppe i 40-årene, eller har noen billige Elkjøp-greier.

Unntaket er de som har studioutstyr hjemme i stua. Da kan det bli bra lyd -- vanligvis mye billigere enn tradisjonell hi-fi.
    Kanskje dei bryr seg kun om musikken og ikke sånn tedaljer og hifi korrekt og nøyaktig som oss hifi folk?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegelen er mindre forvrenging på ja..nå ligger vel hovedproblemet på innspillingen av en cd, slik at Hegel gjer det nok mer riktig forvrengingsmessig. MAen er vel oppgitt til ca 0.8 på fult volum i forvrenging og det kunne vert intressant å sett tala til Hegel på fult volum og. Men det vet vi ikke, for vi kan ikke se blint på forvrengingen til en transistor når det blir en ugunstig måling. Likeledes watta dei er oppgitt på, f.eks kan kraftverket ha 15% avvik og nermed mindre watt, osv.

Mulig at MAens måling er ugunstig og, det vet eg ikke, men trur den er bedre. Håper noen som vet kan svare på dette.
    Forvrengnig i forsterkere angis ikke med fullt volum (hva nå det er) (selv ikke for MA) som du beskriver, men angies gjerne slik:

hegel H20) Distortion: Less than 0.006 % at 100W i 8 ohm

Eller f.eks for en Denon PMA-2010AEPMA

Rated Output Power (4 ohms, 1 kHz, THD 0.7%) 160 W + 160 W

Rated Output Power (8 ohms, 20 Hz - 20 kHz, THD 0.07%) 80 W + 80 W

Det som vel er poenget er at måten forvrengningen oppfattes på kan være ganske forskjellig mellom rør og transistor forsterkere. Rør forvrenger på en "ørevennlig" måte med mere 2. harmonisk, mens transistor gjerne forvrenger på en måte som oppfattes mer kunstig og trøttende for hørselen.

Hva som skjer med forvrengningen for disse forsterkerene når man setter på ekte høytaler laster, dvs ikke en rein ohm 8 eller 4 ohms effekt motstand eller kanskje overstyrer signalet inn med å vrir opp slik at forsterkeren får pusteproblemer og begynner å klippe, det sier slike målinger lite eller ingenting om.

Trur min hørseltest er bra, da dette foregikk i et naborom til kantinen med mye støy derfa under testen. :grin:
    Men hovedpoenget her er at eg ser noen sier det er hørselen din som er på trynet..den holder ikke.
    Har ikke uttalt meg om din hørsel, men du vet vel også at det er naturlig å miste følsomhet i diskant og øvre mellomtone ettersom årene går.?

Synes slike hørselstestet med et ukontrollert høyt støygulv, (som du beskriver) har lite for seg, og man får vel ikke noen entydige nedre grenser for hørbare frekvenser på en slik måte. Har selv opplevd en slik latterlig hørselstest der det stod en penn-plotter å durte og tyggde papir i samme rom.

Er enig i at det er et blindspor å angripe kvaliteten til hørselen til sine meddebbatanter når det gjelder å forklare hvorfor de ikke er enige med ens egene prefferanser eller forsterkervalg.

Edit: en liten diggresjon...

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Forvrengnig i forsterkere angis ikke med fullt volum (hva nå det er) (selv ikke for MA) som du beskriver, men angies gjerne slik:

hegel H20) Distortion: Less than 0.006 % at 100W i 8 ohm

Eller f.eks for en Denon PMA-2010AEPMA

Rated Output Power (4 ohms, 1 kHz, THD 0.7%) 160 W + 160 W

Rated Output Power (8 ohms, 20 Hz - 20 kHz, THD 0.07%) 80 W + 80 W

Det som vel er poenget er at måten forvrengningen oppfattes på kan være ganske forskjellig mellom rør og transistor forsterkere. Rør forvrenger på en "ørevennlig" måte med mere 2. harmonisk, mens transistor gjerne forvrenger på en måte som oppfattes mer kunstig og trøttende for hørselen.

Hva som skjer med forvrengningen for disse forsterkerene når man setter på ekte høytaler laster, dvs ikke en rein ohm 8 eller 4 ohms effekt motstand eller kanskje overstyrer signalet inn med å vrir opp slik at forsterkeren får pusteproblemer og begynner å klippe, det sier slike målinger lite eller ingenting om.

Har ikke uttalt meg om din hørsel, men du vet vel også at det er naturlig å miste følsomhet i diskant og øvre mellomtone ettersom årene går.?

Synes slike hørselstestet med et ukontrollert høyt støygulv, (som du beskriver) har lite for seg, og man får vel ikke noen entydige nedre grenser for hørbare frekvenser på en slik måte. Har selv opplevd en slik latterlig hørselstest der det stod en penn-plotter å durte og tyggde papir i samme rom.

Er enig i at det er et blindspor å angripe kvaliteten til hørselen til sine meddebbatanter når det gjelder å forklare hvorfor de ikke er enige med ens egene prefferanser eller forsterkervalg.
    Sett at på MAen blir det oppgitt ved fult volum, dvs for dei som ikke skjønner, betyr det når volumknappen står på fult. Men som du sier vi vet ikke, men kan anta det dreier seg om ren last f.eks en motstand og målt høyt opp i frekvens, men en høyttaler er som du sier noe helt annet da den stiller større krav til forsterkeren da kreftene virkelig må til lavt nede i bassen og høyttaleren ofte beveger seg ned i ohm da. Så vi er enig der.
    Høyttalere:

Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sett at på MAen blir det oppgitt ved fult volum, dvs for dei som ikke skjønner, betyr det når volumknappen står på fult. Men som du sier vi vet ikke, men kan anta det dreier seg om ren last f.eks en motstand og målt høyt opp i frekvens, men en høyttaler er som du sier noe helt annet da den stiller større krav til forsterkeren da kreftene virkelig må til lavt nede i bassen og høyttaleren ofte beveger seg ned i ohm da. Så vi er enig der.
    Hei!

Tror du er på litt tynn is her "Lovemusikk"!
    Effekten du får ut av forsterkeren er bestemt av størrelsen på signalet som går inn.
    Volumknappens posisjon sier veldig lite

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje dei bryr seg kun om musikken og ikke sånn tedaljer og hifi korrekt og nøyaktig som oss hifi folk?
    Og hvem av disse har størst glede når de lytter?

Jeg har spilt i band og det suverent mest givende publikumet jeg har spilt for var en gjeng med utviklingshemmede. Makan til glede og spontanitet. Onde tunger vil kanskje hevde at det sier noe om nivået på musiseringen, men det får så være.

Motsatt kan man si at det å spille for andre musikere ofte er det verste. Mange musikere skal "analysere" musikken, distansere seg og ofte er det en form for sjalusi over at det ikke er dem selv som er i rampe-lyset.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertC
    Hei!

Effekten du får ut av forsterkeren er bestemt av størrelsen på signalet som går inn.
    Det er litt som å si noe om hvor mye trykk en hageslange tåler ved å se på hvor langt kranen på veggen er skrudd opp, uten å ta hensyn til at det er en til kran inne på vaskerommet...

-k

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertC
    Hei!

Ja seff det og. Men hva dei velger å oppgi kan ikke eg gjøre noe med skjønner du.. :-D
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Og hvem av disse har størst glede når de lytter?

Jeg har spilt i band og det suverent mest givende publikumet jeg har spilt for var en gjeng med utviklingshemmede. Makan til glede og spontanitet. Onde tunger vil kanskje hevde at det sier noe om nivået på musiseringen, men det får så være.

Motsatt kan man si at det å spille for andre musikere ofte er det verste. Mange musikere skal "analysere" musikken, distansere seg og ofte er det en form for sjalusi over at det ikke er dem selv som er i rampe-lyset.

-k
    Jepp kan eg tenke meg.
    Men vi hifi folk har stor glede og når vi får godlyd..hehe.. Om det er rør eller transistor trur eg ikke spiller så stor rolle som det kan se ut som når vi krangler om det. Så lenge det spiller bra, ekte/naturlig trur eg vi storkoser oss.
    Ivertfall eg som har rør og en transistor liker begge to på sin måte og begge spiller knall. :-D
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så så transevenner!
    Det har seg bare slik at mange transistorforsterkere gjengir et alt for for blodfattig og sterilt lydbilde i forhold til hvordan jeg oppfatter instrumenter i virkeligheten. Og som musiker skorter det ikke på erfaring her, bare for å ha sagt det igjen. Et svært viktig punkt! (så subjektivt my ass!)
    Transistorforsterkere er rett og slett klangfattigere i uttrykket enn en god rørforsterker.
    Deal with it!
    Mange transe-anlegg har rett og slett veldig godt av litt farging.

Angående rør, hva dette NOE er rørforsterkere legger til, er isåfall noe som har gått tapt i opptaks-prossesen og vanskelig å definere. Man kan jo da tenke seg at rørkonstruksjoner
    legger til noe som gjør at lyden nærmer seg det orginale kilematerialet, dvs nettop
    hvordan instrumenter låter i virkeligheten.(hakk i plata?)
    Eller burde man heller si at rør kompenserer for svakheter forbundet med opptaksmetoder og det digitale domenet?!
    Det blir da et definisjonsspørsmål om hva det er som er mest tro mot orginalmaterialet.

Altså spørsmålet om anlegget skal være nøytralt overfor OPPTAKET eller nøytralt i forhold til hvordan instrumenter virkelig låter blir to vesentlig forskjellige ting.

Ok! Det finnes enkelte transistor forsterkeren jeg har hørt som nærmer seg rørlyden,
    og som er relativt kompromissløs, men disse koster en formue og heller ikke
    lett å få tak i. Og selv da mangler noe av rørmagien, og rør et eller annet sted i kjeden vil uansett sette den berømte prikken over i`en!

At en forsterker som måler nærmest perfekt vil låte bedre, er nonsens!
    Det bare betyr bare at den måler perfekt på papiret, lese deg gjerne blind på dette.
    Og selvfølgelig kan du da argumentere for at den da burde gjenngi lyden mer
    sannferdig mot kildematerialet, men dette skjer da altså ofte ikke!

Derimot så betyr grafer og målinger svært lite om instrumentene som gjengis oppleves som mer sterile og "digitaliserte" enn den årelange erfaringen man har som utøvende musiker
    der egenlyden og særpreget til hvert enkelt instrument er nærmest programert inn med morsmelken.
    "Nøytralt" for meg definerer hvor naturlig et komponent gjengir lyden av instrumenter
    som: fiolin, en cello, en gitar, blåseinstrumenter eller et flygel feks.
    Der mener jeg gode rørforsterkere gruser transistorforsterkere!
    Dette er ikke en subjektiv mening, men et faktum!

Videre skal musikken forhåpentligvis gjenspeile og utløse en sanselige kulturell opplevelse,
    basert på engasjement og følelser, og ikke på måleinstrumenter og tørre data som iblant ikke fungerer som mer en indikasjoner.

Så lenge mine opplevelser trigger engasjementet for musikk så kan jeg nesten leve godt med en transistor. (ok da, det er å dra det litt langt)

Kom bare ikke her å fortell meg at du kan gjenskape rørlyden med
    rørsimulatorer og gratis-programmer på nettet.
    Det blir bare for dumt.
    Og fortjener dermed ikke engang å bli adressert seriøst.

Vi repeterer:
    Den klangen jeg hører fra en fiolin/cello/akustisk gitar feks, på nært hold har jeg enda ikke klart å høre på samme måte igjenom et anlegg.
    Det være seg rør eller transistor. Opptaksteknikk er dessverre ikke perfekt, og er ofte belemret med store svakheter.
    Her kan sikkert andre kloke hoder som har peiling elaborere i det uendelige,
    det er ikke mitt domene.
    Derimot så vil rørkonstruksjoner tilsvare en mer troverdig,ørevennlig aproksimasjon til hvordan instrumentene lyder "live" i mine ører som musiker.

Og Igjen: Hvis man tror man kan oppnå rørklang kun ved å endre frekvensrespons,
    så tar man grådig feil. Bruk ørene, hvem som helst kan høre dette!
    Det kan bare bety en ting, at det er enkelte som virkelig ikke har hørt en god rørforsterker i et oppsett som er godt tilpasset.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har hvertfall ikke jeg nektet på.

Det kan bare bety en ting, at det er enkelte som virkelig ikke har hørt en god rørforsterker i et oppsett som er godt tilpasset.
    Som rørentusiaster flest har du bestemt deg før du begynte diskusjonen, så vi vet jo på forhånd at vi ikke kommer i mål her. Personlig har jeg hørt mange røroppsett med god lyd, men langt bedre enn et "godt tilpasset" transistoroppsett? Nei.

Og vi kan jo strengt tatt ikke vite om DU har hørt et bra transistoroppsett heller, så da vet du jo ikke hva du sammenligner med. Det er lett å gjøre feil med et transistoroppsett også. For lav effekt som fører til ubehagelig topp, samt en klangbalanse som bærer preg av for lite bass går gjerne igjen. Men det MÅ ikke være slik.

Jeg tror jeg må ta frem fullrange micen min en dag og poste fullrange frekvensrespons fra det stusselige "surroundanlegget" mitt. Det vil vise en kraftig økning i bånn og en avrullet topp. Deilig! Men du tror jo ikke på grafer, så det er vel ikke så mye vits. Synd vi ikke har teknologi som lar oss poste opptak av lydsignaturen hjemme hos oss, også kan andre faktisk spille av dette hjemme hos seg selv.
    --
    Thorbjørn

Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1 :-D
    Lurer egentlig hva man i det hele tatt mener med "rørlyd"!?

For min del handler det kun opplevelsen av musikken,og hvordan den formidles.

Jeg har forskjellige varianter av rørforsterkere,..alt fra 300B,572-3,EL34,KT88,845,og EL84,og de låter forskjellig alle sammen,men felles for de er at de gir meg mer musikkglede enn hva jeg hittil har opplevd med transistor.

Men,...smaken er jo som baken,..osv..

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så så transevenner!
    Det har seg bare slik at mange transistorforsterkere gjengir et alt for for blodfattig og sterilt lydbilde i forhold til hvordan jeg oppfatter instrumenter i virkeligheten. Og som musiker skorter det ikke på erfaring her, bare for å ha sagt det igjen. Et svært viktig punkt! (så subjektivt my ass!)
    Transistorforsterkere er rett og slett klangfattigere i uttrykket enn en god rørforsterker.
    Deal with it!

Angående rør, hva dette NOE er rørforsterkere legger til, er isåfall noe som har gått tapt i opptaks-prossesen og vanskelig å definere. Man kan jo da tenke seg at rørkonstruksjoner
    legger til noe som gjør at lyden nærmer seg det orginale kilematerialet, dvs nettop
    Eller burde man heller si at rør kompenserer for svakheter forbundet med opptaksmetoder og det digitale domenet?!
    Det blir da et definisjonsspørsmål om hva det er som er mest tro mot orginalmaterialet.

Altså spørsmålet om anlegget skal være nøytralt overfor OPPTAKET eller nøytralt i forhold til hvordan instrumenter virkelig låter blir to vesentlig forskjellige ting.

Ok! Det finnes enkelte transistor forsterkeren jeg har hørt som nærmer seg rørlyden,
    og som er relativt kompromissløs, men disse koster en formue og heller ikke
    lett å få tak i. Og selv da mangler noe av rørmagien, og rør et eller annet sted i kjeden vil uansett sette den berømte prikken over i`en!

At en forsterker som måler nærmest perfekt vil låte bedre, er nonsens!
    Det bare betyr bare at den måler perfekt på papiret, lese deg gjerne blind på dette.
    Og selvfølgelig kan du da argumentere for at den da burde gjenngi lyden mer
    sannferdig mot kildematerialet, men dette skjer da altså ofte ikke!

Derimot så betyr grafer og målinger svært lite om instrumentene som gjengis oppleves som mer sterile og "digitaliserte" enn den årelange erfaringen man har som utøvende musiker
    der egenlyden og særpreget til hvert enkelt instrument er nærmest programert inn med morsmelken.
    "Nøytralt" for meg definerer hvor naturlig et komponent gjengir lyden av instrumenter
    som: fiolin, en cello, en gitar, blåseinstrumenter eller et flygel feks.
    Der mener jeg gode rørforsterkere gruser transistorforsterkere!
    Dette er ikke en subjektiv mening, men et faktum!

Videre skal musikken forhåpentligvis gjenspeile og utløse en sanselige kulturell opplevelse,
    basert på engasjement og følelser, og ikke på måleinstrumenter og tørre data som iblant ikke fungerer som mer en indikasjoner.

Så lenge mine opplevelser trigger engasjementet for musikk så kan jeg nesten leve godt med en transistor. (ok da, det er å dra det litt langt)

Kom bare ikke her å fortell meg at du kan gjenskape rørlyden med
    rørsimulatorer og gratis-programmer på nettet.
    Det blir bare for dumt.
    Og fortjener dermed ikke engang å bli adressert seriøst.

Vi repeterer:
    Den klangen jeg hører fra en fiolin/cello/akustisk gitar feks, på nært hold har jeg enda ikke klart å høre på samme måte igjenom et anlegg.
    Det være seg rør eller transistor. Opptaksteknikk er dessverre ikke perfekt, og er ofte belemret med store svakheter.
    Her kan sikkert andre kloke hoder som har peiling elaborere i det uendelige,
    det er ikke mitt domene.
    Derimot så vil rørkonstruksjoner tilsvare en mer troverdig,ørevennlig aproksimasjon til hvordan instrumentene lyder "live" i mine ører som musiker.

Og Igjen: Hvis man tror man kan oppnå rørklang kun ved å endre frekvensrespons,
    så tar man grådig feil. Bruk ørene, hvem som helst kan høre dette!
    Slikt som du skriver leser eg og på utenlandske sider fra andre musikere.
    Lurer litt..
    Hva merke synes du er best av transistor?
    Hva synes du er best av rørforsterker?

Ellers så opplever eg og dette at rør er mer ekte fremstilling av innstrumenter.
    Beste transistor eg har hørt er Hegel, den er vel veldig transistor men har fått den til på mitt anlegg å låte meget bra. F.eks i går på en kjent Cd og en sang, er umulig å høre hvilket instrument som blir spilt med, en kan tippe, men nå på Hegelen hørte en klart det var en trompet med det ekte prrrooo lyden, så det var litt bra, men det er alltid et men, og det er den naturlige varmen i det instrumentet er en mangelvare synes eg.
    Seff har rør en svakhet og..difor vil eg prøve til vinteren å mikse dei to eg har ved å bruke en av dei beste Weberene for å belaste MAen min litt, men ikke så mye som en høyttaler for så å kjøre den som en pre til Hegelen.
    Lest en som gjorde det med en nøytral kraftig pioneer og han fikk da hele MA lyden + kraften og det som er bra med transistorene, og det hele hørtes minst like bra ut som MAen vis ikke bedre skrev han. Koster ikkje så mye den weberen, ca 2000 med frakt.
    Skulle da gje en lyd som var mye bedre en å kjøre en rør-pre som ville gitt bare litt rørlyd.
    Transistorene har jo seff attakket i lyden som sterke side.
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I min bekjentskapkrets har opptil flere musikere meget gode HIFI oppsett

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det har hvertfall ikke jeg nektet på.

Som rørentusiaster flest har du bestemt deg før du begynte diskusjonen, så vi vet jo på forhånd at vi ikke kommer i mål her. Personlig har jeg hørt mange røroppsett med god lyd, men langt bedre enn et "godt tilpasset" transistoroppsett? Nei.

Og vi kan jo strengt tatt ikke vite om DU har hørt et bra transistoroppsett heller, så da vet du jo ikke hva du sammenligner med. Det er lett å gjøre feil med et transistoroppsett også. For lav effekt som fører til ubehagelig topp, samt en klangbalanse som bærer preg av for lite bass går gjerne igjen. Men det MÅ ikke være slik.

Jeg tror jeg må ta frem fullrange micen min en dag og poste fullrange frekvensrespons fra det stusselige "surroundanlegget" mitt. Det vil vise en kraftig økning i bånn og en avrullet topp. Deilig! Men du tror jo ikke på grafer, så det er vel ikke så mye vits. Synd vi ikke har teknologi som lar oss poste opptak av lydsignaturen hjemme hos oss, også kan andre faktisk spille av dette hjemme hos seg selv.
    Som rørentusiaster flest har du bestemt deg før du begynte diskusjonen, Skriver du..
    Eg er ikke sånn ivertfall..er åpent for alt så lenge det kan gjengi ekte, dvs også med den natrulige varmen som ligger i et instrument.
    Tenker da ikke på utstyret som musikken blir innspilt på, da det varierer og mange musikere ikke har myndighet til å påvirke utstyret.
    Og ja det kjem an på det og.
    Forløbig er rør best på dette med naturlig varme og klarhet og luftighet.
    Hegelen spiller knallbra den og. Men hva må til då vis en skal få samme ut av den mener du? Alså ekte?
    Ser mange skriver den er tynn og for lite bass osv, men det er sprøyt, på mitt anlegg ivertfall spiller den mektig med bass + går dypt i bassen, når den skal og luftig og lett som en fjær når den skal det.
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg tror du har helt rett i dette og det gjelder ikke bare forsterkere. For mange hifi folk glemmer at opptak aldri vil bli helt naturlige og skylder urettmessig på HiFi komponenter. Veldig mange innspillinger har godt av litt faging og det er vel det rørforsterkere gjør selv om rørentusiastene ikke vil innse dette? Jeg tror endel av svakheten med opptak er at mikrofoner som brukes ikke vil kunne fange opp klangrommet fullt ut fordi de er retningsbestemte. Alså blir ikke klangen helt likt det vi hører.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg er ikke sånn ivertfall..er åpent for alt så lenge det kan gjengi ekte, dvs også med den natrulige varmen som ligger i et instrument.
    Hvilke instrumenter tenker du på da? Ikke alle instrumenter som låter like "varmt" og behagelig, særlig når de drar på litt. Et orkester kan låte litt skjærende på mikrofonavstand. Akustikken i opptaksrommet har mye å si også.

Side 43 av 76 FørsteFørste ... 3 13 23 33 39 40 41 42 43 44 45 46 47 53 63 73 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •